Ultimate Spiderman (NDS)
90 100 1

Review Ultimate Spiderman (NDS)

Wees legendarisch, wees predatorisch, wees beide! Speel beide kanten van het verhaal in de nieuwste Spiderman-aanwinst op de Nintendo DS! Spiderman is weer terug en hoe! Het tweede Nintendo DS avontuur van Spidey is begonnen en deze keer neemt hij zijn vriend Venom ook mee! In Ultimate Spiderman speel je met zowel Spiderman als Venom. Je redt de stad en je vreet hem op.
Wanneer Eddie Brock Jr. ontdekt wat Peter Parker heeft gedaan is hij furieus en neemt hij zelf ook een serum waardoor ook hij door het pak wordt geconsumeerd. Hij verandert in Venom, Spiderman’s grote rivaal. Een krachtig wezen met bijna dezelfde capaciteiten als Spiderman. Niet lang daarna volgt Eddie Peter naar de high school waar een stormachtige confrontatie plaatsvindt. Toen het over was dacht Peter dat Eddie dood was, hoewel zijn lichaam was verdwenen. Nu, drie maanden later, wordt Peter Parker achtervolgd door nachtmerries waarin het Spiderman-pak hem levend verslindt. Ook heeft hij het gevoel dat hij wordt begluurd door iemand... of iets.

Graphics
Het eerste dat opvalt bij het spelen van de game zijn de graphics. Vicarious Visions heeft overduidelijk zijn best gedaan om het beste uit de Nintendo DS te halen en dat is zonder meer gelukt. De mensen die deze game of Tony Hawk’s American Sk8land hebben gespeeld zullen het hier ongetwijfeld mee eens zijn. Waarom haal ik Tony Hawk’s Sk8land erbij? Het spel komt van zowel dezelfde maker als uitgever. Dit blijkt overduidelijk wanneer beide games gebruik maken van cell-shaded graphics. Deze techniek maakt het mogelijk om ook op de Nintendo DS goede 3D graphics te produceren en geeft de games meteen een uniek tintje. De characters zijn semi-3D en hoewel je alleen maar naar links of naar rechts kan lopen, beweegt en draait de achtergrond stijlvol mee. In plaats van tussenfilmpjes maakt ook deze game (net als Tony Hawk’s American Sk8land) gebruik van cutscenes met plaatjes.

Geluid
Wat nog meer opvalt, is het geluid. Alle tekst is gesproken en dat is natuurlijk goed... tenzij je doof bent. Dan heb je bij deze game namelijk een probleem. Er zijn geen ondertitels aanwezig en dat is vrij hinderlijk als je in rumoerige omgevingen bent. Naast de gesproken tekst is er natuurlijk ook muziek in de game aanwezig. Ik ben absoluut geen Spiderman-fan, maar kon toch concluderen dat de muziek in de game enigszins Spidermannig is. Wat dat betreft geen verdere op- of aanmerkingen over het geluid.

Gameplay
Nintendo DS = touch-screen. Ook de makers van Spiderman weten dat en probeerden dit zo goed mogelijk te uitten in de game. Dit hebben ze perfect gedaan met Venom. Je zou verwachten dat je door de touch-screen te gebruiken je Spiderman kan laten slingeren van punt naar punt, maar dit blijkt slechts een illusie. In tegenstelling tot Spiderman is het juist Venom die veel gebruik maakt van de touch-screen door met zijn tentakels van alles en nog wat beet te pakken en weg te smijten. Ook kan je door middel van de touch-screen Venom aan het plafond laten hangen of tegen muren op laten werken. Spiderman gebruikt de touch-screen weer heel anders. Raak het scherm aan en een lijstje met specials komt tevoorschijn. Afhankelijk van de special-meter aan de bovenkant van het scherm kan je een aantal specials kiezen. Naast deze moves moet je soms ook obstakels weghalen. Ik noem bijvoorbeeld een auto die op een onschuldig persoon is gevallen. Je gaat dan bij het aangegeven punt staan en op de touch-screen verschijnen pijlen die allemaal één kant op wijzen. Jij dient dan met je vinger of stylus de beweging van de pijlen te volgen om zo de burger te bevrijden. Venom kan niet slingeren, maar wel kleven. Spiderman kan ook kleven, maar ook slingeren. Spring in de lucht en druk nogmaals op de spring-knop om de “Webswinger” eer aan zijn naam te doen. Daarnaast heeft Spiderman knoppen om te slaan, te schoppen, webben te schieten en te ontwijken. Het arsenaal van Venom is iets beperkter. Hij heeft een korte afstandaanval, een Tendril-attack (tentakel-aanval) en hij kan Tendrills schieten. Wat er nu zo anders is aan Venom is niet alleen het gebruik van de touch-screen, maar ook zijn levensmeter. Deze loopt langzaam af, omdat Eddie Brock Jr. langzaam wordt opgegeten door het pak. Deze energie moet je steeds weer bijvullen door het opeten van mensen. Dus ook al doe je voor een bepaalde tijd niets, dan sterf je door je pak.

Eindoordeel
Ultimate Spiderman is, zoals meerdere Nintendo DS games, niet de langste game, maar zeker niet één van de slechste! Sommige missies neigen er wel naar om ze opnieuw te spelen, omdat de besturing vrij goed is, maar ik denk dat je wel een die-hard Spiderman-fan moet zijn om het spel nogmaals uit te willen spelen. De graphics zijn tof en de gameplay ook. De gesproken tekst en sfeervolle muziek maken de game toch ook wel tot wat hij is. Het is wel jammer dat er geen ondertitels bij de cutscenes zitten en dat de game niet al te lang is. Dit is zeker een game die het waard is om te kopen, maar mocht je toch je twijfels hebben; huur hem of speel hem bij iemand anders, want dit is zeker een game die je ieder geval gespeeld moét hebben!

Oordeel Ultimate Spiderman (NDS)

• Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 4097