Wario Ware: Touched (NDS)
90 100 1

Review Wario Ware: Touched (NDS)

De eerste Wario Ware op de Game Boy Advance was iets speciaals. In het begin wisten we vrij weinig. Sterker nog, we wisten alleen de titel. Langzaam maar toch werd alles duidelijk: jij speelde Wario en je moet minigames verkopen. Een handelsspel? Een soort Game & Watch Gallery met allerlei minigames? Nee, nee en nog eens nee! Toen we de eerste screenshots zagen snapten we er helemaal niks meer van. Een snottebel ophalen? Basketballen in een spel met maar twee kleuren? Een spijker in het hout slaan als eindbaas? We verwachtten zeer veel van deze game, alleen al om het feit dat hij zo vreselijk maf zou zijn. Deze verwachtingen bleken volledig uit te komen. Je speelt een reeks van allemaal vreemde minigames, die niet langer zijn dan 5 seconden. De reeks wordt afgesloten met een nog vreemdere eindbaas. Eindbaas gehaald? Dan krijg je een echte minigame zoals Dr. Wario (de Wario-versie van Dr. Mario) en mag je door naar het volgende thema. Met in totaal 150 minigames was dit één van de toppers op de Game Boy Advance. Later zouden we deze game met multiplayer terugzien op de Nintendo GameCube. Naast, de vandaag gereleasde, Wario Ware Touched! op de Nintendo DS krijgen we in de toekomst ook nog Wario Ware Twisted! voor de Game Boy Advance. Deze game zal beschikken over een ingebouwde bewegingssensor. Maar nu even terug Wario Ware Touched!

Sinds Wario Ware op de Game Boy Advance is er aan de formule weinig veranderd. Je speelt nog steeds een lange reeks korte en maffe spellen die afgesloten worden met een eindbaas. Wario Ware Touched! maakt, integendeel tot de GBA versie, geen gebruik van de knoppen op de Nintendo DS. Je gebruikt ze alleen om het spel op te pauzeren of om door een tekstje heen te scrollen. Omdat dit een releasegame voor de Nintendo DS is moet hij natuurlijk wel even aantonen wat de Nintendo DS kan. En dan niet grafisch gezien, dat doet Mario namelijk wel. Nee, Wario gaat ons eventjes laten zien wat voor prachtig dingetje dat touch screen eigenlijk is. De 180 minigames worden allemaal gespeeld met het touch screen en de microfoon. Zo moet je bijvoorbeeld op een gegeven moment zand wegblazen en een muntje zien te vinden. Dit blazen doe je door in de microfoon te blazen en het muntje pak je gewoon op door erop te tikken. En dat alles in vijf seconden. Ben je nu klaar? Nee. Je moet nog ketchup over de friet spuiten, een paar ballonnen lek steken, groente snijden, een molentje laten draaien, koffie laten afkoelen etc. etc. Compleet gestoord dus, maar wel vreselijk vermakelijk.

Helaas heb je het spel in een paar uurtjes al uitgespeeld. Nou ja, dan heb je de credits over het scherm zien rollen. Uitspelen is een groot woord, dit doe je bij Wario Ware Touched! niet zomaar eventjes. Je moet eerst een aantal levels zien te halen om de volgende levels te ontgrendelen. Daarna kun je nog eens proberen om de records op alle levels te verbreken. Hiermee ontgrendel je een flink aantal goodies. Denk hierbij aan een oma die je advies geeft, een kameleon die verkleurt en je stylus op probeert te eten, een mondharmonica, een kookwekker en een bellenblazer. Daarnaast krijg je ook de beschikking over een paar minigames die iets langer duren dan 5 seconden. Sommige van deze games kun je zelfs met meerdere spelers spelen. Als je al die extra’s ontgrendeld hebt wacht er nog een taak op je: verbreek de records van alle 180 minigames! Genoeg gameplay voor een heel lange tijd dus.

Wario Ware staat bekend om zijn gigantische gameplay, maar ook om zijn lage graphics. Wario Ware Touched! maakt ook hier geen uitzondering tegenover zijn oudere broers. De graphics zijn simpelweg slecht. Sommige minigames maken maar gebruik van twee kleuren. Heel soms kom je 3D stukje tegen. Maar dan nog duurt het maar 5 seconden voordat je weer oog in oog staat met die barslechte graphics. Maar wat dan nog? Wario Ware heeft geen goede graphics nodig om een goed spel te zijn. Sterker nog, de graphics zijn zelfs beter dan de meeste 3D spellen. Simpelweg omdat de stijl geweldig is. Het ziet er niet uit, maar dat hoort er gewoon bij. Niks mis mee dus. Ook voor het geluid geldt dit: het is flut, maar het hoort gewoon bij het spel. Af en toe zit er wel wat spraak in het spel, maar voor de rest zijn het weer nietszeggende muziekjes, bliepjes, bloepjes en piepjes. Niet super, maar wel leuk en passend.

Over het algemeen is Wario Ware Touched! echt een geweldige game. Dit spel laat nog maar weer eens zien wat de Nintendo DS allemaal kan. Het lijkt eigenlijk wel alsof het omgekeerde is gebeurt: de Nintendo DS lijkt haast gemaakt te zijn voor Wario Ware Touched! De graphics zijn echt verschrikkelijk, daarom krijgen ze een hoge score. Hetzelfde geldt voor het geluid. Simpelweg omdat ze gewoon bij het spel horen. Ze hinderen niet en ze doen er totaal niet toe. Het spel is maf en vreemd, dus de graphics en het geluid zijn ook maf en vreemd. De mogelijkheden van de Nintendo DS zorgen ervoor dat Wario Ware speelbaarder dan ooit is. De gameplay is geweldig en er is genoeg te doen. Kortom: een geweldige game. Een slimme zet van Nintendo op dit spel als releasegame op de markt te zetten. Ook de pods met een demo van dit spel zorgen voor een flinke verkondiging van de mogelijkheden van de Nintendo DS onder het volk. Meer van dit soort games graag Nintendo!

Oordeel Wario Ware: Touched (NDS)

• Replay 95

Aantal keer bekeken: 2715