Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Yooka-Replaylee (Steam)

Het is 2015. Een nieuwe studio genaamd Playtonic, gevuld met een deel van de developers die bij Rare het legendarische Banjo-Kazooie maakten, laat via Kickstarter weten klaar te zijn voor een nieuw avontuur. Tienduizenden fans steunen vol enthousiasme de terugkeer van de 3D-platformer met Yooka-Laylee, waarmee ze een poging deden de platformermagie van de late jaren 90 terug te brengen. Toen de game uiteindelijk verscheen, kon ik echter niet anders dan de game beoordelen met een 6. Je voelde aan alles dat deze developers van het genre hielden, maar de magie van weleer was ver te zoeken.


Tweede kans

Met Yooka-Replaylee probeert Playtonic het opnieuw. Dit is niet zomaar een remaster of remake, maar een grondige revisie van de originele game. En hoewel deze versie in ieder opzicht beter, sneller, soepeler, mooier en rijker belonend is, worstelt de game nog steeds met dezelfde fundamentele problemen die het origineel dwarsboomden.

Bij het opstarten van de game merk je gelijk verschil. Het verhaal begint met een filmpje waarin Yooka en Laylee terugblikken op het avontuur dat ze bijna tien jaar geleden beleefden. En zoals vele van ons prachtige herinneringen hebben aan middelmatige games uit het verleden, bekijken onze kleurrijke vrienden hun eerste game ook door een roze bril.


Wat meteen opvalt zijn de grafische verbeteringen. Het spel ziet er een stuk gelikter uit en de framerate is zo soepel als de eerste vlucht door Treasure Trove Cove. De prachtige soundtrack van Grant Kirkhope en David Wise, ditmaal ingespeeld door het Prague Philharmonic Orchestra, klinkt mooier dan ooit en voorziet de wereld van een extra laag charme. Iets wat de levels hard nodig hebben, want de art direction slaat de plank vaker raak dan mis.

Een allegaartje

Hoewel Playtonic goed haar best heeft gedaan de game beter te laten ogen, onder andere door alle textures volledig opnieuw vorm te geven, is Yooka-Replaylee visueel nog steeds een allegaartje van stijlen die niet altijd evengoed samengaan. Het saai ogende Casino-level is wederom het dieptepunt, wat door een onaantrekkelijk kleurenpalet en verwarrend leveldesign resulteert in een onoverzichtelijke warboel die niet uitnodigt tot verkennen, maar vooral tot verdwalen. Het is duidelijk dat het allereerste level, dat destijds gebruikt werd voor de Kickstarter-campagne, de meeste liefde en aandacht heeft gekregen. Bij de latere levels is diezelfde creativiteit schaars, ook al zijn de werelden ditmaal beter gevuld.


Gelukkig is met de gameplay wel een flinke stap vooruitgezet. Yooka en Laylee bewegen zich aanzienlijk sneller en bewegen directer op je inputs. De beslissing om bijna alle moves direct aan het begin van het spel vrij te geven, in plaats van ze langzaam vrij te spelen, is tevens briljant. Het geeft je meteen het gereedschap om de werelden ten volle te verkennen. De constante regen aan Pagies er zijn er nu 300 tegenover de 145 van het origineel zorgt voor een bevredigende gameplayloop die doet denken aan moderne klassiekers als Super Mario Odyssey. Of je nu een uur speelt of vijf minuten, je hebt altijd het gevoel dat je iets hebt bereikt.

Deze hogere snelheid zorgt er, ondanks het hogere aantal Pagies, echter wel voor dat je op een razend tempo door de game heen jaagt. Waar een normale playthrough van het origineel zo’n vijftien uur in beslag nam, had ik in Replaylee na zo’n acht uur al meer dan genoeg Pagies verzameld om de eindbaas uit te dagen. Na ongeveer elf uur stond de teller bij mij op 220 van de 300 Pagies, waardoor het me niks zal verbazen als mensen de game binnen een uur of vijftien op 100% hebben uitgespeeld. Een groot contrast met de bijna dertig uur die het origineel vereiste.


Yooka-Laylee and the Impossible Task
Is dit erg? Gezien de kwaliteit van het leveldesign eigenlijk niet. De veel te grote levels voelden in het origineel vaak leeg, en hoewel ik deze nog steeds te groot vind is het fijn dat er nu veel meer in te doen is. Tevens zijn de frustrerende minigames uit het origineel vervangen met nieuwe activiteiten die daadwerkelijk de moeite waard zijn, wat voor fijne afwisseling zorgt.

Met Yooka-Laylee and the Impossible Lair, een in 2019 verschenen 2D vervolg op Yooka-Laylee dat hevig geïnspireerd was door de Donkey Kong Country-spellen, heeft Playtonic al bewezen dat ze weten hoe je een fantastische platformer maakt. Het is jammer dat we daar weinig van terugzien in deze herkansing. Begrijp me niet verkeerd. Yooka-Replaylee is zonder twijfel de definitieve versie van een middelmatige platformer, maar tevens het bewijs dat je enorm hard moet poetsen om daar een ware must-play van te maken. Wellicht bewaren ze bij Playtonic de goede ideeën voor Tooka-Laylee.


Conclusie

Na het uitspelen van Yooka-Replaylee blijf ik zitten met een vraag: kan een game te veel naar zijn verleden kijken? Playtonic probeert terug te grijpen naar de gloriedagen van Rare, maar de magie van Banjo-Kazooie blijft even ongrijpbaar als bijna tien jaar geleden. Het resultaat is een technisch betere game die vooral herinnert aan waarom het origineel leuk genoeg was om eens door te spelen, maar nooit een klassieker werd.



Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 2802

Laatste reacties

avatar van Doobieters
Doobieters ( 30746   346) 11-10-2025 21:32
Ik moet echt zeggen: na de recente aanpassingen is Yooka-Laylee eindelijk de game geworden die het had moeten zijn. De verbeteringen aan de besturing voelen natuurlijk en vloeiend aan, de camera is veel minder frustrerend, en de levels zijn duidelijker ontworpen zonder dat ze hun charme verliezen. Wat vroeger vaak voelde als een nerveuze poging om Banjo-Kazooie te evenaren, speelt nu als een volwaardige, nostalgische platformervaring die zijn eigen identiteit heeft.

De wereld is kleurrijk, vol humor en kleine ontdekkingen, en de challenges zijn uitdagend maar eerlijk. Voor mij voelt het alsof we nu écht een moderne klassieker in de handen hebben: het heeft dat tijdloze platformplezier dat je jaren later nog steeds wilt herbeleven. Als je het eerder hebt geprobeerd en afgehaakt, zou ik zeggen: geef het nog een kans, dit is het nu waard.
avatar van Reptile
Reptile ( 2614   6) 11-10-2025 21:51
Ik heb het orgineel gespeeld vorige jaar. Helaas doordat mijn PS4 naar de donder ging opeens en deels van mijn save games verdwenen zijn. Die niet op PS Cloud stonden. Het spel niet verder kunnen spelen.
Het voelde wel erg achterhaald. Ook qua besturing en camera. De levels design was ook niet altijd geweldig. Het was eigenlijk allemaal net niet.
Vorige maand de demo van Replaylee gespeeld en dat voelde al veel beter aan. Zo had het inderdaad uitgebracht moeten zijn.
Ik ga zeker Replaylee een keer kopen en spelen. Ga ook nog een keer mijn motivatie proberen te halen om het orginele spel afteronden. Voordat ik de Remake ga spelen
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6200   20) 11-10-2025 21:53
Net zo slecht als vroeger dikke -5
avatar van CoeXisT
CoeXisT ( 593   12) 12-10-2025 01:10
Heb het origineel ooit gekocht in een eShop maar nooit gespeeld. Ik vond die 2D platforms wel gaaf gedaan.
Kijk zeker uit naar de fysieke versie van deze Replayeyeye. Wanneer komt die uit op de Switch 2 eigenlijk?
avatar van GJ
GJ ( 7636   16) 12-10-2025 02:12
Rol: Forum Moderator
Quote:
Kijk zeker uit naar de fysieke versie van deze Replayeyeye. Wanneer komt die uit op de Switch 2 eigenlijk?
Gepost door: CoeXisT op 12-10-2025 01:10

Deze moet in december uitkomen.
avatar van Lebberrr
Lebberrr ( 1392   9) 12-10-2025 09:37
Ik vind de 2D game Yooka-Laylee and the Impossible Lair ontzettend goed en leuk. En ondanks dat ik de bovenstaande kritiek echt wel te harte neem, zet ik deze replay versie van het origineel toch op mijn lijstje. Al is het maar omdat ik over het algemeen meer plezier beleef aan 3D platform games dan de 2D games (bij Mario bijvoorbeeld).
avatar van Dracquiteur
Dracquiteur ( 3219   4) 12-10-2025 12:34
De game is eigenlijk meer aangepast dan ik verwacht had.

Heeft toevallig iemand gehoord hoe de performance is op Switch 2? Misschien koop ik die versie als ik het voor een mooi prijsje tegenkom.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 7368   2) 12-10-2025 13:56
Ooit het origineel gespeeld, vond het niet veel soeps meen ik mij te herinneren...Deze laat ik derhalve ook even liggen..
avatar van Budgetpaardje
Budgetpaardje ( 31822   23) 12-10-2025 13:57
Een budgetbakker dus, helemaal prima! Ik heb het origineel destijds gespeeld, maar ik kwam er niet lekker in. Het speelde niet fijn en de werelden nodigden te weinig uit om lekker te ontdekken. Bij deze lijkt dat te zijn verholpen, dus wie weet pak ik hem nog eens op.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5646   41) 12-10-2025 23:21
Quote:
De game is eigenlijk meer aangepast dan ik verwacht had.

Heeft toevallig iemand gehoord hoe de performance is op Switch 2? Misschien koop ik die versie als ik het voor een mooi prijsje tegenkom.
Gepost door: Dracquiteur op 12-10-2025 12:34

Ik heb ‘m in een opwelling gekocht op Switch 2, maar de framerate is gecapt op 30fps en zelfs dat haalt ie vaak niet. Ik vind het een erg choppy bedoening, terwijl de resolutie ook al niet optimaal is.

Ze hebben wel beloofd dat ze aan een performance mode werken op Switch 2, dus ik zou dat even afwachten.
avatar van Majoraswrath
Majoraswrath ( 76   1) 13-10-2025 11:01
Kortste review ever?
avatar van Gvr1989
Gvr1989 ( 115 ) 14-10-2025 08:47
Ben ik de enige die het heel 'goedkoop' vindt om bij elke collectathon weer te verwijzen naar een game uit 98 ? Makes me feel old een middelmatige game blijft natuurlijk middelmatig, maar ben benieuwd of de nieuwe generatie er net zo naar kijkt als wij olle lui
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 40464   67) 14-10-2025 09:27
Quote:
Ben ik de enige die het heel 'goedkoop' vindt om bij elke collectathon weer te verwijzen naar een game uit 98 ? Makes me feel old
Gepost door: Gvr1989 op 14-10-2025 08:47
Banjo-Kazooie is wel een beetje de gouden standaard voor collectathons genre. Het is ook een titel die vandaag de dag nog goed te spelen is, wat je niet van alle titels kan zeggen uit die periode. En er een vergelijking mee trekken met Yooka-Laylee, waar de ontwikkelaars nooit onder stoelen of banken hebben geschoven dat het een spirituele opvolger is van BK, ga je dat natuurlijk ook doen.

Serie zelf voelt voor mij enorm aan als de Temu Banjo-Kazooie; Een beetje te veel afgekeken van hun inspiratie. Ook qua figuren die ronduit lelijk zijn waar ik niet aan kan wennen Enige die ik kan waarderen is Capital B.
avatar van NLegendkiller
NLegendkiller ( 984 ) 14-10-2025 17:03
Quote:
Kortste review ever?
Gepost door: Majoraswrath op 13-10-2025 11:01

Want je mist informatie? Het gaat hier om een herbewerking, volgens mij staat alles netjes omschreven.
avatar van GJ
GJ ( 7636   16) 15-10-2025 04:58
Rol: Forum Moderator
Quote:
Ben ik de enige die het heel 'goedkoop' vindt om bij elke collectathon weer te verwijzen naar een game uit 98 ? Makes me feel old een middelmatige game blijft natuurlijk middelmatig, maar ben benieuwd of de nieuwe generatie er net zo naar kijkt als wij olle lui
Gepost door: Gvr1989 op 14-10-2025 08:47

Daggie heeft het al goed samengevat, maar kijk nog eens naar de oorspronkelijke pitch van Yooka-Laylee op Kickstarter. Banjo wordt daarin iets van tien keer vermeld. Het was hun doel om een spirituele opvolger te maken op Banjo-Kazooie (en Donkey Kong 64, wat weer een game is in het verlengde van BK), dus die vergelijking is in dit geval niet zo vreemd.