Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Preview Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords is een actie-RPG uit de stal van Deep Silver. Deze game zal op 15 augustus 2014 verschijnen op PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Op dat laatste platform mocht ik aan de slag met een preview-versie. Na vele praatjes met npc's, zwaardgevechten met diverse monsters en het uitpluizen van omgevingen denk ik dat ik daar een goed en vooral ook positief beeld van heb kunnen krijgen.

Veel te ontdekken
In deze preview-versie kreeg ik toegang tot een deel van het eiland Taranis. Dit is het eiland waar de Mages hun hoofdkwartier hebben gevestigd en waar ik, als held, aan het begin van de game met een boot aanleg om op onderzoek uit te gaan. Na een praatje met de eerste de beste man die ik tegenkom, wordt me al snel duidelijk dat ik richting het bouwwerk van de Mages moet gaan. De game zegt me dat dit mijn missie is, maar dwingt me niet om deze direct uit te voeren. Dat lijkt een goede eigenschap van Risen 3 te gaan worden. De hoofddoelen zijn duidelijk, maar het staat je vrij om zelf de omgeving te gaan verkennen. Door met andere bewoners van het eiland te praten kan je verschillende 'side quests' ontdekken, die je voor een leuke beloning uit kunt voeren. Zo kwam ik een vrouw tegen die zei dat ze elke nacht gesnuif en gekras achter haar huis hoorde. Na een kort onderzoek kwam ik erachter dat er een beest achter haar huis woonde dat deze geluiden veroorzaakte. Nadat ik het beest even kennis had laten maken met mijn zwaard, kon ik bij de vrouw mijn beloning ophalen in de vorm van eeuwige dankbaarheid en een zak met goudstukken. Natuurlijk ging het mij vooral om het eerste. Ik heb niet het hele eiland kunnen bekijken, maar het deel waar ik toegang tot had, bezat al behoorlijk wat opties. Het is daarmee wel duidelijk dat er straks in de volledige game veel te ontdekken en te doen zal zijn.



Zakkenrollen voor beginners
Zoals het hoort bij een goede RPG heb je ook de mogelijkheid om jouw held verder te ontwikkelen. Je kunt zelf kiezen in welke vaardigheden jouw character beter moet worden. Ben je een echte zwaardvechter, dan is het verstandig om daar ervaring in op te doen. Wil je liever wat meer magische krachten toevoegen, dan kan dat ook. Het is geheel aan jou. In de preview-versie ging dit systeem naar mijn idee nog niet heel diep. Het is wel leuk om te zien dat dit concept in de praktijk direct invloed heeft op jouw acties. Zo koos ik ervoor om mijn vaardigheden in zakkenrollen te verbeteren nadat mijn eerdere poging resulteerde in een zwaardgevecht met een trol. Met mijn verbeterde vaardigheidsniveau ging ik het natuurlijk meteen weer proberen en inderdaad kon ik nu zonder problemen enkele kostbaarheden van een bewaker stelen. Overigens hoef je niet per se te gaan zakkenrollen om items te verzamelen. De wereld ligt vol met allerlei voorwerpen en etenswaren om op te pakken en dat kan je onbeperkt doen. Risen 3 kent namelijk geen realistisch 'rugzak-systeem', want anders had mijn held nooit met 60 stukken proviand, 2 verrekijkers, een zwaard, 10 werpmessen en nog een handvol andere voorwerpen rond kunnen lopen. Let trouwens wel op dat niemand je de voorwerpen ziet stelen, want voor je het weet staat er een boze bewaker voor je neus en heb je iets uit te leggen.



Weinig leven in de brouwerij
De verschillende figuren op het eiland reageren best goed op jouw aanwezigheid. Loop je bijvoorbeeld zomaar een gebouw in en meteen door naar boven, dan zal de eigenaar achter je aankomen om te kijken wat je gaat doen. Pak je een bewaker aan met je zwaard en een maat van hem heeft dat door dan staan er binnen de kortste keren meerdere bewakers om je heen. Je moet dus goed opletten waar je loopt en wat je doet. Wat me wel tegenviel is de levendigheid op het eiland. Mensen lopen wel heen en weer, ze doen hun ding, maar ik had nooit echt het gevoel in een levende wereld te zijn. Waar games als Assassin's Creed en Skyrim je echt weten onder te dompelen in de gamewereld, bleef ik bij Risen 3 een beetje twijfelend drijven aan de rand. Bij vlagen werd ik verbaasd door de interactiviteit, maar nooit werd ik écht in de game gezogen. De stemmen van de verschillende personages zijn overtuigend ingesproken, maar komen helaas nog wat saai over. De vele camerabugs helpen daar ook niet echt bij. Het is te hopen dat Deep Silver dit nog op tijd goed kan maken.



Graphics oppoetsen
Aan de graphics lag het trouwens niet. Op de hoogste grafische instellingen ziet Risen 3 er bijzonder goed uit. Toen ik het eiland verder ging verkennen stond ik toch wel even met open mond te kijken naar de prachtige uitzichten. Watervallen storten zich van bergen, het zonlicht schijnt prachtig over het landschap en op het strand in de verte loopt een gigantische krab. Wel was duidelijk dat deze preview-versie nog wat werk nodig heeft om de graphics helemaal te polijsten. Zo zag ik in het begin van de game de textures voor mijn ogen ingeladen worden en verschoven de schaduwen met de secondes van de klok mee. Dat laatste komt doordat het eiland een dag/nacht ritme kent, maar dat mag wel iets vloeiender uitgevoerd worden in de uiteindelijke game. Nu was het (vooral op het strand) behoorlijk storend. Het moet wel gezegd dat dit minpunten zijn die de rest van de graphics niet al te veel onderuit halen. De verschillende characters zien er goed uit en de animaties zijn prima in orde. Ok, de beesten die je tegenkomt op het eiland zijn niet heel origineel, maar ik ga er vanuit dat je straks meer verschillende vijanden tegen gaat komen.



Conclusie
Deze preview-versie van Risen 3: Titan Lords heeft me laten zien dat Deep Silver op de goede weg is met deze game. Hopelijk is de wereld in de rest van de game net zo open als op het eiland Taranis. Dan heb je als speler straks namelijk genoeg te doen om je uren te vermaken. Als Deep Silver dan ook nog hier en daar de ruwe randjes even glad schuurt moet het helemaal goed gaan komen.

Geplaatst door Kevin Blokland op 12-08-2014
Aantal keer bekeken: 2071

Laatste reacties

avatar van Defl
Door Defl (873 reacties) op 12-08-2014 17:58
( PM )
Opmerkelijke timing. Vandaag verschijnen de reviews al.