UEFA Euro 2004 Portugal (Xbox)
76 100 1

Review UEFA Euro 2004 Portugal (Xbox)

EA Sports maakt nu al sinds 1998 de bekende UEFA en World Cup reeks. Ieder jaar weer krijgen we te horen dat het volgende deel weer vele vernieuwingen zal bevatten, ieder jaar weer hopen wij, gamers, op een daadwerkelijke vernieuwing en verbetering in de gameplay. Maar ook elk jaar weer worden we teleurgesteld, want van de beloftes die EA elk jaar maakt is er niet een waar. Nu is de tijd dat EA eindelijk begint te leren dat voetbalgames ook leuk moeten zijn en niet alleen geld moeten opleveren, na een leuke aardige Fifa 2004 krijgen we tegelijk met het EK, UEFA 2004 is de naam van het spel dat weer vele beloftes moet waarmaken. Zal het ze dit keer dan eindelijk lukken om niet alleen veel centjes binnen te krijgen maar om ook nog eens veel blije gamers te creëren?

Vernieuwingen, waar?
Electronic Arts probeert het jaar voor jaar weer om een goede footie neer te zetten. Iets wat ze qua verkoopcijfers altijd aardig afgaat maar qua gameplay nog eens de kop kost. Want ook in deze Fifa kloon zijn weer weinig vernieuwingen in plaats van nieuwtjes zijn er weer zoals gewoonlijk veel gebreken. Er was op Situation en Home & Away niks nieuws toegevoegd Home & Away is niks meer dan een naam, je hebt dus in plaats van Ajax-Arsenal nu Home & Away. Verder is er weinig echt belangrijks of spel veranderend aan, je kan nog instellen of een Home goal zwaarder telt als een Away goal, dus eigenlijk een onnutte speelmode die er alleen maar is om te kunnen zeggen “kijk we hebben wat nieuws”. In tegenstelling tot Home & Away bied Situation wel weer wat nieuws, je kan nu namelijk zomaar in de wedstrijd stappen. Je kunt kiezen hoelang de match al duurt, het aantal kaarten en zelfs het aantal doelpunten dat al gemaakt is kun je kiezen. Verder heeft de game natuurlijk een Toernooimode, hierin speel je vanzelfsprekend het Europese Kampioenschap van 2004 na. Je kiest je land waarmee jij naar de cup wilt en vervolgens staan jou en je gekozen team al gauw een groot aantal kwalificatie rondes en vriendschappelijke wedstrijden te wachten. Hierna zal je eindelijk aan het echte EK mogen beginnen. Er is verder nog de welbekende penalty shoot-out mode. De naam zegt het al, een mode waarin je penalty kunt schieten. Verder is er natuurlijk ook weer een training mode aanwezig. Hier kun je alle spel situaties nog eens rustig doornemen voordat het echte gevecht om de cup begint. Kortom EA heeft weer hun best gedaan om met Uefa 2004 al hun beloftes in de wind te schieten. De enige mode die daadwerkelijk een beetje nieuw is lijkt Situation te zijn. Voor de rest hebben we alles al eens eerder en vooral beter gezien.

Slimmer, makkelijker, sneller!
Het was al een hele tijd zo, de Fifa games speelden traag en vaak stroef. Uefa 2004 is anders, het is hier namelijk weer zo als het hoort. Lekker snel voetbal, het passen gaat weer lekker soepel dit spaart niet alleen jou humeur maar ook de A knop die bij Fifa 2004 half in me controller zat als ik de bal wou overspelen. Dit is dus alvast een onderdeel waarmee EA eindelijk eens naar de kritiek geluisterd heeft, hetzelfde geld voor de controls en het hele goal gebeuren. De controls zijn nu stukken soepeler en reageren zoals hierboven ook al gezegd stukken sneller dan in de vorige delen. Het schieten op goal is ook vele malen verbetert, je zult nu niet meer die B knop vast in de controller hoeven te drukken om zo toch nog een beetje een hard schot te lossen, je kunt nu gewoon de B knop intikken naarmate van hoe vaak en hoe hard je dit doet zal de bal geschoten worden. Zelfs de A.I. van de soms nogal eigenzinnige spelers is ruimschoots verbetert, je kan nu gerust een hoog lobje voor het goal geven zonder dat het meteen bal verlies betekent. Verder reageren je tegenstanders ook veel beter op de bal dan je zou denken, als je bijvoorbeeld een lange pas door het middenveld geeft zal de tegenstander niet alleen de bal zelf proberen te pakken maar jou er ook van proberen te weerhouden om de bal te bemachtigen. Kortom de A.I. is er zeker op vooruit gegaan sinds Fifa 2004.

Graphics & Sound
De voetbal games van EA stonden er nooit om bekend uitblinkers te zijn op het grafische vlak. Toch komen ze er altijd aardig van af, niks bijzonders dus maar zeker ook niet slecht. In Uefa 2004 is dat iets anders, als je voor het eerst je spelers het veld op ziet komen denk je algauw van “heb ik Fifa 2002 in de lade gedaan?“ De spelers zagen er namelijk nogal ongedetailleerd en vooral niet echt uit. Dit kunnen we nog wel vergeven, want nadat de scheidsrechter eindelijk de wedstrijd heeft aangevloten komt er toch wel een beetje een blij gevoel bij mij op. De spelers bewegen namelijk lekker snel en vooral soepel. Het is heel even die thumb stick bewegen en de speler volgt je commando op. Het oogt allemaal heel goed, dat gevoel bleef een hele tijd hangen, totdat ik eens naar het publiek en eens de camera bekeek. Het publiek bestond namelijk meer uit 2D mannetjes die om allerlei redenen gingen springen, alleen niet als er gescoord werd. Hetzelfde geld bijna voor de vooral in het begin irritante camera. Je start namelijk de wedstrijd met een erg close up beeld, maar nadat de wedstrijd van start is gegaan zoomt de camera ineens enorm uit. Dit kun je wel weer veranderen in het optie scherm, maar ook uit al die opties zit er niet 1 echt perfecte camera standpunt in. Het geluid heeft dus aardig wat goed te maken door het nogal matig uitgewerkte grafische gedeelte. Gelukkig is dat ook het geval bij Uefa. Waar het publiek op grafisch vlak nogal lelijk en simpel was doen ze het qua sound formidabel. Er zijn tig liedjes die de dolle supporters beheersen, en allemaal klinken ze even goed. Elk team heeft zo zijn eigen songs, zo heeft het Nederlandse elftal “het is stil aan de overkant” en hebben de Duitsers”forwarts gehts immer”. Maar niet alleen de supporters weten hun zang talent te nuttigen, ook Nelly Furtado met Forca en talloze andere muzikanten hebben hun stem geleend aan het pauze menu. Al met al haalt Uefa op het onderdeel Geluid en Graphics zeker een gelijkspel. Het enige wat me nog dwars zat maar wat eigenlijk niet de schuld van EA Sports is zijn de namen van het Nederlandse elftal. Je scoort namelijk niet met Philip Cocu maar met ned. 17. Dit nare en vooral voor ons irritante onderdeel hebben we niet aan EA te danken maar aan onze eigen KNVB!

4x meer pret!
Je hebt het tegenwoordig bij vele spellen. Een multiplayer mode die veel fouten van de Singleplayer moet goedmaken. Nu is de solo mode van Uefa 2004 zeker niet slecht maar ook niet echt van Pro Evolution Soccer kwaliteit. Toch is de multiplayer in Uefa absoluut geen verspilling van tijd geweest. Naarmate er meer controllers toegevoegd worden stijgt de pret. Met zijn 2en naar de Europese Kampioenschappen gaan is al leuk, maar met zijn 4en word het pas echt leuk! Stel je dan pas eens de lol voor die je met zijn 4en zult beleven. Het word er niet alleen leuker op maar ook nog eens wat pittiger. Want naar een computer speler passen is niet moeilijk, die reageert volkomen automatisch op een bal van jou maar een menselijke speler wil nog wel eens in de war raken en zo de bal niet goed aannemen of zelfs verliezen. Hetzelfde geld voor de team geest, die is nu namelijk echt vereist, wie een egoïstische sprint naar het doel van de tegenstander waagt zal het niet halen, alleen de gene die ook kan aanzien dat een team genoot scoort zal een kans maken op de cup!

Uefa 2004 is alvast de eerste stap in de goede richting geworden. Ze hebben nu op sommige punten naar de kritiek van de gamers geluisterd en er ook daadwerkelijk aan gewerkt. De gameplay staat nog steeds in de schaduwen van de beroemde Pro Evolution Soccer reeks. Het kent nog steeds een aantal niet te vergeven foutjes maar over het algemeen speelt UEFA 2004 lekker. Hetzelfde geld voor de graphics, niet revolutionair maar het kan er mee door. Het geluid verdient echter wel een pluimpje. Het gezang van het publiek brengt echt een UEFA sfeer in je woonkamer. Kortom EA kan weer niet promoveren naar de klasse waarin Pro Evo. Soccer speelt. Wel hebben ze eindelijk de eerste goede stappen in die richting gezet, ze hebben geluisterd naar kritiek en er ook wat mee gedaan. Toch blijft UEFA 2004 een EA game en is er dus nog steeds heel wat om aan te werken. Dus voor de voetbal liefhebber die nog wat geld over heeft is dit een perfecte oplossing, voor de gamer die met zijn zuur verdiende centjes een topper in huis wil halen is dit een nachtmerrie.

Oordeel UEFA Euro 2004 Portugal (Xbox)

• Eindcijfer 76

Aantal keer bekeken: 1990