Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Preview Guild Wars 2

Vooraf was één van de reacties op onze Gamescom Special, dat er helemaal geen aandacht was geschonken aan Guild Wars 2. Welnu, tijd om dat goed te maken, want we waren immers wel aanwezig bij de presentatie van NCsoft’s nieuwe game.

Europa als grootste markt
Vol trots werd verteld dat niet de E3, maar de Gamescom speciaal was uitgekozen om de game voor het eerst te tonen. Guild Wars 2 kent namelijk zo’n zes miljoen spelers, waarvan ongeveer de helft uit Europa komt. We kregen twee verschillende speelsessies te zien, waarbij gewisseld werd tussen een Human en een Charr karakter. Tijdens het creëren van je eigen karakter is het mogelijk om hem of haar uitgebreid te definiëren. Niet alleen qua looks, maar ook qua eigenschappen en levensachtergrond, waarbij deze keuzes op verschillende manieren invloed hebben op het persoonlijke verhaal. Dit gebeurt aan de hand van een aantal vragen en stellingen, waarmee de ontwikkelaar wil bereiken dat iedereen zijn eigen epische verhaal beleeft.



Bovendien heeft Guild Wars 2 een andere troef in handen. In de wereld kan je regelmatig verrast worden door een van de dynamische gebeurtenissen. Zo kan het voorkomen dat op dezelfde locatie de ene keer een bende bandieten een wateropslagplaats aanvallen, maar een andere keer giftige monsters hetzelfde water trachten te vergiftigen. Saaie grindquests als “dood drie beren en vijf wilde zwijnen”, die in veel MMO’s de boventoon voeren, zijn niet aanwezig in Guild Wars 2.

Het oude systeem opgepoetst
Het verhaal speelt zich 250 jaar na het eerste deel af. De Dragons hebben de overhand in de oorlog en vijf rassen vechten samen tegen dit kwaad. De mensen hebben hun hoofdkwartier gevestigd in Divinity’s Reach. In de speelsessie die volgde, moest eerst het dorp schoongeveegd worden. Er werd een aanval van een groep centaurs afgeslagen, waarbij een verschil met de meer klassieke RPG’s duidelijk werd . In dit spel kan elk karakter andere personages laten herrijzen en genezen, dus een aparte healing klasse is niet nodig om quests te voltooien.



Het wegvallen van de healer class geeft meer ruimte voor anderen, zoals de Ranger, Warrior, Necromancer en Elemental. NCsoft beloofde dat dit slechts de helft van het aantal beschikbare classes was . Ook niet is het loot systeem; iedereen krijgt op basis van zijn level een passende beloning wanneer een grotere baas wordt verslagen. Het dobbelen om items en de daarmee mogelijke teleurstelling behoort dus tot het verleden.

Dynamiek in de gamewereld
De game kent een actief weersysteem en een eigen dag- en nachtcyclus. Tevens zijn er in elke stad diverse sociale activiteiten om je mee te vermaken. Daarnaast hebben de missies een duidelijke invloed op de wereld. Vallen boeven een boerderij aan, waar graan voor het brood in de regio worden verbouwd, dan zit de regio zonder brood. Pas wanneer jij afrekent met deze dieven kunnen de mensen in het dorp weer genieten van de geur van vers brood. Daarnaast wordt ook afgerekend met andere ergernissen uit het verleden. Zo kan je je via waypoints op de centrale map sneller verplaatsen van de ene naar de andere regio. Op dezelfde kaart zijn overigens ook alle plaatsen in de regio te zien en waar jij of iemand dus dient in te grijpen. Deze ‘events’ nemen de taak over van de klassieke quests, hierdoor zijn oude systemen met questgivers overbodig geworden.

In de tweede speelsessie speelden we met een Charr, die een stuk sterker was en tevens was uitgerust met een aantal fraaie ‘area of effect’ spells. We waren getuige van een dynamisch evenement in het spel: een aanval van een enorme Dragon die door tientallen karakters onder handen genomen werd. Hoewel de draak enorm was, werd ons verteld dat dit slechts een muisje was in vergelijking tot de Elder Dragons, die je later in het spel kan bevechten.



Een geweldige eerste indruk
Guild Wars 2 lijkt een indrukwekkend spel te worden dat mooie graphics en nieuwe ideeën heeft samengevoegd. Het artwork van de game schijnt door een team van 75 werknemers verzorgd te worden en dat zie je. Helaas kregen we op de vraag wanneer de release is het bekende antwoord: “When it’s done”. De makers willen zich niet haasten en eigenlijk denk ik dat dat de game alleen maar ten goede zal komen. World of Warcraft is alvast gewaarschuwd.

Geplaatst door Frido & ConAir op 29-08-2010
Aantal keer bekeken: 5525

Laatste reacties

avatar van Stephan1234
Door Stephan1234 (2717 reacties) op 29-08-2010 21:50
( PM )
Hiervoor koop ik de collectors editie :)
avatar van Xtinction
Door Xtinction (140 reacties) op 30-08-2010 13:14
( PM )
Ziet er geweldig uit, en die gasten die het maken weten iig wel goed aan te stippen wat reguliere MMO's zo saai kan maken... Ik ben erg benieuwd!
avatar van XanaduNL
Door XanaduNL (1906 reacties) op 01-09-2010 15:53
( PM )
Ziet er erg netjes uit, maar WoW hoeft hier echt niet bang voor te zijn.
avatar van Henshin
Door Henshin (337 reacties) op 02-09-2010 00:37
( PM )
Ziet er goed uit maar ik heb het niet zo op mmo's. Geef mij maar gewoon Final Fantasy of iets dergelijks.
avatar van Mr. Cheapo!
Door Mr. Cheapo! (7447 reacties) op 20-09-2010 01:28
( PM )
No comment!