Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2016: Warner Bros – Legio Lego en Injustice 2

Dat je op Warner Bros kunt bouwen, leek men deze Gamescom wel heel letterlijk te nemen. Want met twee Lego-games op de planken, vliegen de blokjes je bijna om de oren. Yorn en Wouter mochten in ieder geval hun steentje bijdragen en bekeken Lego Worlds en een nieuwe uitbreiding voor Lego Dimensions. En omdat we niet onrechtvaardig willen zijn in de BG-crew, mocht Martijn knokken met de superhelden en schurken van Injustice 2. Hun ervaringen lees je hier!


Lego Worlds wil de ultieme belofte waarmaken van de samenwerking tussen Lego en de game-industrie: jou als speler laten bouwen in Lego wat je maar wil, zonder al je Budget-centen aan dure Lego-pakketten uit te hoeven geven (al kun je Budgetspelen natuurlijk gebruiken om in ieder geval wat geld te besparen). De potentie van Lego Worlds moge duidelijk zijn, vooral wanneer het lukt om hierbij de fantasie van de speler te stimuleren met een inspirerende bouwomgeving.

Lego Worlds is al bijna een jaar in ‘early access’ versie te koop en duidelijk is dat de ontwikkelaar vooral alle middelen wil bieden om als speler een Lego-omgeving aan te passen en op te bouwen. Aanvankelijk was er dan ook niets anders te doen dan je eigen Lego-creaties te scheppen met behulp van digitale versies van de bekende Lego-series zoals Creator en City. Gelukkig zien de makers ook in dat dit niet voor iedereen genoeg is om vol enthousiasme aan de slag te gaan en zetten ze nu ook personages neer in de willekeurig gegenereerde speelwereld. Deze geven je kleine opdrachten: een Lego-mannetje vroeg bijvoorbeeld een foto van hem met een leeuw te maken en een Lego-meisje wilde graag omringd worden door water. Als beloning voor dit soort minimissies krijg je toegang tot steeds meer bouwmateriaal en coole Lego-creaties zoals auto’s, vliegtuigen en zelfs draken.


Het coole aan Lego Worlds is dat werkelijk alles in de wereld in Lego-blokjes opgebouwd is, wat verschillend is van de Traveller’s Tales games die we tot nu toe kennen. Feitelijk biedt het spel dus een Minecraft-ervaring met je favoriete speelgoed van vroeger. Wel is het even afwachten of dit spel ook interessant is voor mensen die minder uitdaging vinden in het zelf maken van creaties. Op de Gamescom toonden de makers wel een grote Lego-stad, waarin de Lego-burgers ook echt allemaal zo hun eigen ritme hebben. De rol van deze stad is echter nog niet helemaal duidelijk. Mocht op deze manier toch een wat meer sprekende wereld worden gecreëerd, dan heeft Lego Worlds de potentie om iedereen aan te spreken die ook maar iets met Lego heeft. Mocht dat niet zo zijn, dan zal dit vooral een game worden zoals de Praxis: voor de makers.





Na een opgepoetste versie van de toffe vechtgame Injustice: Gods Among Us, is het tijd om die superheldenpakjes eens met echte current-gen graphics mee te maken. De vechtgame die DC Comics en Mortal Kombat combineert, keert in 2017 namelijk terug en het aantal speelbare personages zal flink worden uitgebreid.

Aan de kant van de helden hebben we alvast los mogen gaan met Supergirl en Blue Beetle. Die laatste is wat minder bekend maar daarom niet minder tof, een van de aanwezigen hield zijn koffie dan ook niet meer binnen bij het horen van deze toevoeging. Blue Beetle is misschien het best te beschrijven als een kruising tussen Iron Man en Spiderman. Zowel hij als Supergirl zijn welkome variaties en zien er erg goed uit op PS4/Xbox One, waarbij vooral de gezichtsanimatie flink verbeterd is.

Voor de schurken is er nog iets dieper gegraven in het vat van supermensen, of eigenlijk superdieren. Naast Harley Quinn kregen we ook Gorilla Grodd voorgeschoteld die, nou ja, een gorilla is. Maar wel met een gouden pantser en telekinetische krachten! Maar nog veel gekker is Atrocitus en zijn duivelse superkat. Atrocitus zelf is een Red Lantern en valt zijn tegenstanders aan met gruwelijke bloedaanvallen die als rode fonteinen het beeld vullen. Te allen tijde zweeft Dex-Starr naast hem, een Red Lantern kat die sterker is dan je misschien denkt. Het feit dat deze obscure personages speelbaar zijn geeft wel aan hoe flink de game gevuld zal zijn met niet alleen veel helden en schurken, maar ook behoorlijk wat fan-service.


Qua gameplay speelt Injustice 2 behoorlijk hetzelfde en kan je de tegenstander nog steeds door het level heen slaan, desnoods door een dozijn treinen en gebouwen heen naar een nieuwe vechtlocatie. Wat wel flink veranderd is, zijn de outfits van alle helden. In eerste instantie leken veel helden een wat kale outfit te hebben, maar daar blijkt een goede reden voor te zijn. Je krijgt namelijk na elk gevecht allerlei onderdelen voor je outfit, waarmee je je personage als een superBarbie of -Ken mag omkleden zoals je zelf wilt. Dit heeft bovendien effect op de stats en speelstijl van je personage, waardoor twee willekeurige Batmans er in een gevecht totaal anders uit zullen zien en ook verschillend zullen aanvoelen. Het is een hartstikke logische toevoeging en zorgt ervoor dat alternatieve outfits diepgang brengen in plaats van enkel een leuk kleurtje of een nerdy referentie.

De graphics zijn dus flink verbeterd, maar de gameplay lijkt geen wereldschokkende veranderingen te ondergaan. Gelukkig gaan de ontwikkelaars wel helemaal los met belachelijke personages en een tof armor-systeem. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd geworden naar Injustice 2 en naar alle vreemde toevoegingen die nog zullen komen.


 
 


Het is geen geheim dat Warner Bros bezig is met een driejarenplan, waarbij je niet jaarlijks een geheel nieuw pakket hoeft te kopen om met je favoriete Dimensions figuren te kunnen blijven spelen. Nieuw is echter wel dat je eind september een gloednieuw Story Pack kunt kopen. Waar je vorig jaar een reis maakte door allerlei games en films, waaronder Portal en The Wizard of Oz, focust deze Story Pack zich volledig op de (matige) nieuwe Ghostbusters film. Daarnaast zit er een gloednieuwe opzet bij voor de Toy Pad in de vorm van Zhu’s Chinese restaurant. Ik vond het eerlijk gezegd een vrij saaie upgrade voor je Toy Pad.


In de zes nieuwe filmlevels worden er diverse nieuwe mechanieken geïntroduceerd. Zo kun je soms tussen dimensies in hetzelfde level reizen om elkaar te helpen vanuit een andere dimensie en speelt de Ghostbusters Proton Pack Blaster een belangrijke rol. Daarnaast is er een exclusieve multiplayer in de vorm van Battle Arena. Hierin kun je tegen elkaar spelen in drie verschillende modi waaronder Capture the Flag, Tic-Tac Boom en Objective Mode. De eerste twee hebben we gespeeld: bij Capture the Flag moest je, zoals gewoonlijk, de vlag van de tegenstander naar je basis zien te brengen en bij Tic-Tac Boom loopt iemand op een bom, waarna die vervolgens tegen de opponent moet zien aan te rollen. Het was best grappig, maar de camera wilde niet echt meewerken. Bovendien zijn snelle karakters, zoals Sonic en Gremlin, bij spellen zoals Capture the Flag redelijk overpowered omdat niemand ze kan bijhouden.

Het is goed dat Warner Bros met nieuwe Story Packs komt, maar ik twijfel of Ghostbusters de juiste keuze is geweest,. Ook Zhu’s restaurant als upgrade voor je Toy Pad voelt op het eerste gezicht vrij inspiratieloos aan. Daarnaast voelde de Battle Arena te klein en te chaotisch aan om je echt lang zoet mee te houden. Toch jammer.


 

Geplaatst door Wouter Versluijs, Yorn Soeteman en Martijn Hamerling op 24-08-2016
Aantal keer bekeken: 3970

Laatste reacties

avatar van GJ
GJ ( 6101   7) 25-08-2016 03:40
Rol: Forum Moderator
Quote:
Het coole aan Lego Worlds is dat werkelijk alles in de wereld in Lego-blokjes opgebouwd is, wat verschillend is van de Traveller’s Tales games die we tot nu toe kennen.
Volgens mij was dit bij The LEGO Movie Videogame ook al (gedeeltelijk) zo. Jammer dat ze daar na die game weer vanaf zijn gestapt en weer hebben gekozen voor saaie omgevingen met lelijke textures die het LEGO gevoel bij mij een beetje weghalen. Tof om te zien dat ze dat met Worlds wel weer goed aanpakken .