Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Minder games, meer abonnementen

Als je de releaselijsten van speluitgevers vergelijkt met diezelfde lijsten van een paar jaar geleden, dan wordt één ding steeds duidelijker: Er komen steeds minder games uit. Wellicht een luxeprobleem, want er verschijnt nog steeds meer dan genoeg om je geld aan uit te geven.

Toch brengt bovenstaande situatie ook een groot risico met zich mee voor traditionele uitgevers. Als je maar drie of vier titels per jaar hebt, moeten die titels stuk voor stuk presteren. Een echte flop kun je je dan nauwelijks meer veroorloven.

Neem een Activision. Voor 2013 staan er Deadpool, een nieuwe Skylanders en een nieuwe Call of Duty op het programma. Daar komen misschien nog een of twee titels bij, maar dat is het dan wel (ik vrees voor de The Walking Dead game van Activision die, na het lekken van prototype beelden, behoorlijk wat kritiek kreeg te verduren).
In 2012 zat daar nog een James Bond tussen, maar die licentie heeft Activision weinig opgeleverd. 007 Legends heeft namelijk inhoudelijk en commercieel veel te weinig gebracht. De studio achter dit spel heeft recent zelfs zijn deuren moeten sluiten.

Electronic Arts bracht vroeger soms wel 30 tot 40 games per jaar uit. Ook daar is de productie flink naar beneden geschroefd. Het aantal games is nog steeds een stuk hoger dan bij andere uitgevers, maar toch. EA drijft op FIFA, Battlefield, Medal of Honor (ondanks lage reviewcijfers blijft MoH verkopen) en de Sims. Op een 2e plan komen games als SimCity, Mass Effect en Dragon’s Age en alles daarna is mooi meegenomen. Voor EA moeten games minstens 2,5 tot 3 miljoen keer verkopen, wil het interessant worden. Een aantal dat allang niet meer zo makkelijk gehaald. Andere bedrijven doen het juist om die reden, helemaal rustig aan. Kijk maar naar Rockstar en Bethesda: Een à twee games per jaar.

Het is juist om die reden dat DLC en seizoenpassen steeds belangrijker worden. Feitelijk koop je als gamer steeds meer een ‘service’ en kies je, na de release van de hoofdmoot, welke aanvullende pakketten je voor die service aanschaft. Anders gezegd; de game-beleving stopt niet na de release van het spel. Kijk maar naar Skyrim: Door de DLC voor deze open-wereld RPG, leeft de titel nog maanden en maanden na release door. We zien hetzelfde met de mappacks voor Battlefield en Call of Duty. Dat is ook veelal de reden dat uitgevers in bijna alle games een multiplayer component stoppen. In principe bied je de consument een groter totaalpakket, maar de multiplayer component geeft je tevens de mogelijkheid het spel middels updates en DLC te verlengen. Het is bijna alsof je een abonnement neemt op een spel. Soms krijg je gratis updates en soms moet je (een klein) bedrag bijbetalen voor een nieuwe impuls.

Ik ben zelf een groot voorstander van DLC en seizoenpassen. Je bekent als gamer meer kleur en het geeft je de mogelijkheid om nog meer je tanden te bijten in een franchise. Waarom alle racegames spelen, als je met een Forza steeds weer nieuwe tracks en auto-pakketten voor je kiezen krijgt? Assassin’s Creed 3 krijgt binnenkort de Tyranny of King George DLC, die niet alleen de singleplayer gameplay verlengt maar tevens het hele spel in een ander daglicht stelt: De vrijheidsstrijder uit AC III wordt de tiran in de DLC. Persoonlijk kijk ik zeer uit naar deze DLC.

Minder games, meer DLC? Ik teken ervoor.

Geplaatst door Jan Meijroos / twitter: @janmeijroos op 23-01-2013
Aantal keer bekeken: 8431

Laatste reacties

avatar van Rikz0r
Door Rikz0r (119 reacties) op 23-01-2013 22:40
( PM )
Ik snap er werkelijk helemaal niks van dat je hier vóór bent, Meijroos. Ik vind zelf het principe van DLC nogal achterlijk en met name de prijzen die ze voor sommige season passes durven te vragen (kuchCODkuch).
Uitmelktrucjes die Capcom bijvoorbeeld flikt met geld vragen om DLC van de disc te unlocken werken ook niet echt mee, om nog maar te zwijgen van de vele aanbiedingen bij preorders ('NU! Inclusief gratis DLC als je nu al een mongool bent en de volle mep betaalt!').
Als de game over drie maanden uitkomt dan zou die shit er gewoon bij moeten zitten voor 50-60 euro, punt uit.

Betere games maken die dan gewoon verkopen, minder DLC? Graag.
avatar van Ktugach
Door Ktugach (10240 reacties) op 23-01-2013 22:46
Rol: Administrator
( PM )
Ik ben zelf voor DLC, als je een beetje klaar bent met de game kun je na een tijdje tegen een klein bedrag toch weer opnieuw vol aan de slag (mits het een beetje goede DLC is) en verleng je de levensduur behoorlijk van je game.

Als je dit er al allemaal vooraf in zou stoppen, ben je er denk ik veel eerder mee uitgespeeld.

En wat is nou een tientje voor weer een aantal uur speelplezier.
avatar van Dreamare
Door Dreamare (64 reacties) op 23-01-2013 22:52
( PM )
Vroeger hadden ze uitbereidingen voor spellen zoals Yuri's Revenge bij Red Alert 2 nu hebben ze DLC. Ik zie het verschil niet behalve dat je de 2de bijna nooit fysiek kan kopen en ze ook kleine content voor weinig geld bieden.

En die on-disc Dlc kan natuurlijk ook gewoon komen door dat de ontwikkelaar klaar is met het spel en ondertussen moet wachten op clasificatie van Pegi en Q&A. Waarna de ontwikkelaar de keus heeft te beginnen met een ander spel of Dlc maken. Als ze dan Dlc maken kunnen ze deze met gemak voor de klant net zo goed al op de disc zetten zodat het niet gedownload hoeft te worden terwijl ze wachten voor de clasificatie van Pegi en de marketing machine.

Maar veel mensen hebben geen inlevings vermogen(of gebruiken het niet uit luiheid) heb ik wel gemerkt in mijn leven. Dus is het moord en brand schreeuwen als een uitgever iets nieuws probeert.
avatar van Lud0v1c
Door Lud0v1c (926 reacties) op 23-01-2013 22:56
( PM )
Ik heb vaak amper tijd om een spel uit te spelen, laat staan alle DLC te gaan spelen!
avatar van ElCheapo
Door ElCheapo (8366 reacties) op 23-01-2013 23:01
( PM )
Sommige DLC is wel goed, maar de meeste vind ik toch relatief duur t.o.v. de game, zeker als je deze een beetje budget-vriendelijk koopt.

De Premium van Battlefield 3 vind ik wel goed besteed geld vanwege de vele uren extra game plezier, alleen jammer dat Back to Karkand al bij de Limited Edition zat.

Bij Far Cry 3 zie ik weer hetzelfde: de eerste DLC is gewoon wat al bij de Insane edition zat. Ook bij AC III is de eerste DLC wat eerder bij de uitgebreidere edities zat.

Ik heb wel heel wat DLC gekocht, maar bij veel games kun je vaak beter wachten op een GOTY editie o.i.d. waar alle DLC bij de game zit, dat bespaart je veel geld.

Die seizoenspassen vind ik echt duur bij de meeste games, en vaak is eerst ook niet duidelijk wat je er nu precies voor gaat krijgen, dus dat is dan gewoon maar "blind kopen", wat helemaal vreemd is...
avatar van René
Door René (38 reacties) op 23-01-2013 23:46
( PM )
halo 4 dlc pas heeft het leuk gemaakt elke week iets anders elke maand nieuwe mappen enigste wat jammer is dat je maar tot level 130 ken ranken
avatar van Hell Rider
Door Hell Rider (887 reacties) op 23-01-2013 23:59
( PM )
Seizoenspassen zijn geweldig, vooral wanneer je ze in de aanbieding kan krijgen bij steam of greenmangaming ;). Anders zijn de prijzen van de seizoenspassen aan de hoge kant, maar je ziet ook vaker dat ze zijn inbegrepen bij collector edition's, bijvoorbeeld GoW: Ascension. (Dat vind ik wel mooi, aangezien ik deze graag aanschaf)
avatar van Rikz0r
Door Rikz0r (119 reacties) op 24-01-2013 00:07
( PM )
Quote:
Vroeger hadden ze uitbereidingen voor spellen zoals Yuri's Revenge bij Red Alert 2 nu hebben ze DLC. Ik zie het verschil niet behalve dat je de 2de bijna nooit fysiek kan kopen en ze ook kleine content voor weinig geld bieden.

En die on-disc Dlc kan natuurlijk ook gewoon komen door dat de ontwikkelaar klaar is met het spel en ondertussen moet wachten op clasificatie van Pegi en Q&A. Waarna de ontwikkelaar de keus heeft te beginnen met een ander spel of Dlc maken. Als ze dan Dlc maken kunnen ze deze met gemak voor de klant net zo goed al op de disc zetten zodat het niet gedownload hoeft te worden terwijl ze wachten voor de clasificatie van Pegi en de marketing machine.

Maar veel mensen hebben geen inlevings vermogen(of gebruiken het niet uit luiheid) heb ik wel gemerkt in mijn leven. Dus is het moord en brand schreeuwen als een uitgever iets nieuws probeert.

Sorry hoor, maar je kan het verkopen van een unlockcode voor content die op de disc staat onmogelijk goed praten. Zoals ze bij Mass Effect 3 zeiden, de game is af en de afrondingsfase duurt nog een tijdje, dus in de tussentijd maakte het ME3 team DLC met een extra character. Het verlengt de game, het zag er goed uit, het personage was cool. Dus dat is prima, goed idee zelfs!

Maar de games zelf worden al gemaakt in de tussentijd dat bovenstaande plaatsvond. Als je dus nog op tijd bent om de content op de disc te zetten 'zodat ze het niet hoeven te downloaden', wat je zegt, dan had je er dus geen vijf euro bovenop de verkoopprijs hoeven vragen. Dit gebeurde bij Resident Evil 5 en de 'Versus' mode die gewoon al bij de game zat. Dat is het tegen het randje van oplichting aan, als je het mij vraagt. Maar je bepaalt zelf natuurlijk of je het koopt of niet, dus in die zin...
avatar van Pinny
Door Pinny (11 reacties) op 24-01-2013 00:27
( PM )
Moest gelijk denken aan deze game.
avatar van Slick
Door Slick (817 reacties) op 24-01-2013 02:42
( PM )
Een treffende kreet op youtube is inderdaad "DLC = Disc Locked Content"...

Serieus, al die onzin met seizoenspassen. Een vriend van me bracht Black Ops II even mee maar we konden niet eens even online met z'n tweeën omdat je een online pass nodig hebt en die had hij op z'n eigen Xbox al gebruikt. Tuurlijk kan ik zijn account wel ophalen of andere te moeilijke dingen, ik wil gewoon even online spelen want hij heeft toch die game gekocht?

Vrienden zonder MS-points (-> te veel gedoe, geen CC, etc.) verafschuwen DLC en wachten dus maar op de GotY-editie omdat daar alles wel bij zit.

Je hoeft het niet te kopen natuurlijk, maar ik weet zeker dat vrijwel elke developer wat content schrapt uit de originele game om vervolgens uit te geven als DLC.

Bij DLC in de vorm van Skylanders vind ik het minder erg, aangezien dat een heel ander 'gevoel' geeft. Niet dat ik die game heb, trouwens.
avatar van Decentsauce
Door Decentsauce (379 reacties) op 24-01-2013 03:00
( PM )
Door DLC krijg ik altijd het gevoel dat ik op release een minderwaardig product krijg dus ik wacht altijd tot de GOTY voor de ''volledige'' ervaring. Voorbeeld van wat afschuwelijke DLC is de horse armor uit Oblivion. €2,5 voor een mooi pakkie voor je paard dat iemand waarschijnlijk in een paar uur in elkaar geflanst heeft... Je hoeft het niet te kopen, maar waarom kan zoiets niet gewoon bij de game horen terwijl er honderden armors in de game zitten.
avatar van King Bowser
Door King Bowser (13234 reacties) op 24-01-2013 07:23
( PM )
Ik stem voor meer games, minder DLC! Games staan mooi in de collectie, en ik doe nog wel eens met een maat van me spelletje ruilen om te kijken of het wat is. Ik heb als laatste Resident Evil 6 gekocht, en daarbij heb ik recent nog (vorige week) extra maps gedownloadt voor de Mercenaries. Dit is leuk, want die waren €0,99 per stuk en een pack (bevatte 2 maps) €1,99, dat is leuk om te doen, daar ben ik ook niet te beroerd voor om te betalen. Maar dingen gaan unlocken op een DVD waar je al voor hebt betaald, ik vind het schandalig. Als ik een auto koop, dan ga ik ook niet terug naar de dealer om €50,00 te betalen, want ik wil de airco unlocken! Ik zeg, uitmelkerij.

Dat ze minder games uitbrengen is ook niet zo gek, ze draaien niet zo best meer volgens mij. Ik zal als vorbeeld Nintendo nemen, die geven bijna het hele jaar door games uit van 3rd party. Dit kost uieraard geld, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er hier iemand zit te wachten op bijvoorbeeld Tim de power brandweerman, Go Diego go en Dora's avontuur. Kinderen van de leeftijd waar dit aan gericht is horen op een V-Tech te spelen, niet op een Nintendo. Als Nintendo eens zou stoppen met (bijvoorbeeld) die gare games uit te geven, en zich meer richt op games als bijvoorbeeld Super Mario (remake van SMW - ik stem voor ), Metroid, Zelda en dat soort games dan zullen ze echt wel meer verkopen. Tevens kunnen de games gerust wat goedkoper, het zal minder geld in 't laatje brengen, maar persoonlijk verkoop ik liever meer dan dat ik een paar dure dingen verkoop. (ik weet, games maken is duur) daarbij, maak meer merchandise, levert ook geld op en ik ben een ontiegelijk grote Nintendo-fan, dus daar zou ik ook een boel van kopen.

Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening, en wie ben ik nou om Nintendo te vertellen wat ze moeten gaan doen hehe.
avatar van Cyrus
Door Cyrus (298 reacties) op 24-01-2013 08:32
( PM )
Ik vind de hele DLC en seizoenspassen toestand een uitmelkerij kermis van heb ik jou daar!
Walgelijke manier om mensen die een game hebben gekocht nog meer geld af te troggelen.
Ik koop principieel dan ook nooit DLC om die reden.

Het is al meerdere malen gebleken dat publishers opzettelijk game content van een disc laten om het vlak daarna als DLC te kunnen verkopen.
Day One DLC is zo'n verwerpelijk verschijnsel.

Of nog erger zoals Capcom laatst deed content op de disc vergrendelen die je dan later kunt kopen zogenaamd als DLC.
En dan bijvoorbeeld een game als Asura's Wrath waar je DLC voor moet kopen om het einde van het verhaal te kunnen spelen.

Zometeen zijn er nog maar een paar standaard Top Seller games die elk jaar uitkomen en verder is er dan geen creativeit of innovatie aan de horizon te bekennen.
Een heel slechte ontwikkeling voor ons gamers en onbegrijpelijk dat meneer Meijroos deze ontwikkeling toejuicht!
avatar van JanM.
Door JanM. (38 reacties) op 24-01-2013 09:42
( PM )
Ik heb het niet over DLC die al op de disc staat maar echt over aanvullende mappacks, add-ons etc. die pas in een later stadium verschijnen. Inderdaad in sommige gevallen is er sprake van uitmelkerij, maar in de meeste gevallen betreft het een doorontwikkeling van de game nadat de hoofdgame is uitgebracht. Zo blijf je als gamer langer hangen in het door jouw geliefde universum, voor relatief een klein bedrag. Ik ken maar weinig games waarbij ik het gevoel had dat de hoofdmoot was uitgekleed ten faveure van DLC.
avatar van ShiftyInc
Door ShiftyInc (69 reacties) op 24-01-2013 09:45
( PM )
Dus we kopen allemaal liever 20 games per jaar van 50 euro en waarvan 50% gewoon bagger is. Nee dank je wel, ik vindt de toevoeging van DLC en een Season pass een uitkomst. Dit zorgt ervoor dat een game beter word uitgewerkt (meeste gevallen) en je van 1 game soms een jaar lang lol van kan hebben. enige waar ik wel tegen ben is day one DLC en al helemaal DLC die gewoon op de disk al staat.
avatar van King Bowser
Door King Bowser (13234 reacties) op 24-01-2013 10:20
( PM )
DLC is leuk ja, maar in sommige gevallen vind ik het alsnog uitmelkerij. Ik vin New SMB 2 (3DS) erg leuk en die map packs zijn ook vrij gaaf. Maar om daar nou voor te gaan betalen, voor drie levels die je niet eens op je gemak kunt uitzoeken waar wat is, vind ik het echt zonde geld.
avatar van Rikz0r
Door Rikz0r (119 reacties) op 24-01-2013 10:29
( PM )
Quote:
Ik heb het niet over DLC die al op de disc staat maar echt over aanvullende mappacks, add-ons etc. die pas in een later stadium verschijnen. Inderdaad in sommige gevallen is er sprake van uitmelkerij, maar in de meeste gevallen betreft het een doorontwikkeling van de game nadat de hoofdgame is uitgebracht. Zo blijf je als gamer langer hangen in het door jouw geliefde universum, voor relatief een klein bedrag. Ik ken maar weinig games waarbij ik het gevoel had dat de hoofdmoot was uitgekleed ten faveure van DLC.

Haha dat snappen we, en sorry dat ik de discussie een beetje deze negatieve richting in stuurde.

Wat ik dus duidelijk wilde maken is dat ik en met mij vele hier helemaal niet op zitten te wachten. Toegegeven, als ik voor vijf euro een extra level van Resident Evil 4 zou kunnen kopen dan zou ik helemaal ape shit gaan en mijn creditcard trekken. Ik vind alleen heel erg veel DLC niet zoveel toevoegen en in je stukje doe je alsof DLC de nieuwe heilige graal is onder games. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Check de pre-purchase awards van Tomb Raider op Steam. Een gratis game (ok. nice) en 2 DLC packs voor een game die over meer dan 2 maanden uitkomt. Ik kan dan niet anders denken dan: doe die twee packs dan bij de gewone game, god knows hoeveel ze ervoor vragen.
Als het meer om uitmelking gaat en minder om het verlengen en uitbreiden van je game-ervaring, moeten we dit dan toejuichen als gamers?

En als Steam gamer ben ik verwend en kan ik meerdere games kopen voor de prijs van één of twee DLC packs...
avatar van TeddoNL
Door TeddoNL (425 reacties) op 24-01-2013 11:10
( PM )
Quote:
Serieus, al die onzin met seizoenspassen. Een vriend van me bracht Black Ops II even mee maar we konden niet eens even online met z'n tweeën omdat je een online pass nodig hebt en die had hij op z'n eigen Xbox al gebruikt. Tuurlijk kan ik zijn account wel ophalen of andere te moeilijke dingen, ik wil gewoon even online spelen want hij heeft toch die game gekocht?


Voor black ops 2 heb je alleen maar xbox live gold nodig, geen online pass. Ik snap dus niet wat er bij je fout is gegaan.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 24-01-2013 11:15
( PM )
Quote:
ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er hier iemand zit te wachten op bijvoorbeeld Tim de power brandweerman


Nou ik wel hoor!

Quote:
Als Nintendo eens zou stoppen met (bijvoorbeeld) die gare games uit te geven, en zich meer richt op games als bijvoorbeeld Super Mario (remake van SMW - ik stem voor ), Metroid, Zelda en dat soort games dan zullen ze echt wel meer verkopen.

Er zit een groot verschil tussen uitgeven en ontwikkelen hé, volgens mij haal je beide een beetje door de war. Dat Nintendo de games die je aanhaalt uitgeeft (en volgens mij worden die niet eens door Nintendo maar door andere publishers uitgegeven) betekent niet dat het langer duurt voordat er een Super Mario komt omdat die door een ontwikkelaar (andere tak, ander vak) wordt gemaakt en vervolgens onder de naam van Nintendo (de uitgever) wordt uitgegeven.

Hoop trouwens binnenkort wat langere en geïnspireerde columns van Meijroos te zien. Moet het onderwerp zich beperken tot dingen die met Budgetgaming/games kopen te maken hebben?
avatar van HansjeNL
Door HansjeNL (184 reacties) op 24-01-2013 13:32
( PM )
De seasonpass van sommige games zijn bij mij meer dan welkom. Neem bijvoorbeeld Borderlands 2, op het moment dat ik klaar was met de campaign kwam de eerste download uit die de campaign verlengde met acht uur aan gameplay (de lengte van de gemiddelde nieuwe game van 60 euro). Daarna zijn er nog twee van dit soort pakketen uitgebracht die beide de gameplay met 5~8 uur verlengde en het vierde en ook laatste pakket staan in de planning voor maart.

Mensen die durven te beweren dat 25 euro veel geld is voor zoveel uren aan extra gameplay is wat mij betreft niet goed bij zijn hoofd.
avatar van Frankie
Door Frankie (1638 reacties) op 24-01-2013 22:39
( PM )
Ik heb liever kwaliteit dan kwantiteit, dus als er minder games uitkomen heb ik daar niet eens een probleem mee. Zorgelijk vind ik wel als men op safe blijft spelen en niet meer met nieuwe ideeen in games komt, die kans wordt dan inderdaad alleen maar groter.
Mijn ervaring met DLC is dat de prijs/gameplay uren vaak enorm scheef is en ik daardoor niet het gevoel heb dat ik waar voor m'n geld krijg.
avatar van SoNick87
Door SoNick87 (4 reacties) op 25-01-2013 11:38
( PM )
Ik vind het niet heel erg dat er minder games uitkomen. Er zijn er namelijk nog veel te veel goede gmes voor mij om allemaal te spelen. Dat is overigens ook een reden dat ik het niet zo zie zitten in een Seasons Pass. Als ik een racegame heb, dan wil ik die gewoon uit kunnen spelen en een volgende kunnen pakken. Ik wil niet alleen maar Forza spelen om een voorbeeld te noemen. Ik word nu ook al helemaal gek van die carpacks etc. Ze geven mij het gevoel dat ik het spel niet helemaal uit kan spelen (al is het alleen al, omdat ik geen 100% gamescore kan halen zonder vier debiele auto's bij te kopen terwijl de game er al 900 heeft). Ik denk dat met season passes mensen nog minder verschillende games gaan spelen, omdat ze al betaald hebben voor dat ene spel. Ik speel misschien 15-20 verschillende spellen per jaar. Ik ga echt geen 20 season passes aanschaffen.
Ook pak je dan minder snel een game uit de budgetbak op. Want de helft moet je nog bijkopen aan DLC. Nu heb je soms de Game of the Year edities waar de DLC bij inzit. Dat vind ik prima, maar waarom zit het dan niet gewoon bij elke game bijgesloten. Zelf heb ik een spel als Mafia2 gekocht voor de volle prijs. Nu is de GotY editie verkrijgbaar voor een euro of 20. Als ik alle DLC erbij moet kopen, betaal ik nog een 25 euro. Ik zou eigenlijk beter de fysieke versie opnieuw kunnen kopen, enkel voor die DLC. Volgens mij is de game-wereld er nog niet uit wat ze willen.

Overigens snap ik de extra content die een game als GTAIV had wel. Dat is gewoon een extra verhaal als je 'meer' wilt. De ontwikkelaar kan dan relatief goedkoop extra uren gameplay ontwikkelen, zoder een heel nieuwe GTA5 te maken met alle verwachtingen van dien. Alleen is het vervelend dat Microsoft op de Xbox de enige distributeur is, waardoor de prijzen veel te lang veel te hoog blijven.
avatar van DonnyNarko
Door DonnyNarko (303 reacties) op 25-01-2013 13:20
( PM )
Mjah, het principe van DLC (onderdelen van een game die niet bij het standaard pakket geleverd worden maar er wel voor bestemt zijn) stuit mij tegen het borst, het is waar.. ik heb Forza 2, 3 en 4 bijvoorbeeld en alle DLC aangeschaft.. let op dit trucje.. ik had Forza 2 normale editie.. maar alle DLC aangeschaft.. had ik toch 3 auto`s niet die de limited edition kreeg (ok.. kan ik me dan nog in vinden) dus koop ik voor Forza 3 de Limited Edition en alle DLC.. komen ze aan het eind van de cycle met een Limited Collectors Edition waar een carpack in zit die je anders dan het aanschaffen van deze versie niet verkrijgbaar is.. weer genaaid.. Dus koop ik forza 4 de LCE.. en introductie van de seasonpass (wat in mijn optiek een pass is voor het hele forza seizoen.. tot Forza horizon) maar blijkbaar slechts toegankelijkheid bood voor 6 van de 12 carpacks.. weer genaaid.. Nog mooier was het porsche pack.. omdat Turn10 niet tijdig de licentie rond had (EA lag dwars.. hoewel turn10 ferrarri licentie had en op hun beurt dit als leverage hadden kunnen gebruiken..) hebben ze een half jaar na release het porsche pack aangeboden.. voor 1800 MP (omgerekend €20,- voor 1 carpack, waarvan de auto's eigenlijk gepland stonden om in de game te zitten)
En dat terwijl we in 1998 op een psx, meer tracks en auto's konden kiezen in Gran Turismo 1.. dus het kan included worden in de game.. maar de ontwikkelaar maakt de bewuste keuze om de gamer voor een langere periode uit te melken voor add-ons die vaak in eerste instantie gewoon in de full game had moeten zitten..
Extra story modes bijvoorbeeld zijn in dat opzicht anders van aard.. die voegen inderdaad iets toe wat niet in de full game had hoeven zitten.. maar car en track packs voor een race game vind ik een voorbeeld van onnodige DLC die gewoon in de fullgame had moeten zitten.. Daarom schaf ik voor AC bijvoorbeeld alleen storymode DLC aan.. multiplayer zuigt sowiezo.. goed voorbeeld van een game waar de multiplayer idd ingezet is als platform om nog meer €'s te genereren..
Het is niet of ik totaal geen DLC (multiplayer) aanschaf.. zo heb ik BF3 premium.. maar als ik dat bijvoorbeeld afzet tegen COD Elite.. krijg ik er veel meer voor terug... Grotere maps, wapens, voertuigen, guncamo's en game modes.. goede content.. nogsteeds van mening dat dit soort aftersales eigenlijk niet gepast zijn.. omdat je al volle pond betaald voor de game.. maar ok.. als de content het waard is waarom niet.
Characterpacks bij bijvoorbeeld Street Fighter zouden verboden moeten worden.. het expres niet includen van content zou toch afgestraft moeten worden, niet beloont..

Eindstand; je wordt zo vaak genaaid dat het normaal geworden is.. ik zeg stop het naaien.. en stop met genaaid worden.. sta op uit je voorovergebogen positie.. klem je billen weer bij elkaar.. en zet je af tegen de afzetters!
avatar van Rikz0r
Door Rikz0r (119 reacties) op 25-01-2013 13:55
( PM )
Quote:
Mjah, het principe van DLC (onderdelen van een game die niet bij het standaard pakket geleverd worden maar er wel voor bestemt zijn) stuit mij tegen het borst, het is waar.. ik heb Forza 2, 3 en 4 bijvoorbeeld en alle DLC aangeschaft.. let op dit trucje.. ik had Forza 2 normale editie.. maar alle DLC aangeschaft.. had ik toch 3 auto`s niet die de limited edition kreeg (ok.. kan ik me dan nog in vinden) dus koop ik voor Forza 3 de Limited Edition en alle DLC.. komen ze aan het eind van de cycle met een Limited Collectors Edition waar een carpack in zit die je anders dan het aanschaffen van deze versie niet verkrijgbaar is.. weer genaaid.. Dus koop ik forza 4 de LCE.. en introductie van de seasonpass (wat in mijn optiek een pass is voor het hele forza seizoen.. tot Forza horizon) maar blijkbaar slechts toegankelijkheid bood voor 6 van de 12 carpacks.. weer genaaid.. Nog mooier was het porsche pack.. omdat Turn10 niet tijdig de licentie rond had (EA lag dwars.. hoewel turn10 ferrarri licentie had en op hun beurt dit als leverage hadden kunnen gebruiken..) hebben ze een half jaar na release het porsche pack aangeboden.. voor 1800 MP (omgerekend €20,- voor 1 carpack, waarvan de auto's eigenlijk gepland stonden om in de game te zitten)
En dat terwijl we in 1998 op een psx, meer tracks en auto's konden kiezen in Gran Turismo 1.. dus het kan included worden in de game.. maar de ontwikkelaar maakt de bewuste keuze om de gamer voor een langere periode uit te melken voor add-ons die vaak in eerste instantie gewoon in de full game had moeten zitten..
Extra story modes bijvoorbeeld zijn in dat opzicht anders van aard.. die voegen inderdaad iets toe wat niet in de full game had hoeven zitten.. maar car en track packs voor een race game vind ik een voorbeeld van onnodige DLC die gewoon in de fullgame had moeten zitten.. Daarom schaf ik voor AC bijvoorbeeld alleen storymode DLC aan.. multiplayer zuigt sowiezo.. goed voorbeeld van een game waar de multiplayer idd ingezet is als platform om nog meer €'s te genereren..
Het is niet of ik totaal geen DLC (multiplayer) aanschaf.. zo heb ik BF3 premium.. maar als ik dat bijvoorbeeld afzet tegen COD Elite.. krijg ik er veel meer voor terug... Grotere maps, wapens, voertuigen, guncamo's en game modes.. goede content.. nogsteeds van mening dat dit soort aftersales eigenlijk niet gepast zijn.. omdat je al volle pond betaald voor de game.. maar ok.. als de content het waard is waarom niet.
Characterpacks bij bijvoorbeeld Street Fighter zouden verboden moeten worden.. het expres niet includen van content zou toch afgestraft moeten worden, niet beloont..

Eindstand; je wordt zo vaak genaaid dat het normaal geworden is.. ik zeg stop het naaien.. en stop met genaaid worden.. sta op uit je voorovergebogen positie.. klem je billen weer bij elkaar.. en zet je af tegen de afzetters!

Hahahah wat?
avatar van DonnyNarko
Door DonnyNarko (303 reacties) op 25-01-2013 14:40
( PM )
Quote:

Hahahah wat?


Ik bedoel te zeggen dat DLC vaak gewoon in de full game had moeten zitten, maar ze deze er juist vaak uitlaten om het later voor extra $$$ uit te brengen.

Respect voor je quote
avatar van Frankie
Door Frankie (1638 reacties) op 25-01-2013 20:13
( PM )
Quote:
Mjah, het principe van DLC (onderdelen van een game die niet bij het standaard pakket geleverd worden maar er wel voor bestemt zijn) stuit mij tegen het borst, het is waar.. ik heb Forza 2, 3 en 4 bijvoorbeeld en alle DLC aangeschaft.. let op dit trucje.. ik had Forza 2 normale editie.. maar alle DLC aangeschaft.. had ik toch 3 auto`s niet die de limited edition kreeg (ok.. kan ik me dan nog in vinden) dus koop ik voor Forza 3 de Limited Edition en alle DLC.. komen ze aan het eind van de cycle met een Limited Collectors Edition waar een carpack in zit die je anders dan het aanschaffen van deze versie niet verkrijgbaar is.. weer genaaid.. Dus koop ik forza 4 de LCE.. en introductie van de seasonpass (wat in mijn optiek een pass is voor het hele forza seizoen.. tot Forza horizon) maar blijkbaar slechts toegankelijkheid bood voor 6 van de 12 carpacks.. weer genaaid.. Nog mooier was het porsche pack.. omdat Turn10 niet tijdig de licentie rond had (EA lag dwars.. hoewel turn10 ferrarri licentie had en op hun beurt dit als leverage hadden kunnen gebruiken..) hebben ze een half jaar na release het porsche pack aangeboden.. voor 1800 MP (omgerekend €20,- voor 1 carpack, waarvan de auto's eigenlijk gepland stonden om in de game te zitten)
En dat terwijl we in 1998 op een psx, meer tracks en auto's konden kiezen in Gran Turismo 1.. dus het kan included worden in de game.. maar de ontwikkelaar maakt de bewuste keuze om de gamer voor een langere periode uit te melken voor add-ons die vaak in eerste instantie gewoon in de full game had moeten zitten..
Extra story modes bijvoorbeeld zijn in dat opzicht anders van aard.. die voegen inderdaad iets toe wat niet in de full game had hoeven zitten.. maar car en track packs voor een race game vind ik een voorbeeld van onnodige DLC die gewoon in de fullgame had moeten zitten.. Daarom schaf ik voor AC bijvoorbeeld alleen storymode DLC aan.. multiplayer zuigt sowiezo.. goed voorbeeld van een game waar de multiplayer idd ingezet is als platform om nog meer €'s te genereren..
Het is niet of ik totaal geen DLC (multiplayer) aanschaf.. zo heb ik BF3 premium.. maar als ik dat bijvoorbeeld afzet tegen COD Elite.. krijg ik er veel meer voor terug... Grotere maps, wapens, voertuigen, guncamo's en game modes.. goede content.. nogsteeds van mening dat dit soort aftersales eigenlijk niet gepast zijn.. omdat je al volle pond betaald voor de game.. maar ok.. als de content het waard is waarom niet.
Characterpacks bij bijvoorbeeld Street Fighter zouden verboden moeten worden.. het expres niet includen van content zou toch afgestraft moeten worden, niet beloont..

Eindstand; je wordt zo vaak genaaid dat het normaal geworden is.. ik zeg stop het naaien.. en stop met genaaid worden.. sta op uit je voorovergebogen positie.. klem je billen weer bij elkaar.. en zet je af tegen de afzetters!


Amen.
Bovendien vind ik (sommige) DLC een minachting van de trouwe koper die een game direct bij release haalt. Als je de DLC die volgt er achteraan koopt ben je ontzettend duur uit, ipv iets later een GOTY te kopen. Vind het niet in verhouding.
avatar van Slick
Door Slick (817 reacties) op 25-01-2013 20:25
( PM )
Quote:
[..]


Voor black ops 2 heb je alleen maar xbox live gold nodig, geen online pass. Ik snap dus niet wat er bij je fout is gegaan.


Oh, ik kreeg een melding met iets van "Season Pass" en klikte toen maar weg en terug naar de local multiplayer met bots
avatar van Donselaar
Door Donselaar (384 reacties) op 25-01-2013 21:33
( PM )
of je wacht gewoon tot een vriend de goty koopt en installeer je alle dlc daarvan gewoon op je ps3 (borderlands 1 werkte dit prima)
avatar van YurEnami
Door YurEnami (991 reacties) op 26-01-2013 15:32
( PM )
Wat ik merk is dat veel mensen zich gedwongen voelen om DLC te kopen lauter vanwege de volledige beschikking over alle content. Ik wil niemand voor z'n kop stoten, maar dat probleem ligt echt bij jezelf. Bij spellen als Call of Duty weet je gewoon van tevoren dat je nog eens de prijs van het spel het komende jaar zal neertellen als je alle mappacks wilt bemachtigen.

Je kunt dingen als on-disc DLC verkeerd vinden, maar uiteindelijk is een digitaal product niet te vergelijken met andere producten. Zolang het spel op zichzelf de aankoopprijs rechtvaardigt is DLC optioneel. Is dat het niet, overweeg een ander product en geniet daar dan van. Koop je het spel toch, stop met zeuren en start met gamen.
avatar van Kid Icarus
Door Kid Icarus (586 reacties) op 27-01-2013 20:47
( PM )
Ik ben enkel voor DLC waar ze aan werken na de release. En niet het halve spel eruit slopen en het als day 1 DLC aanbieden. Daar betaal ik niet voor.
avatar van Skull_kid
Door Skull_kid (28384 reacties) op 27-01-2013 21:06
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
Ik ben enkel voor DLC waar ze aan werken na de release. [...]


Dat is natuurlijk een beetje raar. Jij wil dus dat de ontwikkelaars tussen het moment van Gold-status en uitbrengen van de game niets gaan doen? Helaas duurt het vaak een tijdje voordat een game van Gold-status geprint en al in de winkels ligt, dus ik heb liever dat ze gelijk doorprogrammeren met nieuwe DLC!
avatar van Cyrus
Door Cyrus (298 reacties) op 28-01-2013 11:34
( PM )
Quote:
en zet je af tegen de afzetters!


Mooi gezegd!
avatar van DonnyNarko
Door DonnyNarko (303 reacties) op 28-01-2013 18:59
( PM )
mooi om te zien dat er meer gamers zijn die DLC over t algemeen zien als geldklopperij (op de ekte ekte DLC uitgezonderd), had gedacht dat Jan M. er ook zo over zou denken.. van de oude stempel toen patches en mappacks user generated waren vaak (consoles daar gelaten).. Kijk steam gangers e.d. hebben het idd makkelijk.. goedkoop add-ons/full games halen is één ding, maar PS3 en Xbox360 bezitters betalen scheef voor add-ons.. sowiezo.. PC games goedkoper dan consoles.. why? piraatvriendelijke prijzen.. bij de consoles hebben ze je bij de ballen.. en dat zul je voelen ook.. dat is oneerlijk in mijn optiek en dat was eigenlijk t enige wat ik wilde zeggen..
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 28-01-2013 20:11
( PM )
DLC = geldklopperij, vooral als het ondisc DLC is.
avatar van Cyrus
Door Cyrus (298 reacties) op 30-01-2013 08:22
( PM )
Quote:
[..]


Dat is natuurlijk een beetje raar. Jij wil dus dat de ontwikkelaars tussen het moment van Gold-status en uitbrengen van de game niets gaan doen? Helaas duurt het vaak een tijdje voordat een game van Gold-status geprint en al in de winkels ligt, dus ik heb liever dat ze gelijk doorprogrammeren met nieuwe DLC!


Ik denk dat je begrijpt dat we hiermee bedoelen dat er opzettelijk game content wordt achtergelaten van de disc zodat het na release als DLC kan worden verkocht.
Dit zijn verwerpelijke praktijken echt bedoelt om de consument uit te melken.