Wario Ware Twisted! (GBA)
94 100 1

Review Wario Ware Twisted! (GBA)

Wario Ware Twisted Na een uitstekende Wario Ware Touched! op de de Nintendo DS komt Nintendo nu met Wario Ware Twisted voor de Game Boy Advance. Wario Ware Twisted zal een van de laatste sterke titels worden voor de Game Boy Advance. Nintendo laat echter met Wario Ware Twisted zien dat de Game Boy Advance nog lang niet dood is, maar nog ijzersterk in haar schoenen staat. Wat meteen opvalt is de aparte verpakking. Aan de voorkant lijkt het een standaard Game Boy Advance doosje, maar als je naar de dikte kijkt is daar niets meer van waar. Het doosje is twee maal zo dik als een normaal doosje. Dit komt allemaal door de grote cartridge van Wario Ware Touched. Wario heeft het weer druk gekregen. Meneer de professor heeft een nieuw apparaat uitgevonden. Natuurlijk gaat er weer iets mis en de knotsgekke bende kan weer van vooraf aan beginnen. In totaal heb je nu 200 gloednieuwe minigames die je uit zal moeten spelen.

En dat uitspelen gaat op een andere manier dan iedereen is gewend. Net als in Yoshi Universal Gravitation bevat Wario Ware Twisted een ingebouwde gyroscoop in de cartridge. Daar houdt het echter niet bij op. Ook bevat het spel een rumble functie die zal trillen tijdens het spelen. Nintendo heeft echter wel geleerd van Yoshi Universal Gravitation. Dat spel was meer een showcase voor de gyro sensor, maar in Wario Ware Twisted komt deze besturing pas echt goed tot zijn recht. De minigames zijn weer net zo simpel als de andere Wario Ware versies. Ditmaal wordt er echter goed, veel en vaak gebruik gemaakt van de sensor. Het is geen gimmick, het is geen showcase. De sensor lijkt gemaakt voor Wario Ware Twisted (net zoals de DS gemaakt lijkt voor Wario Ware Touched). Nintendo liet bij Yoshi de nodige steken vallen, bij Wario Ware doen ze dit absoluut niet. Het spel speelt meteen weg en met de nodige humor wordt de aparte gameplay geïntroduceerd.

Het spelen zelf gaat goed. Ook na een langdurige sessie blijft het goed spelen. Wat? Zelfs na een dikke twee weken speelt het nog heerlijk. Iets wat bij Yoshi zeker niet het geval was. Ook de minigames zijn hilarisch en soms ronduit geniaal. Speel bijvoorbeeld eens het eerste level van Super Mario Bros. via de motion sensor of een danssessie met de sensor. Allemaal uniek en soms nog verdraaid (jaja ) moeilijk al weet je zelfs wat je moet doen. Natuurlijk duurde het niet lang om dit spel uit te spelen, maar daarvoor mag je het spel niet afrekenen. Een minigame duurt slechts drie seconden. Vermenigvuldig dat getal met tweehonderd en dan zou je het spel in theorie in 10 minuten uit kunnen spelen. Dit is wel wat langer, maar goed. Het spel is kort, maar nadat je het hebt uitgespeeld is er nog zoveel dat je kunt doen. Neem bijvoorbeeld de goodies en extra dingetjes die je kunt unlocken. Maar liefst 160 goodies kun je verzamelen! Iedere keer als je een eindbaas hebt “verslagen” krijg je zo’n random goodie. Soms is het een liedje, maar soms zijn het complete minigames die volop gebruik maken van de sensor. Naast deze goodies kun je ook alle minigames keer op keer spelen en een hogere score neerzetten, precies zoals in de oudere versies van Wario Ware.

Wario Ware Twisted is ongelofelijk leuk en verslavend. Het zijn niet enkel die kleine spelletjes die zo leuk zijn, maar ook het hele principe met de sensor is gewoon geniaal in elkaar gezet. Vele malen beter dan Yoshi Universal Gravitation. Wario Ware Twisted is typisch zo’n game die iedereen kan en wil spelen. Het spel is zeer laagdrempelig en ik zeg het nog maar een keer: zo verslavend als de pest. Zitten er dan echt geen minpuntjes aan het spel? Om eerlijk te zijn: nee. Ik heb niet echt iets kunnen vinden wat ik slecht vond of wat me irriteerde. Tuurlijk lukken sommige minigames of eindbazen niet meteen, maar zou een spel leuk zijn als je alles meteen zou halen? Ik denk dat dan de fun er veel sneller vanaf zou zijn dan nu.

Kijkend naar de graphics heb ik ook weinig aan te merken. Het spel ademt de typische Wario Ware stijl die Nintendo de afgelopen jaren heeft gecreëerd. Het is die unieke humoristische stijl die het spel op de kaart zetten als een game zoals geen andere. OF kan ik haast zeggen genre? Want de Wario Ware serie past eigenlijk nergens echt goed thuis. Ook qua geluid zit het snor. Van stemmen tot opzettelijke irriterende deuntjes die je een glimlach op je gezicht vertonen, het zit er weer allemaal in.

Nintendo heeft met Wario Ware Twisted laten zien dat de Game Boy Advance nog lang niet dood is maar “alive and kicking” is. Het gebruik van de gyro sensor is vele malen beter dan bij Yoshi en bij Wario voelt het echt aan als een onderdeel van het hele spel. Wario Ware Twisted is innovatief en superverslavend. Het spel is een regelrechte aanrader voor iedereen met een GBA. Ik durf zelfs te stellen dat Wario Ware Twisted de beste Wario Ware van allemaal is, inclusief Wario Ware Touched voor de Nintendo DS!

Oordeel Wario Ware Twisted! (GBA)

• Gameplay 100
  • Replay 100