Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Arizona Sunshine 2 (PSVR2)

Arizona Sunshine 2 is maar liefst zeven jaar na de release van het eerste deel dan eindelijk een feit. Dat heeft even geduurd, maar er is geen beter medicijn tegen de koude winterdagen dan een Zombiegame in VR op een zonnige locatie. Weet Arizona Sunshine 2 (AS2) een sterke zombiegrip op de speler te krijgen, of hebben we met deze game een stuk rottend zombievlees in handen? Je leest het hier in de review.



Onze naamloze hoofdpersoon pakt zijn avontuur van het eerste deel weer op en gaat op zoek naar Patient Zero. Deze persoon zou de oorsprong van de zombie uitbraak moeten zijn en mogelijk een geneesmiddel kunnen opleveren. Ook niet onbelangrijk is dat het al dan niet levend afleveren van deze Patient Zero een flinke berg geld kan opleveren.


Buddy is je beste vriend
Waar de vorige game je constant alleen op avontuur liet gaan, vind je in AS2 al vrij vroeg in het verhaal een buddy. In een neergestorte helikopter met daarin een container waarin je een hond aantreft,  die je al snel de naam Buddy geeft. Zonder Buddy zou de game een stuk minder leuk zijn om te spelen. Je kunt hem namelijk verschillende commando’s geven om voorwerpen voor je te pakken of vijanden aan te vallen. En je hebt de mogelijkheid om hem af toe wat gekke hoedjes op te zetten.

Wat ik vooral fijn vind aan Buddy, is dat hem goed inzetten tijdens hectische momenten je wat ademruimte kan geven om creatieve oplossingen te vinden. Bijvoorbeeld wanneer er een grote horde aan ‘Freds’ op je afkomt. Dat is de wat stompzinnige naam die je karakter de zombies in de game heeft gegeven.


Verkennen van de wereld loont...niet?
Het verkennen van de wereld levert je constant loot op. Deze loot kun je gebruiken om nieuwe voorwerpen te maken. Helaas zijn dit slechts vier verschillende soorten explosieven en komt het vaak voor dat je niet eens ruimte hebt om extra granaten, mijnen, molotovcocktails en sticky granaten mee te nemen. Naast het feit dat je nauwelijks een inventaris hebt om dingen in te stoppen en mee te nemen, word je dus niet beloond voor het verkennen van de verschillende locaties die je bezoekt. De wereld ligt bezaaid met voorwerpen om op te pakken, maar omdat er dus geen beloning tegenover staat in de vorm van blauwdrukken, nieuwe wapens of zelfs upgrades voor je arsenaal, zag ik weinig reden om veel van het verhaal af te wijken.


Helemaal alleen in de wereld met twee spelers
Voor mensen die liever de wereld verkennen met een vriend is het goed om te weten dat AS2 met een vriend te doorlopen is. De tweede speler spawnt dan gewoon naast je in de wereld en je kunt zo het verhaal doorlopen. Het zorgt ervoor dat de gameplay iets meer afwisseling biedt en je gevechten iets minder snel eentonig beginnen aan te voelen. Helaas zijn er maar weinig mensen in mijn vriendenlijst met een PSVR2 headset, dus het is slechts sporadisch voorgekomen dat ik hier echt gebruik van kon maken. Toch is het wel leuk om de Freds een beetje in de war te brengen door ze van twee kanten onder vuur te nemen en wat gecontroleerde chaos te scheppen met een tweede speler.

Horde mode is een horde te ver
Naast het verhaal kun je ook een Horde mode spelen en zo scores neerzetten en verbeteren. Maar omdat er bij de lancering slechts een enkele map beschikbaar was, er weinig afwisseling in tegenstanders is en je vooral steeds hetzelfde trucje moet uitvoeren, werd dit al snel vervelend om te spelen. Ik denk dat ontwikkelaar Vertigo Games wat meer afwisseling aan AS2 zou kunnen toevoegen door middel van nieuwe wapens, nieuwe maps voor de Horde mode en wat meer soorten vijanden om uit te schakelen. Want in zowel het verhaal als de Horde mode kom je vooral standaard zombies en sporadisch een wat grotere tegenstander tegen. Maar veel afwisseling en uitdaging is er helaas niet te vinden.


Op het gebied van de gameplay is Arizona Sunshine 2 makkelijk op te pakken en speelt het lekker weg, maar helaas kenmerkt de game zich ook door wat technische problemen zoals vijanden die in omgevingen blijven steken, karaktermodellen van vijanden die soms zomaar verdwijnen en kleine grafische glitches hier en daar. Het neemt niet weg dat ik wel een aardige hoeveelheid plezier aan het doorlopen van het verhaal heb beleefd en er wat plotwendingen waren die me vooral motiveerden om de game tot een goed einde te willen brengen.

Conclusie
Arizona Sunshine 2 is in vrijwel alle opzichten een betere game dan het eerste deel. De gameplay voelt goed aan en alles ziet er een stuk beter uit op de PSVR2. Toch zijn het vooral de gemiste kansen qua gameplay en de kleine oneffenheden op het grafische vlak die voor wat frustraties zorgden. Het is niet omdat AS2 geen solide game is geworden, maar meer omdat je tijdens het spelen vooral beseft dat het een nog beter had kunnen zijn. Het neemt gelukkig niet weg dat het avontuur van jouw personage en je hond een vermakelijke game heeft opgeleverd. Zeker het proberen waard, maar misschien handiger om even te wachten op een sale.


Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 1877

Laatste reacties

avatar van Zienobleejd
Zienobleejd ( 3384   101) 17-01-2024 12:30


avatar van Ice-Cerberus
Ice-Cerberus ( 188   1) 22-01-2024 14:06
Het is dat de Vr2 zo'n vermogen kost anders had ik hem al lang en sowieso ook deze game