Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2012: Victory: The Age of Racing



Vrijwel ieder jaar beland ik bij een game, waarvan ik vooraf het bestaan niet kende. Dit kan zijn omdat de uitgever de naam bewust heeft geheim weten te houden tot de Gamescom, maar anderzijds kan het ook gewoon zo zijn, dat de ontwikkelaar zich (nog) niet gesteund ziet door een kapitaalkrachtige uitgever om hun titel eens flink in het zonnetje te zetten. Dit laatste was ook het geval bij Victory: The Age of Racing.



Vae Victus
Met veel enthousiasme werd ik ontvangen door Creative Director Antonio Moro van ontwikkelaar Vae Victis (Latijns voor: Wee de Overwonnen), die vol trots vertelde over hun project Victory: The Age of Racing. Deze gratis te spelen online racegame stelt de speler in staat om binnen een aantal minuten lekker online te kunnen racen.
Eerst kiest de speler een auto in een van de drie aanwezige moeilijkheidsgraden. Alle drie de klassen zijn eigenlijk modellen, die sterk lijken op Formule 1 auto’s van een paar generaties geleden, waarbij de hoogste moeilijkheidsgraad het meest lijkt op de auto’s van nu. De andere modellen zijn meer klassiek. Vae Victus mikt zelf op een groep die ze aanduiden als de Mid Core gamer. Dat is enerzijds de gelegenheidsspeler die nét dat beetje extra wilt en anderzijds de hardcore speler die op zoek is naar een tussendoortje, maar die daardoor niet meteen verplicht is drie uur aaneengesloten achter zijn PC te zitten.

Auto’s
Iedere speler kan zijn auto een eigen uiterlijk geven. Verwacht geen Pimp My Ride-achtige praktijken, maar er zijn behoorlijk wat mogelijkheden als het op een laagje verf en wat stickers aankomt. Elke auto bestaat globaal uit drie onderdelen, waardoor de speler ook nog wat invloed op het uiterlijk van de auto kan uitoefenen. Dit is overigens puur cosmetisch en heeft als zodanig geen gevolgen voor de wegligging. Het is echter wel degelijk mogelijk om invloed uit te oefenen op het gedrag van de auto. Op zes vlakken, te weten het gewicht, aerodynamica, tractie, grip, remmen en vermogen, kan de speler zijn auto uitbalanceren. Door het aanschaffen van nieuwe onderdelen voor de auto, kan de speler zijn auto dusdanig ontwikkelen dat bijvoorbeeld de nadruk op veel vermogen en weinig grip ligt. Het is niet mogelijk om een auto op al deze zes punten te laten uitblinken, dus wordt er de ruimte gelaten om een wagenpark op te bouwen die elk zijn eigen sterke of zwakke punten heeft. De online coureurs kunnen dan per race de meest geschikte wagen uitkiezen.



Door aan de online races mee te doen, kan de speler credits verdienen, die men in kan zetten om een tweede auto aan te schaffen en auto een nieuw likje verf te geven of de onderdelen op te waarderen. Volgens de ontwikkelaar kun je alle onderdelen gewoon bij elkaar verdienen door online de strijd aan te gaan met anderen, maar wil je sneller je auto kunnen versieren of upgraden, dan is het mogelijk om middels microtransacties het proces wat te versnellen.

Na de presentatie was er onvoldoende tijd om het spel uitvoerig te testen. Tijdens de korte demonstratie viel me op dat het spel geen grafische hoogvlieger is, maar de eerlijkheid gebied te zeggen, dat ik dit bij een gratis te spelen game ook helemaal niet verwacht. Voor een speler die direct aan de slag wil zonder al te veel poespas, komt het spel erg gebruiksvriendelijk over. Eénieder kan in een mum van tijd zijn eigen auto ontwikkelen of van een verflaagje voorzien om daarna weer snel door te gaan met racen.



Open bèta
Een speelsessie is er helaas niet van gekomen, maar voor een gratis te spelen game heeft deze Victory: The Age of Racing heel wat in zijn mars. Geïnteresseerden kunnen zich het beste meteen wenden tot de website http://victorythegame.com/ en meedoen aan de open bèta, die op dit moment aan de gang is.

Verwachting:

Geplaatst door ConAir op 13-10-2012
Aantal keer bekeken: 9581

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.