Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (PSP)
48 100 1

Review Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (PSP)

Om gelijk met de deur in huis te vallen kan ik melden dat Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (VJRHR) verre weg van het ultieme party spelletje is. Sterker nog: het is misschien wel het matigste spel allertijden. Dit bedoel ik niet negatief, want er zijn ook games die vallen onder ‘ronduit slecht’, maar aan VJRHR kan ik weinig lof betuigen.
Hoe kan ik dit artikelen beginnen? Ik kan geloof ik alle dingen op gaan sommen die matig zijn, en beter uit gewerkt hadden moeten worden, maar dat doe ik niet. Dat is een nogal simpele manier om de game subtiel af te kraken en daar heb ik helemaal geen zin in. Dit omdat de game het niet verdient. Op de een of andere manier heeft het spel een charme wat weinig andere party games hebben. Ik bedoel, Mario Party is leuk, maar het voelt zo simpel en onnatuurlijk. Bij VJRHR draait het om knokken, knokken en nog meer knokken, en dit op een snelle en vloeiende manier waardoor het leuk is om te doen. Althans, leuk voor 10 minuutjes, want daarna ben je het overzicht kwijt en voelt het repetatief.

De makers dachten grappig te zijn en hebben ook een klein verhaaltje in de game geimplenteerd. Jij speelt als Viewtiful Joe een acteur en gaat te werk als ‘held’. Uiteraard zijn er meerdere mensen die zich aanmelden als ‘held’ en dus mag je hen bevechten om te kijken wie er het beste is. Deze gevechten spelen zich iedere keer af in een andere setting waar je jouw waarde moeten bewijzen door middel van zoveel mogelijk punten te scoren. De gevechten zijn niet simpelweg één tegen één, maar elke ronde bestaat uit een ander soort spel. Je moet bijvoorbeeld in één ronde zoveel mogelijk diamanten verzamelen. Terwijl je deze diamanten verzameld kan je jouw tegenstander omver trappen om zo wat diamanten van hem te stelen. Opzich een leuk idee, niet?

Het nadeel is dat deze battles niet zo goed zijn uitgewerkt. De druk bevolkte battles zijn vaak chaotisch en binnen de kortste keren heb je geen idee meer waar je mee bezig bent. Dit resulteert al gauw in het weg leggen van het spel, want na een aantal pogingen blijft dit tafereel maar terugkeren. Toch kan ik er wel een pluspuntje uit vandaan rukken, namelijk de sensatie. Ook al heb je geen enkel idee waar je mee bezig bent, het ziet er allemaal vrij imponerend uit. Overal op het schermpje gebeurt wel wat en dat ziet er zowel chaotisch als indrukwekkend uit.

Het enige wat echt leuk is om te doen is de multiplayer. De manier waarop is als volgt: iedereen die mee doet aan het spel legt wat geld in. Dan pak je allemaal een PSP en druk je op zoveel mogelijk knopjes te gelijk. Hoe meer je drukt, hoe meer kans je maakt in de wervelstorm op het beeldscherm. De gene die uiteindelijk het meeste geluk heeft wint en mag het geld hebben. Het is vrijwel onmogelijk om goed te zijn in dit spel dus het is een nog grotere gok dan bij roulette. Opzich is het wel leuk om het ietwat mindere spel te gebruiken voor je eigen gok spelletjes.

Ik ga bij deze ook mijn artikel afronden. Het is het niet waard om nog meer woorden te besteden aan dit matige spel. Ik kan jullie gaan vertellen over alle brute extras die je kunt unlocken, maar ik heb ze zelf geeneens unlocked, omdat ik de zin niet kon opbrengen om zo lang het spel te spelen. Koop dit spel niet, koop het nooit, blijf er vanaf, want uiteindelijk kan je je geld veel beter besteden aan Syphon Filter of Loco Roco.

Oordeel Viewtiful Joe: Red Hot Rumble (PSP)

• Gameplay 40
  • Sound 65