Viewtiful Joe 2 (NGC)
88 100 1

Review Viewtiful Joe 2 (NGC)

Viewtiful Joe is terug in zijn tweede avontuur in Movieland. Heeft hij genoeg nieuws meegebracht om nog nieuw te kunnen lijken of is de stijl nog steeds verfrissend genoeg? Je leest het in deze review. In Viewtiful Joe draaide het allemaal om Joe en zijn vriendin Sylvia, zij werd namelijk Movie World in gezogen en Joe moest er achter aan om haar te redden. Hier leerde hij zijn grote voorbeeld Captain Blue, deze gaf hem superkrachten, waarmee Joe in Viewtiful Joe veranderde. Met deze superkrachten heeft hij Sylvia en heel Movie World kunnen redden van een ondergang. Joe dacht na dit avontuur met pensioen te kunnen gaan, maar dat valt vies tegen, want Movie World is weer in gevaar. De Black Emperor verandert Captain Blue in een oscar en het is aan Viewtiful Joe en Sexy Sylvia om de dag maar weer eens te redden.

Het spel is qua opzet precies hetzelfde als Viewtiful Joe, het is weer een side-scrolling avontuur en onderweg verkoop je aan een hele hoop vijanden een pak rammel. Maar dit zou lang niet zo leuk zijn, zonder de speciale krachten die Joe en Sylvia hebben. Sylvia? Ja, ook Sylvia zit in de game en ditmaal als speelbaar personage. Joe heeft nog steeds dezelfde krachten als in het eerste deel, namelijk Zoom, Slow en Mach Speed. Sylvia heeft ook ongeveer dezelfde krachten, maar inplaats van Mach Speed heeft Sylvia de kracht Replay. Met deze speciale kracht kun je je laatst vertoonde kunstje opnemen en drie keer afspelen, zodat je de vijanden een nog stijlvollere aframmeling kan geven. Maar aan deze medaille zit ook een keerzijde, gebruik je de kracht Replay namelijk op het verkeerde moment kan het je ook drie keer zoveel pijn doen, gebruik deze kracht dus op de goede momenten.

De verschijning van Sylvia is naast de grootste vernieuwing in het spel, ook wel een beetje de grootste misser in het spel. Je zult namelijk zeer weinig met Sylvia spelen, omdat ze gewoonweg minder krachtig is dan Joe, haar speciale kracht zul je ook niet bar veel nodig hebben. Hoe sexy Sylvia er ook uit ziet, ik heb haar toch links laten. Joe is gewoon de man. De krachten van de superheld en superheldin zitten niet alleen in de game om het vechten leuker en stijlvoller te maken. Nee, je hebt ze ook nodig om de puzzels op te lossen in de game. Op sommige momenten zal het niet zo moeilijk zijn, om te zien welke kracht je nodig hebt, maar het spel kent ook de nodige “breinbrekers”. Ook bij de bazen zul je je krachten hard nodig hebben. Net zoals in deel één krijg je ook na elke behaalde missie, die variëren van versla alle vijanden tot zoek de vlag, een rating voor hoe goed en hoe snel je het hebt gedaan, deze variëren in deze game alleen van “crappy” tot “viewtiful”.

De stijl van Viewtiful Joe is ,ondanks dat dit het tweede deel, in de serie nog steeds heel vernieuwend, de graphics zien er goed uit, met veel leuke effectjes. De game kent ook nog steeds heel veel kleuren, wat het toch bij de verstokte Nintendo zeer goed zal doen. Qua geluid kun je de game niet bij de top scharen, het zijn geen vervelende deuntjes die je hoort, maar ze trekken je ook zeker niet naar de game toe, de “oeh” en “aahtjes” zijn wel weer zeer goed gedaan. De controls van de game heb je zo onder de knie, in het allereerste level krijg je namelijk uitgelegd wat elke knop doet, het werkt allemaal soepel en je tovert zo de meeste ‘Viewtifulle’ combo’s uit je controller. Op het eerste gezicht lijkt ook deze uiting van Joe weer niet aan de lange kant, je racet namelijk door de eerste drie, vier levels, maar hierna wordt het toch wel weer een stukje pittiger, en als zelfs dat je nog te makkelijk lijkt, heb je ook de Hard mode, die alleen voor geoefende Viewtiful Joe spelers haalbaar is. Hiernaast zit het ook wel snor met de Replay waarde, ik kon het namelijk zelf echt niet uitstaan dat ik alleen maar “bad” en “crappy” waardering kreeg.

Al met al is deze Viewtiful Joe ook weer een heel goede game geworden, misschien iets minder origineel dan zijn voorganger, maar zeker niet minder goed. Het enige wat er van mij nog in had gemogen was een co-op mode, want nu heeft de über sexy Sylvia ook niet echt nut. Iedereen die genoten heeft van deel één moet deze zeker ook in huis halen. Mensen die nog twijfelen over deze game, ik raad jullie gewoon aan om hem te halen, de game ligt nu in verschillende speelgoed zaken ook alweer voor de helft van de prijs in de winkel, dus niemand heeft nu nog een excuus om hem te laten liggen.

Oordeel Viewtiful Joe 2 (NGC)

• Eindcijfer 88

Aantal keer bekeken: 2086