Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Verkiezing Belangrijkste Game


Misschien heb je meegekregen dat laatst de aftrap is gemaakt voor de Verkiezing Belangrijkste Boek. De organisatie van deze verkiezing is benieuwd wat door Nederland als belangrijkste boek wordt beschouwd. Een belangrijk boek zou volgens de website een boek kunnen zijn dat mensen geraakt heeft, welke men het mooist vindt, het leven heeft veranderd, of welke iedereen zou moeten lezen. Het belangrijkste boek is dus niet per se ook het beste boek.

Dat zette me aan het denken. Hoe zou zo’n verkiezing voor ‘ons’ medium, games, eruit zien? Als aftrap van de boekverkiezing presenteerden tien ‘curatoren’ in De Wereld Draait Door, elk voor een bepaalde categorie, tien boeken. Gezamenlijk kreeg je zo de ‘tip 100’. Alleen dat is al fascinerend; dat er een tiendeling gemaakt kon worden van soorten boeken die allemaal op een bepaalde manier ‘belangrijk’ genoemd kunnen worden. Zouden we voor games ook zo’n (in)deling kunnen maken?

Kortom, laten we in een soort gedachte-experiment duiken: hoe zou een verkiezing voor belangrijkste game eruit zien? Wat voor categorieën belangrijke games kunnen we onderscheiden en welke games zijn daarbij gelijk interessante kanshebbers? Door op die manier gaming onder de loep te nemen, leren we ook meer over wat voor belang games kunnen hebben en wat bijvoorbeeld het verschil is tussen een goede en een belangrijke game. Hierbij een eerste persoonlijke brainstorm over het concept ‘belangrijke game’ en hoe zo’n verkiezing eruit zou kunnen zien.


Natuurlijk zou de eerste vraag zijn wanneer een game nu ‘belangrijk’ is. Dit is juist het interessante aspect van de verkiezing, dus ik stel voor om niet te proberen exact te omkaderen wat belangrijk betekent. Laten we accepteren dat datgene wat door de meeste mensen als belangrijk wordt gezien - om welke reden dan ook - het meest belangrijk is. Dit kan dus betekenen dat je een game belangrijk zou kunnen noemen als die je leven heeft veranderd, maar dat je ook een game zou kunnen nomineren die je helemaal niet gespeeld hebt maar waarvan je wel hebt gezien wat een impact die heeft gehad op anderen of zelfs op de wereld.

In wat voor categorieën zouden we de games kunnen indelen? Aangezien we het hier niet over ‘best’ maar over ‘belangrijkst’ hebben, moeten we denk ik niet bang zijn een appel met een peer te vergelijken; veilige vergelijkingen binnen genres zijn er al genoeg en we willen vooral leren wat nu een game een ‘belangrijke game’ maakt. Zou het bijvoorbeeld ook niet interessant zijn om eens de beste voetballers, basketballers, tennissers en boxers een potje tienkamp tegen elkaar te zien doen? Met zo’n belangrijkste game verkiezing zouden we eigenlijk een soort Super Smash Bros. van legendarische games creëren die het tegen elkaar opnemen.

In de Verkiezing Belangrijkste Boek zien we literatuur opgesplitst in een tijdperk voor de Tweede Wereldoorlog en een tijdperk daarna; een categorie rondom levensbeschouwing en filosofie; de vijf categorieën poëzie, reizen, wetenschap en taal, geschiedenis en kunst en cultuur; een categorie voor kinderboeken en als laatst de categorie ‘dagelijks leven, gezondheid en sport en spel’, waarbij al snel bleek dat eigenlijk elk boek wel onder die laatste categorie zou kunnen vallen. Ik gebruik deze categorieën als inspiratie om de canon der gamegeschiedenis eens onder de loep te nemen. Ik ben benieuwd of we dan ook zullen eindigen met duidelijke categorieën of dat onze hobby zich toch niet zo makkelijk in hokjes laat plaatsen.


Goed, kijkend naar de genoemde categorieën staan we al snel voor een uitdaging: welke game zou zich in het domein ‘wetenschap’ bevinden, en welke binnen geschiedenis of poëzie? Nee, we moeten ze wat creatiever en breder gaan opvatten.

Er zijn bijvoorbeeld wel wat games, zoals Deus Ex en The Talos Principle, waar elementen van Geloof, levensbeschouwing en filosofie inzitten, maar echt genoeg om een aparte categorie belangrijke games te verantwoorden lijkt het niet. Bij games lijkt het interessanter om dit om te vormen tot een categorie van games die een bepaalde Filosofie of Levensbeschouwing volgen of overbrengen. Spec Ops: The Line, Portal, Kingdom Hearts en BioShock: Infinite zijn allen erg verschillende games, maar hebben ook allen een krachtige boodschap en proberen ons gamers iets mee te geven over het leven of bepaalde elementen daarvan. Niet iedereen zal gelijk gegrepen zijn door zo’n boodschap, maar veel gamers hebben wel een dergelijke game die belangrijk is geweest door de boodschap die deze bevatte.

We kunnen voor deze categorie ook iets verder kijken naar games die juist vanuit een bepaalde levensbeschouwing ontwikkeld zijn. Flow is bijvoorbeeld interessant. Het is gebaseerd op het concept ‘flow’ van psycholoog Csikszentmihalyi (‘chick sent me high’). Dit concept, wat draait om het idee dat we als mens het grootste geluk kennen wanneer we opgeslokt worden in iets wat precies alles vergt van ons kunnen, is terug te voeren naar filosofen als Marcus Aurelius en Aristoteles en heeft de hele ontwikkeling van de game in gang gezet. Of wat dacht je van Boktai: The Sun Is in Your Hand? Dit spel voor de Gameboy Advance heeft een zonnesensor en laat je daarmee naar buiten gaan om bijvoorbeeld vampiers in de game tegen te houden. Dit idee is een belangrijk gedachtegoed in de zin dat het laat zien hoe gamers betrokken kunnen worden in de ‘echte’ wereld, zonder dat de game daar kwalitatief voor hoeft in te leveren.


Mocht je dit een wat te vage categorie vinden, dan zouden we ons misschien, geďnspireerd door Geschiedenis en Geografie en Reizen, kunnen richten op een thema Verhalen. De Monkey Island games van Tim Schafer hebben bijvoorbeeld een impact gehad, maar ook een recentere game zoals Heavy Rain zou zeker belangrijk genoemd kunnen worden. Of wat te denken van de Metal Gear games, Final Fantasy, The Walking Dead en vele andere die belangrijk zijn om de verhalen die ze vertellen. To The Moon zou ook een interessante nominatie zijn; een game uit 2011 die alle technologische vooruitgang achter zich liet, maar in blokkerig 2D de speler diep wist te raken door te zich volledig te storten op een indringend verhaal.

De verhalen achter ons latend, zouden we Wetenschap en Taal kunnen onderbrengen in een categorie als Leren en Ontwikkeling. Dr. Kawashima's Brain Training (voor de DS) is bijvoorbeeld erg belangrijk geweest door gaming hardware te gebruiken om mensen die normaal totaal niet in aanraking met het medium zouden komen ook op een positieve manier uit te dagen. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat dit leidt tot positieve gevolgen voor de cognitieve resultaten van studenten én ouderen. Hoewel deze resultaten niet significant beter zijn dan als men op papier puzzels maakt, wist Brain Training het als eerste populair in een digitaal spelformaat te gieten. Een andere belangrijke game binnen deze categorie zou bijvoorbeeld Foldit (of de PlayStation 3-versie Folding@home) kunnen zijn, waarin het vouwen van proteďnes in spelvorm is gegoten en de spelers samen veel krachtiger zijn dan de gebruikelijke supercomputers; een game waarmee kan worden bijgedragen aan een oplossing voor ziektes als Parkinson’s zou toch zeker belangrijk genoemd kunnen worden. Of misschien Pulse!! wel, omdat het een van de eerste games is die gebruikt werd als serieus trainingsinstrument. En ook nog eens om mensen met het mensen reddende beroep van arts te laten oefenen.


Een categorie gericht op Kinderen en Jongeren is misschien ook binnen onze verkiezing zo gek nog niet. Nu zijn Freddy Fish, Putt-Putt en RedCat waarschijnlijk niet direct grote kanshebbers voor belangrijkste game. Het bijzondere aan het medium games is juist dat het alle leeftijden aanspreekt. Jong en oud kunnen via games met elkaar aan de slag en bijvoorbeeld de LEGO of LittleBigPlanet games zijn bijzonder goed geslaagd in dat opzicht. Voor velen zijn bepaalde games ook een soort weerspiegeling van de jeugd en op die manier erg belangrijk geweest. Voor mij hebben de eerste Pokémon-spellen en Rollercoaster Tycoon bijvoorbeeld misschien wel meer betekend dan al de games die ik erna heb gespeeld. Ze stonden garant voor uren gamen, al dan niet samen met vriendjes ging ik steeds weer op zoek naar nieuwe dingen en daarmee hebben ze me naar een leven vol games geleid. Ook games als Skylanders of de vele kleurrijke Wii-U games zijn interessant om in een dergelijke categorie te plaatsen.

Een andere opvatting zou zijn om vooral games te nomineren die echt uniek zijn of waren in hun tijd; de games die belangrijk zijn om hun Creativiteit. Indie-games zoals Journey, Braid en Stanley Parable zijn belangrijk geweest, al is het beste voorbeeld misschien nog wel Minecraft gezien zijn enorme impact met zowel zijn gameplay, als graphics, als de vrijheid om ook als speler (en YouTuber) je eigen creativiteit los te laten. Maar ook games met veel hogere budgetten zijn grote innovators geweest; Wii Sports bijvoorbeeld, en games zoals Bioshock, Shadow of the Colossus en Assassin’s Creed zijn van groot belang geweest in de gamegeschiedenis door de vernieuwing en focus die ze brachten.


Een categorie omtrent de Impact op het Dagelijks Leven zou ook een interessant invulling zijn voor de verkiezing. Games als Angry Birds of Farmville waren misschien niet een positieve verrassing voor de hardcore gamer; ze veranderen wel de manier waarop ook non-gamers hun tijd verdrijven. Ook bijvoorbeeld Tamagotchi, dat in de jaren 90 een rage in wist te zetten, zou interessant zijn in dat opzicht. World of Warcraft is helemaal een belangrijke game vanuit dit perspectief: niet alleen was het vernieuwend en veelbetekenend voor het verloop van de gamesgeschiedenis, ook de gevestigde media rapporteerden veel over de enorme impact van dit spel, ook al was het dan vooral in negatieve zin met schrikverhalen over comagamers en mensen die hun kinderen verwaarloosden omdat ze hun guild een hogere prioriteit gaven.

Ik heb al flink wat games genoemd die om vele verschillende redenen als erg belangrijk gezien kunnen worden. Welke games nog niet echt langs zijn gekomen zijn diegene die bepalend zijn geweest voor het verloop van de gamegeschiedenis zelf. In de boekverkiezing waren op die manier twee grootse categorieën opgezet voor de literatuur: een tijdperk voor de Tweede Wereldoorlog en daarna. Kunnen we voor games ook zo’n splitsing vinden om de crčme-de-la-crčme niet allemaal over één kam te hoeven scheren? Er zijn helaas nog vele oorlogen geweest sinds de eerste videogames uitkwamen - in sommige games kun je de gruwelijkheden zelfs naspelen - maar dit lijken niet echt interessante ijkpunten voor deze verkiezing. Een betere suggestie zou bijvoorbeeld kunnen zijn om een scheiding te kiezen die gelukkig een stuk minder verschrikkelijk is geweest dan die zwarte hoofdstukken in de geschiedenis: de opkomst van 3D-games. Deze revolutie kende dan misschien ook flink wat geweld - Doom, Wolfenstein 3D en Virtua Fighter - maar is vooral interessant omdat het een splitsing vormt tussen de echte klassiekers die de basis hebben gelegd voor de hele gamesindustrie en de latere games die deze basis tot een fundament maakten zoals we dat vandaag vooral nog terugzien.

In de Invloedrijk voor 3D vinden we als logische kanshebbers bijvoorbeeld Pong, Tetris, of Space Invaders. Maar ook Super Mario Bros. zou een belangrijke nominatie zijn voor belangrijkste game, als we kijken wat deze game allemaal in gang heeft gezet en hoe bekend de loodgietende Italiaan ook bij het bredere publiek is geworden. Of misschien is Mario’s eerste optreden dan een nog betere keuze; Donkey Kong. Verder zijn ook GTA, Zelda of bijvoorbeeld Civilization erg belangrijke games geweest. Waren deze games vooral positieve verrassingen, E.T. the Extra-Terrestrial kan ook in het rijtje belangrijke 2D-games eigenlijk niet ontbreken. Het bleek zo’n slechte game te zijn dat het een belangrijke aanzet was voor de ‘game market crash’ van 1983, waarbij al het vertrouwen in de gamemarkt verdween en de inkomsten tot een extreem dieptepunt kelderden. Interessant ook omdat die crash de weg plaveide voor Nintendo om zich een aantal jaren later op een opkrabbelende markt ferm te installeren. Daartegenover staat een belangrijke nominatie als Spacewar!, de game die als eerste populariteit wist te krijgen en ook behoorlijk interessante en uitdagende spelmechanieken huisvestte, met een ster die de spelers’ schepen aantrok, een ‘hyperspace’ mogelijkheid en gelimiteerde brandstof en kogels. We hoeven ons over vertegenwoordiging in deze categorie dus zeker geen zorgen te maken; de concurrentie voor belangrijkste game is hevig.


Na de eerste 3D-games krijgen we dan een volgend tijdperk aan belangrijke games in Invloedrijk na 3D. Final Fantasy VII bijvoorbeeld is voor vele hardcore gamers een heel belangrijke game geweest. Super Mario 64 en GTA III hebben ook erg veel betekend als vrij vroege games die groots gebruik maakten van de mogelijkheden van 3D. Later vinden we games die om weer heel andere redenen erg belangrijk genoemd kunnen worden. Call of Duty 4: Modern Warfare is bijvoorbeeld erg belangrijk geweest, niet alleen voor veel gamers, maar ook bepalend voor het videogamelandschap in de jaren daarna. Ook The Elder Scrolls: Daggerfall en Half-Life zouden interessante titels zijn voor de verkiezing en laten we legendes als Quake en Tomb Raider niet vergeten.

Het nadeel aan de 3D-splitsing is dat sommige games zoals Starcraft, Command & Conquer of belangrijke sportgames een beetje tussen de categorieën vallen, terwijl deze ook erg belangrijk zijn geweest. Al was het maar omdat dit games zijn die zich goed lenen om met anderen te spelen en waar zelfs vriendengroepen omheen zijn gebouwd. Andere splitsingen zouden daarom ook mogelijk zijn. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een splitsing tussen het ‘echte leven’ en games die volledig op fantasie draaien interessant zou zijn. Maar ook een scheiding op basis van herkomst, tussen Westerse en Oosterse games, of bijvoorbeeld om de eerste PlayStation als scheidingslijn te zien, zouden mogelijkheden kunnen zijn om de Verkiezing Belangrijkste Game op te zetten. Wat je sowieso niet lijkt te kunnen voorkomen, en wat volgens mij ook helemaal niet erg is, is dat categorieën elkaar overlappen. Sommige games zijn nu eenmaal belangrijk geweest in meerdere opzichten.

Zo, al met al denk ik dat we het in ieder geval een behoorlijk geslaagde brainstorm kunnen noemen. Er zijn dus zeker verschillende manieren te onderscheiden waarop games belangrijk kunnen zijn. Interessant is bijvoorbeeld dat aan de ene kant sommige games enorm belangrijk zijn geweest voor de gamesgeschiedenis terwijl de gemiddelde niet-gamer er nog nooit van heeft gehoord, en dat er aan de andere kant games als Farmville en Foldit zijn die zich juist hebben bewezen in domeinen waar de meeste gamers zich niet zo vaak in begeven. Ook kan de ene game heel belangrijk zijn geweest in een bepaalde situatie – op mijn middelbare school stond bijvoorbeeld America’s Army een heel jaar centraal – terwijl je van een andere game alleen van anderen gehoord hebt hoe belangrijk die zijn geweest. En dat games überhaupt belangrijk zijn? Daar kunnen we na dit experiment niet meer omheen lijkt me.


Zoals gezegd was dit vooral een persoonlijke brainstorm over het concept Verkiezing Belangrijkste Game. Aan wie zou het nu zijn om te gaan bepalen van de belangrijkste game is? Als curatoren zouden logische kandidaten mensen als Rami Ismail van Neerlands indie-ontwikkelaar Vlambeer of onze eigen columnist (en veteraan in de gamejournalistiek) Jan Meijroos zijn. Of misschien zou het juist wel interessant zijn om mensen te kiezen die we niet zo snel aan games linken, meer DWDD-stijl dus: regisseur Paul Verhoeven bijvoorbeeld voor de categorie Verhalen, Marco Borsato die de Waarheid komt vertellen over de impact van games op het dagelijks leven en Jan Slagter die zijn licht doet schijnen over games in de categorie Leren en Ontwikkeling, gezien zijn eigen succes met MAX Geheugentrainer.

In plaats van zulke curatoren er met de haren bij te trekken, lijkt het me juist veel interessanter wat jullie vinden: welke games zouden volgens jullie kans moeten maken op de titel Belangrijkste Game? En hoe vinden jullie de categorieën; zijn dit te veel verschillende opvattingen van wat een game belangrijk kan maken of heb ik juist nog belangrijke inzichten gemist? En natuurlijk: wat is voor jullie persoonlijk de Belangrijkste Game?

Bonuscategorie: BudgetGame
Als BudgetGamers vinden we de games in al die categorieën natuurlijk hartstikke belangrijk, maar het is ook belangrijk dat een game een beetje passend prijskaartje heeft. Nu zijn games door de geschiedenis heen steeds goedkoper geworden, al is de gemiddelde game daarbij ook een stuk korter geworden. Interessant is ook dat de ene BudgetGamer misschien een keer een game voor bijna niets op de kop heeft getikt en vervolgens honderden uren zich daarmee vermaakt heeft, terwijl een ander de volle mep betaald heeft en er vervolgens snel zat van was. Toch zijn games als Pokémon, Total War, The Elder Scrolls, Final Fantasy en Demon’s (en Dark) Souls voor eigenlijk iedereen die een beetje wordt aangetrokken door de genres enorm goede bestedingen geweest. Of wat te denken van bijvoorbeeld The Orange Box die bij uitkomst al snel maar 40 euro was; een koopje voor de pareltjes Portal, Team Fortress 2 en Half-Life 2 met uitbreidingen Episode 1 en Episode 2. Wat zou daar nog tegenop kunnen? Nou misschien wel een gratis game zoals League of Legends; meer budget ga je het niet krijgen. En welke games het meest belangrijk zijn geweest voor BudgetGaming zelf? Dan kijken we vooral naar de GTA en Call of Duty franchises, gezien die games flink aan de leiding gaan als meest-bekeken op de website. Curator voor deze bonuscategorie? Wie anders dan onze eigen Yřrn die zich al sinds 2003 bezighoudt met de laagste prijzen voor de beste (en belangrijkste) games!

Geplaatst door Wouter Versluijs op 16-05-2016
Aantal keer bekeken: 3515

Laatste reacties

avatar van M Monster D
Door M Monster D (1369 reacties) op 16-05-2016 23:55
( PM )
Ik denk dat als je naar de belangrijkste game kijk dat je geheel anders moet kijken als bij boeken. Kijk ook naar wat gamen veranderd heeft, kijk naar sociale aspecten en vergeet niet games die ons laten denken over de toekomst inplaats van het verleden.

Misschien het beste nog, kijk naar emoties die games kunnen oproepen
avatar van EEK79
Door EEK79 (1665 reacties) op 17-05-2016 00:58
( PM )
Definitie van belangrijk: van groot belang, van grote betekenis. In de boekenwereld is er maar 1 boek wat het meeste aantal oorlogen, massamoorden, discusies, doden etc. op zijn naam heeft staan. Ook zijn er veel goede dingen onstaan indirect door datzelfde boek zoals wetenschap in diverse vormen en heeft onze samenleving er vorm door gekregen ( wetten, normen en waarden etc. ).

In de gamewereld tsja wat is daar de invuling van belangrijk, erg subjectief.
avatar van Ram-G-maN
Door Ram-G-maN (104 reacties) op 17-05-2016 01:52
( PM )
Ik speel al 18 jaar (video)games en lees al 20 jaar boeken. Maar zelden heeft een game mij zo tot verbeelding laten spreken en mij verregaand beroep laten doen op mijn emotionele capaciteiten als de game THE LAST OF US. Dit was voor mij een openbaring op het gebied van vertellen van een verhaal m.b.v. een game. De onbetwiste magnum opus van Naughty Dog. Het wist mij te overtuigen dat dit mogelijk was op het niveau van een hoog literair werk als "De ontdekking van de hemel" van Harry Mulisch.
avatar van Pietdepad
Door Pietdepad (1995 reacties) op 17-05-2016 09:55
( PM )
Bij boeken kan je alle boeken makkelijker in een hokje plaatsen. Je hebt bijvoorbeeld avonturen ,sfy-fi of literatuur. Als je dit bij games wilt doen krijg je hele vreemde categorieen , waar dan ook maar een of 2 games in staan.

Neem bijvoorbeeld de pong home console, pac-man en donkey kong ( arcade ) .Alle drie de games kunnen als belangrijke games gezien worden. Maar pong is eigelijk gewoon een tennis game. En pac-man en donkey kong zijn puzzel games. Ik kan mij niet voorstellen dat er erg veel sportgames of puzzel games zijn die echt invloed gehad hebben op andere games.

Daarnaast vergeet je een belangrijk stuk van de geschiedenis door alleen game te noemen. Het klopt min of meer dat e.t. de video game crash veroorzaakt heeft. maar e.t. had er niet kunnen zijn zonder de eerste echte home console van atari.

Ik denk dat je alleen een overzicht kan maken met de belangrijkste gebeurtenissen binnen de games industrie. Hiermee komen de echt belangrijke games zoals een bijvoorbeeld e.t, doom, mortal kombat en mario 64 vanzelf naar voren.


avatar van 3bdelilah
Door 3bdelilah (1782 reacties) op 17-05-2016 10:06
( PM )
Ocarina of Time moet wel een van de meest belangrijke en invloedrijke spellen voor de moderne industrie zijn geweest. Alleen al de introductie (of in elk geval het populariseren) van objectieve verbeteringen zoals contextgevoelige knoppen en Z targeting/lock on. Dat zit tegenwoordig in zooooveel spellen, ongelooflijk. Als je het heel simplistisch zou bekijken dan zouden grote namen als Uncharted of Dark Souls bijvoorbeeld niet bestaan of veel minder goed zijn.

En dan de subjectieve zaken als een van de eerdere, mooiste en best gerealiseerde open wereld-achtige spellen en het gevoel van vrijheid. Tot op zekere hoogte natuurlijk voor een spel uit 1998.
avatar van Faalman
Door Faalman (89 reacties) op 17-05-2016 10:52
( PM )
Wolfenstein 3D
avatar van Uribium
Door Uribium (2779 reacties) op 17-05-2016 10:57
( PM )
Super Mario Bros.

Het voornaamste doel van een game, is game play, geen een spel heeft zulke goede gameplay dat het na zoveel jaren nog steeds feilloos gespeeld kan worden.
avatar van Niels
Door Niels (18244 reacties) op 17-05-2016 11:38
Rol: Community event manager
( PM )
Ik denk niet dat veel mensen hier hem zullen kennen... maar;

Ik stem voor Colossal Cave Adventure (ook bekend als ADVENT, Adventure of Colossal cave) - een text adventure game die in 1976 werd ontwikkeld door Will Crowther.

Dít is het vroegst bekende werd van interactieve fictie en wordt beschouwd als de voorvader van het complete adventure game genre. Ook bevatte de game veel elementen die nu gebruikt worden in RPG en Roguelike genres.

Ook direct de eerste game met een expansion mod; aangezien Don Woods in 1976 de game uitbreidde met meer fantasy elementen. Don woods maakte nieuwe versies tot de mid jaren '90.

In 1981 verscheen een originele versie van deze voorheen gratis gedistribueerde PDP-10 game, deze als launch titel op de IBM PC onder de titel "The Original Adventure" - hij startte echter niet in MS DOS 1.0 op, maar direct van diskette. In principe dus de eerste PC game!

Maar dit is dus de voorvader van adventure-games, verhalende games, RPGs, Roguelikes... het was de eerste representatie van een virtuele wereld voor de speler om te ondekken (ondanks dat dit enkel een textuele ontdekking was - er zaten geen graphics in het spel).

Deze game was de directe inspiratie voor games als Zork, en later Mystery house van Sierra - die later parser based games ontwikkelde in dezelfde stijl met King's quest en daarmee Lucasarts weer inspireerde voor Maniac mansion en later Monkey Island.

Ook was dit de inspiratie voor Rogue - de game naar wie 'Rogue-likes" zijn vernoemd.

Ook was dit de inspiratie voor mijn no.2 voor deze verkiezen, de Atari 2600 game "Adventure", waarbij de maker na het spelen van ADVENT besloot een grafische versie te maken. Deze game was de eerste action-adventure, de eerste game met een easter-egg, de eerste waarin de speler items kon dragen (een zwaard, een sleutel of een magneet), de eerste met een fog of war effect, een van de eerste met meerdere schermen in de game (30 stuks) en de eerste game waarbij elementen niet op het scherm (zoals de in-game vleermuis) bleef bewegen volgens zijn programmering ondanks dat deze niet weergegeven is.

Al met al - ADVENT / Adventure / Colossal Cave heeft veel teweeg gebracht in de game-wereld en tot de geboorte geleid van veel verschillende genres - die nu in vrijwel elke game deels geintregeerd lijken te zijn, aangezien zelfs de meest button-masherige beat 'm up al RPG elementen bevat en de meest bloederige shooter zorgt dat het verhaal zich vormt naar de acties en keuzes van de speler.

avatar van Joopjuh
Door Joopjuh (59 reacties) op 17-05-2016 12:22
( PM )
Goed bezig, stuk beter dan die gare Jan altijd!

LucasArts Adventures zoals Monkey Island en Maniac Mansion etc.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (24615 reacties) op 17-05-2016 14:32
( PM )
Quote:
*Hipperdepip! Dagmar doet knip!*

Dat is 'tl;dr: The Game'.
avatar van Joost013
Door Joost013 (101 reacties) op 17-05-2016 15:55
( PM )
Dit zou als groot project vanuit BG echt heel gaaf zijn, zeker als er ook nog iets van een prijs aan wordt gekoppeld. On topic:persoonlijk kijk ik naar mijn eigen eerste jeugdgames en dan kom ik bij actieplatformers als ratchet &clank en later jak en daxter, die beiden het 3d platformen masterden en combineerden met leuke schiet (en soms race) actie. Daarnaast geef ik vooral om sfeer. Ik zou veel games dan ook indelen op stijl, denk aan Red dead redemption bij western, Tlou bij zombies, Bioshock met zijn vintage/softhorrorstijl, CoD4 met zijn terreurthema etc..
Goed stuk.
avatar van Inousha
Door Inousha (41 reacties) op 17-05-2016 16:45
( PM )
Catherine was voor mij het belangrijkste. Het deed mij eindelijk doen beseffen dat m'n chick van destijds niet de juiste voor me was :p
avatar van Crazymax
Door Crazymax (1578 reacties) op 17-05-2016 22:30
( PM )
Ultima VII heeft mij echt in het gamen gezogen
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 18-05-2016 00:13
( PM )
Ik denk dat je dit beter per jaar kan doen, dus wat is straks de belangrijkste game geweest van 2016. Of per generatie dus van de 7e of de 8e generatie (waar de meesten wel wat vanaf weten). 7e en 8e kan je ook samenvoegen, voelt nog grotendeels hetzelfde aan namelijk.
avatar van Videostar
Door Videostar (37 reacties) op 18-05-2016 07:20
( PM )
Bestaan er eigenlijk 'geschiedenisboeken' over gamen?

Hoe dan ook, ik denk dat "Kinect Adventures" een belangrijke game is. De eerste waarmee je je hele lichaam gebruikt (in tegenstelling tot de PS blauwe stokjes en de Wii). Een kleine stoet Kinect games volgde tot het project voorbij z'n hype was, maar misschien is de console ook niet de beste plek voor zo'n actieve games.
avatar van Niels
Door Niels (18244 reacties) op 18-05-2016 10:36
Rol: Community event manager
( PM )
@Shadow warriors: Per jaar lijkt me niet zo nuttig. Dan krijg je gewoon een verkiezing op de beste game van het jaar, niet de belangrijkste. Welke game het meeste teweeg heeft gebracht; aan invloed in de gameindustrie of de wereld, is iets wat je enkel retroactief kunt beoordelen.

@Videostar
Ik denk dat je dan eerder moet wijzen naar de eerder uitgebrachte eyetoy: play - die het basisprincipe (alhoewel minder exact in uitvoering) al veel eerder toe wist te passen en juist de casual appeal had getoond aan Nintendo, die toen met de Wii kwam waardoor Xbox die casual markt van movement-based gameplay weer toepaste met een camera.
avatar van Videostar
Door Videostar (37 reacties) op 18-05-2016 10:57
( PM )
@Samael_Blackwing: die eyetoy kende ik helemaal niet, dankjewel voor de aanvulling. Het grote verschil met Kinect is de driedimensionaliteit, maar het principe is hetzelfde. De Wii is echt anders, omdat je dan weer een hulpmiddel nodig hebt; de nunchucks of een ander wit plastic dingetje.

Ik ben overigens wel benieuwd waar de Kinect-ontwikkeling toe zal leiden. Na een stormachtige ontwikkeling lijkt er een beetje het klad in gekomen te zijn, hoewel ik blijf geloven in het potentieel ervan.
avatar van FanaG
Door FanaG (4 reacties) op 18-05-2016 15:14
( PM )
Ik ga voor The Last of Us. Werkelijk waar een fantastisch meeslepend verhaal, ontzettend goed.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 18-05-2016 17:50
( PM )
Quote:
@Shadow warriors: Per jaar lijkt me niet zo nuttig. Dan krijg je gewoon een verkiezing op de beste game van het jaar, niet de belangrijkste. Welke game het meeste teweeg heeft gebracht; aan invloed in de gameindustrie of de wereld, is iets wat je enkel retroactief kunt beoordelen.


Per jaar zou wellicht inderdaad te kort zijn, maar per generatie of per 2 generaties zou wel goed kunnen. Om iets 'retroactief' te kunnen beoordelen, moet je ook wel kennis hebben van de games uit de eerdere generaties. Als het om consoles gaat dan zijn de eerste 2 generaties vergelijkbaar, 3e en 4e ook, 5e en 6e zou kunnen, 7e en 8e zeker. Er zit hier en daar natuurlijk ook overlap. Maar volgens mij gaan we een oververtegenwoordiging krijgen van bepaalde hele populaire games die qua gameplay niet eens 'belangrijk/goed' waren. Indien je dus alle generaties tegelijk zou gaan beoordelen.
avatar van Kimbolie12
Door Kimbolie12 (1646 reacties) op 18-05-2016 18:20
( PM )
Ocarina of time natuurlijk!
avatar van Blackdevil235
Door Blackdevil235 (454 reacties) op 18-05-2016 19:55
( PM )
Quote:
Ik speel al 18 jaar (video)games en lees al 20 jaar boeken. Maar zelden heeft een game mij zo tot verbeelding laten spreken en mij verregaand beroep laten doen op mijn emotionele capaciteiten als de game THE LAST OF US. Dit was voor mij een openbaring op het gebied van vertellen van een verhaal m.b.v. een game. De onbetwiste magnum opus van Naughty Dog. Het wist mij te overtuigen dat dit mogelijk was op het niveau van een hoog literair werk als "De ontdekking van de hemel" van Harry Mulisch.


het gaat niet om 1 punt maar om het totaal beeld lijkt mij
avatar van Blackdevil235
Door Blackdevil235 (454 reacties) op 18-05-2016 20:00
( PM )
Quote:
Ocarina of time natuurlijk!


leukste game in jouw ogen is niet hetzelfde als belangrijkste game.
wat zat er in occarina of time wat je nog nooit in een ander spel gezien hebt daarvoor? wat hebben veel andere games overgenomen van occarina of time? als je nu 2x zou zeggen niks dan komt die niet eens in de top 10 terecht ;)
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 18-05-2016 21:33
( PM )
Quote:
[..]


leukste game in jouw ogen is niet hetzelfde als belangrijkste game.
wat zat er in occarina of time wat je nog nooit in een ander spel gezien hebt daarvoor? wat hebben veel andere games overgenomen van occarina of time? als je nu 2x zou zeggen niks dan komt die niet eens in de top 10 terecht ;)


Z targeting... lock-on targeting op vijanden in een 3d third person actie (adventure) game (met melee combat), gecombineerd met strafing en om de vijand heen kunnen cirkelen. Verbeterde camera. Open wereld aspect in ocarina of time was voor die tijd ongeëvenaard op consoles (in een 3D game). Vanzelfsprekend kleinschalig in vergelijking tot nu.

Voor de grappenmaker die direct begint over mega man legends 1 (ook third person actie), deze had lock on maar je stond dan wel stil. Dat stelde dus niets voor nog en compleet niet te vergelijken.
avatar van LoveCat
Door LoveCat (216 reacties) op 18-05-2016 22:00
( PM )
...Custer's revenge...
avatar van Pietdepad
Door Pietdepad (1995 reacties) op 18-05-2016 22:12
( PM )
Een goede game is leuk, maar dat betekend niet dat deze ook belangrijk is Of groote veranderingen voor gebracht heeft. Dit zelfde geld ook voor console generaties.

De snes is een mooi voorbeeld. Ondanks dat het mijn favorite console is heeft deze ( helaas ) geen belangrijke veranderingen voor gebracht zoals bijvoorbeeld de eerste playstation ( games op cd-rom ) of de dreamcast ( eerste online mogelijkheden voor een console ) wel gedaan heeft.

Wat betreft games zijn goldeneye voor de n64 en de eerste halo belangrijke games geweest voor het shooter gerne op de consoles. Goldeneye zorgde er voor dat shooters voor het eerst echt goed speelbaar waren op de consoles. En halo heeft dit alleen maar beter gemaakt.

Oh en laten wij vooral zork niet vergeten. Zonder zork geen monkey island , en zonder monkey island geen skyrim.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (24615 reacties) op 18-05-2016 22:55
( PM )
Quote:
*En Shadow warriors slaat de bal uit het park*

OoT haalt makkelijk een top 10 van beste games. Gameplay, soundtrack, design; Het is een game dat je na jaren vandaag de dag nog normaal kan spelen. En dat kan!

Het is ook één van een handje vol met spellen waar ik een naar gevoel kreeg bij het uitspelen. Wetend dat als de aftiteling is afgelopen dat ik nooit meer hetzelfde gevoel krijg die ik de eerste keer kreeg bij het vechten tegen Gohma, dat ik Hyrule Field verken en bij nacht tegen stall childeren moest vechten. Of dat ik voor het eerst naar Hyrule Castle liep om Zelda te ontmoeten. King Dodongo. Jabu-Jabu's belly. Ganondorf die Zelda mee neemt en dat je de met de Master Sword naar de toekomst moet. Ik kan wel talloze momenten noemen die mij zijn bijgebleven. En als je al die momenten uit een game kan opdreunen als het alfabet dan is het een enorm goed avontuur geweest.
avatar van Niels
Door Niels (18244 reacties) op 18-05-2016 23:03
Rol: Community event manager
( PM )
Quote:
Een goede game is leuk, maar dat betekend niet dat deze ook belangrijk is Of groote veranderingen voor gebracht heeft. Dit zelfde geld ook voor console generaties.

De snes is een mooi voorbeeld. Ondanks dat het mijn favorite console is heeft deze ( helaas ) geen belangrijke veranderingen voor gebracht zoals bijvoorbeeld de eerste playstation ( games op cd-rom ) of de dreamcast ( eerste online mogelijkheden voor een console ) wel gedaan heeft.

Wat betreft games zijn goldeneye voor de n64 en de eerste halo belangrijke games geweest voor het shooter gerne op de consoles. Goldeneye zorgde er voor dat shooters voor het eerst echt goed speelbaar waren op de consoles. En halo heeft dit alleen maar beter gemaakt.

Oh en laten wij vooral zork niet vergeten. Zonder zork geen monkey island , en zonder monkey island geen skyrim.


En zonder humongous cave adventure geen zork, zie mijn post hierboven

De SNES was trouwens een pioneer op diverse gebieden. Mode 7 voor on the fly vervorming en 3D effecten, superFX voor 3D graphics die niet op 10FPS draaiden zoals andere systemen, pre-rendered 3D graphics van Donkey kong...
avatar van Pietdepad
Door Pietdepad (1995 reacties) op 18-05-2016 23:22
( PM )
cave adventure ken ik eerlijk gezegd niet.... Moest ook even googlen naar zork of dat echt wel de eerste tekst adventure was.

ahhh the good old super fx chip van de snes. Donkey kong en starwing ( starfox ) zijn 2 van mijn favorite snes games ooit. Stunt race fx niet echt.

Maar is dat echt een van de belangrijkste uitvindingen ?
avatar van Niels
Door Niels (18244 reacties) op 18-05-2016 23:30
Rol: Community event manager
( PM )
Nou, de eerste goed werkende game met polygon graphics lijkt me wel een belangrijke mijlpaal.

Maar goed, Zork was dus niet de eerste textadventure, maar gewoon een ADVENT/Cave adventure/Adventure cloon. Daar komt de genrenaam dan ook vandaan.
avatar van Pietdepad
Door Pietdepad (1995 reacties) op 18-05-2016 23:43
( PM )
brief history of graphics

zoals de link al zegt veel interesante facts over grapics. Komen veel games in voor waar ik nog nooit van gehoord heb.
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9657 reacties) op 19-05-2016 00:38
( PM )
Quote:

Oh en laten wij vooral zork niet vergeten. Zonder zork geen monkey island , en zonder monkey island geen skyrim.


Over invloed op westerse Rpg's gesproken...
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 19-05-2016 22:26
( PM )
Jeetje jongens wat een verhaal, daar heb ik toch geen tijd voor. Dark souls 3 is momenteel de beste game ooit gemaakt. Het is de evil zelda. Uitdagend maar lang niet te erg. Diepgaand en het gaat allemaal om het winnen van zieltjes. Dit is hoe ze elke game zouden moeten maken. Weg met al dat we pakken je bij de hand en leiden je door de game. Het spel moet toch juist een avontuur zijn? Een ontdekkingstocht? En dan krijg je van die pijltjes van hier moet je heen, daar moet je heen. Doe dit, doe dat. Het lijkt wel een baan. Ik bedank de makers van dark souls 3. Dat ze snappen hoe een game in elkaar hoort te steken
avatar van Pakka Pakka
Door Pakka Pakka (13 reacties) op 23-05-2016 00:26
( PM )
(net)hack natuurlijk (1985/1987)

Nog nooit een game tegengekomen met zoveel diepgang. Heel veel aspecten uit deze game komen nog steeds terug in moderne games.

Mocht je interesse hebben, het duurt nog een paar maanden voordat het volgende tournament start (hoewel je eigenlijk jaren nodig hebt om dit spel echt onder de knie te krijgen).