True Crime: Streets of L.A. (NGC)
70 100 1

Review True Crime: Streets of L.A. (NGC)

Al sinds Grand Theft Auto wordt er een “oorlog” gevoerd tussen verschillende games van het genre. Ook True Crime: Streets of LA probeerde een poging te wagen de “GTA-beater” te worden. Gelukt? Lees het in deze review! Grand Theft Auto 1, de eerste game van het genre “Action Crime”, of hoe je het ook mag noemen. In deze game moest je in een 2D bovenaanzicht rond racen door de straten van Liberty City en allerlei misdaden doen, zodat je zoveel mogelijk geld kon verdienen. Dit werd een groot succes, waardoor er al snel een Grand Theft Auto 2 kwam. Waar we allemaal op wachtten was Grand Theft Auto 3, de eerste game in het genre met een 3D Third-Person aanzicht. Na deze game werd het genre uitgemolken. We kennen nu al een hoop verschillende games, zoals onder andere Mafia en… True Crime: Streets of LA. De ontwikkelaar was ervan overtuigd dat dit de Grand Theft Auto beater ging worden, maar is dat ook werkelijk waargemaakt?

Het verhaal
Jij bent Nick Chang, een “Out-of-Control” politieagent. Best een vreemde gast, omdat het jou niet uitmaakt criminelen te vermoorden. Het begint allemaal nadat Nick Chang, net zoals alle andere agenten op het bureau, nieuws krijgt te horen over een gang, de “Triads” (ook bekent van Grand Theft Auto 3). Deze gang probeert zoveel mogelijk geld te verdienen door de illegaalste bezigheden uit te voeren. Deze gaan van drugs tot grote uitmoordrijen. Aan jou de taak hier een einde aan te maken.

Good Cop – Bad Cop
In True Crime: Streets of LA, ben je zoals ik al zei een politieagent. Maar je kunt natuurlijk alle criminelen arresteren, voorzichtig zijn bij het schieten voor voetgangers enz. Maar je kunt natuurlijk ook doodleuk in het rond schieten en alle criminelen neerknallen. Hiervoor hebben ze het Good Cop – Bad Cop systeem gemaakt. Als je dingen doet die goed zijn, zoals het arresteren van een crimineel, krijg je een Good Cop punt. Als je minder lief bezig bent, en alle criminelen door hun hoofd schiet, krijg je een Bad Cop punt. Op een gegeven moment kan dit effect hebben op het verhaal. Daarnaast zit er ook nog is een RPG-skill systeem in. Je kunt op verschillende “24/7 Trainingcenters “ je skills verbeteren in schieten, vechten en autorijden! Los Angeles
Zoals de titel al laat zien speelt True Crime zich af in een gedeelte van Los Angeles, die voor een groot deel volledig is nagemaakt. Zo zijn er een hoop monumenten terug te vinden op de juiste plek, en, het gebouw die wij allemaal wel kennen, het Community Center of Los Angeles waar jaarlijks de E3 wordt gehouden.

Nog een keer de missie doen? Nah…
Als je echt niet verder komt in een missie, kan je hem doodleuk gewoon overslaan. Dat doe je door als je dood gaat op Continue te drukken. Dit zal een klein beetje effect hebben op het verhaal, zo zal je partner je aardiger vinden als je veel voltooid en alles netjes doet, dan wanneer je veel overslaat en iedereen simpelweg dood knalt. Op zich heeft dit niet echt heel veel effect op het spel, maar het is leuk om te zien hoe mensen reageren in de cut-scenes, die er overigens ook in een grote hoeveelheid zijn. Als het je lukt een episode (zo’n 10 missies) uit te spelen zonder iets over te slaan, kan je een bonusmissie verwachten: “Bonus Cruisin”. Hier kan je je pistool, auto en vecht skills eens flink upgraden.

Cruisin’ Town
Als je even geen zin hebt om de Triads van de kaart te vegen, kan je altijd nog wat andere criminelen aanhouden. Terwijl je rondrijdt in je auto krijg je regelmatig een oproep van een andere agent waarbij wordt verteld dat je zo snel mogelijk naar een bepaalde plek moet rijden. Dit hoef je niet te doen, maar het is altijd leuk om te proberen. Er zijn heel veel verschillende criminelen. Van bankberoving tot straatgevechten en van streetracers tot kannibalen. De Uitslag
En dan zijn we eindelijk aangekomen bij het punt waar ik de punten moet gaan uitdelen. We beginnen met de graphics, die al niet helemaal top zijn. We hebben tegenwoordig al veel beter gezien, en zo oud is dit spel dan ook weer niet. De gameplay is ook niet altijd op z’n best. Aan het besturen moet je eerst een beetje wennen, het schieten is soms zwaar klote en het rondlopen is slecht uitgewerkt. Daar tegenover staat, dat het autorijden zeer goed gedaan is, met zowel mooie als lelijke auto’s. De originaliteit kan je waarschijnlijk al raden. Het genre wordt tegenwoordig zeer uitgemolken. Gelukkig hebben ze er toch iets nieuws ingestopt, met het Good Cop – Bad Cop systeem. De sound is voor het grootste deel goed. Met de juiste licentie heeft Activision muziek van o.a Snoop Dogg, Jay-Z en Westside Connection geregeld. Helaas zijn de in-game geluiden niet helemaal top, terwijl de voices wel weer goed ingesproken zijn! Als laatste de replay, die best hoog ligt. Na het uitspelen van de game kan je nog altijd diverse criminelen gaan oppakken of een beetje gaan cruisen door Los Angeles.

Oordeel True Crime: Streets of L.A. (NGC)

• Originality 50
  • Eindcijfer 70