Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Call of Duty: Black Ops Launchevent

Op maandagavond 8 november keerden we voor het eerst sinds lange tijd weer terug in The Convention Factory te Amsterdam. Waar deze fabriekshal in het verleden diende als podium voor het allereerste First Look Event, waar gamers aan de slag konden met vroege versies van de games die in het najaar van 2008 zouden verschijnen, stond de hal deze keer slechts in het teken van één spel: Call of Duty: Black Ops. Dit zou overigens niet de enige plaats met een nachtverkoop zijn, want verspreid over het land openden diverse winkelketens 's nachts hun deuren om een graantje mee te pikken.



Rode loper
Call of Duty: Black Ops is één van de belangrijkste titels van dit najaar voor uitgever Activision. Alle registers werden opengetrokken en kosten noch moeite werden gespaard voor deze release. De presentatie was deze avond in de handen van niemand minder dan Richard 'Skate’ Simon namens Blammo Media, dat tevens verantwoordelijk was voor de organisatie van het evenement.

Na het vertoon van een trailer, waarbij een ieder een glimp op kon vangen van het spektakel wat ons te wachten stond, kondigde Skate de komst van Technical Art Director Brian Anderson van Treyarch aan. Hij vertelde ons onder meer dat Treyarch twee jaar bezig geweest is met de ontwikkeling van deze titel. Tevens maakte hij ons er deelgenoot van dat Treyarch bij het ontwikkelen van het spel streefde naar het nabootsen van een filmische ervaring. Met andere woorden, de ontwikkelaar wil het spel, waarin oorlogsvoering centraal staat, zo natuurgetrouw mogelijk laten overkomen en dus moet de speler ook echt het gevoel meekrijgen dat hij zich in een 'hell on earth' bevindt. Voor het eerst in de serie staat het tijdperk van de Koude Oorlog centraal. Hierin stonden de verhoudingen tussen Rusland en Amerika op scherp en er had zomaar een nieuwe wereldoorlog uit kunnen voortvloeien. Anderson gaf ons nog mee, dat hij meer geleerd had over de geschiedenis van zijn land door het spelen van Call of Duty games, dan hij ooit gedurende zijn schoolperiode had gedaan (wat misschien meer zegt over de status van de Amerikaanse scholen dan over Call of Duty - red.). Als speler mag je dus verwachten, dat het spel stil zal staan bij enkele belangrijke gebeurtenissen uit de Koude Oorlog, waaronder de Cuba-crisis en de oorlog in Vietnam. Gamen is derhalve niet alleen leuk, maar eveneens leerzaam!



Prijzen, prijzen en nog eens prijzen!
Na deze introductie kon er naar hartenlust gespeeld worden. Naast de aanwezigheid van enkele pods, werden er op het hoofdpodium diverse competities gespeeld, waar spelers onder meer de Prestige Edition van het spel konden winnen. Voorts werd er ook nog een overkoepelende sessie gehouden, waarbij de beste spelers van Europa, verspreid over de diverse launchparties in verschillende Europese landen, het tegen elkaar op konden nemen. Helaas bracht de Nederlandse inbreng geen victorie en viel de splinternieuwe televisie in Italiaanse handen. Ten slotte maakten ook nog een aantal bekende Nederlanders hun opwachting op het feest, waaronder Arie Koomen van de Lama's en Jamie van Di-Rect, die in tegenstelling tot wat jullie wellicht verwachten, de vloer aanveegde met zijn opponenten en er met een Prestige Edition vandoor ging.

In het laatste uur werd het publiek vermaakt met een optreden van The Opposites, terwijl aan de andere kant van de zaal de voorbereidingen werden getroffen voor de verkoop van de nodige exemplaren van het spel. Dit was de mensen in de zaal niet ontgaan en snel vormde zich een menigte rond de stand. Dat de grote groep mensen om tien voor half één als sneeuw voor de zon was verdwenen, mocht de pret niet drukken, want zoals ook onze statistieken aantonen, Call of Duty: Black Ops is helemaal hot!

Geplaatst door ConAir op 16-11-2010
Aantal keer bekeken: 10092

Laatste reacties

avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6571 ) 18-11-2010 09:18
Tof verslag. Geeft ook goed weer hoeveel moeite er is gedaan om CoD aan de man te brengen. Ik heb hem zelf nog in het plastic zitten omdat ik nog 40 andere games in ieder geval een keer gezien moet hebben Nu wordt het wachten op Modern warfare 3. En de mogelijkheden die die game met zich mee gaat brengen (Hopelijk motion controls en 3D waar mogelijk)
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 21-11-2010 13:41
@ Crazydance: Ook buiten de launchparty is de promotie ongekend. Billboards, commercials, specials (mini-magazine bij PU). Ik denk ook niet dat we het ooit grootser gezien hebben.