Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (NGC)
65 100 1

Review Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (NGC)

Viewtiful Joe is terug met zijn derde avontuur op de huidige generatie consoles, maar deze keer zal hij niet een avontuur beleven zoals in zijn vorige twee games. Nee, deze keer gaat hij de weg bewandelen die de Nintendo iconen ook hebben bewandeld in de Smash Bros serie. Pakt dit goed uit of is het niks? Je leest het in deze review. Toen deze game werd aangekondigd door Capcom had ik al mijn twijfels. Want kan dat nu wel goed uitpakken, die personages uit het Viewtiful Joe universum in een simpele fight-game stoppen. Na het spelen kan ik zeggen, dat ze bij Capcom beter een echt vervolg hadden kunnen maken op Viewtiful Joe 2. Hoewel de game niet slecht is heb ik niet lekker kunnen gamen met dit spel. Waarom dat zo is zal ik proberen duidelijk te maken.

Het spel begint met een filmpje waarin Captain Blue stopt met films, hij gaat met pensioen. Maar toch kan hij de filmwereld geen gedag zeggen en daarom wil hij regisseur worden, maar hij kan maar niet beslissen wie in zijn films moeten spelen. En daarom wordt het briljante idee geopperd, om alle Viewtiful personages uit de vorige Viewtiful Joe games bij elkaar te roepen, om deze te laten knokken voor een plek in de films van Captain Blue. Na dit filmpje krijg je de optie om een personage te kiezen, om daarna de opnames van de eerste film in te duiken. In de verschillende scenes van de film, krijg je een hoop verschillende opdrachten voorgeschoteld. Dit kunnen opdrachten zijn van het kaliber, wie de meeste vijanden verslaat wint of wie pakt de meeste diamanten. In de laatste scène moet je altijd een baas verslaan. Aan het begin voelen deze opdrachten allemaal fris aan, daardoor zul je het eerste anderhalf tot twee uur zeker plezier hebben aan deze game. Na een tijdje gaan de opdrachten zichzelf herhalen en wordt het spelen steeds minder leuk. De levels zijn voor sommige opdrachten ook wat te chaotisch, overal gebeurd wel wat, waardoor je soms het overzicht snel kwijt bent.

Wat voor mij de vorige Viewtiful Joe spellen speciaal maakten, waren de VFX-krachten. Joe en Sylvia beschikten beiden over drie verschillende krachten, die elk onder een andere knop zaten. Deze krachten komen ook terug in Red Hot Rumble, alleen voelen ze minder goed aan in dit spel. Waar je ze in de vorige games kon inschakelen met een simpele druk op een knop, moet je hier eerst een bal pakken, voordat je één van de krachten kunt gebruiken. Ook de effecten die in de vorige games gepaard gingen met de VFX-krachten zijn in deze game in mindere mate van de partij. Naast de bolletjes met VFX-krachten, kun je ook bolletjes pakken die je een VFX-battle inzuigen. Hier heb je aantal verschillende varianten, bij de ene moet je de knuppels zo snel mogelijk ronddraaien en bij andere alle knoppen zo snel mogelijk in drukken. Met het winnen van zo’n battle kun je een hoop munten verdienen, die een scene alsnog in jouw voordeel kunnen beslissen.

De multi-player mode stelt niet veel meer voor dan de single player mode, in de meerspeler stand kun je namelijk alle scenes nog een keer spelen, alleen dan met je vrienden, meer levels komen dus beschikbaar naarmate je verder komt in het spel. Ook kun je niet vrij vechten, zoals in Smash Bros. Je moet perse dezelfde opdrachten voltooien als in de één spelerstand.

De controls in de game werken net zo soepel als in de vorige games en zijn lekker simpel gehouden. Je hebt een knop om te slaan, te trappen en te springen en met behulp van de control stick kun je verschillende en betere moves uitvoeren. Met de R-knop kun je VFX-krachten gebruiken, die je voor een korte tijd een voordeel geven. De muziek is weer hetzelfde als in de vorige delen, past goed bij de algehele sfeer en gaat niet op je zenuwen werken, toch is het in mijn ogen niet geweldig. De graphics zijn weer goed verzorgd in Red Hot Rumble, toch mis ik die toffe grafische effecten bij de VFX-krachten die voor mij een meerwaarde hadden in Viewtiful Joe en Viewtiful Joe 2.

Al met al zie ik Viewtiful Joe: Red Hot Rumble als een Smash Bros met inplaats van de Nintendo figuren in de hoofdrol de Viewtiful Joe figuren in de hoofdrol en minder leuk. Op papier ziet alles er ook goed uit en met de verschillende films die je kan spelen, zou de game ook genoeg afwisseling moeten bieden. Maar toch doet deze game dit niet. Alles werkt zoals het moet, maar zo leuk als de vorige Viewtiful Joe games wordt het bij lange na niet. Zelfs in de meerspeler stand kon de game mij niet lang boeien.

Oordeel Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (NGC)

• Gameplay 65

Aantal keer bekeken: 2393