World Tour Soccer: Challenge Edition (PSP)
62 100 1

Review World Tour Soccer: Challenge Edition (PSP)

Naast Fifa en Pro Evolution Soccer is er nog een derde voetbal franchise. Deze serie gaat door het leven onder de naam This Is Football maar speciaal voor de PSP onderging het een naamsverandering, waardoor het spel nu in de volksmond World Tour Soccer luidt. De eeuwige nummer drie zo zou je WTS kunnen beschouwen. Al vanaf het begin, stond het achter Fifa en PES in de rangorde. Of dit komt door de genialiteit van de twee genoemde games of door onvolkomheden van WTS zelf, lees je in M-Gaming's recensie!

Gameplay
Al na 5 minuten spelen merk het verschil tussen WTS en Fifa. Namelijk de snelheid, en de insteek van het voetbal. Waar in Fifa nog gelet wordt op de realiteit, denk aan het lopen van de spelers, het rond circuleren van de bal, is dit bij WTS nog niet in de kleinste vorm terug te vinden. Dribbelen en her en der de bal inleveren bij een teammaat is de beste methode om tot winnen te komen. Dat men hier op gegokt heeft is niet eens zo heel erg gek. Kijk bijvoorbeeld naar een titel als PES of Fifa en je ziet dat het realisme ervan afspat, met name bij PES. Om dit realisme in verbeterde vorm te produceren, is heel veel werk voor nodig en tijd. Tijd die er niet was en dan doel ik vooral op de release in Amerika, waar WTS per se bij moest zijn. Achteraf geen foute keus want WTS verkocht op de releasedag zeer redelijk, en dan vooral doordat Fifa schitterde van afwezigheid, zoals wel meer EA games het lieten afweten. Het gokken op dit spelprincipe bleek overigens een relatief goede. Het dribbelen, zoals alleen Ronaldinho en Robben dit kunnen, voelt heel natuurlijk aan. Tel daarbij op dat aanvallen erg vermakelijk is, door de hechte verdediging van je tegenstander, en je bent garant van een aantal uren voetbalplezier. En dan heb ik de modi nog niet in de mond genomen. Erg spectaculair is het allemaal niet, op de modus waar je punten bij elkaar moet sprokkelen door middel van doelpunten en mooie verdedigende acties, na dan. Ook leuk is het systeem van teams. Je moet namelijk teams kopen met je credits. Ook Nederlandse teams zijn vertegenwoordigd, van Ajax tot FC Zwolle (A tot Z).
Ik zou mezelf niet zijn als ik geen minpuntje had kunnen bedenken bij de gameplay. Na een tijdje begint het spel namelijk erg eentonig te worden. Steeds weer dribbelen, drie man uitkappen, doelgebied inlopen en met een lobje de doelman verschalken, is namelijk niet 10+ uur leuk. Doordat je steeds dezelfde handelingen uithaalt wordt je dan wel een meester in het spel maar erg leuk is het niet. Wat dat betreft had men wel een speelsessie PES kunnen gebruiken.

De besturing is daarentegen geheel vlekkeloos, en ook niet geheel onbelangrijk er treedt nooit lag op, iets dat bij Fifa veelvoudig gebeurde en tot een serieus probleem beschouwd kan worden. Dribbelen doe je, zoals verwacht, met de analoge stick. Aangezien dribbelen hetgeen is dat je het meest doet in WTS, is het goed om te weten dat dit erg goed uitgewerkt is. De spelers reageren goed op jouw instructies. Het enige minpuntje is dat je eigenlijk alleen maar scoren kan wanneer je dicht bij de doellijn bent, schiet je van veraf dan zal je schot al gauw op de reclameborden afspatten, of huizenhoog door de tribunes zweven.

Niet van deze tijd
Helaas komen de graphics niet eens in de buurt van de beelden die PS2 voort produceert. Uiteraard is dit slechts een belofte die gedaan is door Sony, maar waar veel andere games in ieder geval een poging wagen, is WTS simpelweg inherent aan de Playstation 1 of Dreamcast. Dit zie je vooral terug aan de veldspelers, hun benen lijken wel stalen, vierkante buizen om nog maar niet te spreken over hun gezicht, die stuk voor stuk op elkaar lijken. Het spel drukt wel een sfeertje uit, publiek dat op de banken staat hun longen uit hun lijf schreeuwend. Hier en daar vloeken ze het uit, flesjes bier vliegen over en weer. Enfin, deze sfeer zou nooit haar top halen zonder acceptabel geluid. Acceptabel is het geluid wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De commentator kan grappig uit de hoek komen, de soundtrack tijdens de menu's kan je ook niet slecht noemen, maar helaas ontstijgt WTS zelden de middenklas op dit vlak. Iets dat vooral te wijten is aan de slechte kwaliteit van het geluid. Scherpe geluiden zullen zelden uit je speakers pareren. Dit puntje ter kritiek treedt overigens niet al te vaak op, tenminste wanneer je er niet op let.

World Tour Soccer is een arcade voetbalspel in hart en nieren. Overigens is dit geen minpunt, een beetje afwisseling na Fifa doet goed voor de spijsvertering, zal ik maar zeggen. Dribbelen is namelijk leuk, met name als het goed uitgewerkt is. Helaas kan de vermakelijkheid de minpunten van het spel niet overvleugelen. De graphics zijn hier te min voor evenals het geluid. Daarbij komt ook nog dat het spel op den duur erg eentonig wordt. Een redelijk vermakelijk voetbalspel maar het is niet de must-have geworden waar we op gehoopt hebben. Kopen op eigen risico!

Oordeel World Tour Soccer: Challenge Edition (PSP)

• Graphics 58
  • Sound 61