Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Diablo III: Reaper of Souls (PC)
85 100 1

Review Diablo III: Reaper of Souls (PC)

Na bijna twee jaar is het dan eindelijk zo ver en kunnen Diablo fans aan de slag met de eerste uitbreiding voor Diablo 3, Reaper of Souls genaamd. Na veel kritiek op het Auction House en de daarbij horende lage item drop rate in Diablo 3, gaf Blizzard toe dat er fouten zijn gemaakt. Gelukkig luistert Blizzard goed naar de community en zijn er naast een nieuwe Act en Karakter Klasse ook veel verbeteringen te vinden in de originele game, al zijn sommige verbeteringen beter dan andere.



Niemand kan de Dood stoppen
In Reaper of Souls gaat de eeuwige strijd tussen engelen en demonen verder, waar deze in Diablo III ophield. Prime Evil Diablo is verslagen en zijn ziel zit opgesloten in de Black Soulstone. De engelen zijn echter niet bij machte om de Soulstone te vernietigen en besluiten deze daarom op te bergen in de diepste gewelven van de High Heavens. Echter, voordat de deuren veilig gesloten kunnen worden, treedt Malthael ten tonele.  Malthael was ooit de aartsengel van Wijsheid binnen de engelenraad, maar veranderde door zijn toenemende afkeer voor de mensheid in de Engel Des Doods . Hij wil de Soulstone gebruiken voor zijn eigen plannen en steelt deze vlak voor deze voorgoed achter slot en grendel kan verdwijnen. Wat het doel van Malthael’s acties is, wordt verteld in de nieuwe Act V, die als grootste Act ooit binnen de Diablo-serie geldt. Gebieden als de spookstad Westmarch, Pandemonium (het strijdtoneel tussen engelen en demonen bekend uit Diablo 2) en de Plague Tunnels zijn vele malen groter en sfeervoller dan voorgaande locaties. Tevens zijn er veel optionele sidequests te vinden die de levensduur nog net wat verder opkrikken. Act V is sfeervol, boeiend en ook grafisch net wat meer verfijnd. Het is wat mij betreft dan ook de beste Diablo Act ooit.



Crusader is stoer maar …
Naast een nieuwe Act is er de Crusader Klasse. De Crusader is een soort Paladin die zich de kaas niet van het brood laat eten. Met zijn enorme Tower Shield en de mogelijkheid om een tweehandig wapen in de andere hand te dragen is het een ware tank. Bovendien kunnen zijn vaardigheden hem en zijn teammaten genezen en kan hij hemelse krachten gebruiken. Zo kan hij bijvoorbeeld een licht uit de hemel laten neerdalen dat schade doet aan iedereen die er instaat. Ook kan de Crusader zichzelf opwerpen naar de hemel en met zwaard in de aanslag weer ter Aarde storten. Het ziet er tof uit en het voelt ook best goed om als een overslaanbare tank het strijdtoneel te doorploegen. Tegelijkertijd is de Crusader Klasse, door zijn grote levensbalk en genezingskrachten, misschien wel een Klasse die Diablo 3 net wat te gemakkelijk maakt.

En daarmee kom ik ook meteen op enkele veranderingen die Blizzard doorgevoerd heeft in de originele game. Ten eerste zijn de moeilijkheidsgraden op de schop genomen. Hell en Inferno zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor de moeilijkheidsgraad Master, die beschikbaar komt nadat de Campaign uitgespeeld is, en Torment die beschikbaar komt op level 60. Verder is ook Easy verdwenen. Maar gezien hoe gemakkelijk Normal is geworden, lijkt dit de nieuwe Easymode te zijn geworden. Tegelijkertijd is Hard slechts een tikkeltje moeilijker dan het oude Normal. Door al deze veranderingen is knokken met de Crusader op niveau Hard, met uitzondering van enkele Act V bazen, nu zelfs nog wat te gemakkelijk, waardoor de nodige uitdaging wat verdwenen lijkt te zijn.



Al speelt de Crusader fijn, het is jammer dat Blizzard ditmaal slechts één nieuwe Klasse heeft toegevoegd en daarbij ook nog heeft gekozen voor één die relatief gemakkelijk speelbaar is. Het was mooi geweest wanneer er zowel een Klasse was toegevoegd voor de meer casual gamer, zoals de Crusader, als één die wat moeilijker te bespelen is. Denk aan een vergelijkbare strategie als bij Diablo 2: Lord of Destruction, met de Druid en de Assassin. Wanneer je nu online komt in de nieuwe Act V, speelt bijna iedereen met de Crusader. Met een extra Klasse zou hier wat meer variatie in hebben gezeten. Mogelijk is dit echter niet gedaan omdat het einde van Reaper of Souls doet suggereren dat er nog een expansie aankomt en ze een tweede klasse hier voor bewaren.

Het nieuwe lootsysteem heeft plus- en minpunten
Naast de nieuwe Act en Klasse wordt Lootsysteem 2.0 geïntroduceerd, dat vergelijkbaar is met die van de consoleversies. Het Auction House is verdwenen en de kans op Rares en Legendary items ligt nu een stuk hoger. De drop rate van Rares is nu zelfs misschien wat te hoog, aangezien ik regelmatig terug moest naar het kamp om al mijn Rares te verkopen of salvagen bij de blacksmith. Tevens lijken alle attributen, vooral van armors, nu wel heel erg op elkaar waardoor de betekenis van Rares voor mij wat afnam. Op itemgebied is verder ook Magic Find als attribuut verdwenen, waardoor je dus niet meer je kansen kunt beïnvloeden om extra Rare items te vinden. De reden hiervoor is dat Blizzard vindt dat je armor zich moet focussen op het krachtiger maken van je karakter en Magic Find hierbij in de weg zou staan. Al lijkt de huidige drop rate zo hoog dat dit niet uitmaakt, toch bracht dit altijd wel een extra strategisch element met zich mee. Ben je overigens niet tevreden met bepaalde attributen van een wapen, dan kun je naar een nieuwe aanwinst in het Diablo universum: Myriam de Mystic. Bij haar kun je een specifieke attribuut, bijvoorbeeld +15% goud van vijanden, willekeurig laten veranderen. Tevens kan zij het uiterlijk van je wapens aanpassen naar het uiterlijk van een ander wapen.



Nieuwe Adventure Mode is heel cool
Wanneer je Reaper of Souls hebt uitgespeeld speel je de Adventure Mode vrij. Deze modus biedt je de mogelijkheid om meteen in elke Act te gaan en staan waar je wilt. In verschillende gebieden verspreid over de kaart, is het zaak om diverse opdrachten te vervullen, bounties te verzamelen en Nephalim Rifts te openen. Nephalim Rifts zijn willekeurig opgebouwde werelden die nooit hetzelfde zijn. Zo zullen verschillende delen uit het spel gecombineerd worden tot een nieuw gebied. Het kan hierdoor voorkomen dat je Act IV demonen tegenkomt in een Rift uit Act II. Het zorgt allemaal voor wat extra variatie en zal de replay waarde zeker ten goede komen.
Tot slot zijn er ook nog wat kleine dingen aangepakt. Zo is de level cap verhoogd naar level 70, worden Paragon levels nu gedeeld met al je karakters, is de Town Portal kaart nu overzichtelijker met een daadwerkelijke kaart van elke Act en zijn er flink wat nieuwe items toegevoegd.

Waar voor je geld?
Diablo 3: Reaper of Souls zit boordevol nieuwe content. Act V is briljant en de nieuwe Crusader Klasse zit redelijk goed in elkaar, al maakt de Klasse de campaign wel iets te gemakkelijk. Tevens is het heel fijn dat het Auction House eindelijk is verdwenen, wat de behoefte om te jagen op goede items ten goede komt. Dat Blizzard bovendien niet schroomt om te sleutelen aan elementen uit het originele spel, uit zich in de herverdeling van de moeilijkheidsgraden en de nieuwe Adventure Mode. Vooral die laatste gaat de replay waarde flink ten goede gaan komen. Al met al is Reaper of Souls bijna de ultieme Diablo-box waarop ik had gehoopt, ik mis alleen een tweede klasse. De huidige Crusader is zeker tof, maar biedt net iets te weinig uitdaging. Bovendien zou er nog iets aan de drop rate gesleuteld moeten worden. Neemt niet weg dat Diablo fans zeker genoeg te doen hebben de komende maanden, in ieder geval tot de tweede expansie uitkomt.

 

Deze review is geschreven door Yørn Soeteman.
 

 

Oordeel Diablo III: Reaper of Souls (PC)

  • Graphics 80
  • Gameplay 80
  • Originality 75
  • Sound 85
  • Replay 95
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 10332 

Laagste 1 prijzen voor Diablo III: Reaper of Souls (PC)

21.49 21.49 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.8
€  18.00€ 3.49   € 21.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Henri-Alexander
Henri-Alexander ( 12778 ) 02-04-2014 12:56
Goede review. Zelf wacht ik nog even tot hij iets goedkoper is maar deze uitbreiding zal er bij mij uiteindelijk toch in komen. Ik vrees al voor de eerste goede aanbieding.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 02-04-2014 13:02
De review leest niet heel prettig weg, het lijkt soms meer een opsomming van feiten met her en der een mening dan een lopend verhaal.
Voor de rest wel duidelijke tekst!
avatar van Daniel
Daniel ( 2360   19) 02-04-2014 13:40
Diablo fans of Diablo-fans?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 02-04-2014 13:47
Zonder het streepje.
avatar van Daniel
Daniel ( 2360   19) 02-04-2014 13:51
Just asking, hoezo is het dan wel Ajax-fans?
avatar van Zorewin
Zorewin ( 247 ) 02-04-2014 14:04
Goede review maar te makkelijk klopt niet veel van. Het spel begint pas op Torment.. Probeer het daar nog is met je crusader kijken hoe hard dat is
avatar van Yørn
Yørn ( 4189   24) 02-04-2014 15:38
Rol: Administrator
Quote:
Goede review maar te makkelijk klopt niet veel van. Het spel begint pas op Torment.. Probeer het daar nog is met je crusader kijken hoe hard dat is
Relatief gezien blijft die gemakkelijker dan de andere klassen, daarnaast was het begin redelijk saai vanwege het gebrek aan uitdaging. Kan me herinneren dat het voorheen echter precies goed was. :-)
avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 02-04-2014 16:27
Quote:
Just asking, hoezo is het dan wel Ajax-fans?

Ajax-fans en Diablo-fans is correct. Zonder is niet correct. Het zou eigenlijk aan elkaar moeten - dit schrikt Nederlanders vaak af (modernevreemdetalenonderwijs is ook één woord) - maar omdat het hier om een eigen naam gaat moet er een streepje tussen.
avatar van Zorewin
Zorewin ( 247 ) 02-04-2014 16:55
In D3 kwam de uitdaging pas op Inferno, hier is het pas op Torment. Je gaat me niet vertellen dat je op torment heb gespeeld en het te makkelijk vond?
Quote:
[..]

Relatief gezien blijft die gemakkelijker dan de andere klassen, daarnaast was het begin redelijk saai vanwege het gebrek aan uitdaging. Kan me herinneren dat het voorheen echter precies goed was. :-)
avatar van Yørn
Yørn ( 4189   24) 02-04-2014 17:03
Rol: Administrator
Quote:
In D3 kwam de uitdaging pas op Inferno, hier is het pas op Torment. Je gaat me niet vertellen dat je op torment heb gespeeld en het te makkelijk vond?
[..]

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik zeg dat de crusader 'relatief' gezien gemakkelijker character is dan de vijf anderen, wat betekent dat in vergelijking met de andere klassen, een Crusader gemakkelijker door Torment heen komt dan met bijvoorbeeld een Sorceress of zelfs Barbarian. Dit komt doordat de Crusader een van de hoogste health bars heeft, plus healing powers bezit. Hier mee zeg ik echter niet dat Torment gemakkelijk is.
avatar van Royl
Royl ( 34 ) 02-04-2014 17:10
te makkelijk roepen met paragon 2 of 3.....daar gaat al je geloofwaardigheid.
avatar van TheGuy
TheGuy ( 551 ) 02-04-2014 17:16
Een hoge health bar heeft later in torment totaal geen impact hoe makkelijk je door een level komt. Als je geen drol dmg doet kan je tanken wat je wil, je killt niks. Je moet een bepaalde base health pool hebben die relatief laag is, maar genoeg om dmg te sustainen en te regennen. Als je praat over crusader een van de meest tanky class, dan ben ik het wel met je eens.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 02-04-2014 22:27
Hoop verwarring dus over de review en de class.

Quote:
Ajax-fans en Diablo-fans is correct. Zonder is niet correct.

Dat is incorrect.
avatar van SebastiaanB
SebastiaanB ( 2646 ) 02-04-2014 23:07
Een samenstelling is een woord dat is opgebouwd uit twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen. Denk aan woorden als tuinbroek (tuin+broek) en badslippers (bad+slippers). Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aan elkaar geschreven, om zo aan te geven dat de woorden van de samenstelling bij elkaar horen. Eventueel kan een koppelteken worden gebruikt om de opbouw van de samenstelling duidelijker te maken, maar het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout.

Zijn er uitzonderingen waarbij het gebruik van een spatie wel correct is?
Bij een samenstelling met een eigennaam - zoals 'Marco Borsato', 'Tweede Kamer' of 'Albert Heijn' - wordt die naam als eenheid opgevat, en daarvan wordt de spelling in een samenstelling niet veranderd. Eventuele spaties blijven daarbij dus gehandhaafd, en dat is dan ook meteen de enige uitzondering. In principe worden de eigennaam en de rest van de samenstelling aaneengeschreven. Het is vaak duidelijker om tussen de eigennaam en de rest van de samenstelling een koppelteken te plaatsen, om aan te geven waar de eigennaam ophoudt. Zo wordt het dus 'Marco Borsato-fanclub', 'Tweede Kamer-lid' en 'Albert Heijn-filiaal'.

Oké, geen spaties dus. Maar wat met het koppelteken?
Je mag het koppelteken dus eventueel gebruiken als je denkt dat dat de leesbaarheid van het woord ten goede komt. Maar er zijn ook nog een paar gevallen waarin je verplicht bent een koppelteken te gebruiken.
Bijvoorbeeld bij samenstellingen met een afkorting (cd-doosje), een symbool (@-teken) of een cijfer (60-jarige).
Of in gevallen van 'klinkerbotsing' waarbij in de samenstelling twee klinkers achter elkaar komen te staan die als één klank gelezen kunnen worden. Om te voorkomen dat de 'o' en de 'e' als 'oe' worden gelezen, schrijf je 'macro-economie' met een streepje. Iets dergelijks geldt ook bij 'milieu-inspecteur'.


Maar even over de review zelf...
Leest goed weg zoals al is gezegd. Voor zover ik heb vernomen van vrienden die dit spel ook (continu) spelen, kloppen de cijfers wel.
Waar ze vooral blij mee zijn is het vernieuwde loot systeem dat Blizzard heeft geïmplementeerd.
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 03-04-2014 13:40
Leuk dat je een review over RoS hebt geschreven Yørn. Heb het met gemak en genot gelezen, maar ook met de nodige skepticisme zoals ik het altijd met reviews doe. Ik hoop dat ik mijn twee centjes hier met de Budgetgamers kan delen.

Act V geldt als de grootste Act in de hele Diablo-serie ? Hier moet ik helaas al iets zeggen: Act III is de grootste Act. Vanwege de vele sidequests lijkt Act V inderdaad de grootste van allemaal. Echter moet ik zeggen dat zelfs een blue post (zoals de posts van officiële Blizzard-moderators worden genoemd) heeft bevestigd dat Act V ongeveer een dezelfde omvang heeft als Act II. Zonder alle sidequests is deze zelfs amper groter dan de kleine Act IV.

Verder hoeft de Crusader niet per se een grotere levensbalk hebben dan zijn andere collega's. Iedereen waardeert twee punten Vitality op bij elke level-up, ongeacht de klasse. Het is wel zo dat Crusaders in het algemeen veel aan Armor, Block Rate en Vitality, dus aan hun duurzaamheid moeten werken om effectief door de slagvelden te trekken. Het is tenslotte dé tank van de kluit.

Er is trouwens geen Easy-modus. Vóór de afgelopen grote content-patch 2.0 ging het van makkelijk naar moeilijk als volgt: Normal -> Nightmare -> Hell -> Inferno. Nu is het: Normal -> Hard -> Expert -> Master -> Torment.

Één nieuwe klasse toevoegen is waarschijnlijk een tactiek die Blizzard uitoefent, zodat de volgende klasse(n) voor de komende expansion(s) worden bewaard. Daar delen we onze denkbeelden in. Naar mijn verwachting komt de Druid of iets soortgelijks, of iets geheel nieuws als potentiële nieuwste klasse.

Tevens wil ik aanvinken dat het mij een logische stap leek om de Crusader als nieuwe klasse te implementeren. Fans vroegen al langer dan vandaag naar de terugkomst van de Paladin, en met de Crusader is de Melee-Ranged-evenwicht weer in balans. Melee en robuust wordt daarnaast immers als makkelijk ervaren dan Ranged en fragiel, zoals de Demon Hunter (en tevens mijn main char en fav class).

Ook is het logisch dat Crusaders oververtegenwoordigd zijn in de Public Games waarin je hebt gezeten, beste reviewer. Wie wilt nou niet als een van de eersten aan de slag gaan met de kruisvaarder die zojuist ten tonele is verschenen?! Maar nog steeds zie ik in de games waar ik in zit toch meer Wizards dan welke andere klasse dan ook.

Niet om te mierenneuken, maar bij Myriam de Mystic wordt tussen attributen van items onderscheid gemaakt tussen Primary en Secondary Stats. Gold Find behoort tot Secondary, dus wordt bij het veranderen (of 'enchanten') een stat gevist uit de vijver van Secondary Attributes. Een Primary stat in plaats van een Secondary is onmogelijk.

Tot slot ben ik het overigens wél eens met de eindcijfers die gegeven zijn. Ruime marge tussen originaliteit en de rest, dat zit me qua eigen persoonlijke mening wel goed !

En als grote afsluiting... inmiddels de Budgetgaming clan gejoind ? Laten we met z'n allen van Budgetgaming de boel gezellig en boeiend maken op Diablo, met als topje op de ijstaart elke dag een mooie quote van King Bowser als de Clan Message of the Day
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 10-04-2014 12:17
Leuke review, eens met de cijfers. Ondanks de relatief hoge aanschaf voor een expansion met een hoop bugfixing en slechts één nieuwe class, lijkt het geheel van D3 weer een volwaardige Blizzard titel te maken. Ik hoop dat ze deze uitbreiding toch nog naar de X360 gooien, anders ben ik écht genoodzaakt om snel een One of PS4 aan te schaffen...