Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Is abonnementsgeld voor MMOs verleden tijd?

Sinds de recente introductie van The Elder Scrolls: Online is de spreekwoordelijke kat uit de zak. Gamers zijn boos. Initieel niet eens zozeer vanwege het abonnementsgeld dat men moet betalen maar vanwege de noodzakelijke liquiditeit van de speler. Anders gezegd, de game checkt of je wel kredietwaardig genoeg bent om ook de daarop volgende maand nog aan je betalingsverplichtingen te voldoen. Een onhandige zet van Bethesda en tevens een actie die doorsijpelt in de discussie rondom abonnementsgelden als zodanig.



Veel gamers die de bta hebben gespeeld, waren enthousiast over TES: Online maar dat enthousiasme vertaalt zich vooralsnog niet naar massale betalende spelers. Is TES: Online hiermee een flop? Dat is nog veel te voorbarig om nu al te stellen maar een overweldigend succes is TES: Online zeker ook nog niet. Het ziet er naar uit dat gamers definitief klaar zijn met abonnementsgelden betalen voor het spelen van MMOs. Free-to-play lijkt het nieuwe credo.

We zijn de laatste jaren gewend geraakt aan free-to-play. En als er dan al betaald moet worden, dan is er het Guild Wars model dat verreweg de voorkeur heeft: eenmalige aanschaf van de game en daarna geen extra kosten meer. Door games als World of Tanks, WarFace en diverse andere gratis MMOs is voor nop gamen met microtransacties helemaal ingeburgerd. Daar lijkt TES: Online nu de dupe van te worden.

Ik denk dat er in het geval van TES: Online ook nog andere redenen aan te dragen zijn. Ten eerste zijn The Elder Scrolls spelers singleplayer gamers. Ronddolen in Morrowind of Skyrim in je eentje (met NPCs) levert een totaal andere beleving op dan de dynamiek in een MMO. De Skyrim/ Oblivion/ Morrowind -speler wil misschien wel helemaal niet de stap naar een daadwerkelijke levende wereld maken. Met allemaal andere spelers die dezelfde opdrachten uitvoeren als jij en waar je de hele tijd mee in gesprek moet. Daarnaast oogt TES: Online een stuk minder fraai dan de laatste Skyrim en dat is voor veel TES fans wel even slikken. Tot slot heeft Bethesda zich op MMO-gebied nog niet bewezen. En vele giganten gingen het bedrijf voor. Lord of The Rings redde het niet als betaalde MMO, Warhammer: Online redde het niet, en ook het huwelijk tussen drie giganten Star Wars, EA en BioWare konden geen succes maken van Star Wars: The Old Republic als MMO met een maandelijks, betaald lidmaatschap.

En World of WarCraft dan? hoor ik jullie denken? Blizzard heeft in zekere zin een luxepositie. Het bedrijf was de eerste die op een dergelijke manier de MMO in de Westerse wereld ten gelde wist te maken. Blizzard is een uniek bedrijf met zeer loyale fans die al jaren gewend zijn aan de maandelijkse kosten. Bovendien heeft Blizzard een bepaalde kwaliteitsstandaard die ze in staat stelt heel veel updates door te voeren, veelal gratis, afgezien van de grote expansions zelf. Anders gezegd; de Blizzard klant betaalt, maar krijgt daar ook veel voor terug.

Gaat TES: Online het redden? Dat zal de nabije toekomst uitwijzen. Als de makers genoeg interessante content blijven aanbieden en de word-to-mouth reclame een positieve buzz blijft genereren, kan er zeker iets moois ontstaan voor TES: Online. Het spel heeft namelijk wel degelijk heel veel te bieden en de TES lore sijpelt door iedere pixel van je monitor naar buiten. Het lijkt er echter op dat de marktwerking en de gewenning van het alles-moet-gratis graai-adagium van de MMO in de huidige tijd het t klassieke betaalmodel van TES: Online behoorlijk moeilijk maakt.

Geplaatst door Jan Meijroos / twitter: @janmeijroos op 11-04-2014
Aantal keer bekeken: 4749

Laatste reacties

avatar van Gaming.24.7
Door Gaming.24.7 (221 reacties) op 11-04-2014 12:58
( PM )
De column snijdt een interessant discussie aan waarvan het moeilijk te voorspellen is welke kant het op zal gaan. Alles hangt naar mijn idee af of er een volwaardig gratis alternatief beschikbaar is.

Kijk maar naar het "gewone" betaalde console gamen; er zijn tig gratis games beschikbaar op android, ios en wp, maar die games kun je qua content absoluut niet vergelijken met een console game. Een gratis tablet-game is voor mij daarom geen reden om een console game niet meer te kopen.

Zolang de gratis MMO's qua content minder goed zijn dan de betaalde versies, zal er dus zeker interesse blijven bestaan. De groep betalende gamers loopt echter ongetwijfeld wel terug door de gratis alternatieven. De markt wordt dus wat kleiner en dan betalen de meesten (die wel willen betalen) alleen voor de beste/meest populaire beschikbare versie.
avatar van Bart1622
Door Bart1622 (955 reacties) op 11-04-2014 13:12
( PM )
Ben het wel met hem eens. Maandelijkse kostn om een spel te blijven spelen is niet mijn ding, ook al is het een goed spel. Helemaal als je eens een week of 2 geen zin hebt om het spel te spelen, moet je wel gewoon betalen. Ik denk dat ze beter eenmalig kunnen incasseren en dan de speler zelf de keuze laten maken hoeveel en hoelang hij over een spel wil doen.
avatar van Baz
Door Baz (2721 reacties) op 11-04-2014 13:13
( PM )
Ze moeten gewoon veel content uitpoepen. Elke maand een 0.1 verder net als bij WoW, komt het met nieuwe content en het voelt eerlijker om te betalen per maand, je ziet er immers iets voor terug.
avatar van Eishhh
Door Eishhh (167 reacties) op 11-04-2014 13:17
( PM )
Gamers is ook een groep consumenten wat tegenwoordig erg verwend is geraakt. Een leuk voorbeeld vind ik SOE die vraagt aan de community om mee te denk hoe om H1Z1 (nieuwer zombie f2p) te "monitize".
De director zegt: Your ideas are appreciated greatly but if we can avoid the hey give us everything for free because you owe it to us since youre a big company and we should get free games commentary it would help a lot."
Ik vond dit grappig om te lees, omdat dit soort dingen best wel leven onder gamers, wat natuurlijk compleet irrationeel is. Bedrijven moeten geld maken. De manier waarop TESO het nu probeert, is gedoemd om te misluk: overal waar jij kijkt hoor jij mensen wat zeg dat ze gaan wachten tot de game f2p word...iedereen is bang om in te stap, omdat velen verwachten dat de game uiteindelijk gratis gaan wees.
Ik persoonlijk hou van abonnementen. Je weet wat je krijgt tegen een vooraf afgespreekte prijs. F2P games ondermijn die vertrouwen tussen de klant en de dev/publisher; daar blijft een gevoel dat jij niet volledig kan progress of geniet als jij besluit niet te betaal.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 11-04-2014 13:17
( PM )
World of Tanks met Elder Scrolls vergelijken.

Vrij overbodige column imo.
avatar van TAG_ScorpioN
Door TAG_ScorpioN (248 reacties) op 11-04-2014 13:23
( PM )
Quote:


Vrij overbodige column imo.


Vrij overbodige opmerking imo.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 11-04-2014 13:24
( PM )
Quote:
[..]
Vrij overbodige opmerking imo.


Verklaar dat eens nader. Waarom vindt jij de column niet overbodig? Waarom vind je mijn comment overbodig? En waarom reageer je zonder ook maar enige argumenten en inhoud op mijn comment?
avatar van YurEnami
Door YurEnami (991 reacties) op 11-04-2014 13:28
( PM )
Ik schaf geen MMO's met contributie-constructies aan.
Als ik iets koop wil ik ook dat het altijd mijn bezit is en dat ik daarna zonder periodieke vergoeding dat kan spelen wanneer dat mij uitkomt. Niet dat ik, na 3 maanden niet gespeeld te hebben, weer de portemonnee moet trekken.

Er van uitgaande dat een MMO altijd online blijft dan he.

Misschien krenterig, maar ik weiger te betalen voor de periode wanneer ik er geen gebruik van maak. Ik raak bovendien redelijk snel op MMO's uitgekeken.
avatar van Mithrandir
Door Mithrandir (674 reacties) op 11-04-2014 13:31
( PM )
@TheincrediblemachineD: Als je er IETS meer in verdiept, zal je zien dat het meer overeenkomsten heeft (qua speltype) dan je denkt. Maar dat blijft lastig, game-mechanices beschouwen ACHTER de game zelf.
avatar van Montalvo
Door Montalvo (2279 reacties) op 11-04-2014 13:32
( PM )
Ik mag toch hopen dat AAA MMORPG's niet Free to Play worden. F2P venachelt een MMO gelijk, omdat het kopen met microtransacties aanvoelt als cheaten, zowel voor de koper als voor de andere spelers. Het is de easy way out, je hoeft de game niet te spelen, gewoon je portemonnee trekken. Ja kom nou, wat is daar nu aan. PvP in WoW is populair omdat je zelf je gear bij elkaar moet verdienen, hogere rating? Voila, er is nog betere gear voor je. Stel dat je het kon kopen, daar zit je dan in je all blue gear tegen een full season 15 elite gear van de tegenstander. "Ja, maar daarom het F2P model, u kunt ook kopen, de game kost u verder immers niets". Dat kan wel zijn, maar voor mij is de fun weg als het hele element van gearen weghaalt (uiteraard zal de game je wel laten gearen op een gratis manier, maar dan duurt het letterlijk 2 jaar tot je je set hebt) en vervangd door microtransacties.

F2P mag dan wel veel spelers aantrekken, het aantal betalende spelers is natuurlijk klein. Ik heb geen probleem met geld spenderen aan een game. Toch heb ik dat wel bij F2P, omdat al deze games zo developed zijn, dat je totaal niet kan overzien hoeveel het gaat kosten om een normale vergelijkbare ervaring kan krijgen als een abo game. Daarnaast is betalen in F2P bijna altijd cheaten, omdat het er juist voor zorgt dat je de game niet hoeft te spelen, buy some gear, now you dont have to play! Wooptidoo..

Wat ze vooral verkeerd hebben gedaan is op hetzelfde niveau (kwa maandelijkse fee's) te gaan zitten als World of Warcraft. WoW is eigenlijk al veel te duur, en spelers klagen er dagelijks op de forums over. TESO vindt natuurlijk het wiel niet opnieuw uit, maar gaan wel voor de hoofdprijs, dom. Ze hadden maximaal op 7,50 euro in de maand moeten zitten, dan laat je zien dat je anders bent. Nu ga je domweg de competitie aan met WoW, dezelfde valkuil als Rusland (Napoleon, Hitler), waar al zo veel MMO's aan ten onder zijn gegaan.

Een veel goedkopere monthly fee, en biedt eventueel early access aan nieuwe gebieden voor een microtransactie. Dat moet TESO redden en daar kan ik nog mee leven.
avatar van Copycatz
Door Copycatz (32 reacties) op 11-04-2014 14:00
( PM )
Welke spreekwoordelijke kat uit de zak is dat dan? Er is alleen een kat in de zak of een aap uit de mouw. Een kat uit de zak zou prima zijn, want dan doe je geen miskoop ;)
avatar van Clamticore
Door Clamticore (4458 reacties) op 11-04-2014 14:24
( PM )
Zo zo, dat is ook een tijd terug dat Jan Meijroos voor het laatst een column hier heeft geplaatst.
avatar van Linguist
Door Linguist (5808 reacties) op 11-04-2014 14:47
( PM )
Onze Jantje van de PU is iig nog elke dinsdag te lezen in de Sp!ts, lees het elke keer maar weer op weg naar college in de trein
avatar van ElCheapo
Door ElCheapo (8159 reacties) op 11-04-2014 15:09
( PM )
Als je allerlei verschillende games wilt spelen is maandelijks betalen geen optie; ik doe het dan ook niet voor n game. Wel b.v. PS plus of XBox Live om online te kunnen gamen.
En daarnaast bij sommige games wat DLC of een season pass, zoals Battlefield, maar dat is ook gewoon eenmalig.
avatar van Thawar
Door Thawar (330 reacties) op 11-04-2014 15:23
( PM )
Quote:
World of Tanks met Elder Scrolls vergeleken.

Vrij overbodige column imo.


Waar staat volgens jou dat Elder Scrolls met World of Tanks wordt vergeleken? Ik zie alleen maar staan dat The Elder Scrolls: Online (waarvoor je moet betalen) de dupe is van gratis MMO's met als voorbeeld World of Tanks.
avatar van Crono
Door Crono (102 reacties) op 11-04-2014 15:41
( PM )
Echt,.....hebben jullie nu 12 columns besteld voor de prijs van 6?
En jan,word cabaretier want lachen kan ik wel om je,maar serieus nemen?
En nee inderdaad,jouw naam schrijf ik niet met een hoofdletter!
avatar van Henri-Alexander
Door Henri-Alexander (12750 reacties) op 11-04-2014 16:29
Rol: Toevoeg Moderator
( PM )
Ik doe sowieso niet meer aan games met zo'n hoog abonnement. Als ik twee weken niet wil spelen, dan wil ik ook twee weken niet betalen. Ik wil zelf ook alles rushen zodat ik geen honderden euro's aan de game kwijt ben, wat veel plezier op die manier om zeep helpt. De game gaat ook nooit in prijs omlaag en ik zie het altijd in verhouding met de prijs van 'normale' games. Vroeger deed ik het nog wel, zowel maandelijks als microtransacties maar mij wordt het gewoon allemaal te duur.
avatar van Semidevidra
Door Semidevidra (81 reacties) op 11-04-2014 16:33
( PM )
gewoon maandelijks nieuwe content. Zo voelen spelers dat de maandelijkse contributie enig invloed heeft op het spel
avatar van Eishhh
Door Eishhh (167 reacties) op 11-04-2014 16:43
( PM )
Quote:
Echt,.....hebben jullie nu 12 columns besteld voor de prijs van 6?
En jan,word cabaretier want lachen kan ik wel om je,maar serieus nemen?
En nee inderdaad,jouw naam schrijf ik niet met een hoofdletter!


Voor inhoudelijk commentaar staat mnr Meijroos altijd open volgens mij, maar dit is onnodig bot.
avatar van VaultDescendant
Door VaultDescendant (2965 reacties) op 11-04-2014 17:32
( PM )
Quote:
[..]
En waarom reageer je zonder ook maar enige argumenten en inhoud op mijn comment?


Ik zie in jouw eerste comment anders ook geen argument waarom de column overbodig is of waarom je de spellen niet kan vergelijken. Eerst je eigen advies opvolgen voor je het van anderen ook verwacht.

Daarnaast worden de spellen zelf niet eens met elkaar vergeleken, het punt is dat omdat een groot aantal online spellen nu gratis te spelen zijn (met (optionele) microtransactions uiteraard) mensen minder snel bereid zijn om voor andere spellen nog een abonement te betalen, want "blijkbaar kan het bij andere spellen ook gratis, waarom zou ik hiervoor dan gaan betalen?" (om maar even een reden te noemen die ze waarschijnijk hebben). Inhoudelijk hoeven de spellen qua gameplay dan niet aan elkaar gelijk te zijn.

Over microtransacties gesproken, ik las gisteren over een onderzoek onder 10 miljoen gebruikers van mobiele telefoon spelletjes dat maar 2.2% van de spelers geld uitgeven in de spelletjes en dat 0.22% van alle gebruikers verantwoordelijk is voor 46% van de opbrengsten. 66% van de spelers stopt al binnen 1 dag met spelen. bron
Toch wel bijzonder dat zo'n klein percentage van de spelers zorgt voor zo'n groot deel van de opbrengsten van een spel.
avatar van Jeffrew
Door Jeffrew (646 reacties) op 11-04-2014 18:01
( PM )
Volgens mij is TESO niet eens door Bethesda gemaakt >_<
avatar van Arabyus
Door Arabyus (6483 reacties) op 11-04-2014 18:07
Rol: Forum Moderator
( PM )
Dat klopt inderdaad Jeffrew.
avatar van Spacetraveler
Door Spacetraveler (72 reacties) op 11-04-2014 18:57
( PM )
Vind het maandelijkse bedrag wel meevallen, voor me gaming behoefte.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 11-04-2014 19:14
( PM )
Quote:
[..]het punt is dat omdat een groot aantal online spellen nu gratis te spelen zijn (met (optionele) microtransactions uiteraard) mensen minder snel bereid zijn om voor andere spellen nog een abonement te betalen, want "blijkbaar kan het bij andere spellen ook gratis, waarom zou ik hiervoor dan gaan betalen?" (om maar even een reden te noemen die ze waarschijnijk hebben). Inhoudelijk hoeven de spellen qua gameplay dan niet aan elkaar gelijk te zijn.


Volgens die logica zouden mensen dan ook geen game als Infamous kopen omdat er online zat gratis spelletjes te downloaden zijn, al zijn die qua gameplay niet gelijk. Ik vind dat een onzinnig argument en een onzinnige gedachte. Volgens mij kopen de mensen die deze game willen spelen de game ondanks de kosten toch wel, puur omdat ze de game willen spelen. Blijkbaar zijn er daar minder van dan verwacht en verkoopt die dus minder goed. Of het nou geld kost of niet dat houdt gamers in het algemeen niet tegen om die game dan toch te gaan kopen als ze hem cht willen spelen.

Daarom is deze column imo ook vrij onzinnig. Daarbij is de game amper uit, hoe kun je dit soort dingen dan nu al voorzichtig roepen?
avatar van VaultDescendant
Door VaultDescendant (2965 reacties) op 11-04-2014 19:17
( PM )
Je vergelijkt nu games waarvoor je eenmalig moet betalen met spellen waar je maandelijks voor moet betalen. Sowieso vergelijk je nu massive multiplayer spellen met singleplayer / kleinschalig multiplayer spellen. Ligt toch nog wel even anders vind ik.

Ook leuk hoe jij vaak selectief reageert op berichten, zoals dat je nu negeert hoe jouw eerste comment ook geen inhoud/argumenten had en dat wel van anderen verwacht.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 11-04-2014 19:20
( PM )
Nee, dan lees je het verkeerd.

Ik zie gratis mmo's en betaalde mmo's vergelijken hetzelfde als gratis games en fullprice games vergelijken: Het slaat nergens op want het n zou het ander niet uit moeten sluiten.

Gamers die de betreffende game willen spelen kopen hem ongeacht de prijs toch wel.

Voorbeeldje: Er zijn zat gratis adventure games te downloaden, maar dat betekent niet automatisch dat ik de Telltale games niet meer koop omdat je die per episode moet betalen. Het n sluit het ander niet uit. Ik koop net zo goed DVDboxen van series die ik goed vind dan dat ik voor Netflix betaal, ik laat het kopen van die boxen door Netflix niet achterwege.

En ik reageer niet selectief, want in mijn eerste comment zei ik ook al dat ik de vergelijking onzinnig vind en daarom de column vrij overbodig. Jij reageert eerder selectief, want jij leest een reactie niet ees goed door voordat je reageert (zie bericht hierboven).
avatar van VaultDescendant
Door VaultDescendant (2965 reacties) op 11-04-2014 19:25
( PM )
Het n sluit het ander ook niet uit, maar het zal er wel invloed op hebben. Tuurlijk zullen er mensen zijn die zowel gratis als betaalde mmo's spelen, maar zo zijn er net zo goed mensen die vroegen wel betaalde mmo's zoals WoW speelden maar nu zijn overgestapt naar alleen de gratis (of nmalige kosten zoals Guild Wars) mmo's omdat die toch in kwaliteit omhoog gaan de laatste tijd.
Jij gaat nu uit van de meest extreme situatie waarbij iedereen stopt met betaalde spellen omdat er ook gratis spellen zijn. Niet alles is zwart/wit, er zit nog meer tussenin.

World of Tanks werd niet met The Elder Scrolls vergeleken, dus dat argument klopte al niet. World of Tanks werd genoemd als voorbeeld voor het inburgeren van microtransactions in plaats van abonementen, wat ook door andere spellen wordt overgenomen. Er wordt nergens gesuggereerd dat WoT op TESO lijkt of iets dergelijks.
Daarnaast noem jij de hele column overbodig gebasseerd op 1 vergelijking die jou niet aanstaat, terwijl er meer in de column genoemd wordt.
Nou vind ik het zelf ook geen sterke column of wat dan ook, maar je had het best met meer mogen ondersteunen dan die ene opmerking over 1 zin in het hele artikel.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 11-04-2014 19:28
( PM )
Ik blijf erbij dat mij de kans zeer klein lijkt dat mensen die vroeger betaalde mmo's speelde en interesse hadden gehad in de Elder Scrolsl die game niet gaan spelen vanwege de kosten. Blijkbaar lag de interesse in die game dan toch niet zo hoog om hem desnoods even uit te proberen.

Quote:
Jij gaat nu uit van de meest extreme situatie waarbij iedereen stopt met betaalde spellen omdat er ook gratis spellen zijn. Niet alles is zwart/wit, er zit nog meer tussenin.


Serieus, leer lezen. Ik zeg juist dat ik daar niet vanuit ga en dat ik die gedachtegang zwaar belachelijk vind en dat ik juist denk dat het n het ander niet uitsluit. Dat staat letterlijk in mijn post!

Quote:
Ik zie gratis mmo's en betaalde mmo's vergelijken hetzelfde als gratis games en fullprice games vergelijken: Het slaat nergens op want het n zou het ander niet uit moeten sluiten.


De enige die zo zwart/wit lijkt te denken is de columnist zelf:

Quote:
Het ziet er naar uit dat gamers definitief klaar zijn met abonnementsgelden betalen voor het spelen van MMOs. Free-to-play lijkt het nieuwe credo.
avatar van VaultDescendant
Door VaultDescendant (2965 reacties) op 11-04-2014 19:35
( PM )
Mijn excuses, ik bedoelde te zeggen dat het leek alsof je bedoelde dat de columist die situatie schetst. Ik heb het inderdaad verkeerd verwoord.

Jan noemt inderdaad dat het lijkt alsof f2p nog de enige optie is, maar daarna zegt hij wel nog dat WoW bijvoorbeeld nog steeds abonnementsgelden vraagt en dat TESO het moeilijk zal krijgen, maar dat het wel kan als ze het goed aanpakken. Hij schetst het niet helemaal zwart wit, het gaat om de kwaliteit van het geleverde product of het wel of niet werkt.
avatar van Jeffrew
Door Jeffrew (646 reacties) op 11-04-2014 19:38
( PM )
*Pakt popcorn*
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 11-04-2014 19:46
( PM )
Quote:
Hij schetst het niet helemaal zwart wit, het gaat om de kwaliteit van het geleverde product of het wel of niet werkt.


En daarom vind ik dit een vrij overbodige column. Wellicht gewoon te vroeg geschreven. Ik denk dat het wellicht een beter idee is eerst de komende weken te kijken hoe de game loopt en hoeveel spelers erbij komen.

Quote:
Het lijkt er echter op dat de de gewenning van het alles-moet-gratis graai-adagium van de MMO in de huidige tijd het t klassieke betaalmodel van TES: Online behoorlijk moeilijk maakt.


Dat vind ik gewoon vrij onlogisch omdat imo de mensen die de game echt willen spelen ondanks de kosten de game toch in huis halen.
avatar van VaultDescendant
Door VaultDescendant (2965 reacties) op 11-04-2014 19:52
( PM )
Je zit hier wel op budgetgaming he? Als er een site bestaat waar mensen wachten tot een spel goedkoper is ondanks dat ze het erg graag willen spelen, dan is het deze site wel

Ik ken trouwens meerdere mensen die TESO wel willen spelen, maar liever wachten om te zien of het toch f2p wordt over een tijdje omdat ze niet willen dat ze achteraf die maandelijkse kosten hadden kunnen besparen door iets langer te wachten, omdat de kans toch zeker
aanwezig is na bijvoorbeeld de flop van The Old Republic.

Maar om te zien of TESO een flop is moet er inderdaad meer tijd voorbij gaan, dus het zou zeker beter zijn geweest als het later zou zijn geschreven. Dat ben ik met je eens. Sowieso na de 30 dagen periode die bij het spel geleverd zit om te zien hoeveel mensen het abonnement vernieuwen.
avatar van EEK79
Door EEK79 (1665 reacties) op 11-04-2014 22:11
( PM )
Zo ken ik je weer timd, ik vond je de laatste tijd al zo gematigd en bijna zelfs lief in discussies :p

Maar even serieus het uitsluiten van andermans meningen om vervolgens jezelf op hetzelfde te beroepen is niet handig. Ik kan je ongezoute mening altijd wel waarderen maar hou rekening dat er ook andere mensen zijn met een andere zienswijze.

Verder houd ik het wel bij Skyrim want online is niet mijn feestje buiten battlefield, betalen voor online buiten psplus en xboxlive gaat me ook een stap te ver op dit moment.

Quote:
Ik blijf erbij dat mij de kans zeer klein lijkt dat mensen die vroeger betaalde mmo's speelde en interesse hadden gehad in de Elder Scrolsl die game niet gaan spelen vanwege de kosten. Blijkbaar lag de interesse in die game dan toch niet zo hoog om hem desnoods even uit te proberen.

[..]


Serieus, leer lezen. Ik zeg juist dat ik daar niet vanuit ga en dat ik die gedachtegang zwaar belachelijk vind en dat ik juist denk dat het n het ander niet uitsluit. Dat staat letterlijk in mijn post!

[..]


De enige die zo zwart/wit lijkt te denken is de columnist zelf:

[..]
avatar van Ivo001
Door Ivo001 (5268 reacties) op 12-04-2014 01:30
( PM )
Ik heb persoonlijk geen problemen met het betalen van maandelijkse kosten, wel als in combinatie gaat met een hoge aanschafprijs.

Ik heb vroeger veel Runescape gespeelt, en daar gaf een maandelijkslidmaadschap mij veel meer plezier en contentupdates. Als het spel echter een aanschafprijs van 50 zou hebben zou ik geen maandelijkse kosten meer willen betalen.
avatar van Asuracry
Door Asuracry (1905 reacties) op 12-04-2014 10:29
( PM )
Quote:
Sinds de recente introductie van The Elder Scrolls: Online is de spreekwoordelijke kat uit de zak. Gamers zijn boos.


Cijfers en bronnen graag....?

Quote:
Ik denk dat er in het geval van TES: Online ook nog andere redenen aan te dragen zijn. Ten eerste zijn The Elder Scrolls spelers singleplayer gamers. Ronddolen in Morrowind of Skyrim in je eentje (met NPCs) levert een totaal andere beleving op dan de dynamiek in een MMO.


Lijkt me logisch mar wat heeft dit te maken met het maandelijks betalen? Spelers die het er mee eens zijn kopen het spelers die het er niet mee eens zijn laten het liggen?


Vind dit artikel nogal overbodig en niet goed geschreven, sorry maar wat moeten we hier mee;)?
avatar van OGSamir
Door OGSamir (890 reacties) op 12-04-2014 11:38
( PM )
Quote:
Ik heb persoonlijk geen problemen met het betalen van maandelijkse kosten, wel als in combinatie gaat met een hoge aanschafprijs.

Ik heb vroeger veel Runescape gespeelt, en daar gaf een maandelijkslidmaadschap mij veel meer plezier en contentupdates. Als het spel echter een aanschafprijs van 50 zou hebben zou ik geen maandelijkse kosten meer willen betalen.

Speel nog steeds de 2007 servers, maar je kunt nu membership met ingame money halen dus is het nu gewoon f2p voor mij aangezien ik meer dan genoeg heb op rs3 >.>
avatar van Asuracry
Door Asuracry (1905 reacties) op 12-04-2014 11:55
( PM )
Quote:
[..]

Speel nog steeds de 2007 servers, maar je kunt nu membership met ingame money halen dus is het nu gewoon f2p voor mij aangezien ik meer dan genoeg heb op rs3 >.>


Is de game nog een beetje speelbaar?(als in goed verouderd?)
avatar van Jeffrew
Door Jeffrew (646 reacties) op 12-04-2014 12:00
( PM )
Mwa, tis nog steeds erg houterig.. Net als vroegah.
Maar grafisch is het ver vooruit gegaan sinds RS3
avatar van Yrn
Door Yrn (3935 reacties) op 12-04-2014 12:05
Rol: Administrator
( PM )
Quote:
[..]


Cijfers en bronnen graag....?


Vul op google in Elder Scrolls payment model en je krijgt diverse artikelen hier over, voeg het woordje 'bad' er aan toe en je hebt heel wat bronnen. Verder speelt de column in op de huidige tendens rondom dit issue, de klaag over een check of je wel geld genoeg hebt/ de hoge subscription fee in combi met fullprice game. Het gaat dus niet over de huidige verkoopcijfers of dat het een flop zou zijn, daar is het nog te vroeg voor zoals wordt vermeld.:-)
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 12-04-2014 12:17
( PM )
Quote:
Vul op google in Elder Scrolls payment model en je krijgt diverse artikelen hier over, voeg het woordje 'bad' er aan toe en je hebt heel wat bronnen.


Als je op Elder Scrolls great and Elder Scrolls Online amazing zoekt vindt je resultaten waarin mensen het spel fantastisch vinden (net zoals bij elke game), dus om dat nou aan te halen als serieuze bronnen....

De enige manier om te kijken of Elder Scrolls inderdaad minder goed gaat lopen is door af te wachten en daarom is deze column ook imo veel te vroeg geschreven en daarom overbodig.
avatar van Yrn
Door Yrn (3935 reacties) op 12-04-2014 12:25
Rol: Administrator
( PM )
Quote:
[..]


Als je op Elder Scrolls great and Elder Scrolls Online amazing zoekt vindt je resultaten waarin mensen het spel fantastisch vinden (net zoals bij elke game), dus om dat nou aan te halen als serieuze bronnen....

De enige manier om te kijken of Elder Scrolls inderdaad minder goed gaat lopen is door af te wachten en daarom is deze column ook imo veel te vroeg geschreven en daarom overbodig.


Als de column over verkoopcijfers zou gaan zou je gelijk hebben, echter, hij speelt in op de klaagzang die nu gaande is en stelt simpelweg de vraag of subscription fees voor MMO's in het algemeen nog van de huidige tijd zijn.
Als je 'Elder Scrolls Payment model' overigens zonder overige bijvoeglijk naamwoorden invult krijg je geen artikelen over dat ESO amaaazing is, maar wordt er in gegaan op de veranderende MMO markt.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 12-04-2014 12:35
( PM )
Hij stelt niet simpelweg de vraag of die fees nog van deze tijd zijn, hij doet dat door middel van het voorbeeld TES online (een game die in elke alinea wordt benoemd en aangehaald en die zelfs op het plaatje boven de column pronkt), wat op dit moment nog niet echt als voorbeeld gebruikt kan worden omdat de game amper uit is.

De vraag of ''free to play'' meer van deze tijd is dan abbonnementsgeld is een goede vraag en was een goede insteek voor een column geweest als de column niet alleen om TES had gedraaid of lijkt te draaien.

Beste voorbeeld hiervan is het volgende:

Quote:
Door games als World of Tanks, WarFace en diverse andere gratis MMOs is voor nop gamen met microtransacties helemaal ingeburgerd. Daar lijkt TES: Online nu de dupe van te worden.


Die conclusie is te voorbarig en wordt veel te vroeg getrokken.
avatar van Sephi
Door Sephi (145 reacties) op 12-04-2014 19:51
( PM )
Oh god, is het weer zover? Het eeuwige gezeik over abonnementskosten voor online games?

Zoals al veelal is beagrumenteerd vallen de kosten relatief gezien echt reuze mee voor een spel met de grootte van WoW, de content is meer dan genoeg om spelers weken, maanden en zelf jaren bezig te houden.
Wat is dan goedkoper? Elke 1-2 maanden een paar nieuwe games kopen die je na een x-aantal uur weer opzij legt omdat je alle content hebt gezien, of elke maand 10 tot 13 euro betalen en er nooit helemaal mee klaar zijn? Ik zou het wel weten.

En voor de mensen die nu DLC willen aankaarten, daar wordt toch ook vrolijk geld voor gevraagd?

F2P MMO's zijn populair, dat zeker, maar hoeveel van de spelers die het uitproberen, spelen het na een langere periode nog? Ik durf te wedden dat dat er lang niet zoveel zijn als bij de pay-to-play MMO's.
avatar van Lukky NL
Door Lukky NL (601 reacties) op 13-04-2014 15:55
( PM )
Het gaat mij om de ervaring die je krijgt met een mmo. WoW was destijds leuk om mee te beginnen, maar al snel krijg je als serieuze speler te maken met de 'harde kern' van dit soort games. En ik wil me daar absoluut niet mee vereenzelvigen. In mijn ervaring zijn het zo vaak personen die alle gevoel voor realiteit zijn kwijtgeraakt, waardoor ik tot de conclusie ben gekomen destijds er helemaal mee te stoppen. Het maakt mij dus niet uit, payed of f2p/f2w.

Ik mis Warcraft wel... Niet de mmo, maar de lore, graphics en gameplay van weleer. Warcraft 4 zal er ook nooit komen vrees ik. Niet in de vorm die ik graag zou willen in ieder geval.

Dankjewel Jan, voor het aanboren van mijn gemis naar Blizzard ;)
avatar van Lom0r
Door Lom0r (1059 reacties) op 13-04-2014 19:10
( PM )
Ik snap het gezeik over de colums niet, een column kan alles bevatten wat die man maar wilt en als je elke keer alleen kan zeiken dat het je niet bevalt wat die man schrijft lees je het lekker niet of ga je eens een cursus knopen leggen nemen om je trieste leven tot een einde te maken.

Weet dat er zat mensen zijn die het beu zijn om maandelijks te betalen voor een game waarbij na een half jaar het principe word afgeschaft en het een gratis game word. Dan is het systeem met microtransacties mijn inzicht beter, hierbij kan je zelf betalen voor wat je wilt en het zijn minder kosten als je een kleine selectie wilt hebben.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 14-04-2014 14:32
( PM )
Quote:
Ik snap het gezeik over de colums niet, een column kan alles bevatten wat die man maar wilt en als je elke keer alleen kan zeiken dat het je niet bevalt wat die man schrijft lees je het lekker niet of ga je eens een cursus knopen leggen nemen om je trieste leven tot een einde te maken.


Wat een compleet achterlijke opmerkingen. Columns zijn juist bedoeld om discussie los te maken.
avatar van Maltorius
Door Maltorius (2186 reacties) op 14-04-2014 14:56
( PM )
Quote:
Oh god, is het weer zover? Het eeuwige gezeik over abonnementskosten voor online games?

Zoals al veelal is beagrumenteerd vallen de kosten relatief gezien echt reuze mee voor een spel met de grootte van WoW, de content is meer dan genoeg om spelers weken, maanden en zelf jaren bezig te houden.
Wat is dan goedkoper? Elke 1-2 maanden een paar nieuwe games kopen die je na een x-aantal uur weer opzij legt omdat je alle content hebt gezien, of elke maand 10 tot 13 euro betalen en er nooit helemaal mee klaar zijn? Ik zou het wel weten.

En voor de mensen die nu DLC willen aankaarten, daar wordt toch ook vrolijk geld voor gevraagd?

F2P MMO's zijn populair, dat zeker, maar hoeveel van de spelers die het uitproberen, spelen het na een langere periode nog? Ik durf te wedden dat dat er lang niet zoveel zijn als bij de pay-to-play MMO's.


Mee eens. Ik betaal al sinds mijn 12e. voor een MMO. Al sind lingeage 2, en daarna WoW gedaan. Maar nu ben ik ff gestopt.
avatar van Asuracry
Door Asuracry (1905 reacties) op 14-04-2014 15:11
( PM )
Quote:
[..]


Mee eens. Ik betaal al sinds mijn 12e. voor een MMO. Al sind lingeage 2, en daarna WoW gedaan. Maar nu ben ik ff gestopt.


Idd.... maarja denk dat dit artikel gemaakt is om op te zeiken/discusiren ;)
avatar van Cruz
Door Cruz (3233 reacties) op 14-04-2014 16:22
( PM )
Beter laar dan nooit, maar het is zeker geen verleden tijd. Je hebt altijd een vocale minderheid die loopt te huilen dat iets geld kost en het succes van sommige F2P games op de PC draagt daar ook aan mee.

Net als toen developers de Call of Duty audience wouden, terwijl de Call of Duty doelgroep toch geen ander spel gaat spelen. Nu heb je weer dat overal opeens een MOBA van gemaakt moet worden. Alsof de miljoenen mensen die nu LoL spelen opeens gaan overstappen naar een nieuwe game, of twee games tegelijk gaan spelen.

TOR is geflopt omdat het amper engame content bood en eigenlijk meer een single-player was, dan raken mensen er inderdaad op uitgekeken en stoppen hun subscription.

Ik ben het overigens wel met Jan eens dat F2P, advertenties & microtransacties niet de standaard moeten worden in games. Ik snap dat er een hele grote markt is in oost-europa, azi en zuid-amerika maar die mensen leveren niet de inkomsten binnen.
avatar van SebastiaanB
Door SebastiaanB (2636 reacties) op 14-04-2014 19:00
( PM )
Quote:
[..]


Wat een compleet achterlijke opmerkingen. Columns zijn juist bedoeld om discussie los te maken.


Ik kan me nog een opmerking herinneren
Quote:
Vrij overbodige column imo.


En ik geef je verders geen ongelijk. Een column is ook om een discussie op gang te krijgen. Maar het is ook bedoeld voor even leuk leesplezier. Wat ik zie gebeuren is: er wordt een column gepost --> mensen gaan in plaats van echt over het vraagstuk wat men aan de kaak stelt discussiren over zaken in de column waarvan ik nou niet echt kan zeggen dat het discussiewaardig is (denk aan een vergelijking die de schrijver maakt die in de ogen van de n wel reel is en in de ogen van de ander niet) --> ondertussen nog wat over en weer gezeik op elkaar, want waarom niet. En dan zijn het ook nog eens opmerkingen die echt totaal niets bijleveren aan ook maar een beetje goede sfeer..... --> uiteindelijk wordt de vraag, die in de titel van de column staat, deels onbeantwoord gelaten en is daar nauwelijks discussie over.




Goed; on-topic 8-)
Ik denk dat het betaalmodel zoals ze bij TESO hebben ingevoerd een prima model is, datzelfde geldt voor WoW en ook voor FF XIV ARR, en ongetwijfeld nog een paar andere spellen.
Maar het blijft een goed systeem, mits er door de makers genoeg content wordt aangeboden om het spel interessant te houden.
Persoonlijk vind ik het F2P model aantrekkelijk, en ik heb ook zeker F2P spellen geprobeerd. Maar toch hebben ze mij nooit echt kunnen bieden wat WoW wel kon bij mij. Maar goed, misschien ben ik het hele MMORPG genre wel voorbij en vind ik dat niet meer interessant, dat kan natuurlijk ook
avatar van Automaton
Door Automaton (6 reacties) op 15-04-2014 21:59
( PM )
Mooi zo, laat ze maar lekker zweten. 60 euro voor de game en dan ook nog eens 12/14 euro per maand betalen voor te spelen is echt onzin.

Maandelijks bedrag moet veel lager, maar het mooiste is f2p met ingame aankopen.