Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Gamescom 2014: Last but not least

Na vijf dagen Gamescom-artikelen is er al veel op game-gebied besproken, maar er zijn nog een paar games die we graag met jullie willen delen. Met SEGA’s Alien Isolation, NAMCO Bandai’s Dragon Ball Xenoverse en Rise of Incarnates, Spilt Milk Studios’ Tango Fiesta, Techland’s Hellraid en “last maar zeker niet least”: The Witcher III: Wild Hunt.



Alien Isolation moet de nare smaak wegspoelen die Alien: Colonial Marines bij veel gamers heeft achtergelaten. Waar die game vooral ging om actie, draait het bij Alien Isolation juist om stealth en overleven. Als Amanda, de dochter van Ellen Ripley, probeer je het raadsel achter de gebeurtenissen uit de eerste Alien film te achterhalen. Wanneer je op onderzoek gaat, in een ruimtestation dat een noodsignaal heeft uitgezonden, blijkt dat de beruchte Alien hier flink heeft huisgehouden.

Zo begint de Gamescom-demo in een helder verlichte ruimte vol met zweterige journalisten en constant lawaai van andere presentaties verderop in de hal. Toch is nu al de spanning voelbaar die de sfeervolle omgevingen en onheilspellende geluiden oproepen. De developer legt dan ook uit dat het team vooral de sfeer van Alien eer aan wil doen. Daarom draait de game voor een groot deel om de Alien, die een constante dreiging vormt en altijd op zoek is naar nieuwe slachtoffers. Gelukkig heb je genoeg vaardigheden tot je beschikking om de Alien te slim af te zijn. Amanda is geen getrainde marinier, maar heeft wel een achtergrond in de techniek. Met een crafting systeem maak je allerlei handige voorwerpen en met de welbekende motion-tracker houd je de positie van de Alien in de gaten.

Hoewel de presentatie op Gamescom ons op het randje van onze stoel hield, vragen we ons wel af in hoeverre dit de hele game zo blijft. Volgens de developer wordt de AI van de Alien steeds slimmer en moet je deze dus steeds op andere manieren te slim af zijn. Toch bleken hier tijdens de demo al wat schoonheidsfoutjes in te zitten en wist de Alien ons steeds wel erg snel te vinden als we van het ene gebied naar het andere gingen. Hoe de game uiteindelijk gaat uitpakken moeten we dus nog even afwachten. Aan de sfeer zal het in ieder geval niet liggen, want die staat als een huis. Voorlopig krijgt Alien Isolation van ons het voordeel van de twijfel.





De animatieserie Dragon Ball Z is voor mij, en waarschijnlijk voor vele anderen, inmiddels pure nostalgie. Game na game werd uitgebracht en nu zijn de next-gen consoles aan de beurt. Met als inspiratie het prima Budokai 3, moet Dragon Ball Xenoverse de eerste next-gen ervaring van de serie gaan bezorgen. De focus ligt natuurlijk nog steeds op de epische gevechten in het Dragon Ball-universum, maar er waren op de Gamescom ook een aantal nieuwe features te melden.

Onder andere de expressies van de karakters en de destructie- en lichteffecten zijn aangepakt, maar de meest opvallende feature is de mogelijkheid om je eigen karakter te kunnen creëren. Hoewel dit ook al kon in Ultimate Tenkaichi, is het deze keer vele malen interessanter vormgegeven. Daarbij heb je de keuze uit de rassen: Earthling (m/v), Majin (m/v) of Namekian, terwijl de karakters behoorlijk uitgebreid aan te passen en te ontwikkelen zijn.

Zodra je karakter af is, wordt je door Trunks naar de nieuwe stad Toki Toki gehaald, die als ontmoetings-Hub voor de online wereld van de game moet gaan zorgen. De eerste indruk van de game was redelijk, maar er werd te weinig getoond om het diepgaand te kunnen beoordelen. Vooralsnog lijkt het een aardige eerste game op de next-gen consoles. Of Goku & co. dan meer Budgies verdienen, zal de toekomst uitwijzen.





Rise of Incarnates is een free-to-play twee tegen twee vechtspel dat exclusief voor Steam wordt uitgebracht. In het Westen zijn we nauwelijks bekend met het vechten met vier personages tegelijkertijd, maar er wordt ons verteld dat dit genre in Japan erg populair is. De game richt zich op het samenbrengen van vier spelers online, in een 3D-omgeving. De ontwikkelaar wil zich ook op de Westerse markt richten en een deel van deze strategie is om de personages te baseren op de Noorse en Duitse mythologie. Dit dan wel op zijn Japans: Brynhildr (ook wel Brünnhilde, uit de Duitse mythologie) zit bijvoorbeeld op een enorme motor die ze in de snelle gevechten gebruikt. Het personage Odin zit zelfs in een tank gedurende het vechten en is daardoor erg sterk maar traag.

De ontwikkelaar heeft grote plannen met de game. Ze wil deze neerzetten als een belangrijke IP en gaat rondom de game zelfs een comic-serie uitgeven in samenwerking met Marvel. Ook zou het spel voor ieder niveau speler interessant moeten zijn doordat de gameplay aan de ene kant simpel is, maar genoeg diepte heeft door de verschillende combinaties van karakters .. Elk personage beschikt bovendien over aanvallen voor korte en lange afstanden, waardoor de gevechten erg dynamisch kunnen worden.

Interessant is natuurlijk dat Rise of Incarnates free-to-play is en dus een potentiëel enorme markt aan zou kunnen boren. Geld wordt volgens de makers verdiend door het verkopen van uiterlijke zaken voor de personages; ‘pay-for-fancy’. Wanneer je dus een aparter wapen, gezicht of lichaam wilt hebben, dan zul je moeten betalen, maar in principe zijn alle gameplay-opties ook in uiterst BudgetGaming-stijl te verkrijgen. De presentatie gaf vooral eerste info over de game. Pas met een speelsessie kan er echt wat over de kwaliteit gezegd worden, maar interessant om in de gaten te houden is het project in ieder geval.





Gamescom is natuurlijk de ideale plek voor de grote uitgevers om uit te pakken, maar er zijn ook steeds meer indie-developers te vinden die er hun games ten toon stellen en belangrijke contacten leggen. Eén van die indie–developers is Spilt Milk, met de retro twin-stickshooter Tango Fiesta. Managing Director Andrew Smith is druk bezig zijn game aan de praat te krijgen wanneer we hem ontmoeten. Twee van zijn laptops hebben de geest gegeven, maar de derde (geleende laptop) is nu bijna klaar om Tango Fiesta te presenteren.

Tango Fiesta is geïnspireerd op jaren ’80 actiefilm clichés. De personages en omgevingen zijn dan ook doorspekt met herkenbare humor, die verwijst naar actiefilms als Running Man, Commando en Predator. In je eentje of met drie anderen schiet je je een weg door willekeurig gegenereerde werelden vol met verschillende schurken en objectives. Natuurlijk hoort daar een uitgebreid arsenaal aan wapens bij, verkocht door een wapenhandelaar die wel erg veel lijkt op Ah-nuld Schwarzenegger.

Momenteel is Tango Fiesta te koop als Steam Early Access titel met wekelijkse updates en maandelijkse grote updates, waarbij nieuwe wapens, omgevingen en personages worden toegevoegd. De speelsessie op Gamescom liet zien dat de vele mogelijke combinaties met wapens en personages verschillende mogelijkheden qua speelstijl bieden. Daarnaast zorgen de steeds moeilijker wordende “new game+” en de leaderboards voor de nodige uitdaging. Fans van het genre kunnen zich dus nog wel een tijdje vermaken met deze lichtvoetige shooter.





Ontwikkelaar Techland, in het verleden redelijk succesvol met games als Dead Island en Call of Juarez, liet ons deze Gamescom kennismaken met de game Hellraid. De game zou oorspronkelijk een modus in de game Dead Island zijn, maar er bleek zoveel inspiratie aanwezig bij de studio dat er besloten werd om het als volledige game uit te brengen. Vervolgens werd de game uitgesteld, om met de Chrome 6 Engine de next-gen consoles aan te kunnen doen.

Het gevolg is een first-person hack & slash game in de stijl van Dead Island, maar in een door demonen geteisterde middeleeuwse wereld. Net als in Dead Island kunnen wapens gecreëerd worden, vind je de nodige ‘loot’, zijn er meer dan honderd skills te kiezen en kun je natuurlijk weer heerlijk gericht ledematen afhakken bij de flinke hordes undead vijanden.

Grafisch zag het er niet bijzonder uit, waarbij de eerste gedachte is in hoeverre Hellraid zich aan de middelmaat kan onttrekken. Toch geeft de pure online fun die Dead Island met zich meebracht nog enige hoop, want ook in Hellraid kan er in co-op (2-4 spelers) geknokt worden. Maar of dat genoeg is om Hellraid net zo succesvol te maken, is nog maar de vraag.





Het is al drie jaar op rij de afsluiter van de Gamescom voor de Budgetgaming-crew: een afspraak op de speciale The Witcher III booth van CD Projekt. Hoewel de booth altijd wat kneuterig aandoet, vormt deze afspraak tegelijkertijd keer op keer een van de hoogtepunten. De game staat nu gepland om volgend jaar op 24 februari uit te komen en heeft ondertussen al ‘meer dan 140 awards’ gewonnen. Nu is dit nogal nietszeggend met het enorme aantal awards dat bij elk evenement door de pers wordt uitgereikt, maar The Witcher III is zeker een van de meest gewilde games op dit moment.

De presentatie van The Witcher III liet dan ook opnieuw een enorme indruk achter. CD Projekt heeft een wereld gebouwd waar van alles te beleven is en die er bovenal erg indrukwekkend uitziet. Hoewel het misschien niet helemaal eerlijk is, laat een vergelijking met The Elder Scrolls V: Skyrim, een game waar The Witcher erg aan doet denken, goed zien waarom The Witcher III zo indrukwekkend is: de wereld leeft echt met een veel indrukwekkender ecosysteem en allerlei (willekeurige) gebeurtenissen; het bezoeken van de (grotere) steden uit de game is een naadloze ervaring; je kunt rotsen en gebergten beklimmen om je zo realistischer door de wereld te begeven; de wereld is veel gedetailleerder en gevarieerder; en bovendien hebben keuzes in het spel echt invloed op hoe de game vordert en wat je qua missies kunt doen. Daarnaast wordt beloofd dat het vechtsysteem veel uitdagender zal zijn, maar een hands-on sessie is nodig om hier zelf een mening over te kunnen vormen.

Het kan bijna niet meer misgaan met The Witcher III. Op enkele bugs na zag het spel er klaar voor release uit en de wereld van The Witcher belooft een enorme dosis aan plezier en uitdaging te leveren. Nog een half jaar wachten en dan kunnen we los!

Geplaatst door Wouter, Chris & Frido op 19-08-2014
Aantal keer bekeken: 3129

Laatste reacties

avatar van GamesVerkopen.
Door GamesVerkopen. (18 reacties) op 19-08-2014 14:22
( PM )
slecht
avatar van Fernando93
Door Fernando93 (1459 reacties) op 19-08-2014 16:14
( PM )
wow slechte games alleen the witch en alien isolation lijken redelijl
avatar van Mr. Cheapo!
Door Mr. Cheapo! (7447 reacties) op 21-08-2014 06:19
( PM )
Mooie pre game reviews mannen, ik vind dit een zeer leuke bijdrage en ik snap niet waarom haast niemand van ons (lees: BG members) hier een reactie plaatst!