Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

PlayStation VR - Eerste indruk

Een aantal dagen geleden stond de bezorger van PostNL bij mij voor de deur met een grote doos. En ik wist al wat er in die doos zat. Sony had ons namelijk benaderd met de vraag of wij interesse hadden om de Playstation VR-headset een tijdje te lenen, na lang beraad was ik de gelukkige van de redactie die hem mocht gaan testen. Dus op die dag stond de bezorger voor mijn deur mét een PlayStation VR! Eén probleem: ik was niet thuis. Door andere verplichtingen, verkeerde timing en een openstaande brug was ik niet in staat om het pakketje aan te nemen. Gelukkig was de bezorger zo aardig om het pakketje daarna bij het lokale postkantoor af te geven, zodat ik het daar zelf af kon halen en met een grote grijns op mijn gezicht het mee naar huis kon nemen.

 


Uitpakken!
Eenmaal thuis aangekomen plaatste ik de doos op tafel en maakte hem snel open. In de doos vond ik natuurlijk de PlayStation VR-headset, maar ook een PlayStation Camera, twee Move-controllers en een perskit. Alles bij elkaar een behoorlijk pakket, maar al die accessoires heb je wel nodig als je optimaal gebruik wilt maken van de mogelijkheden van PSVR. Bij het uitpakken van al die onderdelen valt me op dat het er over het algemeen allemaal behoorlijk solide uit ziet. De Move-controllers zijn inmiddels wel bekend, maar de camera is de nieuwe versie die Sony kortgeleden heeft gelanceerd en deze is voorzien van een mooie standaard. Daarmee kan je hem heel makkelijk op of onder je tv plaatsen, maar ook simpel de hoek aanpassen. Aangezien de camera de bewegingen van de headset en de Move-controllers in de gaten houdt is het wel prettig dat je hem goed kan afstellen.

Comfortabele headset
En dan is er natuurlijk de headset zelf. Ik heb enige ervaring met de VR-bril van Oculus, waarbij er een band over je hoofd gaat om de bril op zijn plek te houden. De PSVR heeft dat niet en dat maakte mij wel nieuwsgierig naar het draagcomfort van deze headset. Daar komt bij dat mijn hoofd groter dan gemiddeld is én dat ik een bril draag. Nu had ik me laten vertellen dat de PSVR misschien wel de beste VR-headset is voor brildragers dus dat kon ik nu mooi gaan testen. Na mijn eerste uurtjes met de headset kan ik voorzichtig concluderen dat de headset inderdaad goed te gebruiken is als je een bril draagt. Dit komt vooral doordat je het scherm bij het opzetten van de bril naar je toe schuift en je geen banden hebt die over de zijkant van je hoofd lopen (en dus over de poten van je bril). Daardoor wordt je bril niet afgekneld. Klein nadeel dat ikzelf daarbij had is dat het scherm niet dicht genoeg naar mijn hoofd kan schuiven, waardoor er licht onder de bril door schijnt. Tot nu toe vond ik dit nog niet heel storend, maar ik kan me voorstellen dat dit je uit de ervaring kan halen.



Warboel van kabels
In verschillende berichten had ik al gelezen dat het aansluiten van de PlayStation VR een ingewikkeld proces zou zijn en dat je daar echt de tijd voor moet nemen. Dat laatste klopt wel, maar dan vooral om de camera goed af te stellen en genoeg bewegingsruimte in de kamer te creëren. Het aansluiten zelf is namelijk heel gemakkelijk. Ondanks dat er inderdaad veel kabels bij deze headset zitten, heeft Sony het wel voor elkaar gekregen om dit duidelijk in een schema te zetten. De kabels hebben een label met een nummer en daarmee kan je in het schema zien waar het hoort. Zo gaat er een HDMI-kabel van de PS4 naar het kastje van de PSVR en van daar weer een HDMI-kabel naar de televisie. Vanuit het kastje loopt ook nog een USB-kabel naar de PS4 en twee lange kabels die je verbindt met de headset. Oh, en vergeet niet dat er nog een voedingskabel verbonden moet worden met het extra kastje anders gebeurt er helemaal niks. Natuurlijk levert dit een warboel van kabels op achter je PS4 maar ik kan je verzekeren dat, als jouw PS4 en televisie goed toegankelijk zijn, het aansluiten echt heel makkelijk is.



De eerste games
Na het aansluiten was het natuurlijk tijd om de eerste VR-ervaringen te gaan proberen. Op het moment dat ik dit stukje schrijf heb ik me vooral verdiept in Driveclub VR, Batman Arkham VR en The Playroom VR. Dit zijn drie hele verschillende titels die goed laten zien welke mogelijkheden er zijn voor de PSVR. Zo is Driveclub eigenlijk gewoon een VR-versie van de racegame die we al kennen. Ok, dit is misschien wel heel kort door de bocht, maar het is gewoon een racegame in VR. Absoluut heel tof om te doen, maar verder niet direct heel bijzonder. Batman Arkham VR daarentegen is helemaal gebouwd voor Virtual Reality en dat zie je meteen. Alle bewegingen die je maakt worden zeer goed vertaald in de game en de acties die je kunt uitvoeren zijn bedacht met VR in het achterhoofd. Ik heb deze titel nu ongeveer een half uurtje gespeeld, maar Batman Arkham VR heeft nu al veel indruk gemaakt. De derde game die ik heb opgestart is The Playroom VR, een titel waar ik nog niet zo bekend mee was. Hier draait het vooral om de lokale multiplayeraspecten van de VR-bril. De speler met de PSVR heeft zijn eigen scherm en kan dus iets anders zien dan de spelers die naar de televisie kijken. Dit levert hele leuke multiplayermogelijkheden op die volgens mij kunnen zorgen voor fantastische avonden met vrienden.



Alles bij elkaar genomen heb ik een zeer positieve eerste indruk van de hardware en de games die ik tot nu toe heb gespeeld. Natuurlijk zijn de graphics een stuk minder strak en mooi dan wanneer je een game in 1080p op je televisie speelt, maar dit heeft me nog niet gestoord. Sterker nog, ik was eigenlijk wel behoorlijk onder de indruk van het scherm. Ik ben zeer benieuwd of dit de komende dagen, als ik me verder ga verdiepen in het spelaanbod voor de PSVR, zo zal blijven. Misschien dat ik nu maar eerst Job Simulator ga starten om te zien of ik daar in de huid van een postbode kan kruipen. Ergens ben ik wel benieuwd hoe het voelt om aan de andere kant van het pakketje te staan.
 

Geplaatst door Kevin Blokland op 28-10-2016
Aantal keer bekeken: 10077

Laatste reacties

avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-10-2016 17:07
Ik zelf heb de PSVR in september getest. Was onder de indruk maar er is altijd een maar!
Je ziet pixels en dat heeft mij weerhouden om het te kopen, wie weet word versie 2 het wel waard om te kopen.

Heb Driveclub en Until Dawn getest.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 28-10-2016 17:14
Zo... Misselijk... Wil... Spelen... Te... Ziek... Jammer want het werkt heerlijk.
avatar van Starscreamer
Starscreamer ( 228 ) 28-10-2016 17:52
Vandaag bij de Mediamarkt getest met het oceaan spel!
1 woord WAUW!!!
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-10-2016 18:09
Quote:
Vandaag bij de Mediamarkt getest met het oceaan spel!
1 woord WAUW!!!

Je bedoeld demo onder water?
Die was wel vet he....vooraal als die haai op je af komt
avatar van ThaBEN
ThaBEN ( 5722   64) 28-10-2016 18:10
Ik heb zelf de PS VR thuis staan en ding is echt fantastisch. De techniek heeft zich voor mij al bewezen. Het succes hangt nu af van een constante stroom aan kwalitatieve goede games.

In begin werd ik ook redelijk snel misselijk bij sommige games maar dit went tamelijk snel. Hoe meer je VR ervaart hoe meer tolerantie je opbouwt voor het misselijk worden.

Het feit dat je in het begin überhaupt misselijk wordt is alleen maar bewijs hoe goed de techniek werkt en je hersenen je lichaam voor de gek houden dat je beweegt terwijl je in werkelijkheid stil zit

Daarnaast zal de PS4 Pro zorgen voor beter resoluties en anti aliasing wat de ervaring nog beter moet maken.

Zo is vandaag al de eerste PS4 Pro patch uitgekomen voor de VR game Battlezone:

Quote:
Battlezone VR Update Version 1.02

Added Support For PS4 Pro:

- Full complexity dynamic lighting in the cockpit
- Increased super sampling resolution
- Increased resolution of screen space reflections
- Improved clarity of particle effects across the game
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 28-10-2016 18:14
Quote:
Ik heb zelf de PS VR thuis staan en ding is echt fantastisch. Het succes hangt nu af van een constante stroom aan kwalitatieve goede games die ze moeten uitbrengen.

In begin werd ik ook redelijk snel misselijk bij sommige maar dit went tamelijk snel. Hoe meer je VR ervaart hoe meer tolerantie je opbouwt voor het misselijk worden.

Het feit dat je in het begin überhaupt misselijk wordt is alleen maar bewijs hoe goed de techniek werkt en je hersenen je lichaam voor de gek houden dat je beweegt terwijl je in werkelijkheid stil zit

Idd ik kreeg ook een raar gevoel in mijn buik van Until Dawn terwijl ik stil zat op een stoel haha. In het spel zit je in een achtbaan en je hersenen die gaan op reageren haha
avatar van Megane377
Megane377 ( 6313   33) 28-10-2016 18:23
Heb het apparaat sinds dag 1 en ben er zeer tevreden over, aan het begin vaker misselijk maar hoe vaker je er mee speelt en/of vaker ff een rust moment neemt tussendoor het gamen dan neemt die misselijkheid uiteindelijk af.
avatar van Taken NL
Taken NL ( 260 ) 28-10-2016 18:35
Ik ga wel voor een volgende versie, met daarbij gelijk genoeg kwaliteits content.
avatar van Bloodyvampie
Bloodyvampie ( 1647 ) 28-10-2016 19:03
Leuk stukje wel hoor maar hoe kun je na een half uurtje al concluderen dat een game goed is? Ja de bewegingen zien er goed uit, maar is er ook echt iets te doen in de game? Even heel zwart wit: als de bewegingen heel goed zijn maar je kunt verder alleen rondjes lopen heeft het weinig bestaansrecht
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 28-10-2016 20:34
Ik was sceptisch, zeer sceptisch, maar gvd...wat een prachtige VR bril! Ik heb hem getest bij een maat en was zo enthousiast dat ik er een bij Coolblue heb aangeschaft. Moet zeggen dat ik compleer weggeblazen ben. Dat het er iets minder uitziet als de gewone PS4 ben je na al 10 tellen na opstart van de VR-bril vergeten.Sodeju wat is dit vet!

De immersion is echt weergaloos! Toen ik in SuperHyperCube mij omdraaide ( een soort van 3D Tetris zeg maar ) en de blokken achter mij zag 'wegzweven' was ik compleet verkocht.

Ik draai al een tijdje mee, maar ik moet zeggen dat ik dit persoonlijk de grootste revolutie vind sinds Mario64 of mijn Vectrex ( lollig genoeg ook Vector Graphics die mij in de 80's al het gevoel gaven in 3D te spelen. Voor de kenners...Battlezone deed me heel erg denken aan Armor Attack )

Persoonlijk hoop ik dat Sony de PSVR flink weet te pushen en dat de PSVR blijft. Ik ben enthousiaster over de PSVR dan alles wat ik tot nu toe heb gezien op XboxOne en PS4. Sterker nog...sinds ik op de PSVR losga heb ik geen enkele 'platte' game meer gespeeld... Het bizarre is...zelf simpele games als Tumble zijn op een PSVR bril zelfs nog mindblowing.

Forza Horizon en Paper Mario Color Splash 'gestaakt'.. Battlefield 1 zit nog in de seal en Titanfall 2 zal ook ff moeten wachten denk ik.

Wacht niet met aanschaffen tot V2 zou ik zeggen! De PSVR is gewoonweg prima en de ervaring is geweldig,

Zoals EDGE al schreeft in de laatste editie...de PSVR is geen add-on het is een platform op zich. Het betreffende 15-pagina tellende artikel heet:

Altered States
Sony is bringing fully fledged virtual reality to the mass market-and changing PlayStation forever


Iedereen die sceptisch is...probeer een demo pod. Zorg dat deze goed wordt gekalibreerd ( tis toch wat een kwestie van goed afstellen, net als een gewone bril ) en dompel jezelf onder in een andere wereld. Ik kan er persoonlijk geen genoeg van krijgen.

Tip voor de twijfelaars: Speel, als je van platformers houdt, Robot Rescue van The Playroom VR ( gratis ). Je waant je echt temidden van een 3D Mario game...echt waanzinnig...
avatar van Frankie
Frankie ( 5341 ) 28-10-2016 21:24
Quote:
Ik was sceptisch, zeer sceptisch, maar gvd...wat een prachtige VR bril! Ik heb hem getest bij een maat en was zo enthousiast dat ik er een bij Coolblue heb aangeschaft. Moet zeggen dat ik compleer weggeblazen ben. Dat het er iets minder uitziet als de gewone PS4 ben je na al 10 tellen na opstart van de VR-bril vergeten.Sodeju wat is dit vet!

De immersion is echt weergaloos! Toen ik in SuperHyperCube mij omdraaide ( een soort van 3D Tetris zeg maar ) en de blokken achter mij zag 'wegzweven' was ik compleet verkocht.

Ik draai al een tijdje mee, maar ik moet zeggen dat ik dit persoonlijk de grootste revolutie vind sinds Mario64 of mijn Vectrex ( lollig genoeg ook Vector Graphics die mij in de 80's al het gevoel gaven in 3D te spelen. Voor de kenners...Battlezone deed me heel erg denken aan Armor Attack )

Persoonlijk hoop ik dat Sony de PSVR flink weet te pushen en dat de PSVR blijft. Ik ben enthousiaster over de PSVR dan alles wat ik tot nu toe heb gezien op XboxOne en PS4. Sterker nog...sinds ik op de PSVR losga heb ik geen enkele 'platte' game meer gespeeld... Het bizarre is...zelf simpele games als Tumble zijn op een PSVR bril zelfs nog mindblowing.

Forza Horizon en Paper Mario Color Splash 'gestaakt'.. Battlefield 1 zit nog in de seal en Titanfall 2 zal ook ff moeten wachten denk ik.

Wacht niet met aanschaffen tot V2 zou ik zeggen! De PSVR is gewoonweg prima en de ervaring is geweldig,

Zoals EDGE al schreeft in de laatste editie...de PSVR is geen add-on het is een platform op zich. Het betreffende 15-pagina tellende artikel heet:

Altered States
Sony is bringing fully fledged virtual reality to the mass market-and changing PlayStation forever


Iedereen die sceptisch is...probeer een demo pod. Zorg dat deze goed wordt gekalibreerd ( tis toch wat een kwestie van goed afstellen, net als een gewone bril ) en dompel jezelf onder in een andere wereld. Ik kan er persoonlijk geen genoeg van krijgen.

Tip voor de twijfelaars: Speel, als je van platformers houdt, Robot Rescue van The Playroom VR ( gratis ). Je waant je echt temidden van een 3D Mario game...echt waanzinnig...

Fantastisch om je ervaringen te horen, zegt het voort
Je slaat de spijker op z'n kop met je betoog. Na de aanschaf van de PSVR ben ik er van overtuigd dat deze techniek de volgende stap is na de traditionele controller en de tv.

Als VR het red (genoeg hardware verkopen, toevoer software), dan ben ik er vrij zeker van dat je een soort handschoen als controller krijgt. Voorbeeld; die ervoor zorgt dat je weerstand in je vinger voelt als je in-game een knop indrukt. Of een vizier die lucht langs je hoofd blaast als je door de lucht zweeft.
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 28-10-2016 21:28
Quote:
[..]
een soort handschoen als controller krijgt.
De nintendo power glove?
avatar van Frankie
Frankie ( 5341 ) 28-10-2016 22:51
Quote:
[..]
De nintendo power glove?

Yep, die ken ik. Dat was echt niet zo'n slecht idee, de uitvoering wel.
Simpele, fijne handschoentjes die je aantrekt en je bewegingen registeren. Wat ze bij motion capture gebruiken bijvoorbeeld.
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 28-10-2016 22:56
Minority Report (de film) had ook zoiets toch?
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6734   4) 28-10-2016 23:12
Quote:
[..]
De nintendo power glove?

Geen gehaat op de power glove, weet je hoe makkelijk je een straaljager kan landen in Top Gun met dat apparaatje?
Ik wacht nog even met de VR, ben namelijk ook benieuwd of het beter wordt in de toekomst, zij het met de PS PRO of Xbox Scorpio.
avatar van Shadow warriors
Shadow warriors ( 9685 ) 28-10-2016 23:20
Quote:
[..]
Geen gehaat op de power glove, weet je hoe makkelijk je een straaljager kan landen in Top Gun met dat apparaatje?
Ik wacht nog even met de VR, ben namelijk ook benieuwd of het beter wordt in de toekomst, zij het met de PS PRO of Xbox Scorpio.

Landen in een gebouw bedoel je? Of in de zee...
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6734   4) 28-10-2016 23:26
Quote:
[..]

Landen in een gebouw bedoel je? Of in de zee...

Op het vliegdekschip natuurlijk!
avatar van BrainsBush
BrainsBush ( 174 ) 28-10-2016 23:47
PSVR is wel één van de betere ervaringen in de nieuwe manier van gamen. En ik loop al mee vanaf de VIC20 tijd (google maar even ) Deze PSVR is een echte game changer. Ben erg tevreden dat ik deze sinds vorige week in huis heb. Elke dag wel één of meerdere uren met de headset opgezeten.

Zoals ook door anderen gemeld. Eerste uren was even wennen aan die nieuwe VR beleving maar daarna nergens geen last meer van,. Echt geweldig!!

En dan komt over een kleine twee weekjes de PS Pro die het grafisch nog beter maakt (als de game developer met patches komt zoals Battlezone).

avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 29-10-2016 09:20
Ik kan niet wachten tot er meer content is. En ik hoop dat dit aanslaat, al ben ik wel bang dat dit de makers van fps games straks een reden geeft om alle fpsgames sinds 200X opnieuw uit te geven met VR achter de naam. Zeer cool hoor, maar weer een rehash van Bioshock 1 VR , Dishonored VR, of erger MediocreFPS VR, hmmm. Ik hoop dat er ook gave volledige nieuwe games voor komen, bv hopelijk The Elder Scrolls VI .... VI fades to VR .... coming 2017 ... mind blown!
avatar van MojO
MojO ( 938 ) 29-10-2016 10:10
Wat mij weerhoud is de boel kabels en het feit dat ik geen early adopter ben. Ik denk dat de beste conbi is om te wachten voor Versie 2 met een ps4 pro. Daarnaast vind het te gefragmenteerd qua accessoires.

Daarnaast wil ik geen games van 1 uur , maar een volwaardige game die je kan spelen en niet een soort verijdelde demo (no hate). Het is een top ding met veel potentie, dan de rest van de concurrentie.
avatar van BlaBlaBla
BlaBlaBla ( 555 ) 29-10-2016 11:49
Quote:
[..]


Geen gehaat op de power glove, weet je hoe makkelijk je een straaljager kan landen in Top Gun met dat apparaatje?
Ik wacht nog even met de VR, ben namelijk ook benieuwd of het beter wordt in de toekomst, zij het met de PS PRO of Xbox Scorpio.
....alles wordt beter in de toekomst, dan kun je nooit iets kopen als je zo denkt.
Geen TV, geen PC, geen console......alle elektronica wordt beter.
avatar van MojO
MojO ( 938 ) 29-10-2016 12:10
Quote:
[..]

....alles wordt beter in de toekomst, dan kun je nooit iets kopen als je zo denkt.
Geen TV, geen PC, geen console......alle elektronica wordt beter.

Zo bedoeld hij en ik het niet. Het gaat om eerste versie van een nieuwe product. Vaak vertonen deze foutjes die ze verbeteren in versie 2. Dat gebeurde ook met ps3 etc.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 29-10-2016 14:08
Noem me oldschool maar geef mij maar een controller en beeldscherm. Wellicht dat de techniek in de toekomst beter wordt maar momenteel wordt ik er nog niet door geprikkeld. 3d was ook een mooi voorbeeld van een techniek die het net niet was en zo zie ik dit op het moment ook. Ik zou zeggen blijf doorontwikkelen.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 29-10-2016 14:09
Quote:
Noem me oldschool maar geef mij maar een controller en beeldscherm. Wellicht dat de techniek in de toekomst beter wordt maar momenteel wordt ik er nog niet door geprikkeld. 3d was ook een mooi voorbeeld van een techniek die het net niet was en zo zie ik dit op het moment ook. Ik zou zeggen blijf doorontwikkelen.

Je bent oldschool. Done.
avatar van Antoine_nl
Antoine_nl ( 560 ) 29-10-2016 14:28
Ik ben ook van de oude stempel. Had het geprobeerd in de winkel en was meteen om. Dit is een geweldige toevoeging aan het hedendaagse gamen, en totaal niet te vergelijken met 3D gaming.

En dat van de draden valt allemaal wel mee. Als je alles hebt aangesloten en een plek hebt gegeven heb je alleen de kabel van de bril.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 29-10-2016 18:15
Quote:
[..]


Fantastisch om je ervaringen te horen, zegt het voort
Je slaat de spijker op z'n kop met je betoog. Na de aanschaf van de PSVR ben ik er van overtuigd dat deze techniek de volgende stap is na de traditionele controller en de tv.

Als VR het red (genoeg hardware verkopen, toevoer software), dan ben ik er vrij zeker van dat je een soort handschoen als controller krijgt. Voorbeeld; die ervoor zorgt dat je weerstand in je vinger voelt als je in-game een knop indrukt. Of een vizier die lucht langs je hoofd blaast als je door de lucht zweeft.

Dat zou mooi wezen! Nog meer immersion.

Het grote probleem wordt denk ik: gasten die roepen....ik wacht wel tot versie 2.

probleem is...als er te weinig early adopters zijn en iedereen afwacht komt er nooit een versie 2 en kan de VR-bril de kast weer in. Ik hoop echt dat deze techniek doorbreekt.

Ik heb een PS4 Pro in bestelling. Totaal niet omdat ik in 4K wil gamen, maar ik wil een nog vettere PSVR ervaring.

Als je mij dat 2 weken geleden had gevraagd had ik gezegd 'ik koop een Pro voor een 4K tv ( die ik nog niet heb ), maar ik ben nu helemaal om. Wat heb ik aan een TV als ik in op de PSVR in cinema mode kan gamen op een beeld ter grootte van een bioscoopscherm '

avatar van Frankie
Frankie ( 5341 ) 29-10-2016 19:24
Quote:
[..]
Het grote probleem wordt denk ik: gasten die roepen....ik wacht wel tot versie 2.

probleem is...als er te weinig early adopters zijn en iedereen afwacht komt er nooit een versie 2 en kan de VR-bril de kast weer in. Ik hoop echt dat deze techniek doorbreekt.

Ik heb een PS4 Pro in bestelling. Totaal niet omdat ik in 4K wil gamen, maar ik wil een nog vettere PSVR ervaring.

Als je mij dat 2 weken geleden had gevraagd had ik gezegd 'ik koop een Pro voor een 4K tv ( die ik nog niet heb ), maar ik ben nu helemaal om. Wat heb ik aan een TV als ik in op de PSVR in cinema mode kan gamen op een beeld ter grootte van een bioscoopscherm '


Haha, ik had precies hetzelfde. Anderhalf jaar geleden een nieuwe Sony tv gekocht die geen 4K heeft, maar waar ik hartstikke tevreden mee ben.
Die gaat zeker nog een paar jaar branden, tot de tijd dat er goede, betaalbare 4K modellen op de markt komen.
Vond de Pro dus in eerste instantie ook niet nodig, maar met onverwachts VR in bezit en optimalisatie voor de huidige Sony, ben ik ook overgehaald.
avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 29-10-2016 20:39
https://youtu.be/IrePSVBU3G0

Back to the future met je glove

Haha mooi maar VR bestaat inmiddels al een hele tijd en zal uiteindelijk zijn plaatsje wel vinden.
avatar van Mrpapercut
Mrpapercut ( 8676 ) 30-10-2016 15:50
Quote:
[..]
Het grote probleem wordt denk ik: gasten die roepen....ik wacht wel tot versie 2.

probleem is...als er te weinig early adopters zijn en iedereen afwacht komt er nooit een versie 2 en kan de VR-bril de kast weer in. Ik hoop echt dat deze techniek doorbreekt.
Dat is toch juist het verschil tussen afwachters en early adopters. Afwachters zijn duidelijk niet genoeg overtuigd van de huidige techniek. Als ik lees dat "ja je wordt misselijk maar dat gaat wel weer over" dan heb ik ook m'n bedenkingen. Ik vind het vreemd dat mensen voor lief nemen dat je ziek wordt van je apparatuur, en de remedie is dat het wel went. Sorry, maar met zo'n denkwijze ga je niet het grote publiek aanspreken. Early adopters zijn van tevoren al overtuigd, dus die hebben een hogere tolerantie voor dit soort onvolkomenheden. Maar de doorsnee persoon die bedenkingen heeft en na een kwartier spelen misselijk is, gaat het niet snel opnieuw proberen. Die trekken hun conclusies, of dat eerlijk is of niet.

Dus die gasten die roepen ik wacht wel tot versie 2, dat is de overgrote meerderheid. Daarvoor moeten dit soort kinderziektes eruit. De technologie moet ons overtuigen, niet de early adopters
avatar van Antoine_nl
Antoine_nl ( 560 ) 30-10-2016 16:45
Kindersiektes ? Of je misselijk wordt of niet heeft niets met kinderziektes te maken imo. Hetzelfde als bij 3D gaming,. Daar wordt ik misselijk van, dus is niks voor mij. Daar heeft een nieuwere 3D tv of 3DS geen invloed op. Die techniek is gewoon niet voor mij. Hetzelfde geldt voor vr gaming in mijn ogen.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 30-10-2016 16:46
Zijn er geen mensen die ook epileptische aanvallen krijgen van games? Kinderziektes.
avatar van Mrpapercut
Mrpapercut ( 8676 ) 30-10-2016 18:38
Quote:
Kindersiektes ? Of je misselijk wordt of niet heeft niets met kinderziektes te maken imo. Hetzelfde als bij 3D gaming,. Daar wordt ik misselijk van, dus is niks voor mij. Daar heeft een nieuwere 3D tv of 3DS geen invloed op. Die techniek is gewoon niet voor mij. Hetzelfde geldt voor vr gaming in mijn ogen.
3D is inderdaad net zo. Dat heeft duidelijk gemaakt dan het merendeel van de mensen niet geinteresseerd is in brilletjes, hoofdpijn en misselijkheid (goh). 3D tvs worden nauwelijks nog verkocht, de meeste producenten maken ze niet eens meer. Dus het is aan de VR ontwikkelaars om te zorgen dat ze die fouten kunnen verhelpen. Als ze dat niet kunnen is de techniek simpelweg (nog) niet klaar voor massaal gebruik. En zelfs dan is het niet voor iedereen. Maar als je ziet hoe snel de technologie is gegaan in de laatste paar jaar, dan kan het alleen maar beter worden in de toekomst.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2417   1) 30-10-2016 21:18
Hier heel erg blij met mijn PS VR. In het begin was ik heel erg sceptisch maar na een uurtje testen bij GM was ik om. De immersie is overweldigend, echt een unieke ervaring. Meteen Driveclub VR, Until Dawn Rush of Blood, VR Worlds en Stardust VR gekocht plus een aantal apps gedownload zoals het sublieme Playroom VR. Vermaak me er dagelijks mee, over 2 weken Robinson The Journey en Eagle Flight: goede start van VR!
avatar van ZWGamemaster
ZWGamemaster ( 2809   4) 31-10-2016 01:48
Quote:
[..]

Dat is toch juist het verschil tussen afwachters en early adopters. Afwachters zijn duidelijk niet genoeg overtuigd van de huidige techniek. Als ik lees dat "ja je wordt misselijk maar dat gaat wel weer over" dan heb ik ook m'n bedenkingen. Ik vind het vreemd dat mensen voor lief nemen dat je ziek wordt van je apparatuur, en de remedie is dat het wel went. Sorry, maar met zo'n denkwijze ga je niet het grote publiek aanspreken. Early adopters zijn van tevoren al overtuigd, dus die hebben een hogere tolerantie voor dit soort onvolkomenheden. Maar de doorsnee persoon die bedenkingen heeft en na een kwartier spelen misselijk is, gaat het niet snel opnieuw proberen. Die trekken hun conclusies, of dat eerlijk is of niet.

Dus die gasten die roepen ik wacht wel tot versie 2, dat is de overgrote meerderheid. Daarvoor moeten dit soort kinderziektes eruit. De technologie moet ons overtuigen, niet de early adopters

Wachten op versie 2? Waarom? Het is nu al te gek. Versie 2 zal een paar jaar duren en dan hebben de mensen die hem nu hebben al heel veel plezier gehad. Waarom sla je VR niet over en wacht je op een holodek?

Vind het hele VR gebeuren te gek.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9372   14) 31-10-2016 05:14
Ergens trekt met me wel maar ik heb toch een paar issues. Heb een lui oog en hoewel dit geen pobleem hoeft te zijn heb ik daar toch twijfels over. En omdat ik web bril draag schijnt er onder wat licht binnen te komen.

Dit houd ik ook in het achterhoofd. Kan zonder bril maar alleen voor lezen of zo. Moet ik veraf kijken dan krijg ik al snel een gigantische koppijn. Of dit bij de PS VR ook zo is, geen idee maar omdat het 400 Euro is is het beter het eerst te weten dan er later pas achter te komen.

Daarnaast las ik ergens een review dat hoewel indrukwekkend qua tech, de meeste games nog niet veel voorstellen qua immersie of lengte. Daar wil ik geen oordeel over vellen aangezien ik het niet zelf gespeeld heb.
avatar van Johantopper
Johantopper ( 540 ) 31-10-2016 13:00
Quote:
[..]


Wachten op versie 2? Waarom? Het is nu al te gek. Versie 2 zal een paar jaar duren en dan hebben de mensen die hem nu hebben al heel veel plezier gehad. Waarom sla je VR niet over en wacht je op een holodek?

Vind het hele VR gebeuren te gek.

Ik snap sommige mensen ook niet, wachten op versie 2?
Why? Het ding wat nu uit is is super vet, ik en mijn vrienden vermaken ons er prima mee. Wacht maar lekker op versie 2 of wat dan ook. Maar eigenlijk hoef je versie 2 ook niet te kopen want er komt ongetwijfeld ook een versie 3 en dan loop je nog steeds achter de feiten aan. Gewoon lekker wachten mensen wij vermaken ons er wel mee.

Maar de mensen die wachten op versie 2 VR kunnen onmogelijk al een PS4 hebben aangezien versie 3 van de PS4 in november uitkomt en zij blijkbaar altijd de versie van de toekomst willen hebben....

Oh en bigds9fan een lui oog is geen probleem ik ken ook iemand die dat heeft en hij heeft nergens last van.
avatar van Mrpapercut
Mrpapercut ( 8676 ) 31-10-2016 13:39
Quote:
[..]

Wachten op versie 2? Waarom?
Vanwege al die redenen die ik in m'n beide posts heb genoemd? Prima dat je het al geweldig vind, maar dat verandert nog niks aan m'n andere argumenten
avatar van Guantanamo
Guantanamo ( 74 ) 31-10-2016 14:36
Je kunt ook wachten tot je een ons weegt.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2417   1) 31-10-2016 15:01
Quote:
Ergens trekt met me wel maar ik heb toch een paar issues. Heb een lui oog en hoewel dit geen pobleem hoeft te zijn heb ik daar toch twijfels over. En omdat ik web bril draag schijnt er onder wat licht binnen te komen.

Dit houd ik ook in het achterhoofd. Kan zonder bril maar alleen voor lezen of zo. Moet ik veraf kijken dan krijg ik al snel een gigantische koppijn. Of dit bij de PS VR ook zo is, geen idee maar omdat het 400 Euro is is het beter het eerst te weten dan er later pas achter te komen.

Gewoon even goed uitproberen bij een lokale GM wanneer het niet zo druk is. De PS VR kits staan daar in ieder geval tot en met het einde dit jaar dus kans zat dat je de ervaring goed kan ondergaan. Ik was na een uurtje verkocht!
avatar van Malistix
Malistix ( 1422   3) 31-10-2016 15:32
met randapparatuur van sony kun je maar beter wachten, de move, zelfs de vita hebben nooit echt support gehad.

Tot nu toe zie ik geen echte fantastishe games nog op de PSVR als je wacht heb je meer games en hopelijk ook écht een paar lange leuke AAA-games en weet je of sony zijn slechte reputatie met randapparatuur een keer weet te verbeteren of niet.

Je hoeft niet te wachten tot je een ons weegt want voor de voorzienbare toekomst zijn alle beste games gewoon zonder VR speelbaar
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 31-10-2016 17:56
Quote:
Dat is toch juist het verschil tussen afwachters en early adopters. Afwachters zijn duidelijk niet genoeg overtuigd van de huidige techniek. Als ik lees dat "ja je wordt misselijk maar dat gaat wel weer over" dan heb ik ook m'n bedenkingen. Ik vind het vreemd dat mensen voor lief nemen dat je ziek wordt van je apparatuur, en de remedie is dat het wel went. Sorry, maar met zo'n denkwijze ga je niet het grote publiek aanspreken. Early adopters zijn van tevoren al overtuigd, dus die hebben een hogere tolerantie voor dit soort onvolkomenheden. Maar de doorsnee persoon die bedenkingen heeft en na een kwartier spelen misselijk is, gaat het niet snel opnieuw proberen. Die trekken hun conclusies, of dat eerlijk is of niet.

Wat is je punt eigenlijk? Kan aan mij liggen maar ik snap het niet. Je bent ooit in een achtbaan gestapt neem ik aan? Vergelijk het daar maar mee....het voelde even ' wtf gebeurt me nu?', maar stiekem verlangde je toch als snel naar dat 2e ritje. Het is echt BS dat je er ziek van wordt, maar je moet het opbouwen...net als die achtbaan. Uiteraard komt VR niet bij iedereen hetzelfde binnen, maar daar zijn juist die demopods voor.

Misschien moet je ook eens zo'n demopod uit te proberen, want ik denk dat je dit dan heel anders ervaart.

Quote:
Dus die gasten die roepen ik wacht wel tot versie 2, dat is de overgrote meerderheid. Daarvoor moeten dit soort kinderziektes eruit. De technologie moet ons overtuigen, niet de early adopters


Geen idee over welke kinderziektes je het hebt. Die zijn echt niet hardware gebonden. Dat kan geen enkele ontwikkelaar zich veroorloven. De 'probleempjes' liggen aan het opbouwen van zgn. VR-legs ( je moet het een paar keer ervaren voordat je lichaam er raad mee weet ) en de spellen op zich. Een spel als Batman is veel beter te verdragen dan Windlands.

Ik vind het prima dat mensen niet voor VR kiezen en ik vind het heerlijk dat er de keuze is tussen VR en traditioneel gamen. Ik denk echter dat vrijwel elke gamer die VR probeert, compleet verkocht is.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9372   14) 31-10-2016 19:14
Quote:
[..]


Gewoon even goed uitproberen bij een lokale GM wanneer het niet zo druk is. De PS VR kits staan daar in ieder geval tot en met het einde dit jaar dus kans zat dat je de ervaring goed kan ondergaan. Ik was na een uurtje verkocht!


Was er zaterdag maar toen was er niet genoeg personeel. En ik kom over een maand pas weer in Deventer.

Denk dat de mensen die de VR voorbesteld hadden en er echt op zaten te wachten inderdaad bepaalde dingen op de koop toe nemen en dat het grote publiek afwachtender is.

Was met Kinect ook zo (ok, dat is niet helemaal vergelijkbaar). De mensen die het kochten vonden het super (ikzelf ook) alleen sloeg het niet aan. Zelfs de Kinect 2.0 die eerst bij de Xbox One zat kon het publiek niet bekoren.

Nu is dit wel iets compleet anders maar toch. Bij grote revoluties zijn er altijd een paar pioniers en een grote groep afwachtenden.
avatar van Mjw
Mjw ( 1767 ) 31-10-2016 20:30
Klinkt eerder alsof mensen die het niet hebben geprobeerd en nog afwachten zichzelf proberen te overtuigen dat het weer een nieuwe gimmick is dan andersom.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2417   1) 01-11-2016 06:03
Quote:
Je hoeft niet te wachten tot je een ons weegt want voor de voorzienbare toekomst zijn alle beste games gewoon zonder VR speelbaar

Deze bovenstaande bewering is wel bijzonder suggestief c.q. subjectief. Alsof er op de PS VR géén goede games uitkomen. Maar goed, ieder zijn smaak en beleving: voor mij is PS VR het geld waard gebleken, de support zal alleen maar toenemen en AAA-titels zullen na (gebleken succes van) RE7 ook dit systeem aandoen. Net als elk systeem heeft de software een opstartfase nodig al ben ik tot nu heel blij met de huidige PS VR software en apps.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9372   14) 01-11-2016 06:59
Las net deze review:

https://www.google.nl/amp/mashable.com/2016/10/05/playstation-vr-review.amp?client=ms-android-samsunggp

Nu ga ik me absoluut niet blind staren op een (paar) review(s) maar ik heb zelf ook een woonkamer met te grote ramen en te veel (VEELS te VEEL) zonlicht. Voor mij werkte de Kinect daarom ook niet goed overdag.

Nog iets wat ik mee moet nemen.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 02-11-2016 08:36
Quote:
Klinkt eerder alsof mensen die het niet hebben geprobeerd en nog afwachten zichzelf proberen te overtuigen dat het weer een nieuwe gimmick is dan andersom.

This
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 02-11-2016 09:36
Quote:
[..]

Dat is toch juist het verschil tussen afwachters en early adopters. Afwachters zijn duidelijk niet genoeg overtuigd van de huidige techniek. Als ik lees dat "ja je wordt misselijk maar dat gaat wel weer over" dan heb ik ook m'n bedenkingen. Ik vind het vreemd dat mensen voor lief nemen dat je ziek wordt van je apparatuur, en de remedie is dat het wel went. Sorry, maar met zo'n denkwijze ga je niet het grote publiek aanspreken. Early adopters zijn van tevoren al overtuigd, dus die hebben een hogere tolerantie voor dit soort onvolkomenheden. Maar de doorsnee persoon die bedenkingen heeft en na een kwartier spelen misselijk is, gaat het niet snel opnieuw proberen. Die trekken hun conclusies, of dat eerlijk is of niet.

Dus die gasten die roepen ik wacht wel tot versie 2, dat is de overgrote meerderheid. Daarvoor moeten dit soort kinderziektes eruit. De technologie moet ons overtuigen, niet de early adopters

Probleem is ook dat de Gasten die Roepen ik wacht wel op versie 2 heel vaak versie 1 niet eens geprobeerd hebben en bv.. alleen maar hebben gekeken naar Youtube filmpjes.
En het probleem met VR is je kan het niet goed laten zien door middel van filmpjes.
Je zou als je toch wel geïnteresseerd bent echt ergens minimaal een half uur wat moeten kunnen proberen.
Want de Immersie is zo'n groot verschil als met wat je op filmpjes ziet dat je het totaal niet kan vergelijken.
Ik ga ook al een hele tijd mee vanaf PONG, maar nu ik de PSVR heb wil ik eigenlijk niet meer op de normale manier gamen eigenlijk zou ik ook het liefst films en Serie's willen kijken in VR en 360 maar daar moet nog wel wat aan verbeterd worden kwa Resolutie.
Maar bv.. een Game als Batman Arkham VR is heel goed gedaan speeltijd is misschien kort maar als je ook alle Riddler puzzles wil oplossen dan ben je toch wel even bezig.
Ook hoop ik op meer soortgelijke games waar je je zelf een soort van detective waant en je allerlij dingen moet oplossen erg leuk om te doen en je zit er letterlijk helemaal in.
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 02-11-2016 09:51
Quote:
Ergens trekt met me wel maar ik heb toch een paar issues. Heb een lui oog en hoewel dit geen pobleem hoeft te zijn heb ik daar toch twijfels over. En omdat ik web bril draag schijnt er onder wat licht binnen te komen.

Dit houd ik ook in het achterhoofd. Kan zonder bril maar alleen voor lezen of zo. Moet ik veraf kijken dan krijg ik al snel een gigantische koppijn. Of dit bij de PS VR ook zo is, geen idee maar omdat het 400 Euro is is het beter het eerst te weten dan er later pas achter te komen.

Daarnaast las ik ergens een review dat hoewel indrukwekkend qua tech, de meeste games nog niet veel voorstellen qua immersie of lengte. Daar wil ik geen oordeel over vellen aangezien ik het niet zelf gespeeld heb.

Ik heb ook een Lui oog en draag een Bril en ja er komt wat licht onder de VR bril door maar totaal geen last van zeker niet als ik savonds speel en de kamer wat donkerder is.
Maar de immersie is echt overweldigend de misschien wat lage resolutie is totaal niet zo belangrijk als wanneer je naar een plat scherm kijkt.
Wat ze ook in een aantal games goed doen op de plekken waar je focust is het beeld wel beter, je heb als voorbeeld in meerdere games je PS4 Joystick als een Virtueel zwevende joystick voor je als je die dan heel dichtbij houd kan je zelfs de structuur van het plastic zien net als wanneer je de echte joystick zo dichtbij je houd.
Ook bv.. in Driveclub ja de veraf beelden zijn niet zo best maar in de auto zelf kan je met je hoofd dichter bij het dashboard komen en dan kan je tot in de kleinste details de metertjes zien ik denk zelfs beter dan in de 2D versie.
en dat heb je dus in meerdere games.
Ik zelf speel veel BattleZone VR nou ziet dat er kwa texture misschien niet echt goed uit Tron Style maar in de Tank zelf alles zit op de goede plek je heb verschillende beeldschermen (oude Beeldbuizen hehe) in je Tank en daar zie je ook text op verschijnen en op het eerste zicht ziet dat er uit als in oude films maar als je dichterbij komt is het erg goed gedaan.
Ook in Batman Arkham VR daar kan je bv.. een ansicht kaart opppakken van veraf is de text niet goed te lezen maar als je hem dichterbij houd kan je tot in de kleinste details alles goed zien.