Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

PlayStation VR - Review: Until Dawn: Rush of Blood

Als je aan mensen vraagt wat hun eerste ervaring met Virtual Reality was dan zal een groot gedeelte antwoorden dat dit een virtueel achtbaanritje was (en ze daar heel misselijk van werden). De appstores staan dan ook vol met achtbaanritten die in Virtual Reality ervaren kunnen worden. Voor de PlayStation VR was er bij de launch ook een game waarbij je in een karretje plaats moet nemen, namelijk Until Dawn: Rush of Blood. Gelukkig gaat dit karretje niet zo snel als de gemiddelde achtbaan en is de kans op misselijkheid vrijwel nul. Of je maag moet niet zo goed bestand zijn tegen de spannende elementen van de game.


Dat beetje extra
In Rush of Blood neem je plaats in het karretje van een spookhuis, krijg je twee pistolen in je handen geduwd en is het jouw taak om zoveel mogelijk doelwitten kapot te schieten. Oh, en het is wel handig als je levend het einde van deze spannende rit weet te bereiken. Naast de verschillende doelwitten (ballonnen, maskers, poppen, etc.) kom je namelijk ook diverse figuren tegen die proberen om je (soms letterlijk) een kopje kleiner te maken. Dus dan is het wel handig dat er dodelijke munitie in de pistolen zit, zodat jij ervoor kan zorgen dat ze hun doelstelling niet behalen. Dit bekijk je allemaal vanuit een first-person view en de PlayStation VR biedt op dat vlak een echte meerwaarde. Je hebt namelijk daadwerkelijk het gevoel in dat karretje te zitten. Natuurlijk kan deze gameplay ook prima werken zonder VR-bril, maar de PSVR weet de game toch net dat beetje extra te bieden. De beste vergelijking die ik misschien kan maken is met de House of the Dead games die op de Wii zijn verschenen. Die games waren prima te spelen met een normale controller, maar zodra je de Wiimote als een pistool op de televisie richtte werd het toch net een beetje leuker en specialer.

Gebruik Move-controllers
Zodra je Rush of Blood hebt opgestart krijg je de keuze of je de game met de DualShockcontroller wilt spelen of met de Move controllers. Hoewel de game prima te spelen is met een Dualshock controller is het ten zeerste aan te raden om twee Move controllers in je handen te nemen. Dit zorgt ervoor dat je beide handen onafhankelijk van elkaar kan bewegen en je echt het gevoel krijgt dat je met twee pistolen in je handen op pad bent. De tracking hiervan werkt ook bijzonder goed, waardoor de ervaring vrijwel optimaal is. Bij het mikken heb je dan geen crosshair in beeld, maar wel het licht van de zaklampen die op de pistolen zijn gemonteerd. Hierdoor ben je in de donkere omgevingen vaak wild om je heen aan het zwaaien om alles in beeld te houden en geen doelwitten ongemerkt voorbij te rijden. Dat is namelijk het doel van de game: in elk level zoveel mogelijk doelwitten kapot schieten en daarmee een zo hoog mogelijke score behalen. Het is nog behoorlijk pittig om alle doelwitten te zien én te raken tijdens een ritje door het spookhuis dus daar zit wel een uitdaging om de game nog een keer te spelen. Toch denk ik dat het vooral interessanter is om de game nog een keer op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen, want dat maakt het een heel stuk lastiger om de rit daadwerkelijk te overleven.


Ongemakkelijk gevoel
De spanningsboog is overigens wel heel gevarieerd en veel situaties zijn heel voorspelbaar. Bijvoorbeeld wanneer jouw karretje stopt in een bocht en je om je heen een aantal deuren ziet. Aan de andere kant van de ruimte gebeurt dan iets dat jouw aandacht moet trekken, maar je weet dat straks die deuren open gaan en er allemaal clowns op je af komen rennen. Dit zie je natuurlijk al van verre aankomen, maar gelukkig zijn er ook nog genoeg momenten waarbij de game je echt de stuipen op het lijf weet te jagen. Zeker wanneer de zaklampen uit gaan en je in het pikkedonker komt te zitten zal je hart even flink tekeer gaan in je keel. Het feit dat je dit nu meemaakt in Virtual Reality zorgt dan ook nog even voor een extra dimensie, waardoor het nog net even een stuk dichterbij komt. Dat wil niet zeggen dat eventuele meekijkers op de bank zich niet kapot kunnen schrikken. Die schrikmomenten zijn heel tof, maar voor mijn gevoel had daar meer in gezeten. Tijdens het spelen had ik wel altijd zo'n ongemakkelijk gevoel, maar ze hadden daar wel nog meer gebruik van kunnen maken.

Conclusie
Ondanks dat Until Dawn: Rush of Blood op zichzelf eigenlijk niet heel bijzonder is, weet het toch een positieve indruk achter te laten. Dit is vooral te danken aan het feit dat je dit speelt met de PlayStation VR, want dat maakt de gameplay een stuk interessanter. Iets meer schrikelementen had de game nog beter kunnen maken, maar met Rush of Blood in de huidige vorm zal menig gamer toch al met klamme handjes de controller(s) vasthouden.

Graphics:   80
Gameplay: 80
Originality: 70
Sound:       80
Replay:      65
Eindcijfer:  75


 

Geplaatst door Kevin Blokland op 10-11-2016
Aantal keer bekeken: 9376

Laatste reacties

avatar van ThaBEN
ThaBEN ( 5671   64) 10-11-2016 11:46
Deze is samen met Batman mijn favoriete PSVR game.
Until dawn is een ouderwetse lekkere on rail shooter zoals House of the Dead.
avatar van Savage!
Savage! ( 124 ) 10-11-2016 12:10
Leuke review en idd beter met Move te spelen, voelt goed aan en reageert goed.
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 10-11-2016 15:53
Graphics: 80?

Heb het gespeeld in Sep, zag toch echt pixels
avatar van Niels
Niels ( 18305   1) 10-11-2016 16:08
Graphics worden door meer bepaald dan de pixelcount.

De enige reden waarom ik nog geen review voor BG heb willen schrijven is trouwens ook die stomme nietszeggende scorewaardering onderaan met een schaal van 1 tot 100 waarbij 1 tot 59 gelijk staat aan 0 en je eigenlijk scoort met een schaal van 60 tot 100 - waar mensen dan commentaar op hebben in plaats van je daadwerkelijk geschreven stukje.

Ik zou nog steeds liever een eurowaardering eronder zien. Hoeveel pieken vond de reviewer de game waard? Zou goed bij deze site passen. Één van de reviewers hier vermeld dat ook altijd - zegt mij eigenlijk meer dan een score die je naar eigen inzicht kunt interpreteren en daarmee nietszeggend is.
avatar van Klaudkil
Klaudkil ( 290   2) 10-11-2016 17:15
Erg leuke game en voor iemand die al snel bang is met geesten etc was een bepaalde level letterlijk een hel hahaha.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 11-11-2016 10:16
Leuk idee zo'n euro waardering, maar exact hetzelfde als een cijfer. De een heeft er 60 euro voor over en de ander een natte scheet. Daarom baseer ik mijn aankoop ook nooit op reviews, maar kijk dan wat filmpjes op YouTube en bedenk dan of ik het spel wel of niet koop...
avatar van BrainsBush
BrainsBush ( 174 ) 12-11-2016 10:24
prima review. Leuke game. Met dit soort games is het ook leuk om de vrienden of familie, die niet zo 'hardcore gamers' zijn, kennis te laten maken met VR.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 13-11-2016 23:31
Quote:
prima review. Leuke game. Met dit soort games is het ook leuk om de vrienden of familie, die niet zo 'hardcore gamers' zijn, kennis te laten maken met VR.

Je maakt weinig vrienden met deze game denk ik Scary. Toffe game en zijn geld zeker waard.
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 15-11-2016 10:28
Quote:
Leuk idee zo'n euro waardering, maar exact hetzelfde als een cijfer. De een heeft er 60 euro voor over en de ander een natte scheet. Daarom baseer ik mijn aankoop ook nooit op reviews, maar kijk dan wat filmpjes op YouTube en bedenk dan of ik het spel wel of niet koop...
Eenigste probleem met VR Games je kan ze niet echt goed kijken doormiddel van Youtube het geeft totaal geen beeld zoals het er uitzien wanneer je de bril ophebt.
Misschien moeten ze meer demo's uitgeven en voor reviews maak ze in 360 formaat als je dan al een VR bril heb kan je teminste een beetje inleven hoe het er uit ziet,
avatar van Niels
Niels ( 18305   1) 15-11-2016 12:12
Quote:
Leuk idee zo'n euro waardering, maar exact hetzelfde als een cijfer. De een heeft er 60 euro voor over en de ander een natte scheet. Daarom baseer ik mijn aankoop ook nooit op reviews, maar kijk dan wat filmpjes op YouTube en bedenk dan of ik het spel wel of niet koop...

Ja, het blijft een mening. Maar een euro heeft tenminste échte waarde. De schaal waarop het cijfer gezet wordt (1-tot-100) is echter voor elke reviewer anders.

Een enkeling gebruikt de cijfers 1-40 bij slechte games. Bij anderen is 40-60 hun waardering voor slechte games en wordt 1-40 nooit gebruikt.

De score blijft natuurlijk de mening van de reviewer, waarbij de een een game een euro waard vind en de ander er voor 50 euro plezier aan beleefd - maar een uitdrukking in euros: wat vindt de reviewer het waard - zegt zoveel meer (over de mening van de reviewer) dan een waarde uitgedrukt in een score waarvan de waarde compleet abstract en nietszeggend is.