Total War: Rome (PC)
89 100 1

Review Total War: Rome (PC)

Vroeger speelde ik al met kleine speelgoed soldaatjes. Complete oorlogen heb ik nagespeeld op mijn zolderkamertje. Het nadeel was alleen als je met een vriendje samen speelde dan was diegene met de meeste soldaatjes automatisch de winnaar. Vervelend voor een 8-jarige, ik heb er nu nog nachtmerries van. Maar het nadeel van veel soldaatjes was het feit dat je ze ook nog op moest ruimen, en hoe meer poppetjes hoe langer het duurde. Gelukkig hoef dat niet meer, 1 druk op de knop en alles is netjes opgeruimd. En nog nooit had ik zo veel soldaatjes die er zo ontzettend realistisch uit zagen.

The Creative Assembly brengt het derde deel in een reeks van ongelofelijk uitgebreide en realistische war-games. Rome Total War (RTW) is de eerste Total War game die gebruik maakt van een knappe 3D engine en deze ook weet om te zetten in een game die de tijdperk van de eens zo machtige Romeinen ontzettend goed weet neer te zetten. Met de voorlopers Shogun en Medieval had The Creative Assembly al een goede basis voor een mooi RTS. Het idee was er al, de expertise ook. Het enige wat de makers nu nog nodig hadden was een engine die hun ideeën kon omzetten in werkelijkheid. En 2 jaar na Medieval komen ze over de brug met Rome Total War. Het spel blijft bijna ongewijzigd en de meeste elementen uit het vorige deel zijn bewaard gebleven. Verover een kwart van de wereld, verdien ook nog wat geld en benoem jezelf tot keizer. O ja, en voer ontzettend grote veldslagen waarvan Alexander de Grote nog een traantje zou laten.

Het spel begint bij ongeveer 270 BC, de tijd van Julius Caesar, Cleopatra en Hannibal. Je kunt in het begin kiezen uit 3 Romeinse families: Scipii, Bruti en Julii. Drie gerespecteerde families binnen het Rijk en zeer zeker kanshebbers voor de troon van Rome. Maar voor het zover is zul je jezelf eerst moeten bewijzen als waardig opvolger, en mocht dat niet baten dan kun je altijd nog met geweld de troon opeisen. De manier waarop je uiteindelijke doel bereikt ligt in je eigen hand. Versla hordes barbaren, breid je land uit en drijf handel met je bondgenoten. Gebruik diplomaten voor de vreedzame oplossingen en gebruik je spionnen om jezelf een kleine voorsprong te geven in de strijd. Het verhaal is alleen flinterdun en alle spannende intriges en romances met mooie dochters zul je er zelf bij moeten verzinnen. Je krijgt een intro van de verschillende families tijdens de start-up maar verder dan een beetje gebrabbel over de goden zit er toch echt niet in. Verwacht ook geen blockbuster intro want bij de Total War games draait het om de oorlog.

Gameplay
Een feature springt er bij deze reeks altijd boven uit, en dat is de ongelofelijk hoeveelheid manschappen die er tijdens een veldslag op het scherm getoverd worden. 5.000 units per veldslag is in deze RTS geen uitzondering. Nu is de hoeveelheid manschappen natuurlijk wel erg belangrijk, maar nog belangrijker is de manier waarop je al die manschappen aanstuurt. En bij Creative hadden ze een mooie oplossing. Je speelt het spel namelijk niet met duizenden individuele manschappen, maar met kleinere groepjes die allemaal als 1 unit worden bestuurd. Net zoals vroeger krijgen de verschillende units een vlag mee waarop duidelijk te zien is welk onderdeel ze zijn. Nu hoef je niet op de vlag te kijken tijdens het spelen, want al je units staan netjes in een venster onderaan het scherm. Eén keer klikken en ze lichten op, twee keer klikken en de camera gaat direct naar de desbetreffende unit. Met de rechter muisknop laat je ze aan vallen of verplaatsen en met de cursor keys schuif je over het slagveld. Nu klinkt het makkelijk, en sterker nog, de besturing is erg makkelijk onder de knie te krijgen. Een half uurtje spelen en je kan al als een echte veldheer kleine oorlogen voeren.

Nu ligt de moeilijkheid ook niet bij de besturing maar meer het de manier waarop je moet regeren. RTW heeft ook eigenlijk twee games in één. Aan de ene kant heb je de 3D map waarop je veldslagen uitvoert, en aan de andere kant de worldmap waarop je management van je rijk uitvoert. Als je op deze map zit veranderd het spel ook naar een soort Turn Based Strategy spel. Je ziet de kaart van bovenaf met daarop alle steden en manschappen aangegeven. Je begint met twee kleine steden die je zo snel mogelijk moet uitbreiden en moet aanvullen met nieuwe steden. Schuif je eenheden over de kaart en poot nieuwe gebouwen in je steden. Op deze kaart worden ook de essentiële beslissingen genomen, zoals het aanvallen van een andere stad, het plannen van nieuwe vaarroutes om handel te drijven of je diplomaat naar alle uithoeken van de kaart te drijven om zo macht te vergaren. Heb je alle zetten gedaan en eindigt je beurt dan berekent de computer alle andere zetten van de overige volkeren. Het kan dus gebeuren dat er ineens een leger voor jouw poort staat. Als je dan net jouw legers de andere kant van de zee laat veroveren heb je een groot probleem.

Goed opletten en altijd een paar legers achter de hand houden is dan ook een goede les. Pas veroverd land kan zo worden terug gewonnen als je er geen fatsoenlijke en competente gouverneur achterlaat. Een generaal is nog beter, want die geven je units een extra moraal boost waardoor ze boven zichzelf uitstijgen. Een belangrijk deel van de uiteindelijk winst is ook een paar goede generaals achter de hand houden. Deze hebben parameters zoals Management, Command en Influence. Een hoog Command gehalte maakt een goede leider in de strijd, een hoog Management levert een goede gouverneur. Wees zuinig op je generaals, ze zijn hun gewicht in goud waard.

Als de zetten gedaan zijn en een van jouw legers kruist de weg van een ander leger of stad dan schakelt de gameplay over van Turn Based naar RTS. Je kunt kiezen om een stad eerst uit te hongeren maar het risico bestaat dat deze dan versterkingen krijgen en je alsnog de streek uit jagen. Stel je manschappen op in de formatie die de situatie vraagt. Veel infanterie als tegenstander, dan veel cavalerie voorop. Veel cavalerie als tegenstander, dan als eerste de speerdragers. Belangrijke beslissingen in de strijd, want als je infanterie voorop loopt en een groepje ruiters komt eraan dan zal er van je infanterie niet veel meer overblijven dan een hoopje leer en metaal.

Graphics
Waar je in de vorige delen steevast tegen een geweldige bitmap brij zat aan te kijken, probeert The Creative Assembly nu een poging te wagen voor een totaal 3D speelveld. En het mag gezegd worden: een geslaagde poging is het zeker. De makers hebben geprobeerd de realiteit tot in de puntjes te benaderen. Alle units hebben hetzelfde uniform zoals ze in die tijd ook hadden. Het nadeel is wel dat dezelfde units er qua gezicht en baardgroei er precies hetzelfde uitzien. Het in- en uitzoomen verloopt soepel en zorgt dat je in het heetst van de strijd het overzicht goed bewaard. De omgevingen zien er redelijk goed uit. Misschien een beetje kaal op sommige plekken, maar met zoveel manschappen geen overbodige luxe. En iets verder kunnen uitzoomen was met grote veldslagen een stukje handiger geweest. Nu hang je er net boven en dat geeft wel eens problemen. Verder niks dan lof voor deze RTS, ik dacht dat we met C&C Generals wel een heel eind waren, maar deze Rome Total War legt de lat weer een stukje hoger qua graphics.

Geluid
De muziek die je hoort tijdens het spelen valt niet echt op. Vooral tijdens de veldslagen als het er heet aan toe gaat let je er nauwelijks op. Als je ingezoomd bent op het laagste niveau wordt de muziek overstemd door het wapengekletter en marcherende soldaten. Dat is wel een beetje jammer, want het zijn eigenlijk zeer bijpassende deuntjes. Opzwepende marsmuziek die ervoor zorgt dat je helemaal in een "killing mood" komt. De geluidseffecten zijn het toefje op de taart naast de graphics, ze maken de sfeer compleet en zorgen ervoor dat je jezelf middenin een veldslag bevindt. Het suizen van de pijlen, het gekletter van zwaarden en de schreeuwende manschappen zijn zeer goed toegevoegd en voelen geen moment vreemd aan.

Replay
Uitgespeeld? Dat zal wel even duren op hard, maar mocht het zover zijn dan heb je nog een dozijn historische veldslagen die je uit mag vechten. Veldslagen die daadwerkelijk zijn uitgevochten meer dan 2000 jaar geleden. Je hebt ook nog een soort skirmisch optie waarbij je zelf jouw legers en die van de tegenstander mag samenstellen. Multiplay wordt ook ondersteund via Gamespy of gewoon over je LAN netwerk. Tot 6 spelers kunnen meedoen aan 1 veldslag. En als je de campagne hebt uitgespeeld en dus een bepaald volk compleet hebt uitgemoord, dan kun je met dat volk ook de campagne nog eens over doen. Genoeg te doen voor alle Caesar wannabe's, vooral de toevoeging van de world map maakt dat een potje RTW nooit twee keer hetzelfde is.

Eindoordeel
Vergeet de Gladiator, gooi Ben Hur maar uit het raam want wie nu de Romeinse tijd wil opsnuiven kan het best maar deze game aanschaffen. Voor mij is dit de nieuwe mijlpaal in het RTS genre, geen platte bitmaps en toch honderden units op je scherm zonder enig snelheidsverlies, snelle gameplay, toch goed uitgediept en een uitgebreid arsenaal aan units een omgevingen. The Creative Assembly heeft naar mijn mening hun reeks weer aangevuld met een waardige opvolger. Het zal mij benieuwen welk genre ze de volgende keer gaan gebruiken. Tot die tijd maak ik nog wat barbaren af... Roma Victor!!!

Pluspunten
- Veeeeeel units en toch makkelijk te besturen
- Uitgediepte gameplay