Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Review: Destiny 2: Shadowkeep (PC)

Al sinds 2010 produceert Bungie Destiny-games voor Activision Blizzard. Daarbij schuwde het nooit strategieën om in een korte tijd zo veel mogelijk geld uit de zakken van haar spelers te kloppen. Als je vanaf het begin Destiny 1 speelde en alle uitbreidingen kocht, dan was je ongeveer 175 euro kwijt geweest aan het spel. Voor sommigen was dat wat gortig voor een spel waar na amper drie jaar de stekker al uit werd getrokken om opnieuw te beginnen met een opvolger die maar weinig essentiële veranderingen doorvoerde en zelfs minder inhoud bood dan het origineel. Spelers hadden een donkerbruin vermoeden dat ze hierin de invloed konden ontwaren van kwaadaardige stiefmoeder Activision Blizzard, die Bungie dwong om winstmaximalisatie te verkiezen boven het ontwikkelen van een boeiende looter shooter.


Het kwam voor velen dan ook als een welkome verrassing toen dit jaar werd aangekondigd dat Bungie het contract met Activision Blizzard ging verbreken om het spel zelf uit te gaan geven als een free-to-play-game onder de titel Destiny 2: New Light. Tegelijkertijd werd de nieuwe uitbreiding Shadowkeep aangekondigd en de verwachtingen waren hooggespannen voor dit eerste onafhankelijke werk. Wat speelt Bungie klaar nu het is ontsnapt uit de kerkers van Activision Blizzard?

To the Moon
In Shadowkeep reizen Guardians af naar de maan. Deze locatie zal spelers van de eerste Destiny bekend voorkomen, aangezien het exact dezelfde omgeving is als in het eerste spel, maar dan met een fikse uitbreiding. Het gros van de nieuwe content moet hier worden gezocht, te weten: verhalende missies, twee nieuwe Strikes, de nieuwe Vex Offensive-modus, een nieuwe Raid en de nog te verschijnen nieuwe Dungeon. Het aantal nieuwe Strikes is wat aan de magere kant, maar kwalitatief zijn ze prima. Met name The Scarlet Keep Strike zit audiovisueel erg goed in elkaar, waarbij vooral de finale en de begeleidende opzwepende muziek voor aardig wat adrenaline kan zorgen. In Vex Offensive worden Guardians naar The Black Garden (wederom bekend uit de eerste Destiny) geteleporteerd om daar de opmars van de Vex te stoppen. Het is een modus voor zes spelers die lijkt op de Raids, maar het is een stuk korter en ondersteunt matchmaking.


Andere nieuwe gameplay-elementen die zijn doorgevoerd zijn het nieuwe Armor 2.0-systeem en Finishers. Armor 2.0 stelt spelers in staat om Mods te installeren in verschillende onderdelen om zo een aantal perks te activeren. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je hand cannons aanzienlijk sneller te herladen of om meer weerstand tegen Void Damage te hebben. Het vermogen om uitrusting te personaliseren is een goede toevoeging, echter zal je er pas in de endgame veel gebruik van maken. Mods worden namelijk langzaam en willekeurig uitgedeeld. Bovendien verander je continu van gedragen voorwerpen totdat je in de buurt komt van de nieuwe level cap van 950 Power (of 960 Pinnacle Power voor de hardcore speler), waardoor het vaak de moeite van het installeren niet waard is.

Finishers zijn een minder ingrijpende verandering. Het stelt spelers in staat om een vijand af te maken wanneer deze op ongeveer één derde van zijn leven is. Met een druk op G speelt dan een spectaculaire animatie af. Het ziet er leuk uit, maar in de praktijk heeft het vaak niet zoveel nut. De animatie duurt een paar seconden, gedurende welke je niet onschendbaar bent. Bovendien volstaat voor zwakkere vijanden een normale melee-aanval en die is veel sneller. Om het toch een bestaansrecht te geven heeft Bungie Finishers gekoppeld aan bounties en een aantal Mods die je bijvoorbeeld meer Glimmer geven als je een vijand kapotmaakt met een Finisher. Wat ook jammer is, is dat de afgespeelde animatie altijd dezelfde is. Wil je wat afwisseling? Dan mag je je naar de Eververse-winkel begeven waar nieuwe Finishers beschikbaar zijn voor ongeveer acht euro per stuk. Is dit die net gewonnen onafhankelijkheid?  Ten slotte zijn er ook drie “nieuwe” Crucible maps. De aanhalingstekens zijn op zijn plaats, want slechts één is echt nieuw. De andere twee stammen uit, je raadt het al, de eerste Destiny.


Het begin van het begin

Ooit werd Destiny aangekondigd als online FPS die zich in verhaalvertelling kon meten met spellen als Mass Effect. Hoewel deze illusie in 2014 al overtuigend werd gebroken, maakt Bungie in haar aanprijzingen nog altijd gewag van een boeiende verhaalmodus. In Shadowkeep ontdekt Eris Morn, een Vendor NPC uit het origineel, een gigantisch piramidevormig artefact op de maan. In haar wijsheid noemt ze dit 2001: A Space Odyssey-achtige object The Pyramid. Het artefact blijkt Nightmares te huizen en heeft een mysterieuze invloed op haar. Bovendien manifesteert het overal de geesten van overleden Guardians en maakt het sommige vijanden sterker. Tijd om te ontdekken wat er allemaal aan de hand is in die piramide dus. Helaas is de beschrijving van de opzet van het verhaal meteen ook een accurate samenvatting van het plot. Wat hier wordt aangeboden is een twee uur durende proloog die met behulp van behoorlijk wat grinden wordt opgerekt tot vijf uur. Het is echt ondermaats. Sommige spelers lijken te geloven dat de rest van de verhaalmissies gedurende het komende jaar episodisch worden gelanceerd, maar Bungie zegt hier in de roadmap van het huidige seizoen niets over. Het verleden leert ons dat het goed tot de volgende uitbreiding kan duren voor het verhaal weer wordt voortgestuwd.


De vier seizoenen

Met Shadowkeep introduceert Bungie een nieuwe invulling aan de Seasons die het spel al kende. Tegenwoordig is een Season vergelijkbaar met de term zoals die wordt gebruik in spellen als Fortnite. Een seizoen duurt iets minder dan drie maanden en geeft spelers honderd tiers, levels of wat dan ook om te ontgrendelen. Een deel van de beloningen is gratis beschikbaar, maar voor de lucratieve bonussen moet een Season Pass worden aangeschaft. Deze zullen worden verkocht voor tien euro per stuk, maar de huidige Season Pass zit inbegrepen bij aankoop van Shadowkeep. Op deze manier lijkt Bungie een slaatje te willen slaan uit het huidige free-to-play-model. Op zich geeft het systeem een aardig gevoel van voortgang, aangezien levelen nu in ieder geval iets betekent, wat voorheen niet het geval was voor veteranen. Er moet echter wel behoorlijk wat gespeeld worden om alle beloningen vrij te spelen en ook zijn er nu al vier seizoenen aangekondigd. Het is maar de vraag of veel spelers zin hebben om zoveel tijd en dertig euro te stoppen in veelal cosmetische geinigheidjes.


Conclusie

Shadowkeep is niet de revolutionaire uitbreiding die een keerpunt markeert in het bestaan van Destiny. Daarvoor is de inhoud voor 35 euro te mager en zijn de verbeteringen te incrementeel. Wat het biedt is simpelweg meer Destiny 2 en dat is in de huidige staat van het spel niet mis. Al met al is het spel er namelijk nooit beter aan toe geweest. We zijn nu immers vier uitbreidingen verder, waardoor het totale aanbod aan planeten, wapens en activiteiten groot genoeg is om aardig wat afwisseling te bieden. Het aandeel van Shadowkeep daarin is echter zo gering dat het een goed idee is om eerst de gratis versie van Destiny 2 goed door te spelen voordat je een aankoop van deze nieuwste uitbreiding overweegt.  

 


 

Geplaatst door David Doorakkers op 14-10-2019
Aantal keer bekeken: 1533

Laatste reacties

avatar van Kuros
Door Kuros (107 reacties) op 15-10-2019 10:19
( PM )
Ik vind het niet helemaal oke om een game van betaald nu gratis aan te bieden en geen enkele vorm van compensatie voor de klanten die gewoon 60,- hebben betaald voor de game. Maargoed, ik speel het spel toch niet meer dus hoef me er niet druk om te maken.

Maar als ik geweten had dat een game binnen zo'n korte periode gratis zou worden had ik het wel geduldig afgewacht.
avatar van Joost013
Door Joost013 (145 reacties) op 15-10-2019 11:26
( PM )
Quote:
Ik vind het niet helemaal oke om een game van betaald nu gratis aan te bieden en geen enkele vorm van compensatie voor de klanten die gewoon 60,- hebben betaald voor de game. Maargoed, ik speel het spel toch niet meer dus hoef me er niet druk om te maken.

Maar als ik geweten had dat een game binnen zo'n korte periode gratis zou worden had ik het wel geduldig afgewacht.


Het blijft natuurlijk volledig hun eigendom waarmee ze kunnen doen wat ze willen. Belangrijkste keuze is nog altijd met je portemonnee (iets wat veel Destiny spelers ook al gedaan hebben aangezien D2 bagger verkocht).
avatar van Gunghir
Door Gunghir (3571 reacties) op 15-10-2019 11:27
( PM )
oef 3 sterren maar
gelukkig heb ik me stadia order geannuleerd.

het feit dat destiny 2 f2p werd en doom is uitgesteld,
heeft voor mij de stadia nutteloos gemaakt
avatar van Heart1982
Door Heart1982 (341 reacties) op 15-10-2019 12:40
( PM )
Ik ben het eens met bovenstaande review, echter wat voor de harde kern natuurlijk ook meespeelt in de aanschaf, is dat vele van ons al meerdere seizoenen meespelen en de game mechanics gewoon goed zijn.

Ja het is jammer dat je niet alles krijgt waar dat je op hoopt, de scheiding met Activision daar had ik meer van verwacht en wederom is het grinden totdat je een ons weegt, echter vele van ons nemen dat op de koop toe, want hoe leuk is het om toch even met je clan wat strikes te spelen, een raid te proberen of een lekker avondje door te brengen met het questen naar een nieuwe exotic.

Dus ja, het is mager en niet helemaal waar dat ik op hoopte (persoonlijke mening). Echter het brengt ons wel weer net die volgende uitbreiding die je nodig hebt om hem toch weer op te pakken. En voor die verslaafde onder ons is een bedrag van 40-60 euro niet veel als je weet hoeveel uur dat we daar online doorbrengen.
avatar van RaBol
Door RaBol (15 reacties) op 15-10-2019 12:43
( PM )
Persoonlijk ben ik een groot fan van Destiny (deel 1 en 2). Aan het eind van vorig seizoen had ik nagenoeg alles voor mijn klasse vrijgespeeld en was ik even klaar met Destiny. Meestal trok de volgende dlc mij wel weer aan, maar bij shadowkeep heb ik dat niet. Misschien aan de setting of gebrek aan pinnacle weapons. Zijn hier mensen die shadowkeep gespeeld hebben, zo ja, is het waard om terug te komen. Of zal ik een seizoen overslaan?
avatar van Saego
Door Saego (703 reacties) op 15-10-2019 12:59
( PM )
Ik speel zo af en toe Destiny 2, maar Shadowkeep sla ik lekker over. New Light voegt genoeg content toe en voorlopig ben ik daar wel zoet mee. Had wel gehoopt, voor nieuwe spelers, dat de game noob friendly is. Want dat is het helaas nog steeds niet.
avatar van Xandrilios
Door Xandrilios (137 reacties) op 15-10-2019 15:03
( PM )
Quote:
Ik vind het niet helemaal oke om een game van betaald nu gratis aan te bieden en geen enkele vorm van compensatie voor de klanten die gewoon 60,- hebben betaald voor de game. Maargoed, ik speel het spel toch niet meer dus hoef me er niet druk om te maken.

Maar als ik geweten had dat een game binnen zo'n korte periode gratis zou worden had ik het wel geduldig afgewacht.


Red War (OG Destiny 2), Curse of Osiris en Warmind zijn gratis. Forsaken en Shadowkeep niet. Laatste is Warmind: Release May 8, 2018 (src http://en.wikipedia.org/wiki/Destiny_2_post-release_content) Anderhalf jaar na dato gratis maken lijkt me niet heel verschrikkelijk wel?
avatar van EEK79
Door EEK79 (1750 reacties) op 15-10-2019 17:12
( PM )
Quote:
Ik vind het niet helemaal oke om een game van betaald nu gratis aan te bieden en geen enkele vorm van compensatie voor de klanten die gewoon 60,- hebben betaald voor de game. Maargoed, ik speel het spel toch niet meer dus hoef me er niet druk om te maken.

Maar als ik geweten had dat een game binnen zo'n korte periode gratis zou worden had ik het wel geduldig afgewacht.


Denk dat er veel spelers zijn waaronder ik die dit prima vinden. Ik heb toch allang van die content genoten en hierdoor is er een lage drempel gecreëerd voor mensen om in te stappen. En bij een game als destiny met pvp en pve coop aspecten is meer mensen altijd goed. Verder zijn er tal van games na een x aantal jaar via ps plus beschikbaar of voor 10 euro in de budgetbak.