Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Gamescom 2012: EA Persconferentie

Strakke actie
Na onze aankomst op het station te Keulen haastten Wouter, Frido en ik ons richting onze eerste afspraak. Bij aankomst vielen we met onze neus in de boter en werden we direct getrakteerd op een trailer en een live demonstratie van het derde deel van Army of Two. Na het ietwat tegenvallende tweede deel had dit duo iets goed te maken. Tijdens de demonstratie zagen we de ťťn plaats nemen in een helikopter om de overmacht aan vijandelijke troepen te decimeren, terwijl de ander de frontale aanval koos. De eerste actievolle beelden waren een prima start voor de rest van de persconferentie.

Het tempo bleef onverminderd hoog met de komst van de nieuwste Need for Speed. Criterion staat aan het roer van Need for Speed: Most Wanted. Een titel die eerder al verscheen, maar die opnieuw leven ingeblazen wordt, net zoals dit met Hot Pursuit gebeurde. In deze titel worden voor het eerst alle auto's direct vrijgegeven vanaf de start van de game en het is dan aan de speler om een specifieke challenge met deze bolide te voltooien. Het spel heeft overduidelijk wat inspiratie opgedaan bij de andere bekende titel van Criterion, namelijk Burnout, zoals onder meer de Takedowns en de uitdagingen op ieder kruispunt. Om de boel nog wat extra spanning mee te geven, zal de politie geregeld op de loer liggen om een snelheidsduivel een lesje te leren.

Terug van weggeweest is SimCity, welke een diepgaande singleplayer zal bevatten. Op diverse fronten kan de speler de economie en stad op zowel micro- als macroniveau beheren. Ook zal er een multiplayer zijn, waarbij elke stad met elkaar verbonden zal zijn en door de ander beÔnvloed zal worden. Mocht je interesse hebben in deze nieuwe game, dan zul je snel naar simcity.com moeten surfen om je aan te melden voor de aankomende beta.



Sportief
Voorts was er veel aandacht voor de sportgames van EA. Naast de aankondiging van FIFA Online 3 voor de Koreaanse markt, was er veel aandacht voor NHL 13 en FIFA 13. De NHL serie is de tweede sportreeks van EA binnen het Europese continent. Een van de vernieuwingen die we dit jaar gaan zien is GM Connected. Maximaal 750 spelers kunnen het hierbij tegen elkaar opnemen in een liga, waarbij gekozen kan worden uit 30 teams. Mocht je tussendoor naar je werk of school moeten, dan kun je op de hoogte gehouden worden van de laatste verschuivingen in het klassement door de speciaal ontwikkelde app voor je smartphone. Dat is echter nog niet alles, want ook op het vlak van de gameplay zijn er enkele aanpassingen gemaakt. Bij NHL is er bijvoorbeeld kritisch gekeken naar de wijze waarop de spelers over het ijs voortbewegen. IJshockey staat bekend als een extreem snelle teamsport waarbij spelers een snelheid bereiken van ca. 40 kilometer per uur bereiken. Middels een nieuwe engine wordt True Performance Skating mogelijk gemaakt, waardoor de speler snel en doeltreffend te werk kan gaan. Of EA dat doel bereikt heeft, kunnen we zelf gaan ondervinden op 21 of 22 augustus 2012, wanneer de demo op Xbox Live en Playstation Network geslingerd worden.



Vanzelfsprekend was er veel aandacht voor FIFA 13. Wat opviel tijdens de presentatie, was dat EA goed gemonitord heeft wat spelers zoal heeft bezig gehouden in FIFA 12. Met 92 biljoen coins en 380 miljoen games is een verdere verdieping van Ultimate Team dan ook gerechtvaardigd. Voor nieuwe spelers wordt er allereerst een tutorial toegevoegd. Daarnaast waren ook nieuwtjes te melden op het gebied van FIFA 13 zelf. Naast de reeds aangekondigde first touch control komt er nu ook een verder uitgediepte impact engine, attacking intelligence en complete dribbling om het spel nog dieper te maken. Door de komst van first touch control is de eerste aanname geen zekerheidje meer en kan de bal dus van de voet springen. Daarbij maakt het uitgebreide dribbelsysteem het voor de meer ervaren spelers weer een stuk uitdagender. Ook de Head to Head mogelijkheid wordt uitgebreid door meerdere seizoenen achter elkaar te spelen. Tot slot is er MatchDay, waarbij spelers het lopende voetbalseizoen kunnen volgen en beleven door zelf de wedstrijden te spelen. De ontknoping van het voetbalseizoen van de Engelse competitie werd tijdens de persconferentie gebruikt om dit te illustreren. De uiteindelijke kampioen wist met een klein verschil de wedstrijd en dus het kampioenschap te winnen. De vraag is even voor welke competities dit zal gelden, maar de ervaring leert dat de Eredivisie hierin naar alle waarschijnlijkheid wel meegenomen zal gaan worden. Tot slot worden de statistieken van de spelers aangepast aan hun recente prestaties, waardoor ze lopende het seizoen beter of slechter worden. Gamers met een glazen bol kunnen in ieder geval alvast gaan broeden op hun selectie voor het volgende seizoen. Op 11 september 2012 kunnen we weer het groene gras betreden om met de demo van FIFA 13 aan de slag te gaan.

Shootermania
Het overgrote deel van de tijd werd echter ingeruimd voor de Third en First Person Shooters. Naast Army of Two werden we getrakteerd op een glimp van Medal of Honor, Crysis 3 en Dead Space 3. Bij Medal of Honor lag de nadruk vooral op de multiplayer, waarbij spelers uit naam van hun eigen vaderland het strijdperk zullen betreden. De mappen zullen daarbij gebaseerd zijn op echte missies en echte locaties. In de demonstratie zagen we daarbij onder meer BosniŽ en ServiŽ de revue passeren. Interessanter was de presentatie van Crytek voor hun game Crysis 3, welke pas volgend jaar zal verschijnen. Hierbij werd de multiplayer mode Hunter uit de doeken gedaan. Een team van maximaal 14 soldaten neemt het op tegen twee strijders, die uitgerust zijn met een nano-suit. Elke soldaat die het loodje legt wordt vervolgens ook een Hunter. Al snel ontstond hierdoor een kat-en-muisspel totdat de laatste soldaat voorgoed het zwijgen werd opgelegd. Hoewel het me erg deed denken aan de oude Alien vs Predator games, blijft het desalniettemin een interessante toevoeging voor deze futuristische shooter.

Het einde van de presentatie was besteed aan Dead Space 3, welke naast een co-op mode ook nog een ander interessant nieuwtje had. Spelers kunnen namelijk voor het eerst in de serie hun eigen wapens maken of combineren. Wil jij een Splicer combineren met een vlammenwerper of een shotgun die tevens granaten lanceert? Dat kan! De mogelijkheden lijken daardoor eindeloos. Het is het vermelden waard dat EA via de website van Dead Space hun community oproept om nieuwe wapens voor het spel te bedenken.



Slotakkoord
EA toonde middels een solide persconferentie zijn line-up voor dit najaar en de eerste helft van 2013. Opvallend was daarbij het aantal sequels of langlopende series die volgens EA aan een nieuwe start toe waren. Enig smetje op de verder prima persconferentie was dan uiteindelijk ook het gebrek aan nieuwe aankondigingen.

Geplaatst door Budgetgaming op 16-08-2012
Aantal keer bekeken: 3145

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.