Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Beginnen met games maken?

[Begin] |1(1) [Eind]
Valthyr
Door Valthyr (6163 reacties) op 20-07-2009 23:18
Hallo,

Ik ben in het kader van 'zoek naar een vervolg opleiding' aan het kijken naar een leuke vervolgopleiding. Ik wordt begin volgend jaar op school ook geholpen door allerlei leraren met wat als vervolgopleiding het beste bij mij zou passen (ik ga alweer naar 5 havo, vandaar).

Nu heb ik al eens op allerlei van die sites gekeken waarbij je enorme waslijsten met opleidingen hebt.

Nu heb ik daar ook iets gevonden als: Game architecture & Design.

Alleen heb je daarvoor wel een portfolio nodig (daar kom ik later op terug) en hoorde ik pas van iemand dat je toch wel wat met wiskunde moet kunnen (dat zou een probleem zijn).

Voor het portfolio zou ik bijvoorbeeld al kunnen beginnen met simpele games te maken. Zoiets als flashgames. Al zou het niet voor mijn portfolio zijn dan weet ik in ieder geval of dat sowieso wel of niet iets voor mij is.

Maar nu de vraag. Weet iemand hier bijvoorbeeld een goed boek met duidelijke instructies over hoe en waarmee te beginnen? Heeft iemand van jullie bijvoorbeeld ervaringen met dit gedoe?
Hmm... Mehh.
L1F3Stream
Door L1F3Stream (5619 reacties) op 20-07-2009 23:38
Heeya,

Ik ben zelf een 3e jaars HBO student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hier doe ik een opleiding genaamd Game Design & Development.

Even over de toelating (terugkoppeling portfolio)
Voor deze opleiding heb eerst een formulier moeten invullen met mijn interesses, kwaliteiten etc. Daarna word je wel of niet uitgenodigd en ga je voor de toelating (in mijn geval) een bord en/of kaartspel ontwikkelen om te laten zien of jij een spel kan designen en/of vormgeven. Deze laat je zien op een toelatingsdag.

Op deze toelatingsdag wordt een gedeelte uitgenodigd voor een vervolggesprek die middag en werd in mijn geval één of twee weken later een brief gestuurd met daarin dat ik was toegelaten.

Hiervoor kwam ik, als programmeur, aanzetten met een portfolio vol Photoshop en Flash activiteiten. Met een goed spel en een goed praatje kom je een aardig eind, met een portfolio kan je bij de tweede "eliminatie" een voorsprong hebben indien het spel een neutrale/goede indruk gaf.

To the point:
Ik zelf heb OOP programmeren aangeleerd door bij de basics te beginnen. Ik begon met uitproberen in HTML/PHP met behulp van designprogramma's voor webdesign en met simpele Flash tutorials voor ActionScript 1 en 2.

Het beste tegenwoordig is beginnen met het leren van ActionScript 3, dit mede omdat het een stuk meer OOP is t.o.v. 1 en 2. Hieronder een aantal links naar boeken (bol link) die klasgenoten gebruiken die zonder programmeerkennis naar school kwamen, als volledig designer/artist, en nu hun eigen prototypes kunnen ontwikkelen. Een manier om dus te beginnen met developen van kleine games!

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/actionscript-3-0-game-programming-university/1001004005455464/index.html
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/essential-actionscript-3-0/1001004004926767/index.html

Ik adviseer wat voorbeelden van de boeken op te zoeken. Ik heb geen van de boeken hier, dus ik kan ook niet direct oordelen over de content ervan.

Voor meer info over ActionScript en/of studie, PM me..
~ Björn
CrippledKiller
Door CrippledKiller (6571 reacties) op 21-07-2009 08:55
Vergeet niet dat je met Actionscript eigenlijk aan de verkeerde taal begint, veelal worden games gemaakt in C++ met een devkit van desbetreffende platform (m.u.v. PC/Mac games)

Wel is Actionscript een hele goede leermeester voor OOP
(Object geörienteerd programmeren) en de basis.

Wat je portfolio betreft hoeft deze niet groot te zijn, maar moet hij wel dingen bevatetn die laten zien wat je kunt (Dit mag dus ook van één enkel project zijn.)
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Talicus
Door Talicus (7391 reacties) op 21-07-2009 10:12
Goh, nog iemand die Game Architecture & Design wil doen.

Als ik het goed begrijp wil je de programmeer kant op he?

Wat betreft de wiskunde, je wordt aan het begin van de opleiding (als je door de selectieprocedure komt uiteraard) gevraagd of je een online test wil doen om het niveau van jouw wiskunde te testen, die test is redelijk pittig maar niet onmogelijk (ik had er zelf een ruimte 8 voor, en ik hoefde hem niet eens te doen ). Deze plaats ik onderaan.

Verder nog een paar tips:

1) Ik begrijp uit je post dat je nog niet eerder hebt geprogrammeerd. Hierdoor heb je al een achterstand op andere mensen in de opleiding. Ik raad je daarom aan om ZO SNEL MOGELIJK te beginnen. Hierbij denk ik eigenlijk aan "deze week nog". Denk niet "het is vakantie, hier begin ik over een paar weken wel aan". 5 Havo is zwaar (en al helemaal als je een N&G / N&T profiel hebt ), verwacht dat je de basis van je portfolio al in de vakantie gelegd moet hebben, dan kan het alleen maar meevallen.

2) Ze verwachten niet het minste van je, in de open dag werd als voorbeeld van een goede portfolio een spel als tetris genoemd, of een eenvoudig bordspel (denk aan reversi) maar dan met AI (die uiteraard niet perfect hoeft te zijn, maar het moet meer zijn met dat je vakjes kan inkleuren). Dat is zeker niet eenvoudig! Ook daarom is het belangrijk dat je niet alleen op tijd begint, maar ook dat je het echt leuk vind.

3) Game Design is een richting die vrijwel alle jongeren aanspreekt, en waarin daarom meer opleidingen te vinden zijn (en dus ook meer mensen die afstuderen) dan dat er aanbod is in de game-industrie aan banen. Het is dus niet alleen een kwestie van op de opleiding komen en blijven, maar ook een kwestie van de beste zijn.
Je hoeft hiervoor niet al geweldig te zijn voordat je aan je volgende opleiding begint, maar je moet het oprecht leuk vinden. Alleen zo kan je de opdrachten perfect volbrengen, want anders wordt je naar een paar uur moe terwijl echt gepassioneerde leerlingen 's nachts nog lekker doorprogrammeren (soms letterlijk), gewoon omdat ze het net zo leuk vinden als games spelen. Wees streng tegenover jezelf als het om game design gaat, en overweeg als je het "wel aardig" vind maar niet geweldig, een opleiding informatica. Deze biedt ook een master game design, maar het geeft je later een iets bredere basis als je een baan zoekt.

4) Het belang van wiskunde en wiskundig denken mag niet onderschat worden. Het is niet dat een matig cijfer (al moet het toch wel een voldoende zijn, en met Wiskunde B1 of B12, dat wordt geloof ik ook gevraagd als toelatingseis) in Wiskunde betekent dat je niet geschikt bent, maar je mag er niet bang voor zijn. Veel programmeerwerk heeft een wiskundige basis, en je zal dan ook veel les in wiskunde krijgen als je aan de opleiding begint.

5) In de lessen wordt meestal gewerkt met C++ heb ik begrepen. Probeer je te baseren op talen als C++ of Java, een project in RPG-maker wordt bijvoorbeeld niet echt op prijs gesteld...


Nou goed, als je nu nog niet bent teruggeschrikt, dan raad ik je aan om de volgende test te doen:

Dear future NHTV-student,

We're happy to welcome you as a new student to the NHTV IGAD study!
To give you a headstart in your new study, this summer, NHTV offers an
online course mathematics.
Check out the entry test and find out wether our online course can be
in your advantage!
- Go to www.aleks.com;
- Click “Free trial for students”;
- Click “Try Aleks now”, mark “I have read” etc. and click
“continue”;
- Market = Higher Education - Math;
- Course = Introduction to Geometry;
- Make the test on your own, without cheating, for an honest
result;
- If you need extra training: enrol yourself to the OnlineSchool
course!
I have sold my soul to a minor demon.
Valthyr
Door Valthyr (6163 reacties) op 21-07-2009 11:30
Ok de omschrijving van wat de opleiding inhoud:

''Game architecture & design

HBO Bachelor
Tijdens deze opleiding leer je alles op het gebied van het ontwikkelen van games, zoals conceptontwikkeling, design, vormgeving, techniek. Het hart van de opleiding is het Game Lab waarin je aan het werk gaat. Je leert hier je kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen en ontwikkelt je specialisatie: programmeren of grafisch ontwerpen. Naast de specialisatievakken volg je een gemeenschappelijk programma. Tijdens dit programma komen ook andere aspecten aan de orde, zoals productie en business en marketing. Je leert dus niet alleen over de praktische kant van het ontwikkelen van games, maar ook over de zakelijke kant. De voertaal is Engels.
Vooral tijdens de laatste twee jaren van de opleiding werk je aan de opbouw van je portfolio.

Toelatingseisen
Havo-profielen: N&T, N&G, E&M, C&M met wiskunde A of wiskunde B
Vwo-profielen: N&T, N&G, E&M, C&M
Mbo-diploma niveau 4
De toelatingsprocedure omvat verder een test op motivatie en talent, een praktische opdracht, het laten zien van je portfolio en een interview.

Duur
4 jaar

Toekomstmogelijkheden
Als programmeur of grafisch ontwerper van games kun je aan de slag binnen bedrijven in de game- of ICT-industrie, bijvoorbeeld op het gebied van te downloaden games, games voor mobiele telefoons en internetgames. Als programmeur kun je verder werk vinden bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in virtual reality of simulatie. Als grafisch vormgever kun je bijvoorbeeld denken aan het maken van animaties of ontwerpen voor animatiestudio’s, reclamebureaus en film en televisie.''

_____________________________________________

Talicus, jij hebt het over Wiskunde en dat je het inderdaad nodig hebt. Je spreekt al over Wiskunde B. Dat wordt dus een aanzienlijk groot probleem. Ik heb al moeite met Wiskunde A. In feite heb ik er echt een pesthekel aan! Mijn wiskundige basis is met gemak belabberd te noemen.

Dus dat wiskundige deel vind ik niet bepaald prettig

Verder lees ik dat programmeren ook belangrijk is om daar ervaring mee te hebben en het leuk te vinden. Nu heb ik al eens rondgekeken (al was het maar vanuit mijn huidige school zelf) op de Avans hogeschool in Den Bosch. Daar heb ik de informatica cursus gevolgd. Wat we daar kregen uitgelegd is hoe het programmeren werkt. We gingen eerst aan de hand van een soort spelletje een robot allerlei opdrachten uit te laten voeren een tal van levels te laten doorlopen. Je deed dat door middel van dingen te programmeren in het robotje. It's a shame dat ik kwijt ben hoe dat in elkaar zit. Maar het was niet moeilijk om erin te komen dus de basis daarvan pik ik zo op (echt, dat spelletje was makkelijk).
Helaas moet ik wel bekennen dat ik dat niet heel interessant vond om te doen. Dus dat is alweer een minpunt.

En ik bedank Björn voor de boekentips. Maar als Talicus en Crazydance aangeven dat ik me beter kan focussen op C++ ipv OOP dan kan ik daar misschien beter niet aan beginnen (of juist wel? Om van alle markten thuis te zijn?).

Zijn er dan tips voor boeken waarmee ik met de C++ programeertaal kan leren werken?

Want als ik daarmee kan oefenen en het een beetje kan begrijpen kan ik alsnog kijken of ik me over het wiskundige gedoe heen kan zetten.

Het is niet dat ik persé gamedesigner wil worden, het is meer dat ik iets wil worden. En gamedesign ligt toch wel in de buurt van mijn hobby: gamen. Het is gewoon dat ik iets zoek in een vervolg opleiding wat ik zou kunnen (leren) en wat ik leuk vind om te doen. Daarom moet ik beetje bij beetje beginnen met het uitproberen wat wel en niet bij mij past. Dit is nu alvast één ding waar ik mee bezig ben om te kijken of het daadwerkelijk iets is.

Hmm... Mehh.
Talicus
Door Talicus (7391 reacties) op 21-07-2009 11:50
@Valthyr,

Ik zou zeggen, kijk eens op de NHTV site zelf. Ik ben er vrij zeker van dat voor het programmeergedeelte Wiskunde B verplicht is. Je zal dan dus een extra cursus moeten volgen om Wiskunde B op je diploma te krijgen.

Ook als dit niet zo is, ga je het mogelijk zwaar krijgen wat betreft wiskunde. Zoals je op de NHTV site kan zien, krijg je het hele eerste jaar wiskunde. Nu volg ik zelf niet de programmeerrichting van de NHTV, maar ik weet wel dat de wiskunde-lessen bij de informatica-opleiding van de universiteit utrecht behoorlijk lastig zijn. Verder weet ik dat de NHTV zwaarder is dan de universiteit, ondanks dat het "slechts" een hogeschool is, jagen ze er meer stof doorheen in kortere tijd.

Als je iets echt wil is er nooit iets "mission impossible", maar je doet er misschien goed aan om als het schooljaar begint, eens te overleggen met je decaan over deze kwestie, of een open dag te bezoeken (die open dagen op de nhtv vond ik zelf trouwens erg interessant bij de nhtv, doen dus). Laat je gebrek aan wiskunde je in ieder geval niet belemmeren om het te proberen, als je programmeren hartstikke leuk blijkt te vinden, en je een goed resultaat neer weet te zetten (of te wel, iets waar je trots op bent, dat is heel belangrijk), dan is er vast wel een plekje voor je.
I have sold my soul to a minor demon.
L1F3Stream
Door L1F3Stream (5619 reacties) op 21-07-2009 12:04
Het is niet echt in plaats van OOP, want OOP is een programmeerstyle, voor schoon programmeren..

C++ boeken, één voor de basis (system games/apps)
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/beginning-c-game-programming/1001004002242787/index.html

Paar van de mensen van mijn school hebben deze voor C++ gebruikt om de basis van statements/classes etc te begrijpen in de C++ syntax, en zijn nu naast designer ook prototyper van o.a. DS titels.. Maar om sprites/3D te leren programmeren heb je weer andere boeken nodig..

Ik kan niet direct een boek speciaal voor 2D game programming vinden op het moment, is ook niet makkelijk te vinden via de iPhone, maar ik heb deze link nog voor je gevonden. Staat dat ook een crashcourse wordt gegeven over graphics in games, wat mij 2D lijkt..
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/learn-c-by-making-games/1001004002759660/index.html#product_description
Valthyr
Door Valthyr (6163 reacties) op 21-07-2009 12:06
Ik zal eens en kijkje nemen op de site. Dat Wiskunde B knaagt wel heel erg... Wiskunde is echt een drama

Verder nog een kleine toevoeging op mijn bericht:
Ik heb een boek van de bieb geleend waarmee je hele simpele spelletjes kan maken. Het heet: 'Zelf spannende games maken met: GAMEMAKER' Linkje

Heb ik daar überhaupt iets aan? Is het wel geinig om een simpele basis mee te leggen, of zou het nutteloos zijn?
Hmm... Mehh.
L1F3Stream
Door L1F3Stream (5619 reacties) op 21-07-2009 12:09
Bij Gamemaker kan je wel zelf dingen programmeren, maar het is voornamelijk een 'sleep dit blokje op de juiste plaats en verander een waarde' programma, waardoor je eigenlijk op jonge leeftijd simpele spelletjes kan maken.

Voor mij was dat het helemaal van 8 tot 10 jaar, omdat het erg gemakkelijk is.. Maar een volwaardige game leer je er niet mee programmeren. Hetzelfde met een programma als Dreamweaver, als je in design dingen aanmaakt als tables/inputs etc.. Je leert er wel iets van, maar je hebt een extra stap nodig om het volledig zelf te leren.
Talicus
Door Talicus (7391 reacties) op 21-07-2009 12:12
Wat ik in mijn eerste post zei, rpg-maker / game-maker etc. staan niet echt in hoog aanzien. Je omzeilt hiermee volgens mij het echte programmeerwerk, waardoor je je eigenlijk niet echt traint.

In de eerste open dag van de NHTV van het afgelopen jaar was er geloof ik een vrouw die een flink project in Game Maker had gemaakt en ze vroeg of ze dat kon laten zien, maar de docent programmeren daar vertelde haar dat het niet echt kan laten zien of je gemotiveerd bent om te programmeren.


I have sold my soul to a minor demon.
Valthyr
Door Valthyr (6163 reacties) op 21-07-2009 12:12
Hmm oké... Dus het zou het proberen wel waard zijn maar met alleen dat kom je er dus niet.

Ik ben op het moment dus bezig met de C++ boekentips te bekijken.

Thanks voor alle feedback tot nu toe.

@Talicus

Het draait dus echt om zelf programmeren. En een gamemaker heeft het grotendeels dus al voor je gedaan?
Hmm... Mehh.
Talicus
Door Talicus (7391 reacties) op 21-07-2009 12:30
Waar het om gaat, is dat je programmeren leert door te programmeren, en niet door "snelle truucjes" te gebruiken. Ga er vanuit dat je daar leert programmeren van de grond af aan, en dat je alleen maar jezelf voor de gek houdt als je hetzelfde resultaat op andere manieren probeert voor elkaar te krijgen. Je moest (bij de UU in ieder geval, maar ik kan me niet voorstellen dat dat op de NHTV anders is) schone code schrijven, en alles verantwoorden wat je doet, en dat kan niet met game-maker.

Leer gewoon C++ / Java programmeren, daar steek je meer van op
I have sold my soul to a minor demon.
Jakerockwell
Door Jakerockwell (446 reacties) op 21-07-2009 13:42
Leren programmeren staat los van wiskunde. Het is wel zo dat bepaalde programmeertechnieken gebaseerd zijn op wiskundige principes en daardoor vereisen dat je die achterliggende gedachten begrijpt.

Zoals al eerder werd aangebevolen in deze thread is de Object Oriented Programming (OOP) stijl een goed startpunt. Het voordeel van OOP is dat je leert nadenken in concepten/objecten, wat zeker van pas kan komen als je ooit games wilt maken.

Java en ActionScript 3 (AS3) zijn goede programmeertalen om OOP te leren. Wat ik persoonlijk een voordeel van AS3 vind, is dat je vrij snel iets visueels/grafisch kunt maken, terwijl dat in Java meer programmeerwerk is.
Flapperbol
Door Flapperbol (3780 reacties) op 21-07-2009 13:49
Rol: Toevoeg Moderator
Om gamedesigner te zijn hoef je niet perse te kunnen programmeren.

Zelf ben ik ook geen Wiskunde genie (heb wel Wiskunde B gehaald, bijna weer compleet vergeten) maar ik studeer over een half jaartje wel af als Multimedia designer, gericht op Gamedesign.
(Doe ook een andere opleiding dan de personen hierboven ;-) )

Ikzelf hou mezelf vooral bezig met het grafische gedeelte van games: 3d
n, texturen etc
Verder heb ik uiteraard wel verstand over het ontwikkelen van games, maar weet ik vrij weinig over de gebruikte programmeertalen.

Op m'n opleiding heb ik wel wat moeten leren op programmeergebied: AS2.0 (3.0 bestond nog niet in m'n propedeusejaar) en XHTML/CSS.
Dit waren verplichtte onderdelen, als je programmeren leuk vindt kan je uiteraard je kennis verbreden.

En vind je programmeren niets aan (zoals ik :-p) dan ga je de grafische kant van gamedesign op ;-)
Nieuwe Japan vakantieblog 2016: http://Japan2016.droogtwelweerop.nl
Gameslayer
Door Gameslayer (1222 reacties) op 21-07-2009 15:01
Quote:
Waar het om gaat, is dat je programmeren leert door te programmeren, en niet door "snelle truucjes" te gebruiken. Ga er vanuit dat je daar leert programmeren van de grond af aan, en dat je alleen maar jezelf voor de gek houdt als je hetzelfde resultaat op andere manieren probeert voor elkaar te krijgen. Je moest (bij de UU in ieder geval, maar ik kan me niet voorstellen dat dat op de NHTV anders is) schone code schrijven, en alles verantwoorden wat je doet, en dat kan niet met game-maker.

Leer gewoon C++ / Java programmeren, daar steek je meer van op
Gepost door: Talicus op 21-07-2009 12:30

Ok, Talicus heeft hier de essentie te pakken wat programmeren betreft. Je wilt het liefste OO (Object Oriented) leren denken. Als je dat kan maakt het niet uit welke taal je doet. Het idee is in iedere taal hetzelfde, alleen de syntax is anders.

Daarnaast is commentaar en netjes code schrijven essentieel. Als iemand anders jou code moet bekijken, en het is onleesbaar, dan gaat dat niet lukken. Ik ben weleens boos geworden op mensen die vroegen of ik "even" naar iemands code wilde kijken Over spaghetticode gesproken

C++ is inderdaad misschien de meest gebruikte taal, maar is ook wat lastiger te leren dan Java. In java krijg je duidelijke foutmeldingen, wat debuggen "makkelijker" maakt. C/C++ doet dat minder (Je programma crasht meestal gewoon). C/C++ is wel weer efficienter dan Java.
Standing on a bridge, watch the water passing under me. It must've been much harder when there was no bridge just water.
Talicus
Door Talicus (7391 reacties) op 21-07-2009 19:37
Quote:
Om gamedesigner te zijn hoef je niet perse te kunnen programmeren.

Zelf ben ik ook geen Wiskunde genie (heb wel Wiskunde B gehaald, bijna weer compleet vergeten) maar ik studeer over een half jaartje wel af als Multimedia designer, gericht op Gamedesign.
(Doe ook een andere opleiding dan de personen hierboven ;-) )

Ikzelf hou mezelf vooral bezig met het grafische gedeelte van games: 3d
n, texturen etc
Verder heb ik uiteraard wel verstand over het ontwikkelen van games, maar weet ik vrij weinig over de gebruikte programmeertalen.

Op m'n opleiding heb ik wel wat moeten leren op programmeergebied: AS2.0 (3.0 bestond nog niet in m'n propedeusejaar) en XHTML/CSS.
Dit waren verplichtte onderdelen, als je programmeren leuk vindt kan je uiteraard je kennis verbreden.

En vind je programmeren niets aan (zoals ik :-p) dan ga je de grafische kant van gamedesign op ;-)
Gepost door: Flapperbol op 21-07-2009 13:49

Je hoeft het niet per se te kunnen om "iets met game-design te doen", maar bij de NHTV wordt dat wel van je geeist. Als je een bredere opleiding doet zoals Multimedia, dan wordt er in het eerste jaar inderdaad minder specifieke kennis van je geeist en krijg je in feite "van alles een beetje" geleerd, zodat je later in alle markten thuis kan zijn. Ik verwacht echter wel dat je bij een specifieke game-opleiding als de NHTV in minder tijd moeilijkere vraagstukken kan oplossen wat betreft game design dan bij een bredere multimediaopleiding, tenzij je zelf er heel veel moeite insteekt om je in een bepaald vakgebied te verdiepen (in jouw geval dus 3D design).

Overigens wil ik niet zeggen dat je met multimedia "alles een beetje maar eigenlijk helemaal niets kan", want dat is helemaal niet waar. Ik begrijp dat een brede achtergrond hebben van groot belang kan zijn, je kan je stukken beter inleven en vraagstukken van verschillende kanten bekijken, met als bijkomend voordeel dat je alles eerst kan proberen voordat je jezelf in het diepe stort. Ik heb zelf een multimedia opleiding overwogen (aan de HKU, overigens), maar ik dacht dat ik bij de NHTV de opleiding zelf leuker zou vinden, ondanks dat het einddoel bij allebei hetzelfde kan zijn.

Sowieso is "game design" een enorm grijs gebied, want aan een game werken programmeurs, visual artists / 3D, concept artists (veelal 2D), eventueel een nog mensen voor interface, reclame etc. etc. Ik ben er tot nu toe altijd vanuit gegaan dat Valthyr zich op programmeren wilde storten, als dat niet per se het geval is, dan kan je inderdaad een bredere opleiding proberen.

I have sold my soul to a minor demon.
[Begin] |1(1) [Eind]