Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Gamescom: Dag 2 THQ

In het vorige deel besteedden we al aandacht aan de games van Activision, en nu gaan we rustig verder met de nieuwe games van THQ. Van Homefront en een tweetal worstelgames tot de avonturen op Mars in de Red Faction serie. Lees snel verder wat Frido, ConAir en Alfred ervan vonden.

Homefront
Platform: Xbox360, PS3, PC
Schrijvers: Frido & ConAir

Een titel waar we vooraf erg nieuwsgierig naar waren is de shooter Homefront. De singleplayer, waarvan het verhaal geschreven wordt door John Milias, regisseur van onder andere Apocalypse Now en Red Dawn, beschrijft een wereld in de nabije toekomst. Noord- en Zuid-Korea verenigen zich tot één natie en beginnen aan een veroveringstocht over buurlanden zoals Japan. Vervolgens annexeert de natie steeds meer andere landen en nadat er een satelliet wordt gelanceerd, waarmee een EMP (Electro Magnetic Pulse) kan worden afgevuurd, wordt de gehele Verenigde Staten lamgelegd en overlopen. Ook dit land gaat derhalve voor de bijl en het hele land wordt volledig verwoest en ingenomen door de Koreaanse overmacht.



Er werden tijdens de presentatie twee verschillende delen uit de game getoond. In het eerste deel werd je wakker in een verzetskamp ergens in Colorado in het jaar 2027. Al snel blijkt dat er een strijd gaande is en de speler zal, als lid van het verzet, ten strijde moeten trekken tegen de Koreaanse overheersers. Het is opvallend hoe gedetailleerd alles in dit level uitgewerkt is en hoe scherp alles oogt. De game werd weliswaar getoond op een hightech PC, waardoor alles er geweldig uitzag, het was vooral een level waar het verhaal werd geïntroduceerd.

In het tweede deel van de presentatie werd er overgeschakeld naar een level waar de actie op uitbarsten stond. In een ogenblik werd het duidelijk dat Homefront de speler een achtbaangevoel van actiemomenten wil geven. De strijd die ontstond was enorm explosief met vette slow motion momenten waardoor we op het puntje van onze stoel belandden. De wapens die gebruikt werden waren hightech, maar niet overdreven onrealistisch. Ook kon je gebruik maken van een voertuig, de Goliath, die door middel van het markeren van vijanden raketten afvuurde. In de uiteindelijke game zullen nog meer voertuigen opgenomen worden, al kon er dit moment niets over verteld worden. De game neemt de speler mee door de gehele Verenigde Staten, en doet onder meer de plaatsen Colorado en San Francisco aan.



Homefront heeft een hele sterke indruk achtergelaten en we hopen dat het getoonde niveau ook in de rest van de game vastgehouden kan worden. De release van Homefront staat gepland voor het eerste kwartaal van 2011, waarbij de game zal gaan verschijnen voor de Xbox 360, PS3 en PC. In de tussentijd verwachten we ook het nodige aan informatie aangaande de multiplayer van de game. Vooraf werd de beloftes gedaan dat het een ideaal klimaat zal worden voor de clans en community, doormiddel van dedicated servers en LAN-support. Ook zal er veel aandacht en ruime ondersteuning zijn om clans te creëren, te onderhouden en onderlinge oorlogen te regelen.

Red Faction Armageddon
Platform: Xbox 360/PS3
Schrijver: Alfred

Red Faction Armageddon is het niet zo langverwachte vervolg op Red Faction Guerilla, een game die veel goed deed, maar ook een paar flinke missers bevatte. Niet zo lang geleden werd dus Armageddon aangekondigd, en vandaag kon ik de eerste gameplaybeelden bezichtigen. Er is duidelijk geluisterd naar de community, en de game zal dan ook een aantal flinke veranderingen ondergaan. De grootste daarvan is dat de game zich veel meer op het verhaal gaat richten. Dat betekent dat het free-roaming principe van het vorige deel overboord is gegaan en vervangen is door een missiegebaseerde structuur.



In Armageddon speel je de kleinzoon van Alec Mason, de hoofdrolspeler uit Guerilla. Ook Alec’ kleinzoontje is een mijnwerker, die bij de invasie van een stel nare aliens besluit het probleem zelf maar even op te lossen. De tot nog toe naamloze afstammeling grijpt naar de wapens en gaat op pad. Voor een game die zich richt op een sterker plot, vind ik juist dat verhaal niet heel indrukwekkend klinken. Het is natuurlijk ook onzin, niemand gaat deze game kopen voor het verhaal. Red Faction draait al sinds het eerste deel maar om één ding; destructie. Armageddon maakt net als Guerilla gebruik van de Geomod 2.0 engine, waardoor alles in de spelwereld compleet kapot geschoten en gemept kan worden. In de demo alleen al waren een aantal indrukwekkende wapens te zien, die gebruikmaakten van die destructie. Zo was er de magnet gun, een wapen wat twee dingen naar elkaar toetrekt. Schiet de eerste ‘magneet’ op een muur, de andere op een vijand en de complete muur vliegt tegen de nietsvermoedende alien aan. Ook de singularity cannon is een indrukwekkend stukje wapentuig. Dit ding schiet een soort zwart gat af, wat alles om zich heen opzuigt en het met een flinke kracht weer weg slingert.

Naast conventionele en minder conventionele wapens heb je ook nog de zogenaamde Nanoforge krachten. Erg veel duidelijkheid was hier niet over, maar je kunt hiermee onder andere kapotte objecten weer repareren. Ook keren de walkers uit Guerilla terug, wat inhoudt dat je weer in een mech kunt stappen om lekker om je heen te knallen en meppen. Het past perfect bij de op vernieling gerichte gameplay en het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit. Red Faction heeft een geplande release van maart 2011, wat mij wel redelijk vrolijk stemt. De game zag er nu namelijk al bijzonder goed uit, en kan met een halfjaartje werk een topper van formaat worden. De focus op een betere (en hopelijk langere) singleplayer is een verstandige keuze en zal ongetwijfeld veel frustratie wegnemen. De enige vraag is of aliens afknallen wel bij red faction past, het voelde toch een beetje vreemd moet ik toegeven. Daarnaast was de AI van die aliens nog niet zo indrukwekkend, in tegenstelling tot hun aantallen. Er waren flink wat van de insectachtige wezens tegelijk te zien, wat voor hevige vuurgevechten zorgde. Of er een demo komt konden de presentatoren nog niet bevestigen, maar gezien de populariteit van de Guerilla demo is de kans vrij groot. Een ideale manier om erachter te komen of die game nu ook net zo lekker speelt als ‘ie eruitziet!

Red Faction Battlegrounds
Platform: XBLA en PSN
Schrijver: Alfred

Naast Armageddon had THQ nog een verrassing voor ons in petto. Na de presentatie van hun nieuwe retail-pareltje kregen we ook nog een aantal beelden te zien van Red Faction Battlegrounds, een downloadable titel die begin volgend jaar op zowel Playstation Network als Xbox Live zal verschijnen. Battlegrounds is een game die zich richt op vehicle combat, wat inhoudt dat je in allerlei futuristische voertuigen mag rondrennen, rollen en rijden. De game laat zich spelen als een klassieke twin stick shooter, te vergelijken met geometry wars. Je bestuurt het voertuig met de linker stick en knalt om je heen met de rechter. Naar aanleiding van de presentatie kreeg ik de indruk dat Battlegrounds een multiplayer-only game zou worden, maar tijdens het vragenrondje kwam er toch een singleplayer mode boven de tafel. 16 singleplayer levels mogen we straks gaan spelen, en als je daar dan mee klaar bent kun je alsnog met de multiplayer aan de slag. Negen levels zijn er, en ongeveer evenveel voertuigen, die ook nog te upgraden zijn via een level-systeem zoals we dat kennen van hedendaagse shooters. Red Faction Battlegrounds is zowel lokaal als online in multiplayer te spelen, beiden met maximaal vier personen. Leuk is dat je ook bijvoorbeeld met twee mensen op één console kan gaan spelen tegen twee online tegenspelers.



Battlegrounds kunnen we begin volgend jaar verwachten. Een definitieve prijs is nog niet bekend, maar volgens de ontwikkelaars ligt hij in de “Low end price range”. Hopen op een vijfje, rekenen op een tientje dus. Ook hadden ze het nu al over maar liefst twee pakketten downloadable content. Je zult ook allerlei bonussen kunnen vrijspelen voor in Armageddon, maar wat precies is nog niet bekend. Al met al ziet Battlegrounds eruit als een lekkere ongecompliceerde shooter, met als enige meerwaarde, over bijvoorbeeld geometry wars, de multiplayer. Van wat ik ervan gezien heb is de kans groot dat dit een game gaat worden die valt of staat bij de prijs. Als die gunstig genoeg is kan het best lekker gaan verkopen, maar zo niet zullen waarschijnlijk maar weinig mensen deze game binnenhalen.

Warhammer 40.000: Space Marine
Platform: Xbox360, PS3, PC
Schrijver: Frido

Space Marine is een third-person actiegame ontwikkeld door Relic, die zich afspeelt in het Warhammer 40k universum. Ook al werd meteen verteld dat er een coöp. multiplayer aanwezig zal zijn, wij kregen alleen een singleplayer demo te zien. Als Captain Titus begin je in een vliegtuig, waarbij je de rest van de luchtvloot door middel van afweergeschut dient te ondersteunen. Na de nodige vijanden uit de lucht geknald te hebben stort je neer op een planeet, die sinds korte tijd door Orcs bezet wordt. Meteen werd het duidelijk dat Space Marine erg veel weg heeft van Gears of War, met het grote verschil dat het cover systeem niet aanwezig is. De reden hiervoor werd dan ook meteen duidelijk. In Space Marine is er een mêlee gedeelte mogelijk, dat minstens zo belangrijk gemaakt is als het shooting gedeelte. Relic wil graag dat de speler hiertussen blijft switchen, dus een cover systeem waar je rustig de één naar de andere vijand zou kunnen uitschakelen, zou dit geheel ondermijnen. Bovendien werd meteen duidelijk, dat het mêlee gedeelte gewoon erg toffe gameplay biedt. Met een soort van kettingzaagzwaard werden al snel groepen Orcs afgeslacht en het instant switchen naar het schieten leek ook zeer goed te werken. Mensen die bekend zijn met Warhammer 40k, zullen meteen de nodige elementen herkennen, die bijdragen aan de sfeer van de game.



Even later werd er een gedeelte van de game getoond, dat zich onder de grond begaf. Nu kreeg je ondersteuning van een squad, waarbij wel meteen gezegd werd dat die geheel op eigen houtje opereren, zodat jij je geheel op de actie kunt concentreren. Ook werd een andere leuke feature getoond, door het gebruiken van je guns en mêlee wapens kun je upgrades verdienen. Gebruik je bijvoorbeeld de standaard assaultgun vaak, dan speel je op een gegeven moment een plasma upgrade vrij, die naast de normale ammo afgevuurd kan worden. Helaas werd alleen deze upgrade getoond, maar er werd ons verzekerd dat voor alle wapens op deze manier upgrades verdiend kunnen worden. De singleplayer zal tussen de 8-10 uur speeltijd opleveren, maar een game als deze moet natuurlijk uiteindelijk gaan overtuigen met de multiplayer mode. Warhammer 40.000: Space Marine heeft de potentie om tegengas te bieden aan de Gears of War serie en heeft met een release ergens in 2011 nog even de tijd om te bewijzen dat het deze zware taak aan zal kunnen.

WWE Smackdown vs Raw 2011
Platform: Xbox 360, Wii, PS3, PS2, PSP
Schrijver: ConAir

De WWE serie is door de jaren heen uitgegroeid tot een vaste klant in de line-up van THQ. Met meer dan vijftig miljoen verkochte exemplaren heeft THQ dan ook voldoende reden om de serie voort te zetten. De grootste vernieuwing aan dit deel is de veranderde focus. De game draait namelijk om superstar moments en om deze keer op keer weer te laten herleven. Dit zie je dan ook terug in de Universe Mode. Hierbij kun je een carrière als professionele worstelaar opbouwen, maar of je dit doel ook daadwerkelijk zult behalen, zal worden beïnvloed door de keuzes die je maakt. Opponenten zullen op jouw resultaten en gedrag reageren, wat kan leiden tot nieuwe uitdagingen en rivaliteit, maar wellicht ook tot een hoger aanzien. Kort gezegd draait het binnen dit speltype eigenlijk allemaal om hoe de omgeving op jou reageert.

De echte Career Mode komt in de vorm van Road to Wrestlemania. Hierbij bestaat de voornaamste vernieuwing uit de toevoeging van de backstage area, waar allerlei nevenactiviteiten, meetings en keuzes je pad naar roem zullen beïnvloeden. Natuurlijk is het ook weer mogelijk om je eigen vechtersbaas te creëren. Omdat deze modus voor meer dan een miljoen downloads heeft gezorgd, zijn de mogelijkheden ook hier verruimd. Je kunt je onder meer bezig houden met het ontwerpen van eigen moves, Finishers, entrees en natuurlijk het verfraaien van de vechter zelf. Al snel daarna kregen we in een demonstratie te zien hoe we een Finisher kunnen maken. Het is hierbij mogelijk om maximaal tien combinaties van moves aaneen te rijgen om zo tot de ultieme Finisher te komen. Als basis worden de moves gebruikt die al in de game verwerkt zitten. Al kunnen deze gewijzigd worden door bijvoorbeeld de snelheid aan te passen.



Vervolgens was het tijd om de game zelf te tonen. In de uiteindelijke game zitten meer dan zeventig vechters en elk kent zijn eigen entree, die ten opzichte van het vorige deel volledig herzien zijn. Tijdens die entrees valt het enorme detail van de gezichten van de diverse vechters op. Daarna werd de TLC Mode laten zien. Hierbij staan diverse voorwerpen in de arena, zoals ladders en houten tafels, die naar eigen voorkeur gebruikt mogen worden om de opponent eens flink het leven zuur te maken. Alle physics zijn hierbij herzien en opnieuw ontworpen om een zo natuurgetrouw mogelijk beeld te geven. Zo werd op een gegeven moment een ladder op de touwen gegooid en als springplank gebruikt om zo op de tegenstander te springen. Daarna werd ons een kooigevecht getoond. De kooi is dit keer ruimer, waardoor er beter gebruik gemaakt van kan worden. Ook kunnen er objecten van onder de arena gepakt worden. Ten slotte zag ik ook nog Money on the Bank staan, welke een gevecht betreft tussen zes verschillende worstelaars.



Hierna kregen alle aanwezigen de mogelijkheid om de game zelf te testen op de Xbox 360 en het eerste wat opvalt aan het hoofdmenu is dat je vrij kunt vechten, zolang je niet op de startknop drukt. Dit kun je het beste vergelijken met de Arena uit de FIFA serie. Binnen deze Arena worden er continu tips gegeven over de manier waarop bepaalde aanvallen uitgevoerd dienen te worden. Ik startte hierna een Money on the Bank gevecht, omdat ik in het verleden flink heb genoten van de Royal Rumble uit bijvoorbeeld WWE Legends of Wrestlemania. Al snel kan ik enkele rake klappen uitdelen, maar de echte goede grepen kon ik nog niet direct onder controle krijgen. Tijdens een rustige speelsessie zal hier ongetwijfeld verandering in komen.

WWE Smackdown vs. Raw zal gereleased worden op 29 oktober 2010 voor de PS2, PS3, PSP, Wii en Xbox 360. De release zal gepaard gaan met de nieuwe marketing strategie van THQ, waarbij de eerste koper beloond zal worden met gratis DLC wanneer hij de Online Pass activeert. Elke andere gebruiker erna zal voor deze content moeten betalen. De eerst beschikbare DLC zal onder meer bestaan uit een Day of the Dead outfit voor Rey Mysterio en een extra worstelaar in de vorm van Chris Masters.

WWE All-Stars
Platform: Xbox 360
Schrijver: ConAir

Direct volgend op de presentatie van WWE Smackdown vs Raw 2011, werd de game WWE All-Stars getoond. Naar mijn weten is dit de eerste keer dat ik van de game gehoord heb en ik was dan ook benieuwd wat we te zien zouden krijgen. WWE All-Stars laat zich het beste typeren als een game als FIFA Street en NBA Street. Dat betekent dat je wel te maken hebt met dezelfde sport, maar dat het allemaal wat luchtiger is, minder regels bevat en vooral toegankelijker is voor een breder publiek.

Dat blijkt eigenlijk al direct uit het eerste gevecht wat we te zien krijgen. Het gevecht speelt zich af tussen John Cena en The Rock, de enige bekendgemaakte vechters tot nu toe. De vechtersbazen ogen extra gespierd en lijken bijna een karikatuur te zijn van hun evenbeeld. Het gevecht dat zich ontvouwt, levert een ware strijd op. Met enkele rake klappen neemt de gezondheid van de opponent zichtbaar af en met de inzet van speciale grepen, vult de Finisher-meter zich. Wanneer deze meter volledig gevuld is, kan de Finisher ingezet worden, welke een toffe animatie oplevert, die in slow motion getoond wordt. Er gaat een ware schokgolf door de arena, wanneer The Rock zijn tegenstander tegen de vlakte smijt. Naast de Finisher worden ook andere cruciale klappen mooi in slow motion gebracht, wat het geheel een prima over-de-top actiegevoel meegeeft.



Daarna mochten we ook de game zelf uittesten, waarbij het direct opvalt dat er nog geen gamemodes bekend zijn in deze demo versie. En omdat er niets los te peuteren valt begin ik rustig aan mijn gevecht. Al vrij snel heb ik de principes van de game door en leg ik The Rock zomaar even over de knie, maar ook hij weet mij enkele malen goed te grazen te nemen. Met speels gemak maak ik me de game eigen, al vraag ik me wel meteen af hoe lang je je met deze game kunt vermaken, aangezien de gameplay op dit moment niet al te diepgaand lijkt te zijn. Echter, zoals THQ het zelf aangeeft, is dit een luchtige game, die meer voor het brede publiek bedoeld is. En met die gedachte in het achterhoofd denk ik dat het wel eens heel aardig kan gaan uitpakken. Helaas zullen we nog even moeten wachten tot de game zal verschijnen. Op zijn vroegst zal hij in het voorjaar van 2011 verschijnen.

Geplaatst door Frido, ConAir & Alfred op 21-08-2010
Aantal keer bekeken: 5575

Laatste reacties

avatar van Always4psv
Door Always4psv (4230 reacties) op 21-08-2010 17:50
( PM )
homefront!, eerst kende ik het nog niet echt maar , o.a. dankzij dit weet ik nu dat het echt een vet spel word
avatar van Valthyr
Door Valthyr (6163 reacties) op 21-08-2010 18:52
( PM )
Hmm, Homefront. Ook deze preview klinkt weer interessant. Maar ik ben nog altijd wat huiverig of de game gaat brengen wat het beloofd.

Qua multiplayer heeft de studio achter de game wat meer ervaring. Toch hoop ik op een sterke singleplayer.
avatar van Soul Hunter447
Door Soul Hunter447 (42 reacties) op 22-08-2010 11:55
( PM )
had homefront al een tijdje op het oog. maar nu weet ik het zeker.
avatar van GoldStriker
Door GoldStriker (965 reacties) op 22-08-2010 17:18
( PM )
Homefront klinkt inderdaad heel vet. Yargh ik haat WWE, geef mij maar UFC 2011.