Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Inversion Hands-on

We waren te gast bij Namco Bandai in Eindhoven. Eén van de games die we te spelen kregen, was Inversion. We hebben voor het eerst met deze game kennisgemaakt op de Gamescom van 2010. Het level wat we tijdens die presentatie te zien kregen, mochten we nu zelf doorspelen.

Gears of Inversion
Inversion is een third-person cover-based shooter die volledig opgebouwd is om coöperatief door te spelen. Je kunt het verhaal zowel offline met een vriend, als online met drie vrienden spelen. De speelstijl van Inversion is te vergelijken met Gears of War. Zo moesten we veel dekking zoeken van de toch vrij sterke vijanden. Ze stelden zich goed op en we waren erg snel dood als we even niet opletten. Ze hebben waarschijnlijk gedacht, als iets goed werkt dan kan je het maar beter overnemen, want de besturing lijkt rechtstreeks afgekeken te zijn van de eerdergenoemde klassieker.

Over het verhaal was op dit moment nog niet veel bekend. Wat we wel weten, is dat Inversion begint tijdens een invasie van het Lutadore ruimtewezen-leger. Je kruipt als speler in de huid van Davis Russel, een politieagent met een kort lontje. Zijn vrouw en dochter zijn allebei ontvoerd door de Lutadore. Davis trekt er samen met zijn beste vriend Leo Delgado op uit om zijn familie te redden.



Spelen met de zwaartekracht
Zwaartekracht speelt een grote rol in Inversion. Zo zal het door zwaartekracht-bubbels, die onstaan zijn tijdens de invasie, gebeuren dat je opeens door de lucht zweeft en verder speelt op het plafond. Ons speelveld werd zo letterlijk op zijn kop gezet. Dit zorgde voor een leuke chaos wanneer we onze oude vertrouwde dekking opeens kwijt waren.

Hoewel ons verteld werd dat de zwaartekrachts-wisseling op willekeurige tijden zou plaatsvinden, leek ik na een tijdje gespeeld te hebben prima in staat ze te kunnen voorspellen. Zo willekeurig is het dus helaas nog niet.

Door door blauwe wolken die we tijdens onze speelsessie regelmatig tegenkwamen te springen, zorgden we voor de omwenteling van de zwaartekracht. Dit gaf werkelijk een extra dimensie aan het speelveld. Naarmate het spel vorderde, kregen we met de grappler gun ook zelf de mogelijkheid om de zwaartekracht beïnvloeden. Zo kun je vijanden vanuit hun dekking omhoog laten zweven, of een auto hun kant op gooien. Het zorgt voor wat extra mogelijkheden naast het gebruikelijke schietwerk. Omdat het huidige arsenaal aan ‘gewone’ wapens prima voldeed, moeten we nog zien hoe groot de rol van deze gadget gaat worden.



Willekeurige vernietiging
Naast het spelen met de zwaartekracht moet Inversion zich volgens Timeshift ontwikkelaar Saber Interactive gaan onderscheiden door de Havoc Destruction Engine. Deze engine is door de ontwikkelaar van de grond af opgebouwd om de destructie in Inversion zo natuurgetrouw mogelijk te maken.

Het is echter niet zo dat nagenoeg alles gesloopt kan worden, zoals in Red Faction : Guerilla het geval was, alleen op specifieke punten kan een gebouw worden vernietigd. Op kleine schaal is deze destructie wel altijd aanwezig. Als je bijvoorbeeld een sluipschutter neerschiet die op een dak staat, dan valt deze heel natuurgetrouw naar beneden, alles meenemend op zijn pad zoals bloembakken en stellages. Verder wordt het destructiesysteem ook toegepast op je dekking die langzaam afbrokkelt als er op geschoten wordt en een schot met jouw sluipschuttersgeweer zorgt voor een gapend gat in de muur als je mist.



Toch was de indruk niet geheel positief. Zo reageerde de lichamen van de vijand nauwelijks op geweervuur. Hierdoor had je nooit echt het gevoel dat je iemand raakte. Daarnaast voelde de besturing nog een tikkeltje houterig aan. Op deze punten is het spel dus nog wel te verbeteren.

Voorlopige conclusie
Inversion had nog wat last van schoonheidsfoutjes en het maakte op grafisch vlak minder indruk dan Dirt 3. De elementen zoals de verandering van de zwaartekracht en het destructiesysteem zien er goed uit en zorgen voor de nodige verfrissing binnen het genre. Grafisch kan de game echter wel een upgrade gebruiken en dat komt met name omdat Inversion eind 2010 al in de winkels had moeten liggen, de releasedatum is nu uitgesteld naar 10 februari 2012. Dat geeft me wel de geruststelling dat er serieus aan wordt gewerkt om hier een mooie titel van te maken, de potentie is in ieder geval aanwezig.

Geplaatst door Yorn op 22-04-2011
Aantal keer bekeken: 8808

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.