Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Final Fantasy VII Remake Intergrade (PC)

Toen Final Fantasy VII Remake op 10 april 2020 uitkwam voor de PlayStation 4, deden vrijwel meteen geruchten de ronde dat de game slechts tijdelijk exclusief voor dat systeem zou zijn. Sony zal wel betaald hebben om het spel een jaar lang voor zichzelf alleen te hebben. Toch? Helaas werd in het voorjaar van 2021 met geen woord gerept over een mogelijke uitgave voor andere consoles of de PC. Afgelopen juni kwam de verbeterde Intergrade-versie uit voor de PlayStation 5 en nog steeds bleef het stil over mogelijke ports. Alle hoop leek verloren, totdat Square Enix tijdens The Game Awards aankondigde dat Final Fantasy VII Remake Intergrade tóch zijn weg naar de PC zou vinden als Epic Games Store-exclusive. Een luttele week later had ik de game al in mijn digitale handen. Is de port het lange wachten waard geweest of had FF VII Remake beter op de PlayStation thuis kunnen blijven?


Dit is alweer Budgetgamings derde recensie van FF VII Remake in iets meer dan anderhalf jaar tijd. In dit artikel zal ik het daarom vooral over de kwaliteit van de port hebben en niet over de inhoud van het originele spel. In de reviews van de oorspronkelijke remake en die van de verbeterde PlayStation 5-versie kon je al lezen dat wij erg te spreken waren over deze moderne JRPG’s.

Onder Japanse ontwikkelaars heeft de PC nooit erg hoog in het vaandel gestaan. Vroeger mocht je blij zijn als een Japans spel überhaupt verscheen voor de PC, de verschrikkelijke optimalisatie en wagonlading aan glitches nam je er dan voor lief bij (*kuch* Resident Evil 4 *kuch* *KUCH* Dark Souls *KUCH*). Gelukkige staat de handige modding community altijd paraat om de spellen te repareren, maar het moge duidelijk zijn dat een overzetting van een Japans spel naar de PC altijd een spannende gebeurtenis is. Waar is het balletje deze keer ergens geland?  


De PC-versie betreft een behoorlijk rechttoe-rechtaan overzetting van de PlayStation 5-versie – inclusief de Intermission DLC dus. Dat betekent dat we ook op de PC o.a. verbeterde textures, sneller inladen van deze textures en verbeterde lichteffecten voorgeschoteld krijgen. Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om het spel op eender welke resolutie te spelen op hogere framerates, terwijl je bij de Playstation 5-versie moet kiezen tussen een Graphics-modus (30 fps met hogere grafische fideliteit en een 4k-resolutie) of Performance-modus (60 fps met een lagere resolutie en uitgeklede grafische effecten). Een snelle blik op het Graphics Settings-menu brengt echter meteen wat opvallende zaken aan het licht. Ten eerste is dit menu zacht gezegd nogal minimalistisch. Je kunt hier kiezen op welke resolutie het spel weergegeven dient te worden, of je de textures en schaduwen op High of Low wilt zetten, hoe hoog de framerate mag zijn, hoeveel personages er tegelijkertijd op het scherm kunnen verschijnen en er is een HDR-toggle. Dat was het. Spijtig genoeg betekent dit dat de game geen gebruik weet te maken van high-end machines en ook is er weinig ruimte om zelf tot een compromis te komen tussen prestatie en grafische kwaliteit.


Ten tweede is de Framerate-optie nogal opvallend. Het is in principe niet nodig om een framerate te kiezen op de PC; het spel zal normaliter zoveel frames op het scherm spatten als het systeem en de monitor toelaten. Wel wordt soms de mogelijkheid voorzien om de framerate te begrenzen, zodat de presentatie op het scherm consistent vloeiend blijft, terwijl op de achtergrond de game wild fluctueert tussen een fps van 55 en 98. Mijn eerste gedachte was dan ook dat FF VII Remake zo’n begrenzer had geïmplementeerd. Ik koos daarom voor 90 fps, waarop het spel inderdaad erg vloeiend speelde en het doel van 90 fps vrijwel constant behaalde. Dat is gezien mijn configuratie (Ryzen 5 3600 i.c.m. een Radeon RX 5700) en gekozen resolutie van 1440p nogal verdacht. Dit deed me denken dat het spel met behulp van een dynamische resolutie altijd de ingestelde framerate probeert te behalen, ook al wordt dat in het menu zo niet gespecificeerd (de andere optie, dat het spel werkelijk geniaal geoptimaliseerd was op dag één, leek me te vergezocht). Inderdaad, in de zwaardere, drukkere gebieden van FF VII Remake – zoals de Sector 7 Slums – was een vermindering van de resolutie soms duidelijk merkbaar. In principe is er niets mis met zo’n dynamische resolutie, zeker wanneer deze niet te agressief werkt. Het grote probleem hier is dat de speler gedwongen wordt een framerate te kiezen (30, 60, 90 of 120 fps) en het niet mogelijk is om geen gebruik te maken van deze verborgen dynamische resolutie. Onbegrijpelijk.


Het duurde niet lang voordat het internet – onder aanvoering van de gerespecteerde technische analisten van Digital Foundy – aan de haal ging met deze vreemde gebreken. De indruk is ontstaan dat het hier om een ongelooflijk slechte port gaat. Vooral het zogenaamde microstuttering werd hierbij vaak uitgelicht. De port heeft namelijk de neiging om soms, vooral in de meer drukbevolkte gebieden, wat frames over te slaan. Het resultaat is een kleine hapering die je vaak beter voelt dan echt goed kan waarnemen. In mijn ervaring gebeurt dit echter alleen in drukke hub areas en dan alleen wanneer de personages in rap tempo door deze gebieden sprinten. In de meerderheid van de locaties had ik nergens last van en draaide de game op een zeer stabiele 60 fps. Belangrijker nog is dat ik tijdens de gevechten, wanneer de prestatie er echt toe doet, nergens last van had. Wanneer je je hier echt immens aan stoort is het aan te raden om een hogere framerate te selecteren, een val van 120 naar 118 frames is immers minder opvallend dan een val van 60 naar 58 frames.


Ik ben me er bewust van dat dit bovenstaande relaas nogal negatief aandoet en gek genoeg reflecteert dat niet goed mijn positieve ervaring met deze port. Ik wilde hier enkel aandacht aan besteden om de port zo compleet mogelijk te verslaan. De waarheid is dat deze port voldeed aan de verwachtingen die ik persoonlijk had. Ik wilde simpelweg de PlayStation 5-versie spelen, omdat ik net als de rest van de wereld geen PlayStation 5 heb. FF VII Remake op de PlayStation 4 is een uitstekend spel, maar ik heb veel meer genoten van de port van Intergrade. Als je niet bewust op zoek gaat naar minderwaardige textures ziet het spel er werkelijk fenomenaal uit, waarbij het ook nog eens geweldig speelt op 60 fps. Ik dacht van tevoren dat bij een wat langzamer spel als FF VII Remake de hogere framerate niet zoveel zou uitmaken, maar het tegendeel bleek waar. Gevechten gaan me veel beter af en ik beleef er meer plezier aan.


De geuite kritiek kan niet echt weerlegd worden, maar het is belangrijk om deze te relativeren. Veel van het geleverde commentaar komt erop neer dat de hoge eisen van fanatici met een grafische kaart uit de onwaarschijnlijk dure en lastig te verkrijgen RTX 3000-serie niet worden ingewilligd. Inderdaad, de port maakt geen gebruik van de vele mogelijkheden die de nieuwste hardware biedt, zoals Ray Tracing of DLSS. De aangeboden grafische opties zijn ondermaats voor een PC-game en framedrops van 60 naar 58 bij een resolutie van 1080p zouden niet plaats mogen vinden op een RTX 3090. Heb jij het geluk om deel uit te maken van deze exclusieve groep? Dan doe je er wellicht goed aan om te wachten tot het spel beter is geoptimaliseerd. Beschik je net als ik over een PC voor normale stervelingen en heb je geen PlayStation 5? Dan is dit een mooie kans om een van de grootste en opzienbarendste JRPG’s van de afgelopen jaren eindelijk eens te spelen met een resolutie en framerate naar keuze.

Tenslotte dient nog één heikel punt besproken te worden; het feit dat deze port enkel te koop is in de Epic Games Store met een adviesprijs van 79,99 euro. Iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij of zij van deze winkel vindt, maar dat de prijs absurd hoog is is evident. Zolang het monopolie op de PC-versie van FF VII Remake in stand blijft, zal de prijs vermoedelijk niet snel drastisch dalen. Het is te hopen dat het spel ook verschijnt in andere winkels en er geconcurreerd kan worden op de prijs, want hoewel het een acceptabele port is van een uitstekende game, is het lastig om hem voor deze prijs al te sterk aan te raden.



David Doorakkers (DavidNL)

Aspirant taal- en letterkundige. Sinds de jaren negentig grootgebruiker van boeken, stripboeken, films, series en uiteraard ook games. Heeft een zwak voor de betere verhalende spellen, alhoewel hij ook te porren is voor een goede racer of fighter.

Aantal keer bekeken: 6309

Laatste reacties

avatar van Lioness
Lioness ( 670   4) 24-12-2021 22:37
Ik vond final fantasy xv geweldig en keek uit naar deze! Maar inderdaad wachtte ik op de pc (of series x) versie, die er vast wel komt net als xv (die ik overigens wel op ps4 op day 1 speelde).
Maar wat duurde het lang, ik was het eigenlijk vergeten tot deze post.... en dan €80?? Ik dacht dat epic game store juist goedkoper zou zijn ivm minder fees voor developers oid. Ik wacht wel wat langer tot die max €40 is of nog beter : op gamepass staat.

Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat dit veel verkocht wordt. Iedereen die zo lang gewacht heeft wilt vast nog wel wat langer wachten voor een normale prijs.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 904 ) 27-12-2021 19:02
final fantasy VII remake intergrade final mix 1.5 re : coded
avatar van Asimb0mb
Asimb0mb ( 3503   9) 03-01-2022 11:09
Quote:
final fantasy VII remake intergrade final mix 1.5 re : coded
358/2 Days
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 9800   19) 03-01-2022 11:18
Zal de game kopen op PC zodra die op steam beschikbaar is. Epic kan de pot op.
avatar van Jasper1911
Jasper1911 ( 50 ) 26-01-2022 12:26
Mijn piratendagen zijn allang voorbij omdat ik geen schrale student meer ben, maar als iets alleen in de epic store staat dan ben ik toch geneigd om mijn houten been weer af te stoffen