Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Clair Obscur: Expedition 33 (PS5)
90 100 1

Review Clair Obscur: Expedition 33 (PS5)

Het zijn donkere tijden voor de game-industrie. We worden wekelijks om de oren geslagen met nieuws over ontslagen, failliet verklaarde studio’s en opgedoekte projecten. Geen context waarin je risico’s wil nemen en een nieuwe IP gaat lanceren, denken de meeste AAA-studio’s. Zij kiezen liever eieren voor hun geld en maken veilige keuzes door de zoveelste Assassin’s Creed op een nieuwe locatie te herkauwen. Gelukkig bestaan er nog uitzonderingen. Sandfall Interactive bracht met Clair Obscur: Expedition 33 licht in de duisternis. Hieronder lees je hoe ze dankzij gedurfde keuzes dé must-play titel van het jaar hebben gemaakt.


Fransmannen met pit

Er waren eens een handvol game-ontwikkelaars die misnoegd opstapten bij de Franse tak van Ubisoft. Ze waren het beu om eenheidsworst te produceren en besloten de koppen samen te steken. Samen richtten ze een nieuw bedrijf met een dertigtal werknemers op, genaamd Sandfall Interactive. Hun missie? Een game ontwikkelen die ze zélf graag wouden spelen, niet een spel waarvan ze dachten dat het goed zou verkopen. Op het eerste zicht maakten ze dan ook onpopulaire keuzes: ‘Putain’, dachten ze, ‘wat als we nog eens een goede singleplayer-game maken? Zo eentje met een verhaal, een begin en een einde, zonder live-service elementen, zonder battle pass en zonder in-game currency shop met cosmetische upgrades?’. ‘Excellent’, dacht een ander, ‘dat is al zo lang geleden dat het bijna revolutionair is!’. ‘Vraiment’, zei de volgende, ‘en we kiezen ook gewoon voor een JRPG met turn-based gevechten. De mensen zullen niet weten wat hen overkomt!’. Chauvinistisch als de Franszen zijn, kwam er nog eentje op de proppen met een laatste lumineus idee: ‘we kiezen voor meerdere stemacteurs voor elk personage en laten de hele game in het Engels én in het Frans inspreken.’ Hun ogen blonken, er fonkelden geen euro-tekens in, maar liefde voor hun creatie. Clair Obscur: Expedition 33 was geboren.


Mysterieuze introductie
Zodra je de proloog opstart, beland je in een betoverende en bevreemdende wereld. Het spel houdt je handje niet vast waardoor je tastend op zoek gaat naar aanwijzingen. Wanneer je goed oplet tijdens deze introductie, krijg je reeds veel details over het verhaal. De proloog is dan ook een masterclass in storytelling. Tijdens de proloog speel je als Gustave en met hem ontdek je de bitterzoete hereniging met je ex na vier jaar. Er is geen sluitende uitleg over het waarom van de breuk tijdens die jaren behalve dat je de term ‘Gommage’ nogal vaak te horen krijgt. ‘Gommage’ blijkt ook letterlijk het weggommen van mensen te zijn. De Paintress, een mysterieuze figuur, schildert elk jaar een lager cijfer op een monoliet. Dit jaar zal de 34 door 33 vervangen worden. Wie die leeftijd heeft, wordt weggegomd. Wie zij is en waarom zij dat doet kom je nog niet te weten.

Wanneer je voldoende personages aanspreekt en de puzzel samenlegt, leer je in dit hoofdstuk dat de ‘Gommages’ reeds 67 jaar aan de gang zijn. Deze startten na wat ‘La Fracture’ wordt genoemd. En nu is het dus de beurt aan Expeditie 33. Gustave, Maelle en Lune vertrekken met de boot en worden op hun bestemming  meteen al aangevallen door een weinig spraakzame, maar uiterst krachtige man met een wandelstok. Rennen is de boodschap, want links en rechts sneuvelen er crewleden. Wat een aangrijpende introductie!


Heerlijk meeneuriën met de soundtrack
Die straffe proloog speel je overigens op de tonen van een meeslepende soundtrack. Vanaf minuut 1 valt het op dat de muziek hier meer op de voorgrond komt dan in andere games, waarbij je vaak enkel bij een groot eindbaasgevecht getrakteerd wordt op een bombastische soundtrack. In Clair Obscur: Expedition 33 kan je eigenlijk bijna constant genieten van een vleugje pianomuziek die begint aan te zwellen wanneer de situatie spannender, romantischer of gevaarlijker wordt. Het strafste van dit alles? De componist, Lorien Testard, werd gewoon ontdekt via Soundcloud, een muziekplatform waar heel wat onbekende en onafhankelijke artiesten hun werk beschikbaar stellen in de hoop om ontdekt te worden. In Lorien Testard zijn geval met succes.

Turn-based combat vraagt denkwerk
Verhaal? Check! Soundtrack? Check! Laten we even in de combat duiken, want er is heel wat te vertellen over de gevechtsmechanieken van deze game. Gevechten verlopen namelijk niet in real-time, zoals je het gewend bent van de meeste role playing games, maar in beurten. In de open wereld krijg je de kans om naar een vijand toe te lopen en die een flinke mep te verkopen. Die vijanden zijn overigens geen mensen, maar unieke wezens zoals de mensachtige ‘Greatsword Cultist’, uit stenen bestaande ‘Hexga’ en, voor de naam alleen al mijn persoonlijke favoriet, de uit juten zakken gemaakte ‘Sakapatate’. In totaal zijn er maar liefst 49(!) verschillende types vijanden die jou het leven zuur willen maken in naam van de Paintress.


Eenmaal je contact maakt, zoomt je scherm uit met een soort fisheye-effect en start het gevecht. Als jij effectief de eerste klap uitdeelde, krijg je ook als eerste de kans om aan te vallen. Als je tegenstander echter tegen jou liep, mag hij beginnen. In een gevecht krijg je de keuze tussen een schot lossen van afstand (free aim), een gewone aanval uitvoeren met je huidige wapen, een item (om te healen, reviven of extra aanvalspunten te krijgen) consumeren of een van je vaardigheden gebruiken. Uiteraard zijn de vaardigheden het leukste en meest efficiënte middel om te gebruiken. Deze vaardigheden kosten wel een stuk meer aanvalspunten (2 tot 9) dan een afstandsschot (1 punt) of basisaanval (0 punten). De vaardigheden zijn uniek voor elk personage en hebben meestal betrekking tot elementaire krachten zoals vuur, ijs, bliksem en aarde. Er zijn er echter ook die je kan gebruiken om jezelf (of anderen uit je team) te healen of te beschermen met schilden. Wie liever breinloos op knopjes duwt, doet letterlijk moeite voor niets, want in Clair Obscur: Expedition 33 moet je je hersenen gebruiken als je gevechten wil winnen.

Verdedigen is de beste aanval
Daarnaast is het ook van groot belang dat je de sterktes en de zwaktes van je team goed kent. Zo kan Maelle bijvoorbeeld een vijand markeren waarna die x aantal beurten gevoeliger wordt voor vuur, dus moet je ervoor zorgen dat je snel genoeg met een volgend personage een vuuraanval gebruikt om optimaal van dat voordeel te profiteren. Dit soort turn-based combat doet me met plezier terugdenken aan de tijd waarin ik South Park: The Fractured But Whole volledig heb uitgespeeld. Recentere voorbeelden zijn Metaphor: ReFantazio. Clair Obscur: Expedition 33 voegt echter nog een extra timing-element toe aan de combat, want met een goed getimede druk op de X-knop kan je je aanval omzetten naar een critical hit die extra schade aanricht. Niet getreurd als je niet de snelste bent of gewoon geen zin hebt om je hiermee bezig te houden: er bestaat ook een optie om alle quick-time events automatisch te laten slagen.


Wat echter veel belangrijker is – en niet automatisch voltooid kan worden – is het ontwijken en pareren van de aanvallen van je tegenstander(s). Zij hebben uiteraard ook een heleboel trucjes in hun arsenaal en het is aan jou om al hun aanvallen af te wenden. Timing is hier van cruciaal belang! Een aanval ontwijken gaat nog relatief gemakkelijk, maar als je een aanval wil pareren moet je erg goed letten op de visuele en auditieve cues die het spel je aanreikt. Ik ben als vanouds heel erg slecht in het pareren van aanvallen, maar op de laagste moeilijkheidsgraad slaag ik er toch vrij goed in. Indien het je lukt om een volledige sequentie van aanvallen te pareren, zal je automatisch een tegenaanval uitvoeren met een vernietigende kracht. Dit kan je gevechten gevoelig inkorten en sommige vijanden die op het eerste zicht onmogelijk te verslaan lijken, liggen even later toch tegen het canvas. Heerlijk! Wat later in het spel leer je ook aanvallen ontwijken door te springen of – veel cooler nog – door een Gradient Counter uit te voeren. Dit is in feite hetzelfde als pareren, maar je past het toe bij een zware aanval van je tegenstander waarbij, mits de juiste timing, je beeld vertraagt, de muziek aanzwengelt en je nog zwaarder terugslaat. Zo’n Gradient Counter correct uitvoeren geeft je echt het gevoel dat je superkrachtig bent.

Deze verfrissende, tactische manier van vechten zorgt voor een uitdagend spel voor wie intellectuele uitdaging zoekt, maar heeft ook voldoende actie-elementen voor gamers die meer fan zijn van een rechttoe-rechtaan-aanpak. Wie wil kan zich urenlang verdiepen in het samenstellen van de sterkste build voor al zijn personages en zal daar zeker voor beloond worden. Wie daar geen zin in heeft, zal langere gevechten moeten trotseren of de moeilijkheidsgraad moeten bijschalen, maar het spel lijkt het jou op geen enkel punt onmogelijk te maken. Het zou volgens de ontwikkelaars zelfs mogelijk moeten zijn om het spel uit te spelen zonder ook maar één keer een aanval te ontwijken of pareren.


Picto’s en Lumina punten
Er is nog één element dat we niet hebben aangeraakt over onze personages en hun vaardigheden. Ze beschikken namelijk zoals elk RPG-personage over de standaard eigenschappen zoals kracht, snelheid, geluk, levenskracht en verdediging. Daarnaast hebben ze echter ook Picto’s waarvan je er drie kan gebruiken per personage. Die Picto’s moet je zien als bonuseffecten, zoals ‘begin het gevecht met een extra aanvalspunt’ of – een van mijn favorieten – ‘krijg een aanvalspunt bij een mislukte pareerbeweging’. Op die manier komt er een actief Picto-slot vrij bij je personage dat je dan weer kan invullen met een andere, nog niet gebruikte, Picto. Vaak je Picto’s veranderen is dus de boodschap! Sandfall Interactive zorgt hier nog maar eens voor een moderne twist op een klassiek RPG-element.

Voldoening

Deze unieke combat-elementen zorgen ervoor dat je Clair Obscur: Expedition 33, eenmaal opgestart, speelt en blijft spelen. Het mysterieuze verhaal houdt je in zijn greep, de graphics en de soundtrack zijn een genot voor je ogen en oren en de gevechten werken als een drug waarvan je enkel meer wil. Dit speel geeft je namelijk exact datgene wat bijvoorbeeld Diablo IV mij indertijd niet kon geven: pure voldoening. Uiteraard worden de vijanden naarmate het verhaal vordert steeds krachtiger en logischerwijs krijg je zelf ook sterkere wapens en speel je meer vaardigheden vrij, maar je voelt je ook gewoon effectief sterker en sommige gevechten zijn in een wip voorbij. Op die manier haal je veel voldoening uit je tijdsinvestering. Een groot verschil met Diablo IV dat een agressieve level scaling hanteerde, waardoor ik na een dikke vijftig uur grinden moedeloos afhaakte.


Wie deed het licht uit?
Is alles dan perfect aan deze game? Welnee. Vooreerst is er, buiten de hub, geen wereldkaart voorhanden, waardoor je al eens in cirkels dreigt te lopen, op zoek naar de juiste weg. Een quest marker ontbreekt ook, dus er zit niet veel anders op dan je omgeving goed in het oog te houden. Meestal loont het om de her en der verspreide lampen te volgen. Wat meer lampen hadden overigens geen kwaad gekund, want het spel is in bepaalde gebieden heel donker. Ik morrelde al wat met de helderheid in de instellingen, maar nog niet met het optimale resultaat. De graphics in dit spel zijn zeer degelijk, maar de belichting kon wat mij betreft iets fraaier. Nog een klein minpuntje: ik wou het spel graag eens met Franse spraak beleven, maar toen ik eveneens wou kiezen voor Franse ondertiteling om de dialogen beter te kunnen volgen, werd meteen alle schermtekst omgezet naar de Franse taal. Een aparte optie voor die ondertiteling zou handig zijn!


Conclusie
Clair Obscur: Expedition 33 is niet de perfecte game die sommigen ervan willen maken. De graphics blazen je niet van je sokken, sommige gebieden zijn onderbelicht, je kan geen kaart oproepen buiten de hub-wereld en er is geen quest log. Wetende dat dit spel gemaakt werd door een vast team van slechts een dertigtal met een fractie van het budget van de grote AAA-studio’s, maakt ons echter vergevingsgezind. Wie in deze tijden een nieuwe IP kan lanceren en al doende een kwaliteitsvolle game als Clair Obscur: Expedition 33 kan opleveren met zo’n beperkt budget, verdient alle lof. Clair Obscur: Expedition 33 weet grandioos te overtuigen met zijn interessante verhaal, mysterieuze setting, fantasierijke enemy design, degelijke graphics, fantastische soundtrack en diepgaande combat. Als gamers kunnen we alleen maar hopen dat de AAA-studio’s de juiste lessen trekken uit dit verhaal: de wereld zit heus wél te wachten op een lineaire singleplayer game met een frisse gameplay en een verrassend verhaal.

Clair Obscur: Expedition 33 is inbegrepen in het Xbox Game Pass abonnement, maar is ook elke eurocent waard op PS5 en PC.


 

Joachim Lootens (JoaLootens)

Joachim houdt vooral van verhalende role playing games en couch co-op games. Die wisselt hij graag af met kleinere indie games, een potje voetbal of een snelle race naar de finish.

Aantal keer bekeken: 5724 

Laagste 3 prijzen voor Clair Obscur: Expedition 33 (PS5)

51.99 3

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van ThaDanus
ThaDanus ( 4121   3) 11-05-2025 09:26
Het is bij mij toch wel gaan kriebelen, toch maar gehaald na alle lovende recensies en ook het enthousiasme van m’n vrienden. Heel benieuwd.
avatar van PrivatePeachy
PrivatePeachy ( 605 ) 11-05-2025 09:47
Geweldige game welke denk ik de nodige nominaties gaat krijgen.
Het is de game die ik hoopte te vinden toen ik mijn PS5 aanschafte.
Hopelijk heeft dit een beetje een souls effect en zien we dit soort games ook weer wat meer van andere devs. Looking at you Square
avatar van Anne1407
Anne1407 ( 201 ) 11-05-2025 10:04
Ik heb deze compleet gemist maar dit klinkt fantastisch. Als er een PS5 physical release is/komt, wil ik hem hebben.
avatar van PrivatePeachy
PrivatePeachy ( 605 ) 11-05-2025 10:07
Quote:
Ik heb deze compleet gemist maar dit klinkt fantastisch. Als er een PS5 physical release is/komt, wil ik hem hebben.
Gepost door: Anne1407 op 11-05-2025 10:04
Die is er en nog voor een degelijke prijs ook.
Geen 80 euro maar 50
avatar van Anne1407
Anne1407 ( 201 ) 11-05-2025 10:15
Quote:
[..]

Die is er en nog voor een degelijke prijs ook.
Geen 80 euro maar 50
Gepost door: PrivatePeachy op 11-05-2025 10:07

Ik zie het! Heb hem net bij Coolshop besteld. €47,95, daar kan ik tenminste zo spontaan eens een aankoop voor doen. Ik ben heel benieuwd.
avatar van Malistix
Malistix ( 1498   3) 11-05-2025 11:15
Deze week uitgespeeld wat een geweldige game, wow.
avatar van Walkingtall
Walkingtall ( 449   12) 11-05-2025 11:20
Toffe game! Heb hem paar dagen geleden uitgespeeld en moet zeggen dat ik het helemaal met deze review eens ben!
Het is wat mij betreft echt niet de second coming of Christ die sommige beweren dat het is, maar dit gaat voor mij zeker een top 3 game worden van het jaar.
avatar van Tielo
Tielo ( 146 ) 11-05-2025 11:29
Mooi review, ik ga de game zeker een keer aanschaffen.
Joachim, er zit een klein tekstueel foutje in de conclusie:
...., sommige gebieden zijn je kan geen kaart oproepen buiten de hub-wereld.....
avatar van JoaLootens
JoaLootens ( 9 ) 11-05-2025 22:44
Quote:
Mooi review, ik ga de game zeker een keer aanschaffen.
Joachim, er zit een klein tekstueel foutje in de conclusie:
...., sommige gebieden zijn je kan geen kaart oproepen buiten de hub-wereld.....
Gepost door: Tielo op 11-05-2025 11:29

Bedankt om te melden!
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1890   2) 12-05-2025 22:10
Thx voor de review 👍🏻 Ik speel vrijwel nooit RPG's, de laatse 'RPG' was Mario & Luigi Superstar Saga (onlangs nog gespeeld op de Switch, blijft leuk).

Omdat iedereen er online zo enthousiast in een opwelling ook maar aangeschaft. Ik begrijp niet echt wat ik aan het doen ben (wordt wel steeds duidelijker 🙈😂), maar is voor mij, als niet-RPG speler ook echt een geweldige toffe game. Heb er pas uurtje of 12 inzitten, maar ik ben echt aangenaam verrast. Voor beginnende. RPG spelers is de game ook zeker aan te raden.
avatar van JoaLootens
JoaLootens ( 9 ) 13-05-2025 13:44
Quote:
Thx voor de review 👍🏻 Ik speel vrijwel nooit RPG's, de laatse 'RPG' was Mario & Luigi Superstar Saga (onlangs nog gespeeld op de Switch, blijft leuk).

Omdat iedereen er online zo enthousiast in een opwelling ook maar aangeschaft. Ik begrijp niet echt wat ik aan het doen ben (wordt wel steeds duidelijker 🙈😂), maar is voor mij, als niet-RPG speler ook echt een geweldige toffe game. Heb er pas uurtje of 12 inzitten, maar ik ben echt aangenaam verrast. Voor beginnende. RPG spelers is de game ook zeker aan te raden.
Gepost door: Tallon 4 NL op 12-05-2025 22:10
Leuk dat je overtuigd bent! Het spel legt alle mechanieken inderdaad goed uit, waardoor het ook voor beginnende RPG-spelers haalbaar is! Na verloop van tijd wordt het allemaal wat ingewikkelder, maar dat gaat zo stapsgewijs dat het nooit een (groot) probleem wordt.
avatar van Swift
Swift ( 13121   24) 13-05-2025 15:17
Turn based is absoluut niet mijn ding, eerste level gespeeld.
Meteen verslaafd. Echt een hele goeie game.

Kan nergens een minpuntje geven, alleen dat het grafisch niet perfect is(maar nog steeds heel goed), maar dat compenseren ze met andere dingen ruimschoots. (Gameplay, muziek, prijs, replay value) Voor mij tot nu toe Goty.

Mooie dikke middelvinger naar de huidige AAA studios die rotzooi uitbrengen ondanks een groter budget en team.

11/10

avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1890   2) 13-05-2025 17:41
Quote:
[..]

Leuk dat je overtuigd bent! Het spel legt alle mechanieken inderdaad goed uit, waardoor het ook voor beginnende RPG-spelers haalbaar is! Na verloop van tijd wordt het allemaal wat ingewikkelder, maar dat gaat zo stapsgewijs dat het nooit een (groot) probleem wordt.
Gepost door: JoaLootens op 13-05-2025 13:44

Thx voor je reactie 👍🏻 Ben benieuwd hoe het verder gaat, maar veel zin in. Lang geleden dat een game mij zo in zijn greep had. Kijk al uit naar mijn volgende RPG 😉
avatar van ErHaO
ErHaO ( 614   10) 13-05-2025 22:52
Enorm goede game en een waar zo'n beetje heel het genre veel van kan leren. Verhaal ging niet helemaal de richting in waar ik normaal van hou, maar toch zette me het aan het denken en wist het me te pakken. Heel erg bijzonder dat dit voor 50 piek in de schappen ligt op launch, het voelt echt als een dikke AAA ervaring op zo'n beetje alle fronten.
avatar van Swift
Swift ( 13121   24) 14-05-2025 11:05
Quote:
Picto’s en Lumina punten
Er is nog één element dat we niet hebben aangeraakt over onze personages en hun vaardigheden. Ze beschikken namelijk zoals elk RPG-personage over de standaard eigenschappen zoals kracht, snelheid, geluk, levenskracht en verdediging. Daarnaast hebben ze echter ook Picto’s waarvan je er drie kan gebruiken per personage. Die Picto’s moet je zien als bonuseffecten, zoals ‘begin het gevecht met een extra aanvalspunt’ of – een van mijn favorieten – ‘krijg een aanvalspunt bij een mislukte pareerbeweging’. Op die manier komt er een actief Picto-slot vrij bij je personage dat je dan weer kan invullen met een andere, nog niet gebruikte, Picto. Vaak je Picto’s veranderen is dus de boodschap! Sandfall Interactive zorgt hier nog maar eens voor een moderne twist op een klassiek RPG-element.
.


Je hebt het hier alleen over pictos. Maar je koptekst zegt pictos en Lumina.

Ik denk dat er een stuk tekst daar is weggevallen.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1060   1) 14-05-2025 16:29
Ik weet het niet hoor, ben niet zo enthousiast. Ik heb zo'n 6 uur gespeeld. De opening was briljant, maar de uren daarna tot het eerste dorpje vond ik moeilijk doorkomen. Lege maar mooi uitziende wereld. Eerst dorpje vond ik nou niet zo bijzonder. De focus op parry voelt voor mij aan dat het battlesysteem haast overbodig is, dan had je net zo goed een Soulsborne game kunnen maken. Het verhaal gaat ook wat meer naar de achtergrond voor mijn gevoel.

Maar goed ben nog niet zo ver en kan nog veranderen. De sfeer en muziek is wel weergaloos.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1890   2) 15-05-2025 18:28
EDGE magazine, toch niet de minste als het om reviews gaat geeft een 10. Deze game gaat geschiedenis schrijven
avatar van Swizard
Swizard ( 905 ) 18-05-2025 12:45
Moet wel zeggen vind het kritiek maar wat magertjes. Geen mooie graphigs? 1 van de beste art-directions in jaren. Gebrek aan kaart? praktisch alle zones zijn 1 route of max 2, het is een immersie keuze lijkt het meer dan dat ze het niet konden maken. Geen hub op je scherm, voor het geval het niet opgevallen was.

Als liefhebber van "verhalende role playing games" zou je toch wel moeten zien dat dit echt de beste RPG is in decades. Beter dan dit in het genre wordt het niet

Kan niet wachten om te zien waar dit team verder mee gaat in de toekomst!
avatar van Ulyaoth4k
Ulyaoth4k ( 500 ) 18-05-2025 16:34
Art direction =/= graphics. Zijn 2 totaal verschillende dingen en, ja, de graphics in dit spel zijn voldoende maar niet echt verbazingwekkend. Als je goed rond kijkt zie je hier en daar best nog wel veel lage resolutie textures. De reden dat het er geweldig uit ziet is OMDAT de art direction de game naar de voorgrond draagt.

Verder ben ik het eens dat dit spel geen map nodig heeft. Een beetje RPG liefhebbers zijn van nature al explorers en alles in Clair Obscur vraagt er gewoon om ontdekt te worden. Daarnaast ben ik ook fan van het Pictos/Luminas en het Active Battle systeem wat letterlijk geïnspireerd is door Lost Odyssey (een RPG hoog in mijn favoriete games aller tijden). Het puzzelen van skills die met elkaar samenwerken is net zo bevredigend als materia combos in FFVII op de Ps1.

Mijn enige kritiekpuntjes vind ik dat het platformen niet echt soepel werkte (die verschrikkelijke rol na een sprong soms ) en een aantal belachelijk overdreven langzame wind-up Souls-like aanvallen.

Toch nog een 9,8 van mij, is mijn GOTY en zit zeker in mijn top 15 of all time.
avatar van Swizard
Swizard ( 905 ) 19-05-2025 22:40
Quote:
Art direction =/= graphics. Zijn 2 totaal verschillende dingen en, ja, de graphics in dit spel zijn voldoende maar niet echt verbazingwekkend. Als je goed rond kijkt zie je hier en daar best nog wel veel lage resolutie textures. De reden dat het er geweldig uit ziet is OMDAT de art direction de game naar de voorgrond draagt.
Klagen over graphics in deze game is alsof je een miljoen euro wint, maar dan gaat klagen over dat er op een paar briefjes wat vlekjes zitten. Ja wel vies ja, als je echt wil zeuren, maar slaat volledig het doel mis dat het echt een top klasse art direction is - van animaties tot omgevingen, sfeer.

Quote:

Mijn enige kritiekpuntjes vind ik dat het platformen niet echt soepel werkte (die verschrikkelijke rol na een sprong soms ) en een aantal belachelijk overdreven langzame wind-up Souls-like aanvallen.

Toch nog een 9,8 van mij, is mijn GOTY en zit zeker in mijn top 15 of all time.
Ja zeker terecht kritiek puntje, al helemaal bij de latere content zit er soms net wat te preciesie platforming bij. Maarja gelukkig makkelijk te skippen als het te veel de neus uit komt en nooit echt lastig.

Zeker GOTY, zou mij verbazen als er dit jaar nog wat beter komt.
avatar van MBMA
MBMA ( 486   4) 21-05-2025 20:11
Ligt het aan mij, of is dat parry'en echt heel kut? Tig soulsgames gespeeld, en zelden heb ik het zo vervelend (en game breaking) gevonden als nu :-/