Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter (Xbox360)
92 100 1

Review Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter (Xbox360)

Ubisoft heeft op 10 maart de nieuwe Ghost Recon: Advanced Warfighter in Europa uitgebracht en veel gamers hadden hoge verwachtingen van het spel, vooral van de Xbox 360 versie. Er werd zelfs gezegd dat de next-gen graphics voor het eerst in dit spel goed te zien waren. Of het nieuwe deel van Ghost Recon echt zo goed is, bespreek ik in deze review van de Xbox 360 versie van het spel.

In Ghost Recon: Advanced Warfighter neem je weer de leiding over de Ghosts. Met de Ghosts moet je allemaal rebellen uitschakelen in het belang van Mexico City. Alles speelt zich af in het jaar 2013 en dat houd in dat er erg veel goede wapens in het spel zitten. Op het begin is het even spelen met de instelling om het wapen te vinden waar jij je goed mee voelt. In de missies heb je meestal drie squadleden tot je beschikking en soms word je ondersteund door andere voertuigen. Dat kan een helikopter of een voertuig zijn, maar ook ze zogenoemde drone. Een drone is een robot die in de lucht zweeft en op zoek gaat naar vijanden. Nu klinkt het spel erg makkelijk, maar dat is echt niet zo. De drone ontdekt de vijand pas als je hem de opdracht geeft om laag te gaan vliegen, je loopt hierdoor wel risico want de vijand kan de drone nu uitschakelen waardoor je al snel geen controle meer hebt over je drone. Je moet hem dus op het juiste moment inschakelen en dat maakt het spel toch weer wat moeilijker.

Ghost Recon is een tactische shooter, niet alleen omdat je het goede moment moet kiezen voor je drone, maar ook voor het uitschakelen van de vijanden. De aanval is niet altijd de beste verdediging. Als je de vijand teveel onder druk zet, komt er een moment dat ze van andere kanten jou kunnen insluiten en dan ben je zo goed als uitgeschakeld. De truc is dus dat je de vijand wel onder druk moet zetten, maar niet te veel zodat je wel de tijd hebt om de vijanden die om je heen lopen uit te schakelen. Als je een goede strategie hebt bedacht, dan helpt het juiste wapen ook. Als je voertuigen moet uitschakelen, dan is een bazooka handiger dan een sniper. Maar als je op een toren staat, is een bazooka minder handig dan de sniper. Omdat je erg ver kunt zien in het spel, is de sniper een erg goed wapen. Er zijn levels waarbij grote pleinen zijn en de vijand is dan heel helder te zien waardoor je heel makkelijk een headshot maakt en dat geeft toch wel een adrenaline kick. Je kunt niet alleen ver kijken, alles ziet er op afstand ook nog eens heel goed uit. Ik heb zelf nog geen last gehad van plotseling verschijnende objecten. Ik zeg niet dat Ghost Recon alles uit de Xbox 360 haalt. De Xbox 360 zit nog maar in de beginfase maar dit is wel het eerste spel dat verschenen is dat echt indrukwekkende graphics heeft. Perfect Dark Zero en Call of Duty 2 zagen er al erg mooi uit, maar meer was het ook niet.

De beste manier om spannende momenten een extra nadruk te geven is nog altijd het geluid. De wapens klinken allemaal erg lekker en dat helpt erg veel om de zweer van een vuurgevecht te creëren. Meestel hoor je vooraf wel een deuntje dat aangeeft dat het spannend gaat worden, als je dat combineert met het wapengeluid, ontploffingen en geschreeuw, dan ga je helemaal op in het spel. Tijdens je missie krijg je vaak live beelden via de cross-com binnen. In het aparte venster krijg je nieuwsberichten, uitleg en tips te zien van je huidige situatie. De cross-com is een nieuw systeem in Ghost Recon en het is erg uitgebreid. Je krijgt niet alleen support uit de lucht, maar ook zie je in de linkerbovenhoek wat je teammaten zien. Als je de drone ergens heen stuurt dan zie je van bovenaf wat er aan de hand is. Als je dan vijanden hebt gevonden, dan worden die omcirkeld door een rood icoontje. Dit maakt het wel wat makkelijker want je word niet snel verrast door de vijand, maar je kunt niet als een kip zonder kop naar ze toe rennen. Je zult echt gebruik moeten maken van de omgeving, dat kunnen muren, auto’s en andere objecten zijn. Denk dan niet meteen dat je achter een auto veilig staat, want het kan uiteraard exploderen. De explosie die volgt ziet er niet alleen erg mooi uit, het zorgt er ook voor dat je jouw strategie moet aanpassen en dat je in het vervolg niet meteen de auto als beschutting gebruikt.

Het spel is niet alleen in de single player erg verslavend, ook online zal dit spel je doen klappertanden. Wie had ooit gedacht dat er een coöperatieve modes zou komen waarmee je met maximaal 16 spelers over Xbox Live kunt spelen? Er zijn wel spellen verschenen waarmee je met nog meer mensen op één slagveld bent, maar dat zijn dan vooral team deathmatches of capture the flag modes. In Ghost Recon kun je de hele Campaign met 15 andere spelers doorspelen. In de Single Player kun je zelf bepalen wat er gebeurd en je geeft je team gewoon orders, maar online zul je moeten communiceren. Het heeft echt geen zin om het speelveld over te rennen in de hoop dat je wint. Je zult met zijn allen te werk moeten gaan. Je spreekt gezamenlijk af wat er gaat gebeuren om zo de missie uit te spelen.

Zoals je kunt lezen ben ik erg tevreden over het spel, maar geen enkel spel is foutloos, dus ook Ghost Recon niet. Er is namelijk erg weinig vrijheid. Als je ergens komt waar je niet mag komen, dan gaat het beeld storen en als je niet terug gaat, zal de game over zijn. Het is erg jammer dat je verplicht bent om één van de twee beschikbare straten te nemen. Doordat het spel het niet toelaat om buiten het level te komen, kun je niet naar een derde straat op zoek gaan in de hoop dat je de vijand dan kunt omsingelen. Het is niet zo heel erg want het spel is erg verslaven en het heeft een uitgebreide multiplayer, maar het is erg jammer dat er een beperkte mate van vrijheid in het spel zit.

Conclusie:
Ubisoft heeft met Ghost Recon: Advanced Warfighter laten zien dat ze ook op de Xbox 360 mooie spellen kunnen maken. Voor de Xbox hadden ze altijd al mooie lichteffecten en ook op de Xbox 360 hebben ze een spel weten te maken dat er grafisch erg goed uit ziet. Het geluid van het spel zorgt ervoor dat je helemaal betrokken bent bij de actie. Het spel is niet alleen offline, maar ook online erg goed. Ghost Recon is op dit moment het mooiste spel dat er voor de Xbox 360 te krijgen is. Hoe lang ze dat volhouden is afwachten, misschien dat Oblivion er morgen verandering in kan brengen.

Oordeel Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter (Xbox360)

• Graphics 95
  • Eindcijfer 92