Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview Titanfall - Microsofts Titanenstrijd?



In het land van de shootergames moet je als ontwikkelaar, sinds de hegemonie van Call of Duty en Battlefield, stevig in je schoenen staan om de strijd met deze giganten aan te durven. Ook dit jaar zullen Call of Duty: Ghosts en Battlefield 4 zonder meer gaan scoren, maar toch was het niet één van deze games, maar de nieuwe sci-fi game Titanfall die daar in Keulen voor het meeste enthousiasme wist te zorgen in het shootergenre.

Een minstens zo interessant gegeven is daarom het feit dat Titanfall exclusief zal verschijnen voor Microsofts platformen (Xbox 360, Xbox One en PC). Zo kan deze nieuwe game zomaar één van de belangrijkste titels voor de Xbox One gaan worden om alsnog de nodige zieltjes te winnen in de komende next-gen oorlog. Respawn Entertainment, waar een aantal ontwikkelaars zitten die ook mee hebben gewerkt aan Call of Duty, is de stille kracht achter deze veelbelovende multiplayer-only shooter die in de eerste helft van 2014 moet gaan uitkomen. De presentatie op de Gamescom begon met een korte introductie waarin de opzet en besturing van Titanfall in vogelvlucht werd doorgenomen, waarna we vol overgave overgingen op datgene waar het vooral om draait: een hands-on met deze veelbelovende game.



In Titanfall gaat het om de strijd tussen grondtroepen en de reusachtige Titans. De grondtroepen in Titanfall bestaan uit de computergestuurde militia en de door de spelers bestuurde soldaten. Deze soldaten zijn eigenlijk de piloten van de Titans, maar aangezien een Titan pas na een bepaalde tijdsduur beschikbaar is (door het maken van kills), zullen spelers het eerst zonder deze mechanische giganten moeten doen. In de demo hadden we, in piloot- en Titanvorm, de mogelijkheid om drie verschillende loadouts uit te proberen met allen hun plus- en minpunten. Bovendien ben je als piloot in het bezit van een boostpack, waarmee je een dubbele sprong kan maken, en heb je de mogelijkheid om horizontaal over muren te rennen. Zo zou je, mocht je het willen, de gehele level kunnen doorkruizen zonder de grond te raken. Deze verhoogde bewegingsvrijheid is bovendien meer dan welkom om de strijd met vijandige spelers, zowel piloten als Titans, aan te kunnen gaan.

Op het moment dat je als speler voor het eerst de beschikking krijgt over een Titan, en deze voor je uit de ruimte ziet landen, zal ongetwijfeld een ‘wow’-gevoel oproepen. De Titans zorgen voor een plotselinge verandering van gameplay door hun enorm krachtige wapens en sterke bepantsering, maar zijn tegelijkertijd ook een stuk logger en langzamer waardoor je als grondsoldaat met een speciaal anti-Titan wapen zeker niet kansloos hoeft te zijn. Als piloot van de Titan ben je tegen grondtroepen natuurlijk wel zwaar in het voordeel en zul je de meeste grondtroepen gemakkelijk neermaaien. Vooral de computergestuurde militia waren makkelijk te doden en leveren snel een hele rits aan kills op. Wanneer je in je enorme Titan zit is het natuurlijk logisch dat je behoorlijk opvalt en voor je het weet ben je het doelwit van een grote massa grondtroepen en, nog veel uitdagender natuurlijk, vijandelijke Titans die de term ‘Titanenstrijd’ meer dan eer aan doen.



Niet alleen de besturing van Titanfall voelt erg goed, maar ook de vernieuwende elementen die in de multiplayer zitten overtuigen. Een voorbeeld hiervan is de ‘Epilogue’ fase aan het einde van een match. In deze fase van de strijd is het al duidelijk welk team er verloren heeft, maar hebben deze ‘losers’ alsnog de mogelijkheid om uit de klauwen van hun overwinnaars te blijven. Om dit te realiseren moeten zij ontsnappen naar het extraction point en ontvang je bij een succesvolle ontsnapping alsnog behoorlijk wat ervaringspunten en de nodige verlichting van je verliespartij. Tegelijkertijd moet de partij die gewonnen heeft dit proberen te voorkomen om zo extra ervaringspunten binnen te harken en natuurlijk de vernedering er nog wat extra in te stampen. Tijdens de presentatie werd verder duidelijk dat Titanfall ook een verhaallijn bezit, bedoeld om als vervanging van de afwezige singleplayer toch een verhaallijn te integreren. Omdat dit door je gehele team ervaart zal worden, kan dit element het teamgevoel juist extra benadrukken en is de gedachte dat je een multiplayer only speelt al snel vergeten. Het is dan ook duidelijk dat Respawn Entertainment, qua vernieuwing en uitgebalanceerde gameplay, goed over de zaken heeft nagedacht.

Titanfall lijkt wat ons betreft een shooter te worden die verrassend genoeg als knaller van 2014 bestempeld kan worden. Microsoft mag in zijn handjes knijpen met deze Xbox-exclusive en heeft met de geplande release van Titanfall in de eerste helft van 2014 natuurlijk het voordeel dat zowel Call of Duty: Ghosts als Battlefield 4 dan alweer een aantal maandjes op de markt zijn. Op ons wist Titanfall in ieder geval een meer dan overtuigende indruk achter te laten, dus de volle vijf Budgies zijn dan ook meer dan verdiend!



Geplaatst door Erwin van der Luitgaarden & Frido van der Wal op 24-08-2013
Aantal keer bekeken: 5435

Laatste reacties

avatar van Blizzy
Blizzy ( 109 ) 24-08-2013 22:40
Volledig mee eens was een gaaf spel om te zien is ook zeker wel een aanrader als je weer is wat anders wilt dat alleen maar de zelfde Francises dit heeft inderdaad de volledige 5 wel verdiend en kijk er zeker naar uit als die hier in Nederland er is.
avatar van Zombilly5446
Zombilly5446 ( 82 ) 24-08-2013 22:41
waarom hoor ik jetfag in me hoofd galmen....
avatar van Tomax99
Tomax99 ( 103 ) 25-08-2013 11:18
Ooo man, iedere keer dat ik meer beelden zie begint alles te kriebelen, wil deze game echt graag spelen! Maar ook tijdens gamescom hebben mensen het nu echt kunnen spelen en tot nu toe alleen maar positieve geluiden!! Met een groot aantal mensen die CoD met MW1+2 gigantisch hebben gemaakt, lijkt de weg naar succes groot.

Pas ergens midden 2014, door de uitstel van X1 in NL heeft Titanfall natuurlijk lokaal wel redelijk wat concurrentie...
avatar van TeddoNL
TeddoNL ( 425 ) 25-08-2013 21:27
2 potjes kunnen spelen en wat was dat geweldig. Waarom kan Q1 niet morgen al komen.
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 26-08-2013 20:02
Speel 'em eerst wel op m'n XBOX 360 en het is toch al overduidelijk dat het ding multiplatform is, het is EA en Respawn de jongens die COD zo'n beetje kapot willen maken met Titanfall... Dus eind 2014 pak ik 'em wel op de PS4!



avatar van X360
X360 ( 1172 ) 26-08-2013 21:28
Titanfall lijkt me echt een topgame, kan niet wachten tot de release.