Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App
Final Fantasy VII Remake (PS4)
90 100 1

Review Final Fantasy VII Remake (PS4)

Voor de E3 van 2015 gingen er al lange tijd geruchten dat een remake van Final Fantasy VII in ontwikkeling was. En voor veel mensen was dat ook al jarenlang een vurige wens die ze werkelijkheid zagen worden. Nu zijn we bijna vijf jaren verder en is het eerste deel in de episodische remake daadwerkelijk verkrijgbaar. Is FFVII Remake (FFVIIR) een goede game geworden en kan dit eerste stuk goed op zichzelf staan? Dat lees je hier in de review.



Final Fantasy VII op de originele PlayStation is voor veel mensen hun eerste introductie met de serie geweest. Door de vele afwisselende locaties, kleurrijke personages en het toegankelijke maar ook diepgaande vechtsysteem wist het vele miljoenen mensen fan van de serie te maken. Maar net als met je allereerste liefde zijn de herinneringen vaak mooier dan de werkelijkheid. Als je de oude game vandaag de dag opstart zie je dat het grafisch niet half zo mooi is als je dacht dat het was. Juist op de vlakken van combat, graphics en de personages is de remake enorm veranderd. Sommige mensen zullen de verandering van turn-based gevechten naar real-time misschien jammer vinden. En hoewel FFVIIR wel een klassieke modus biedt, is dit niet helemaal hetzelfde als je gewend was. De Classic Mode geeft je namelijk ruimschoots de tijd om keuzes te maken tijdens de gevechten. De ATB-meter van het origineel is nog steeds aanwezig, en is ook in deze remake van groot belang voor het inzetten van magie, vaardigheden en het gebruiken van items.


Geen wapen wordt overbodig
Je bent vrij om met je wapens de hele tijd aan te vallen, ongeacht of je ATB-meter vol is. Dat is een vrij grote afwijking van het origineel. Maar omdat SquareEnix voor real-time gevechten heeft gekozen, kun je tijdens de gevechten vrij rondrennen door de wereld. Daarnaast zul je actief aanvallen kunnen blokkeren met R1 en als je een aanval liever wilt ontwijken kun je opzij rollen met de cirkel-knop. Daarnaast is het in FFVIIR ook mogelijk om naast magie gebruik te maken van een Summon. Indrukwekkende monsters zoals Ifrit, Shiva en Bahamut verschijnen dan als een vierde teamlid op het strijdtoneel en je kunt ze, door het inzetten van een ATB-balkje, een stevige aanval laten doen. Summons waren ook aanwezig in het origineel en zijn ook in de remake spectaculair te noemen. Ze zitten dit keer wel op een timer en zijn ook alleen tijdens gevechten met eindbazen op te roepen, dus het is vooral aan te raden om ze in te zetten wanneer het kan.

FFVIIR heeft per personage een beperkte selectie aan wapens die je kunt verzamelen. Sommige wapens zijn overigens zo zeldzaam dat je ze alleen kunt krijgen als je ze bij specifieke eindbazen weet te stelen door middel van Steal Materia. Heb je een wapen uitgekozen waar je mee wilt vechten? Dan is het goed om te weten dat elk wapen een unieke vaardigheid heeft. Deze vaardigheid is gekoppeld aan je wapen, en als je een ander wapen kiest schakel je automatisch naar de nieuwe skill. Het toffe is dat je deze vaardigheden wel kunt aanleren door ze tien keer te gebruiken tijdens gevechten. Heb je dat gedaan? Dan kun je de specifieke skill altijd gebruiken via Abilities, ongeacht het wapen dat je in handen hebt. Het zorgde ervoor dat ik de wapens die niet per se bij mijn speelstijl pasten toch een tijdje gebruikte. Daarnaast krijg je met het levellen van je personages ook steeds meer SP tot je beschikking. Deze SP heb je nodig om je wapens te verbeteren en modificaties voor je wapens vrij te spelen.

Het mooie aan dit systeem is dat elk vrijgespeeld wapen invloed op je speelstijl heeft. Sommige wapens zijn meer gericht op het boosten van je magie, terwijl andere wapens beter zijn in het tot wankelen brengen van je tegenstanders. Dat doe je overigens door vooral door de verdediging van vijanden heen te breken en ze murw te slaan met aanvallen. Wat ik erg prettig vind aan dit systeem van je wapens verbeteren is dat zelfs de wapens waarmee je start altijd nog een optie blijven om te gebruiken. De SP die je gebruikt om je wapens te verbeteren kun je ook verdienen met het vinden van manuscripten. Deze zijn soms te krijgen als beloningen van quests, maar je vindt ze ook bij een handjevol winkeltjes of in het bezit van hele sterke monsters. Wat die beesten daadwerkelijk met een boekwerk moeten is en blijft natuurlijk een groot mysterie.


Materia Matters
Nieuwe vaardigheden, magie en perks verdien je met het verbeteren van Materia. Deze bollen bevatten namelijk geconcentreerde hoeveelheden Mako en voorzien je teamleden van een breed scala aan vaardigheden. Met het verslaan van elke vijand verdien je Ability Points, beter bekend als AP. Elke materia bol begint op niveau één en kan oplopen tot niveau vijf. Wat de vereisten van een nieuw niveau zijn, hangt af van het type Materia dat je wilt verbeteren. Zo duurt het bij de betere Materia vaak ook wat langer tot je hun volle potentie hebt bereikt. De Summons Materia die je verdient en vindt tijdens het verhaal zijn overigens altijd op maximale sterkte en hoef je dus ook niet meer te levellen, wat in het origineel behoorlijk lang kon duren. In het origineel was Materia ook meer een levend iets dat bij het maximaliseren van een orb ook een volledig nieuwe orb opleverde. Zo kon je langzaam maar zeker je teamleden uitbouwen tot allround vechters die alles konden. Dat is in deze remake niet langer het geval. Zo heeft het spel voor zover ik weet maar een enkele orb van Magnify Materia. Deze Materia kun je koppelen aan een andere Materia om zo meerdere doelwitten aan te vallen in plaats van een enkele. In het origineel hadden we nog All Materia, maar dat is helemaal niet meer in het spel te vinden. Deze beperking zorgt er wel voor dat je slimme keuzes moet maken over hoe je jouw team wilt uitrusten. Want door het redelijk beperkte aanbod van de betere materia kun je nu niet langer je volledige team uitrusten met Materia die bepaalde elementen zoals bliksem, vuur of ijs absorberen. Gelukkig zijn er wel een paar Materia in het spel te vinden die de groei van Materia, levels en je vermogen flink doen toenemen.


Van zes naar dertig naar vijftig uren content
Omdat SquareEnix vanaf het begin heeft aangegeven dat dit eerste deel van de remake slechts Midgar zou behandelen had ik aanvankelijk wat twijfels over de totale speelduur van het spel. Ik heb de game in bijna dertig uren uitgespeeld en toen vierentwintig van de zesentwintig side-quests voltooid. De reden dat niet alle missies voltooid waren, is omdat de keuzes die je maakt tijdens het verhaal en de antwoorden die je geeft op vragen soms van invloed zijn op welke missies er beschikbaar komen. Dat houdt dus in dat je het spel meerdere keren moet spelen om alles te kunnen zien. Hetzelfde geldt voor de Hard-mode die vrijgespeeld wordt als je het spel de eerste keer uitspeelt. Bij het voltooien van de game krijg je gelukkig ook de mogelijkheid om de verschillende hoofdstukken opnieuw te spelen en zo eventueel gemiste items, side-quests of tegenstanders die je niet hebt gevonden alsnog op te sporen. Als we het over hoofdstukken hebben dan wordt ook wel duidelijk dat deze eerste remake van FFVII behoorlijk lineair is qua opzet. Bepaalde hoofdstukken zijn wat opener dan de rest en bieden je wat meer ruimte om de wereld te verkennen, maar over het algemeen is deze remake een behoorlijk gestroomlijnd geheel. Zelfs met het voltooien van bijna alle extra opdrachten vond ik mijn eerste run door het verhaal behoorlijk kort aanvoelen. Dat is overigens ook wel te danken aan hoeveel plezier ik had met het terugkeren naar de personages van FFVII, de uitdagende gevechten op Hard-mode, de aanstekelijke muziek en een handjevol momenten tijdens het verhaal die me figuurlijk kippenvel gaven.


Grafisch indrukwekkend, maar zeker niet perfect
Grafisch is FFVIIR vaak indrukwekkend mooi met gedetailleerde karaktermodellen van de hoofdcast. Van mooie kleurrijke ogen, vlekjes op de huid en meebewegende haren. Ook verschillende texturen van kleding op Cloud zien er geweldig uit. En de game draait daarnaast op zowel de originele PS4 als de PS4Pro heel stabiel. Toch zijn er ook gebieden die duidelijk niet dezelfde hoeveelheid aandacht hebben gehad. Zo zie je geregeld lage resolutie texturen in de wereld om je heen, worden veel NPC’s ingeladen als je langs rent en kom je af en toe objecten zoals rotsen, planken en deuren tegen die weinig tot geen detail vertonen. Het is vooral het contrast tussen die situaties en de uitstekende sfeer en belichting, geweldige gedetailleerde karaktermodellen van Cloud, Tifa, Barret en Aerith en de schaal van de locaties die je bezoekt die af en toe een beetje afbreuk aan de ervaring kunnen doen. Ik vermoed dat de meeste van deze problemen toch terug te leiden zijn tot het gebruik van Unreal Engine 4, want er zijn zoveel games die dergelijke issues hebben. Het zijn kleine tekortkomingen die vooral opvallen omdat de game juist tot zulke grote hoogtes stijgt als de actie in volle gang is. De Summons, vele gevechten en de cutscenes die het verhaal uiteenzetten zijn namelijk zo uitzonderlijk mooi, dat ik geregeld wenste dat de game dat niveau tijdens de hele ervaring wist te behouden.


Al het oude is weer als nieuw
Naast het grafische aspect is ook de muziek het vermelden waard. Oude bekende nummers komen allemaal weer voorbij. Vaak in een nieuw jasje, met orkestrale ondersteuning. Maar ook de wijze waarop sommige nummers qua toon en sfeer tussen bepaalde winkeltjes en gebouwen kunnen veranderen, omdat het beter bij de gebouwen die je inloopt past, is tof gedaan. Daarnaast hebben we met deze remake natuurlijk ook te maken met een voice-cast. Van de cast van personages vond ik Sephiroth een interessante keuze, aangezien Sephiroth is ingesproken door Tyler Hoechlin, ook wel bekend als Superman/Clark Kent van de Arrowverse series. Naast de reguliere cast van Cloud, Barret, Tifa en Aerith hebben ook andere leden van hun organisatie Avalanche, zoals Wedge, Biggs en Jessie, een grotere rol in het verhaal gekregen. Omdat in de originele game het Midgard segment ongeveer zes uur gameplay bood, heeft de remake behoorlijk wat extra content gekregen. Zo zijn er volledig nieuwe personages en side-quests geïntroduceerd. Er is bijvoorbeeld een onderzoeker die voor het bedrijf van de badguys van Shinra werkt, maar ondertussen het bedrijf van binnenuit probeert te saboteren. Deze Chadley geeft je ook specifieke uitdagingen om te voltooien. Denk daarbij aan het verslaan van meerdere types van een vijand, twaalf soorten magische materia maximaleren en het verslaan van speciale door hem ontwikkelde Summons. Soms zijn de opdrachten wat vaag qua instructie, maar na wat uitproberen waren de meeste opdrachten wel redelijk makkelijk te voltooien.


Waar voor je geld, of niet?
Het verhaal van FFVIIR heeft een paar extra lagen gekregen ten opzichte van het origineel. De personages zijn beter ontwikkeld en de wereld ziet er grotendeels fantastisch uit. De real-time gameplay is verfrissend en op Hard ook behoorlijk uitdagend. Als je alle trophies wilt verzamelen zul je het spel minstens twee keer volledig moeten doorlopen. Veel van de trophies zijn ook gekoppeld aan de minigames die het spel rijk is. Zo kun je bijvoorbeeld een potje darten en krijg je bij de beste score een orb van materia als beloning, zijn er segmenten in het verhaal waar je al rijdend op je motor je vrienden moet beschermen, zijn er puzzels waarbij timing van groot belang is en kom je op een gegeven moment ook in een club terecht waarbij je een dansnummer moet opvoeren. Vaak zijn deze minigames simpelweg een kwestie van op het juiste moment op een knop drukken, maar de timing kan vooral bij activiteiten in een sportschool even wennen zijn.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je iemand bent die personages naar het maximale niveau wil levellen en of je ervan houdt om een spel volledig uit te spelen, of dat je simpelweg het verhaal wilt doorlopen. Voor de laatste groep kun je tussen vijfentwintig en dertig uren met het verhaal bezig zijn. Mensen die alle trophies willen verdienen zijn vermoedelijk eerder vijftig tot zestig uren bezig. Het scheelt dat je ook alle cutscenes kunt overslaan door het driehoekje ingedrukt te houden, of de game te pauzeren en er dan voor te kiezen om het over te slaan. Dat zou een tweede run op Hard een stuk sneller maken. Voor mij persoonlijk ging mijn tweede run daardoor van dertig uren naar vijftien uren. Ik heb de meeste side-quests overigens wel opnieuw voltooid, omdat er in Hard Mode extra beloningen gekoppeld zijn aan het verslaan van specifieke vijanden. Zo krijg je op die manier nog extra items om je wapens voorbij hun normale limiet te verbeteren. Het is sowieso fijn dat wanneer je de game hebt uitgespeeld, de hoeveelheid ervaring die je verdient verdubbelt en de hoeveelheid AP voor het verbeteren van Materia met drie wordt vermenigvuldigd. Maar je hebt het ook wel nodig om de sterkste vijanden van Hard Mode te kunnen verslaan. Al met al kan ik niet anders stellen dan dat je met Final Fantasy VII Remake qua hoeveelheid uren content wel waar voor je geld krijgt.


Nog vraagtekens?
Voor mij is de grootste vraag vooral of het eerste deel in een serie games, waarvan voor de rest van het verhaal nog geen releasedata bekend, wel zestig euro waard is. Dat is een afweging die iedereen uiteindelijk zelf zal moeten maken. Persoonlijk zal ik dit verhaal wel verder af willen maken en er zit ook zeker genoeg content in dit eerste deel. Toch blijf ik het een vreemde keuze vinden dat er geen duidelijk tijdsplan voor de rest van het verhaal bekend is. Fans van het origineel zullen zich na het voltooien van deze remake ook ongetwijfeld gaan afvragen hoeveel content het volgende deel zal behandelen, want juist na Midgar ga je in het origineel de wijde wereld in en krijg je veel meer keuzevrijheid om je weg te kiezen. En Midgar was in het origineel toch maar iets van tien tot vijftien procent van het verhaal. Dus het is te hopen dat we niet nog zes afzonderlijke titels moeten aanschaffen om de volledige ervaring te kunnen beleven. Het zijn misschien kleine dingen om over na te denken, maar voor mensen die de ontwikkeling van FFVIIR niet hebben gevolgd kan het misleidend en teleurstellend zijn om te denken dat ze met de aanschaf van deze game het volledige verhaal in huis halen.

Conclusie
FFVIIR is een game geworden die me af en toe wat gemengde gevoelens gaf. Het daadwerkelijke verhaal is behoorlijk kort en wordt door een enorme hoeveelheid cutscenes behoorlijk opgerekt. Toch krijgen de personages wel meer diepgang door de uitstekende dialogen, sterke voice acting en de uitzonderlijke kwaliteit van de beelden. Dat die graphics ingame soms wat kleine steekjes laten vallen is wel jammer, maar gelukkig nergens echt zo storend dat het de ervaring verpest. Het grootste nadeel van Final Fantasy VII Remake is eigenlijk dat dit slechts het begin van het verhaal is en er vanuit Square Enix totaal geen enkele informatie bekend is wanneer we weer verder kunnen spelen met Cloud, Tifa, Aerith en Barrett. Want dat de ontwikkelaars met FFVIIR een uitstekende eerste stap op een veel grotere reis hebben gezet is duidelijk. Absoluut het proberen waard.




Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Aantal keer bekeken: 4630 

Laagste 3 prijzen voor Final Fantasy VII Remake (PS4)

41.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Game-Outlet NL 9.0
€  41.95€ 0.00  € 41.95
AllYourGames.nl 9.1
€  41.99€ 0.00   € 41.99
GameResource 9.8
€  41.99€ 0.00   € 41.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Dre_mk3
Dre_mk3 ( 62 ) 13-04-2020 19:38
( PM )
Nette review. Persoonlijk vind ik de herkenning van momenten en gebieden uit het origineel erg tof. Alles voelt zo grootst aan. Heb de game nog niet uitgespeeld, dus kan nog niet oordelen over de lengte van de game. Maar iedereen zit volgens mij bij de 30/40 uur om uit te spelen. Dan is voor een hedendaagse game niet kort. Het voelt gewoon kort omdat bijna iedereen nu in lockdown zit en 8uur non stop zit te gamen. Tja, dan ben je er zo doorheen.
Het voelt een beetje als FF15 met het lineaire uit FF13. Ik vindt hem top. En nogmaals, prima beschreven
avatar van Ekfad
Ekfad ( 520 ) 13-04-2020 19:50
( PM )
Wat een GEWELDIGE game. Zit er nu 14u in en heb mij nog geen seconde verveeld. Nochtans grote fan van het origineel en ik was zwaar teleurgesteld toen bleek dat deel 1 enkel in Midgar zou afspelen.

Maar ze zijn er in geslaagd om iets af te leveren boven mijn verwachtingen. Ja, er zitten kleine foutjes in en soms verlies je het overzicht maar het maakt allemaal niet uit want het lijkt wel alsof ze recht mijn hersenen zijn ingedoken en al mijn nostalgische puntjes hebben afgevinkt. Ik beleef er enorm veel plezier aan.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 799 ) 13-04-2020 21:50
( PM )
Ik vind de game eigenlijk erg wisselend. De hoogtepunten worden afgewisseld met mindere secties en soms zelfs verschrikkelijke dieptepunten. De speelduur wordt gerekt met nutteloze content, er konden wel 4 chapters uitgehaald worden en niemand zou het gemist hebben. Genoeg op de game aan te merken, maar bovenal mis ik het gevoel van verkennen in de dorpjes/slums. Het zijn kleine hubs, waar de NPC iets zeggen als je langs loopt, maar verder is er niet of nauwelijks interactie. Misschien iets van de moderne tijd, maar ik vind het een nadeel. Sidequests zijn er wel, maar die zijn van zulke bedroevende kwaliteit dat je het beter niet kunt doen.

Wanneer de game trouw blijft aan FFVII voelt het episch, emotioneel en vol daadkracht. Op andere momenten voelt het alsof ik de slechtste quests van FFXIII en FFXV aan het spelen ben. Op nog andere momenten waan ik mij in Kingdom Hearts met een onnavolgbaar verhaal.

oooh en dat einde.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 1049 ) 14-04-2020 05:07
( PM )
Ik vind de game niet best, maar aangezien ik daarover al op de FF-forumpagina zit te klagen zal ik daar verder niet over uitweiden.

Ik vraag me alleen af hoe Gerard het voor zich ziet dat Square-Enix even met een concreet plan komt voor de release van de volgende delen van FF7R. Deze game is minstens vijf jaar in ontwikkeling geweest. Hoe zinvol is het dan om nu te zeggen 'we gaan direct verder met de ontwikkeling van de volgende delen, dus verwacht die maar in 2025, 2030, 2035 enz'? Goed, nu ze de Unreal-engine in de vingers hebben en de character models klaar zijn zal het misschien wat sneller gaan. Maak er 2023, 2026 en 2029 van. Is het dan onoverkomelijk om eens in de drie jaar een nieuw deel te kopen? Of gewoon alleen dit deel en de volgende delen niet als de game je totaal niet aanspreekt? Wat maakt het uit dat het verhaal in delen wordt uitgebracht als er toch gewoon volwaardige games van worden gemaakt?
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 35670   44) 14-04-2020 07:31
( PM )
Quote:
Ik vraag me alleen af hoe Gerard het voor zich ziet dat Square-Enix even met een concreet plan komt voor de release van de volgende delen van FF7R

Bij de delen van de FF13 Trilogy zaten tussen de releases 2 jaar. Dus zou daar maar een beetje van uit gaan.
avatar van Benenstrekken
Benenstrekken ( 1052 ) 14-04-2020 08:18
( PM )
Quote:
Ik vind de game niet best, maar aangezien ik daarover al op de FF-forumpagina zit te klagen zal ik daar verder niet over uitweiden.


Dit dus. Leuke game, maar had er meer van verwacht. Na vijf jaar, miljoenen en een groot team had ik wel wat bijzonders verwacht. Ik zou het een 7 of 7,5/10 geven, is alsnog een net cijfer.
avatar van Lokiw
Lokiw ( 37 ) 14-04-2020 08:26
( PM )
Echt een geweldige game, had zeker 5 sterren verdiend.
Het wordt helaas wel weer lang wachten op het volgende deel, zeker door de corona cirisis. Zal me niets verbazen als we ongeveer 5 jaar mogen wachten op deel 2.

Heb hem helaas ook al uitgespeeld en ben van plan hem eigenlijk 1x per jaar uit te spelen en eens een keer hard mode proberen en easy mode. Heb hem al op normal uitgespeeld en was goed te doen.
avatar van Malistix
Malistix ( 1316   2) 14-04-2020 09:33
( PM )
Erg hoge score vind ik het persoonlijk, heb hem uitgespeeld.

Het is sowieso niet echt een remake maar meer een spin-off. Verder zijn er veel elementen die wel te kort schieten, sommige characters doen ze geen goed tijdens deze remake (vooral sephiroth die van een mysterieus karakter naar een hele saaie bad guy word omgetoverd).

Veel issues ook, pop-up, saaie omgevingen, slechte textures veel heen en weer lopen in dezelfde areas, fast travel wat pas unlocked als je het niet meer echt nodig hebt... de lijst kan doorgaan.

Neemt niet weg dat het wel een leuke game is hoor, zeker voor de die-hard fans die de karakters nog een keer wilde zien. Wat je hier gewoon hebt is een game (FF7) die zo goed was dat mensen meer willen met dezelfde lore, characters en wereld en dan heb je al snel 8,9 of 10en omdat alle fouten snel vergeten worden.

Echter is het echt geen fantastische game. Wel een leuke, zeker een aanrader, of je er 60 voor moet betalen? alleen als je een grote fan bent. Want het is meer een prequel dan een volledig verhaal en erg verwarrend als je de wereld niet al kent, mijn vriendin had FF7 nooit gespeeld keek mee en snapte er geen suikerklontje van
avatar van MarkDG
MarkDG ( 1301 ) 14-04-2020 10:15
( PM )
Vrij hoge score. Ik ben groot Final Fantasy fan, maar ik ben toch best een beetje teleurgesteld in FF7R. Dat het niet het volledige verhaal van FF7 bevat, vind ik niet erg. Maar de manier waarop ze nu tijd hebben gerekt om de 25-30u timer te halen, vind ik erg storend. Een hoop nietszeggende cutscenes, een hoop "filler" missies en breek me de bek niet open over de extreem langzame animaties op veel punten. Je wordt ook te vaak geforceerd om langzaam te lopen op punten waar er helemaal niet gesproken wordt en de omgevingen totaal niet visueel indrukwekkend zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb me prima vermaakt. Maar ik heb me toch ook regelmatig geërgerd aan de bovengenoemde dingen. En als je "Remake" in de titel van je spel hebt, verwacht ik een remake. Geen typisch Nomura bullshit verhaal (Spectres en dat bullshit einde). Had het dan "Final Fantasy VII Reboot" genoemd.

Ik ben heel benieuwd naar (en bang voor) hoe ze het tweede deel gaan opzetten. Mijn hype is wel een beetje gedood.
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 454   1) 14-04-2020 11:10
( PM )
Even voorop stellend, ik heb alleen de demo gespeeld.

Ik baalde (zoals zovele) dat deze game in delen uitgebracht zou worden. Zoals dat ik al eens vaker geroepen heb (niemand die zich dat zal herinneren) koop ik alleen volledige games, of GOTY's. Een uitzondering daargelaten (Destiny, Kingdom Hearts).

Ik lees veel verschillende zaken varierend van super lovend, tot enigszins teleurgesteld, tot zeer verontwaardigd. Dit heeft uiteraard te maken met je verwachtingspatroon, maar ook in de tijd die men hier in heeft kunnen stoppen om het te produceren en het daadwerkelijke product wat hieruit voort is gekomen.

Ik wil jullie bedanken voor de inzicht en de verschillende kijken hierop. Ik stel mijn aankoop dan vooralsnog ook even uit en wacht op meer informatie, of een hele vette aanbieding. Kans is natuurlijk heel groot dat de serie in zn geheel uitgebracht gaat worden op de PS5 (of 6 als het teveel jaren in beslag gaat nemen) . Mijn backlog is nog groot genoeg om hierop te kunnen wachten, bedankt!
avatar van Jelster
Jelster ( 80 ) 14-04-2020 12:07
( PM )
Het feit dat ik na 10 uur de schijf uit mijn ps4 heb getrokken, op marktplaats heb gezet, en het origineel voor mijn 12e run ben gaan spelen, zegt genoeg lijkt me.
Wat een teleurstelling.

En dat gerommel in het verhaal. "alles is mogelijk'. Juist ja, er kunnen dus a la kingdom hearts style zo 10 delen van uit komen.

FFXIII all over again. Prachtige graphics, compleet verziekt battle systeem. Maar ik voelde de bui al een tijdje hangen.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 3401   8) 14-04-2020 12:12
( PM )
Echt wat een geweldige game. Geen moment verveeld. Vind het alleen jammer dat mensen teveel blijven hangen in het verleden en het nieuwe niet kunnen waarderen. Ik vond het orgineel heel goed. Ik vind het eerste deel van de remake ook echt goed. Laat ze maar komen met deel 2!
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 1049 ) 14-04-2020 12:21
( PM )
Ik denk niet dat iedereen die de game ruk vindt te veel blijft hangen in het verleden. Daar waar het origineel een cutting edge game was met de beste gameplay van 1997, het beste verhaal van 1997 en de beste graphics van 1997 mag de remake niet eens in de schaduw staan van tientallen andere games van de laatste jaren, laat staan van de beste game van deze generatie. En die is al vijf jaar oud inmiddels.
avatar van Benenstrekken
Benenstrekken ( 1052 ) 14-04-2020 12:21
( PM )
Quote:
Echt wat een geweldige game. Geen moment verveeld. Vind het alleen jammer dat mensen teveel blijven hangen in het verleden en het nieuwe niet kunnen waarderen. Ik vond het orgineel heel goed. Ik vind het eerste deel van de remake ook echt goed. Laat ze maar komen met deel 2!


Het is niet alleen dat, het is ook dat er gewoon te filler is. Chapter 13, 14 en 15 zijn het ergst.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 3401   8) 14-04-2020 12:25
( PM )
Quote:
[..]


Het is niet alleen dat, het is ook dat er gewoon te filler is. Chapter 13, 14 en 15 zijn het ergst.


Vond die chapters zeer vermakelijk voor wat het was. Niet elke chapter is even leuk maar heb me geen moment met ze verveeld.

Quote:
Ik denk niet dat iedereen die de game ruk vindt te veel blijft hangen in het verleden. Daar waar het origineel een cutting edge game was met de beste gameplay van 1997, het beste verhaal van 1997 en de beste graphics van 1997 mag de remake niet eens in de schaduw staan van tientallen games van de laatste jaren, laat staan van de beste game van deze generatie, en die is al uit 2015.


Weet dat je the witcher 3 bedoeld. De game die een buggy mess was tijdens release op de ps4 en xbox one. Dat schijnen veel mensen te vergeten of ze praten er niet graag over omdat het hun favoriete game is. Het is echt een geweldige game geworden met alle dlcs maar persoonlijk vind ik de game niks aan. Maar nogmaals snap wel waarom mensen het de beste game ooit noemen maar zelf kon ik er niet inkomen.
avatar van Benenstrekken
Benenstrekken ( 1052 ) 14-04-2020 12:34
( PM )
Een buggy mess tijdens de release en alsnog de betere game. Dat zegt genoeg. Denk dat je Final Fantasy bril te strak op zit, kritisch zijn mag hoor. De game is verre van perfect.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2076 ) 14-04-2020 12:37
( PM )
Quote:
Daar waar het origineel een cutting edge game was met de beste gameplay van 1997, het beste verhaal van 1997 en de beste graphics van 1997

Excuseer? De graphics waren matig voor de tijd (buiten de FMV). Denk ook niet dat de gameplay zij bijzonder was, maar dat kan ik met minder zekerheid zeggen.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 3401   8) 14-04-2020 12:49
( PM )
Quote:
Een buggy mess tijdens de release en alsnog de betere game. Dat zegt genoeg. Denk dat je Final Fantasy bril te strak op zit, kritisch zijn mag hoor. De game is verre van perfect.


Dat jij het een betere game vind is een mening geen feit natuurlijk.
Ik zelf heb ook dingen ondervonden in de FF7 remake die ik minder goed vond. Zo is de dodge roll 90% van de tijd crap. Maak niet uit of je het juist of niet doet de tracking van de enemy attacks is gewoon too much soms.

Bepaalde sidequests waren best saai. Maar die heb je in elke rpg zelfs in the witcher 3.

Waren er bepaalde dingen die de game onnodig langer maakten? Tuurlijk. De motor minigame vond ik leuk maar wel veelste lang duren. Bepaalde chapters zaten echt te rekken. Niet dat ik het goedkeur maar andere rpgs doen dit ook vaak.

De character AI is redelijk slecht in vergelijking met andere games zoals tales of berseria enzo.

Sommige cutscenes waren best cringy dat moet ik ook toegeven.

Iedereen heeft een eigen mening erover natuurlijk. Maar vind persoonlijk dat er veelste veel vergelijking word gemaakt met het eerste deel. Mijn favoriete FF games zijn btw FF9 en FF10. Ben totaal geen FF7 fanboy want die komt nogeneens voor in mijn top 5 favoriete FF games.
avatar van Benenstrekken
Benenstrekken ( 1052 ) 14-04-2020 12:53
( PM )
Dat laatste ben ik het dus niet mee eens. Het is lastig om het niet te vergelijken met het origineel, want daar is het op gebaseerd. Niet alleen dat, de meeste mensen hebben hem gekocht vanwege het origineel.

Als we het objectief bekijken is het ook een matige game, om de redenen die jij noemt. Als je het origineel nooit gespeeld heb zul je het hoogstwaarschijnlijk zelfs minder leuk vinden, omdat je minder nostalgie hebt en minder waarde hecht aan de locaties en personages.

De enige reden waarom ik vrij kritisch ben is omdat veel recensenten de game te hoge cijfers geven. Ik heb er ook van genoten, maar heb wel een burnout van de gameplay en de game in het algemeen. Die recensenten vergelijken trouwens ook alleen maar. We kunnen niet 100% objectief zijn omdat we allemaal een eigen smaak hebben, dus dat mag je ook nooit verwachten.
avatar van MarkDG
MarkDG ( 1301 ) 14-04-2020 12:58
( PM )
Quote:
[..]
Maar het probleem is nou eenmaal bijna iedereen die negatief spreekt over de remake vergelijkt het een zin erna met de eerste game. En dat is een fout die vele maken. Bekijk de game objectief. Maak geen vergelijkingen met de oudere versie.

Noem je spel dan niet "Final Fantasy VII REMAKE". Ik vind de vergelijkingen meer dan logisch. En zelfs al zou ik het origineel even vergeten, dan zijn alle punten die ik in mijn eerdere post noemde nog steeds van toepassing. Heel veel filler en extreem trage animaties op punten. En wat je zegt over de AI klopt ook helemaal. Die is bagger. Het is echt bullshit dat je de AI niet zelf Magic en Abilities kan laten gebruiken. Elke basic RPG heeft zo'n functie tegenwoordig, dus ik had zoiets in zo'n grote, dure JRPG ook wel verwacht. Daarnaast is het verhaal ook echt ge-Nomura'd. Ik haat zijn overdreven "convoluted" twists. Ze zijn 9/10 keer compleet overbodig. Denk dat de Kingdom Hearts serie (hoe veel ik er ook van houd) daar een perfect voorbeeld van is.

Nogmaals, het is geen slechte game en ik heb me absoluut vermaakt, maar het is voor mij niet meer dan een aardige RPG met mooie graphics.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 3401   8) 14-04-2020 13:04
( PM )
De game krijgt zeker te hoge cijfers. Zoals vele games inclusief the witcher 3 en Red Dead Redemption 2. Zelf geef ik de game een 7.5. Had een 8 kunnen worden als mijn genoemde problemen hadden aangepakt.

Het is moeilijk om een game objectief te beoordelen maar niet onmogelijk.
Het is moeilijk om de game niet te vergelijken met het orgineel maar zoals eerder gezegt niet onmogelijk. Maar wat je zegt reviewers vergelijken constant alles met elkaar dat is ook de reden waarom ik eigenlijk nooit reviews lees. Shinobi striker en Kingdom Come krijgen zeer lage cijfers en daar heb ik me echt mee vermaakt. Maar the witcher 3 en rdr2 kregen echt veelste hoge cijfers en die vond ik weer niks. Maar dit zal vast een smaak kwestie zijn.

En ja Kingdom hearts een serie waar ik echt groot fan van was. Alleen heeft deeltje 3 alles voor mij verziekt. Beste delen blijven toch deel 2 en Birth By Sleep voor mij.





avatar van Benenstrekken
Benenstrekken ( 1052 ) 14-04-2020 13:08
( PM )
Quote:


En ja Kingdom hearts een serie waar ik echt groot fan van was. Alleen heeft deeltje 3 alles voor mij verziekt. Beste delen blijven toch deel 2 en Birth By Sleep voor mij.



Blijft moeilijk je mening serieus te nemen . Grapje natuurlijk..
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 3401   8) 14-04-2020 13:18
( PM )
Quote:
[..]


Blijft moeilijk je mening serieus te nemen . Grapje natuurlijk..


Hahaha iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Zelf blijf ik kh2 de beste kh game vinden van de serie. Birth By Sleep vond ik het magic systeem en de arena leuk. Maar de combat was heel zweverig. Zo was je in deel 1 een beton blok en in birth by sleep een veertje.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 1049 ) 14-04-2020 13:38
( PM )
Quote:
[..]

Excuseer? De graphics waren matig voor de tijd (buiten de FMV). Denk ook niet dat de gameplay zij bijzonder was, maar dat kan ik met minder zekerheid zeggen.


Die graphics waren allesbehalve matig voor die tijd hoor. Een game als Metal Gear Solid was natuurlijk wel wat mooier, maar dat zulke polygonengraphics niet haalbaar waren in een game met zo veel verschillende grote locaties wist iedereen. Turn-based combat was niet baanbrekend, maar het exploren, de vele secrets en zelfs die crappy minigames maakten toen zeker wel grote indruk.

De enige goty-concurrent dat jaar was Goldeneye. Met alleen al Animal Crossing, Cyberpunk en TLoU2 dit jaar denk ik niet dat veel mensen in december met een stalen gezicht zullen zeggen dat FF7R nou echt het beste is wat games gebracht hebben in 2020. Dat is niet erg, de game is best vermakelijk, maar het origineel verdiende toch echt meer dan dit. Vind ik.

@CorePride Ja een buggy mess is ook vervelend. Maar ik heb liever dat m’n PS4 drie keer crasht tijdens een sidequest die meer betekenisvolle content biedt dan heel FF7R dan dat ik nog 1 keer een stel kinderen loop te zoeken omdat de juf wil dat ze naar de les komen. Ik bedoel, really? Dat was de beste sidequest die ze konden bedenken in het FF7-universum?
avatar van Aluja
Aluja ( 52 ) 14-04-2020 14:21
( PM )
Naast boss fights een heel matig game vol gepompt met gangetjes en geforceerde slow walk segmenten, saaiste sidequests die ik heb ervaren laatste tijd en het einde is bleh...
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 227 ) 14-04-2020 14:44
( PM )
Quote:
Ik vind de game niet best, maar aangezien ik daarover al op de FF-forumpagina zit te klagen zal ik daar verder niet over uitweiden.

Ik vraag me alleen af hoe Gerard het voor zich ziet dat Square-Enix even met een concreet plan komt voor de release van de volgende delen van FF7R. Deze game is minstens vijf jaar in ontwikkeling geweest. Hoe zinvol is het dan om nu te zeggen 'we gaan direct verder met de ontwikkeling van de volgende delen, dus verwacht die maar in 2025, 2030, 2035 enz'? Goed, nu ze de Unreal-engine in de vingers hebben en de character models klaar zijn zal het misschien wat sneller gaan. Maak er 2023, 2026 en 2029 van. Is het dan onoverkomelijk om eens in de drie jaar een nieuw deel te kopen? Of gewoon alleen dit deel en de volgende delen niet als de game je totaal niet aanspreekt? Wat maakt het uit dat het verhaal in delen wordt uitgebracht als er toch gewoon volwaardige games van worden gemaakt?


Op zich maakt het niets uit als de games goed op zichzelf kunnen staan. Maar dit is duidelijk een gedeelte van een groter verhaal en is verre van een losstaand verhaal. Er zijn eigenlijk bijna geen titels of series die zo'n episodische aanpak gebruiken en niet al ruim van tevoren in ieder geval een schatting kunnen geven wanneer het eerstvolgende deel verschijnt.
Een goede ontwikkelaar kan heus wel een planning maken en zich daaraan houden.

En voor mensen die denken dat deze game vijf lange Jaren in ontwikkeling is geweest; Square Enix heeft al meerdere keren aangegeven dat de huidige game eigenlijk pas sinds 2017 weer in actieve ontwikkeling was. Voor die tijd was ontwikkelaar CyberConnect2 er wel mee bezig maar de ontwikkeling is toen intern grotendeels opnieuw gestart.

Dus eigenlijk is de eerste remake ongeveer drie jaren in ontwikkeling geweest. Deel twee van de remake was in november 2019 ook al in ontwikkeling en ondanks dat er geen duidelijke planning bekend is zal SE intern heus wel weten wat de plannen zijn qua releasedata.

Ik ben gewoon van mening dat een grote uitgeverij zoals Square Enix wat meer transparantie zou moeten laten zien als het op een game met een episodische aard aankomt. De meeste episodische games van tegenwoordig zijn ook geen zestig euro per deel tenslotte.

En voor de mensen die de score te hoog vinden; ik vind de game eigenlijk eerder een 8.5 dan een 9 op onze scoreschaal, maar we doen bij budgetgaming niet aan kwart-varkentjes.;)

avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2076 ) 14-04-2020 14:53
( PM )
Quote:
Die graphics waren allesbehalve matig voor die tijd hoor. Een game als Metal Gear Solid was natuurlijk wel wat mooier, maar dat zulke polygonengraphics niet haalbaar waren in een game met zo veel verschillende grote locaties wist iedereen.

Hoe groot de locaties waren maakt niets uit qua polygons, want FFVII gebruikte daar 2D voor. De 3D en de 2D-achtergronden waren zeker matig voor die tijd. Zeker de ruwe modellen die deden denken aan stokventjes. Zeker niet de beste graphics van 1997.

Voor indrukwekkende grafische prestaties moest je wachten op Final Fantasy VIII.
Quote:
Turn-based combat was niet baanbrekend, maar het exploren, de vele secrets en zelfs die crappy minigames maakten toen zeker wel grote indruk.

Behalve de crappy minigames waren dat dingen die al langer gedaan werden in het genre (bv. Final Fantasy VI en Chrono Trigger). Het enige dat de verdienste van Final Fantasy VII is is dat het die ervaring bij het grote publiek heeft gebracht (met als resultaat veel tweedehandse exemplaren op de markt omdat niet iedereen het leuk vond).
Quote:
De enige goty-concurrent dat jaar was Goldeneye.

Sorry, maar da's zever. Datzelfde jaar was er, onder andere:

-Castlevania: Symphony of the Night
-Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back
-Dungeon Keeper
-Fallout
-Fighters Megamix
-Mega Man X4
-Star Fox 64
-Tomb Raider II
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 1049 ) 14-04-2020 15:08
( PM )
Quote:
[..]


Op zich maakt het niets uit als de games goed op zichzelf kunnen staan. Maar dit is duidelijk een gedeelte van een groter verhaal en is verre van een losstaand verhaal. Er zijn eigenlijk bijna geen titels of series die zo'n episodische aanpak gebruiken en niet al ruim van tevoren in ieder geval een schatting kunnen geven wanneer het eerstvolgende deel verschijnt.
Een goede ontwikkelaar kan heus wel een planning maken en zich daaraan houden.

En voor mensen die denken dat deze game vijf lange Jaren in ontwikkeling is geweest; Square Enix heeft al meerdere keren aangegeven dat de huidige game eigenlijk pas sinds 2017 weer in actieve ontwikkeling was. Voor die tijd was ontwikkelaar CyberConnect2 er wel mee bezig maar de ontwikkeling is toen intern grotendeels opnieuw gestart.

Dus eigenlijk is de eerste remake ongeveer drie jaren in ontwikkeling geweest. Deel twee van de remake was in november 2019 ook al in ontwikkeling en ondanks dat er geen duidelijke planning bekend is zal SE intern heus wel weten wat de plannen zijn qua releasedata.

Ik ben gewoon van mening dat een grote uitgeverij zoals Square Enix wat meer transparantie zou moeten laten zien als het op een game met een episodische aard aankomt. De meeste episodische games van tegenwoordig zijn ook geen zestig euro per deel tenslotte.


Helder, bedankt voor de toelichting. Ik denk wel dat Square-Enix en vooral Nomura met Kingdom Hearts wel hebben bewezen dat ze totaal niet in staat zijn om ver vooruit te plannen. Zo’n belofte van ‘over drie jaar komt het volgende deel’ vind ik zelf weinig toevoegen als zo’n game dan twee keer een jaar wordt uitgesteld. Maar inderdaad, een goede ontwikkelaar kan wél vooruit plannen. Gniffel gniffel.

@Benoit Natuurlijk deed het aantal en het formaat van de locaties er wel toe. Die prerendered achtergronden namen veel minder ruimte in beslag dan complete polygoonachtergronden. Weet je hoeveel discs er nodig waren geweest als al die omgevingen uit polygonen hadden bestaan? Tip: meer dan drie.

Final Fantasy VIII was nou juist niet zo’n grote stap vooruit na VII. Nog steeds prerendered achtergronden, nog steeds een vergelijkbare worldmap, alleen de character models en animaties zagen er een stuk beter uit. Na VII waren we verwend en verwachtten we juist wat meer innovatie van VIII, maar dat bleef uit.

En sorry, het blijft natuurlijk een smaakding, maar van de mensen die er bewust bij waren in 1997 zijn er weinig die Crash Bandicoot 2, Dungeon Keeper, Fighters Megamix (really?) en Tomb Raider II in één adem noemen met Final Fantasy VII. Niet zo gek doen hoor.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2076 ) 14-04-2020 17:18
( PM )
Quote:
@Benoit Natuurlijk deed het aantal en het formaat van de locaties er wel toe. Die prerendered achtergronden namen veel minder ruimte in beslag dan complete polygoonachtergronden.

Je was de mindere graphics aan het verdedigen omdat er veel locaties waren. Het feit dat ze 2D-achtergronden gebruikten is mijn tegenargument om aan te tonen dat dat geen factor was in hoeveel polygonen ze konden gebruiken.
Quote:
Final Fantasy VIII was nou juist niet zo’n grote stap vooruit na VII. Nog steeds prerendered achtergronden, nog steeds een vergelijkbare worldmap, alleen de character models en animaties zagen er een stuk beter uit.

Dus een grote stap vooruit. Ook hoe ze vlekkeloos overgingen van real-time naar FMV (die er ook beter uit zagen) was knap gedaan. Technisch was dat spel een hoogstandje van de PlayStation.
Quote:
En sorry, het blijft natuurlijk een smaakding, maar van de mensen die er bewust bij waren in 1997 zijn er weinig die Crash Bandicoot 2, Dungeon Keeper, Fighters Megamix (really?) en Tomb Raider II in één adem noemen met Final Fantasy VII.

Als je zo gaat redeneren zijn er maar weinig mensen van 1997 die Final Fantasy VII en GoldenEye in één adem zouden noemen. Je redenering slaat nergens op. Hou op met die stroman.

Ik was aan het reageren op het feit dat je zei dat GoldenEye de "enige goty-concurrent" GotY was in 1997, wat onzin is.

En ja, Fighters Megamix was een heel goed vechtspel in die tijd.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 1049 ) 15-04-2020 01:58
( PM )
Quote:
[..]

Excuseer? De graphics waren matig voor de tijd (buiten de FMV). Denk ook niet dat de gameplay zij bijzonder was, maar dat kan ik met minder zekerheid zeggen.


Je was er zelf niet bij in 1997, of wel?

FFVII en GoldenEye werden toen en nog steeds regelmatig in 1 adem genoemd als de beste games van een generatie, samen met Ocarina of Time en Metal Gear Solid. Vergelijkbaar met The Witcher 3 en Breath of the Wild nu. Je ontkent nu wat de consensus van die tijd was. Dat vind ik helemaal prima, maar het slaat nergens op.

Niemand, en ik bedoel echt letterlijk níémand, noemde Dungeon Keeper, Star Fox 64, Crash Bandicoot 2 (haha!) en Tomb Raider II de beste games van die generatie.

Hoe oud was je in 1997? Een jaar of twee?
avatar van Skyghene
Skyghene ( 701 ) 17-04-2020 16:04
( PM )
Quote:
[..]


Je was er zelf niet bij in 1997, of wel?

FFVII en GoldenEye werden toen en nog steeds regelmatig in 1 adem genoemd als de beste games van een generatie, samen met Ocarina of Time en Metal Gear Solid. Vergelijkbaar met The Witcher 3 en Breath of the Wild nu. Je ontkent nu wat de consensus van die tijd was. Dat vind ik helemaal prima, maar het slaat nergens op.

Niemand, en ik bedoel echt letterlijk níémand, noemde Dungeon Keeper, Star Fox 64, Crash Bandicoot 2 (haha!) en Tomb Raider II de beste games van die generatie.

Hoe oud was je in 1997? Een jaar of twee?


Klopt, ik had FF7 op dag 1 gekocht en was blown away. Battle fields, summons, mooie backgrounds. En 3D graphics in filmpjes, wow!
avatar van Jaina-Emily
Jaina-Emily ( 1916 ) 17-04-2020 16:39
( PM )
Leuke reimagining van het origineel. Maar geen enkel deel gaat Final Fantasy XIII kunnen overtreffen
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 227 ) 18-04-2020 10:40
( PM )
Quote:
Leuke reimagining van het origineel. Maar geen enkel deel gaat Final Fantasy XIII kunnen overtreffen


Wat vind je zo geweldig aan FFXIII dan? Ben ik oprecht benieuwd naar, aangezien ik nog nooit iemand heb horen zeggen dat ze dat deel het beste vinden. Vooral 6,7,9 en 12 lijken onder de fanbase verreweg de meest favoriete games in de serie. Mijn favoriete Square Enix game is en blijft nog steeds het originele Xenogears op de PS1. Eigenlijk zou ik nog liever een remake van die game zien dan van Final Fantasy VII.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 799 ) 18-04-2020 11:06
( PM )
Quote:
[..]


Wat vind je zo geweldig aan FFXIII dan? Ben ik oprecht benieuwd naar, aangezien ik nog nooit iemand heb horen zeggen dat ze dat deel het beste vinden. Vooral 6,7,9 en 12 lijken onder de fanbase verreweg de meest favoriete games in de serie. Mijn favoriete Square Enix game is en blijft nog steeds het originele Xenogears op de PS1. Eigenlijk zou ik nog liever een remake van die game zien dan van Final Fantasy VII.


FFXIII en FFVII Remake lijken wel erg veel op elkaar qua lineariteit en het level design.

Xenogears is een briljante game, ook mijn favoriete square-enix game.
avatar van Ekfad
Ekfad ( 520 ) 18-04-2020 13:54
( PM )
Gisteren, of beter gezegd deze nacht, uitgespeeld. Eindteller stond op 40u. Twijfel om op hard nog eens te spelen. Lijkt mij een vrij makkelijke platinum.

Ik moet zeggen dat ik de twist in de verhaallijn tov het origineel best kan pruimen. Weten we onmiddellijk ook waarom er geen part 1 onder de boxtitel staat. Ben benieuwd naar het vervolg.
avatar van Jaina-Emily
Jaina-Emily ( 1916 ) 18-04-2020 14:24
( PM )
XIII had zoals hierboven al verteld was een lineare verhaal. Wat veel mensen tegenstond. Ze wilde vrijheid. En blijkbaar was het verhaal van XIII te gecompliceerd. Ook was het combat systeem na XII totaal anders. Dus ik denk dat het even teveel was voor veel mensen..

XIII was continu cinematisch omdat je het pad van Square Enix door liep zonder dat je daar echt van weg kon lopen. Wat dus resulteerde in een airtight verhaal dat zich goed opvolgde. Het was een beetje een film met combat. Soms splitste teamleden ook weg van het team om na een paar uur weer terug te komen. Het was in dat opzicht een beetje Game of Thrones achtig. Soms bestuur je team x en daarna team y om later weer samen te komen. Op 70% van de game kom je in een ongelovelijk groot open gebied met een hoop side-quests en missies. Daar doe je hoofdzakelijk alle end-game dingen. Het einde was ook geweldig. Ik moet iedere keer weer een traantje laten. De wereld is tof en divers. Het ziet er gewoon goed uit, zelfs nu nog. En de muziek is fantastisch. Het is en blijft mijn favo FF. Ook een van de weinige die ik heb uit kunnen spelen. Meestal stop ik net over de helft met FF's omdat het me dan niet meer kan boeien.

FFXV heb ik ook uitgespeeld. Dit puur omdat het zo triest simpel was. Hier hebben ze het tegenovergestelde gedaan van XIII. Namelijk, amper verhaal. En een mega grote lege wereld met gare saaie side-quests. Er klopte ook geen zak van. Want soms praatte ze in een side-quest over main-quest plot punten die nog moesten gebeuren. Twee jaar na launch waren ze nog steeds het plot aan het patchen met gratis DLC.. Dat geeft dus al aan hoe development van die game ging.
Ik hoop echt dat ze XIII nog eens porten naar PS4/PS5 want ik zou deze graag nog eens platinum willen halen. Mijn beste vriend denkt er hetzelfde over. En zelfs na al die jaren willen we nog steeds een L'Cie brand tattoo laten zetten.

Op de cdkeys site kun je de Steam versie van XIII en XIII-2 samen voor zo'n 6-7 euro oppikken mocht je het nog uit willen proberen @Ollie
avatar van Ghettoblaster81
Ghettoblaster81 ( 198 ) 18-04-2020 14:52
( PM )
FFXIII krijgt onterecht veel haat inderdaad. Ik vind het een prachtige titel uit de FF reeks.
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 227 ) 19-04-2020 15:53
( PM )
Quote:
XIII had zoals hierboven al verteld was een lineare verhaal. Wat veel mensen tegenstond. Ze wilde vrijheid. En blijkbaar was het verhaal van XIII te gecompliceerd. Ook was het combat systeem na XII totaal anders. Dus ik denk dat het even teveel was voor veel mensen..

XIII was continu cinematisch omdat je het pad van Square Enix door liep zonder dat je daar echt van weg kon lopen. Wat dus resulteerde in een airtight verhaal dat zich goed opvolgde. Het was een beetje een film met combat. Soms splitste teamleden ook weg van het team om na een paar uur weer terug te komen. Het was in dat opzicht een beetje Game of Thrones achtig. Soms bestuur je team x en daarna team y om later weer samen te komen. Op 70% van de game kom je in een ongelovelijk groot open gebied met een hoop side-quests en missies. Daar doe je hoofdzakelijk alle end-game dingen. Het einde was ook geweldig. Ik moet iedere keer weer een traantje laten. De wereld is tof en divers. Het ziet er gewoon goed uit, zelfs nu nog. En de muziek is fantastisch. Het is en blijft mijn favo FF. Ook een van de weinige die ik heb uit kunnen spelen. Meestal stop ik net over de helft met FF's omdat het me dan niet meer kan boeien.

FFXV heb ik ook uitgespeeld. Dit puur omdat het zo triest simpel was. Hier hebben ze het tegenovergestelde gedaan van XIII. Namelijk, amper verhaal. En een mega grote lege wereld met gare saaie side-quests. Er klopte ook geen zak van. Want soms praatte ze in een side-quest over main-quest plot punten die nog moesten gebeuren. Twee jaar na launch waren ze nog steeds het plot aan het patchen met gratis DLC.. Dat geeft dus al aan hoe development van die game ging.
Ik hoop echt dat ze XIII nog eens porten naar PS4/PS5 want ik zou deze graag nog eens platinum willen halen. Mijn beste vriend denkt er hetzelfde over. En zelfs na al die jaren willen we nog steeds een L'Cie brand tattoo laten zetten.

Op de cdkeys site kun je de Steam versie van XIII en XIII-2 samen voor zo'n 6-7 euro oppikken mocht je het nog uit willen proberen @Ollie


Allemaal goede punten hoor. Ik heb de XIII trilogie ook uitgespeeld en zelfs voor budgetgaming destijds de review geschreven van het tweede deel geloof ik. Ik ben het met je eens dat XIII door de opzet wel een strakke ervaring was. Het is sowieso een vrij grote uitdaging om een goede open-wereld rpg te bouwen waarbij side-quests en de main-quest even sterk zijn qua kwaliteit. Ik vond het in FFXIII wel tof toen de wereld op een gegeven moment een beetje meer open qua karakter werd. Maar daar ligt voor het volgende deel van FFVII ook de uitdaging denk ik.

Midgar was altijd al vrij kort en lineair. Dat ze dit tot een game van 30+ uren hebben opgerekt kon qua opzet ook vrij makkelijk. Het is een beetje als het volhangen van lege gangen met portretten. Als je alleen als doel hebt om de gang door te komen, dan boeit al die extra opgehangen kunst ook niet.

Het grappige is dat ik voordat ik FFVII moest reviewen, ik eerst nog FFXII Zodiac Age had doorlopen. En dan valt op hoe matig de AI van je teamleden in FFVII daadwerkelijk is. Want in FFXII had je enorm veel diepgang en mogelijkheden om je teamleden zo in te stellen dat ze precies deden wat jij wilde.

Het is best grappig om te kijken naar alle mainline FF games en te zien dat ze allemaal hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Je zou denken dat ze bij Square Enix eens kijken wat als de sterke eigenschappen gezien worden van al die titels en dat ze dat meenemen in de volgende game. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat SE goed is in het neerzetten van toffe personages, mooie graphics en kleurrijke locaties. Ik vind persoonlijk dat de combatsystemen, kunstmatige intelligentie van teamleden en invulling van de locaties zou qua content wel meer diepgang mogen krijgen.