Wave Race: Blue Storm (NGC)
70 100 1

Review Wave Race: Blue Storm (NGC)

Waverace is terug, in dit nieuwe deel van de Waverace-serie kun je weer helemaal uit je dak gaan op de waterscooters, met 8 racers en betere graphics dan het origineel moet hij haast wel beter zijn! Zoals ik al zei is dit het vervolg op de Waverace-game van de N64, dit was voor mij echt een superspel, het had alles: Goede controls, mooie graphics, goed ontworpen banen en de tegenstand was precies goed, het was toen eigenlijk de 1080 op het water.

Modes

Zoals elke racegame heeft deze ook verschillende gamemodes, deze zal ik hier even op een rijtje zetten:

Championship mode: Dit is veruit de belangrijkste mode! Hier moet je laten zien wat je allemaal kunt om zo het kampioenschap te winnen.
Time Attack: Ook deze mode zit in bijna elke racegame en spreekt eigenlijk voorzich, zet de scherpste tijd neer en probeer hem daarna gewoon nog een keer te verbeteren.
Stunt Mode: Ook deze spreekt voorzich, trek alle truukjes uit de kast en zet de hoogste score neer.
Multiplayer: race tegen je vrienden en schop hun kont op elke baan.
Free Roam: Hier kun je alle banen die je al hebt geraced nog eens rustig doorrijden om zo shortcuts te vinden om in Time Attack de snelste tijd neer te zetten.
Tutorial: In deze mode word je de basisbeginselen van het spel bijgebracht, zo leer je de truukjes en hoe je scherpe bochten kunt maken en zo.

Tegenstand In de Championship-mode rijd je natuurlijk niet alleen, hierin krijg je tegenstand van de computer, maar op de een of andere manier kan je nooit van ze wegrijden, je rijdt hoogstens 1 tot 2 seconden voor ze, zelfs als je supergoed rijd en shortcuts neemt. Dit vind ik zelf eigenlijk superbout, want als je dan 1 klein stuurfoutje maakt, terwijl je de rest van de tijd supergoed reed wordt je alsnog tweede, derde of vierde en dit maakt het onnodig moeilijk om op hogere niveau’s de Championship uit te spelen. Ook haalt het een beetje het plezier uit het spelen.

De drie B’s

In dit stukje ga ik het hebben over de banen, boeien en de boost. Ik begin met de banen. In dit spel zitten niet zo veel banen, zeg maar weinig, eigenlijk net zoals in andere Nintendo racegames. Het zijn acht banen, deze zijn allemaal goed ontworpen, maar zien er niet altijd even stijlvol uit. Het lijkt wel dat er meerdere banen zijn, maar dat komt door het feit dat ze iets veranderen op een moeilijker niveau. Op deze banen liggen boeien, deze zijn weer opgedeeld in rode en gele, de geld moet je links passeren en de rode rechts, als je het over de boeien hebt kun je eigenlijk gelijk doorgaan met de boost, want deze kun je krijgen door 5 boeien achter mekaar goed te passeren of door een goede start te maken. De boost is te gebruiken met de Z knop. Door deze boost wordt je waterscooter een korte tijd bijna onhandelbaar, daarom gebruikte ik hem zelf ook weinig, van mij hadden ze deze optie weg mogen laten…

Net niet
Alles in deze game is met zijn voorganger vergeleken het net niet en soms zelfs een stuk minder. Ik begin met de graphics, zoals Waverace 64 nog bijna alles uit de N64 haalde lijkt het wel alsof deze game nog niet eens op de helft is van wat de Gamecube aan kan. Het water, de mannetjes, de boeien en de weerseffecten zien er wel redelijk uit, maar de omgevingen zijn een beetje inspiratieloos en soms zelfs zaaddodend. Het geluid, ik vind de muziek wel goed, maar het geluid van de waterscooter een beetje raar en eentonig. En dan heb je ook nog zo’n teambaas die de domste aanwijzingen geeft met een raar accent. De controls zijn wel goed, het reageert wel soepel, maar al ga je ook deze vergelijken met Waverace 64 moet ik toch zeggen dat ze minder zijn.

Vermakelijke waterscooter racegame Waverace: Blue Storm is een vermakelijke waterscooter racegame, maar hij is in alle opzichten minder dan zijn voorganger. En met zo’n voorganger had ik toch wel wat meer verwacht dan alleen maar een vermakelijke game. Aangezien deze game nu al twee jaar uit, zal hij nu wel een stuk goedkoper zijn en als je hem dan ergens voor 20 euro ziet liggen en je wilt is wat anders dan auto’s dan is het voor 20 euro een goed spel om je tijd mee te doden als je zit te wachten op een andere game.

Oordeel Wave Race: Blue Storm (NGC)

• Graphics 65
  • Sound 68