Gotham Knights (XboxSeriesX)
60 100 1

Review Gotham Knights (XboxSeriesX)

Batman is dood. De straten van Gotham City zijn uit angst grotendeels verlaten en de misdaadcijfers zijn voor het eerst in lange tijd weer flink aan het stijgen. Sinds het overlijden van commissaris Jim Gordon heeft de politie een nieuw mandaat om jacht te maken op vigilantes, dus voor de vier side-kicks van Batman is er een flinke kluif om in vast te bijten. Wat was de laatste zaak waar Batman mee bezig was en wie zijn in hemelsnaam The Court of Owls? Dat is de missie die Robin, Nightwing, Batgirl en Red Hood moeten oppakken. Maar levert
Gotham Knights ook een vermakelijke game op? Want dat mysterie is zeker het ontrafelen waard. Je leest het hier in de review.

Warner Bros. Montreal had naar mijn mening een wat ondankbare taak om Rocksteady Games op te volgen. Natuurlijk had de studio al eerder een Batman-game gemaakt met Batman Arkham Origins, maar die game wordt ondanks toffe boss battles, het geweldige Batman pak en een toffe kerst-setting vaak gezien als het vervelende stiefbroertje van Arkham Asylum, Arkham City en Arkham Knight. Om over de vele glitches en technische mankementen tijdens de launch nog maar te zwijgen. Dat juist die studio een nieuwe franchise ging starten met Gotham Knights deed mij aanvankelijk afvragen of het wel een slimme keuze was. Maar toen kwam de marketing op gang en werd duidelijk dat ze ervoor kozen om The Court of Owls als een van de hoofdzakelijke vijanden te gaan gebruiken. En dat maakte mij een stuk nieuwsgieriger.

Geen uiltje knappen met The Court of Owls

The Court of Owls is een geheim genootschap dat al eeuwenlang Gotham City vanuit de schaduwen regeert. Binnen het spectrum van tegenstanders van de Batman familie is het nog een redelijk recente toevoeging aan de Batman Rogues Gallery. Of nou ja, recent. De comics run van Scott Snyder uit 2012 introduceerde de natuurlijke vijand van de vleermuizen familie en wist een interessant mysterie neer te zetten. De titulaire helden van Gotham Knights zijn zoals gezegd dus de sidekicks van Batman. Elk van de vier te kiezen helden heeft aanvankelijk drie skilltrees die je kunt volpompen met skillpoints om een unieke build mee te maken. Hoewel, als je bij de endgame content aankomt zijn je helden waarschijnlijk in de buurt van het maximum level en heb je de meeste vaardigheden al weten vrij te spelen.

Klasses apart

Gelukkig speelt elke Knight een beetje anders. De basisvaardigheden zoals lichte en harde aanvallen en afstandswapens hebben ze allemaal tot hun beschikking, maar het zijn de unieke skills die het verschil maken. Zo kan Tim Drake/Robin onzichtbaar worden en vijanden makkelijker uitschakelen terwijl Jason Todd/Red Hood gebruikmaakt van mystieke krachten die hij heeft overgehouden aan zijn wederopstanding uit een Lazarus Pit. Barbara Gordon/Batgirl is het technische wonder van het viertal en weet met haar vaardigheden de rollen om te draaien door vijanden door hun eigen turrets te laten aanvallen. Tot slot is er Dick Grayson/Nightwing die als een ware acrobaat over het veld beweegt en een vaardigheid heeft waarmee hij zijn teamleden kan genezen.

Naast de drie skilltrees die aanvankelijke beschikbaar zijn per karakter, is er nog een vierde skilltree, genaamd Knighthood, die na enkele missies vrijgespeeld wordt. Hiervoor moet je een aantal misdaden oplossen, een drietal sterke vijanden verslaan en een tutorial gericht op getimede aanvallen voltooien in de Belfry, de thuisbasis van de Gotham Knights. Het stomme aan deze vereisten is dat je ze per Knight moet voltooien. Ik had het persoonlijk logischer gevonden als deze drie vereisten per Knight verschilden en meer toegespitst zouden zijn op hun unieke speelstijlen. Want doordat je steeds dezelfde dingen moet doen kan de sleur heel snel toeslaan in Gotham Knights. De verschillende misdaden die je in Gotham tegenkomt zijn namelijk niet bijster afwisselend van aard. Bankovervallen waarbij geld uit kluizen wordt geroofd, overvallen op straat, schermutselingen tussen politie en misdadigers, gijzelingen etc. komen allemaal neer op het snel uitschakelen van je vijanden. Af en toe kom je een moordzaak tegen en moet je door een paar aanwijzingen te combineren een juiste oplossing zien te vinden, maar deze missies stellen heel weinig voor.

Van actiegame naar RPG

Gotham Knights onderscheidt zich vooral van de Arkham-games doordat het nu een actie-RPG is geworden. Dat betekent dat je vijanden hitpoints hebben, levensbalken die je moet zien weg te werken en dat je vaardigheden op cooldowns werken. Maar nog belangrijker is dat je in Gotham Knights constant loot krijgt om je Knights mee uit te rusten. Je twee wapens en je kostuum zul je gaandeweg je speeltijd geregeld vervangen voor exemplaren die betere statistieken en buffs hebben, maar al deze systemen laten ook zien hoeveel botsende systemen er gaande zijn in Gotham Knights. De game komt namelijk heel erg over alsof het zowel een Arkham-game wil zijn, een RPG én een games-as-service titel. En helaas is het op geen van die vlakken echt een hoogvlieger geworden.

Naar mijn mening waren de Arkham-games om meerdere redenen altijd leuk om op te pakken. Het verhaal was vaak sterk, er was een veelvoud aan iconische tegenstanders om te verslaan, de gevechten waren ritmisch van aard en beloonden je voor je inzet en de werelden zaten vol met interessante missies en te verzamelen voorwerpen. Ondanks dat The Court of Owls een interessante tegenstander is en een prima keuze voor een mysterie, valt Gotham Knights op vrijwel alle andere vlakken in het niet bij de Arkham-games. De enige tegenstanders buiten the Court of Owls zijn Harley Quinn, Clayface en Mr. Freeze. Er zijn nog een paar tegenstanders tijdens het verhaal, maar een Man-Bat of de invloed van The League of Shadows zijn nauwelijks noemenswaardig voor het plot.Penguin is wat dat betreft nog een van de beter weergegeven figuren, omdat hij zowel dreigend als intrigerend overkomt tijdens het verhaal. Maar voor een persoonlijke inslag in het verhaal had ik het veel logischer gevonden als Tim Drake zijn Robin was vervangen door Damien Wayne.

Misschien is het ook wel het gegeven dat Gotham City als stad er geweldig uitziet maar tegelijkertijd enorm leeg aanvoelt. Natuurlijk zijn er batarangs in de stad verstopt, kun je op zoek naar pagina’s van een boekwerk van The Court of Owls, moet je op zoek naar plakkaten van gebouwen en zul je geregeld je vaardigheden moeten gebruiken om verschillende routes met je motor of unieke vervoersmogelijkheden te voltooien. Maar dit voelt vooral aan als een manier om de game wat langer te laten duren. Wat ook anders ten opzichte van de Arkham-games is dat je Gotham Knights met een vriend of vriendin samen kunt spelen. Helaas is het verhaal beperkt tot slechts twee spelers, maar in november komt er nog een update voor de game met een nieuwe modus waarbij je met z’n vieren speciale missies kunt doorlopen.

Sleur slaat snel toe

Dat is overigens naar mijn mening wel een beetje de valkuil van Gotham Knights. Het spel heeft bijster weinig om het lijf als het op de verschillende activiteiten aankomt. Daar komt ook bij dat op de hogere moeilijkheidsgraden je tegenstanders vooral meer health hebben en niet zozeer uitdagender zijn om te verslaan. Het duurt simpelweg veel langer om je vijanden uit te schakelen omdat de schade die je toebrengt niet bijster indrukwekkend is. Voor mensen die het oppermachtige gevoel uit de Arkham-games willen behouden zou ik aanraden om de game op Normal of makkelijker te spelen. Je tegenstanders zijn in die gevallen namelijk van een soortgelijk niveau en je kunt ze met een paar rake klappen uitschakelen. Omdat je Trophies en Achievements ook niet aan een moeilijkheidsgraad gekoppeld zijn, kun je er dus voor kiezen om het jezelf redelijk makkelijk te maken. Gotham Knights is dan weliswaar niet bijster afwisselend qua gameplay, het is wel een game waarbij je redelijk makkelijk alle trophies kunt verdienen. Ik was in totaal ongeveer dertig uren zoet met de game voordat ik alle achievements wist te voltooien. Wat voor een Batman-game natuurlijk niet bijzonder lang is qua speelduur. Waar ik wel over te spreken ben is de dialogen tussen de vier Knights, hoe het hoofdverhaal wordt neergezet als een mysterie en dat alle vier de helden echt een eigen vechtstijl hebben. Na afwisselend met de vier helden gespeeld te hebben bleef ik wel steeds terugkeren naar Nightwing omdat hij gewoon wat sneller aanvoelt dan bijvoorbeeld een tank als Red Hood. Daarnaast kun je ervoor kiezen om skins van je favoriete kostuums te gebruiken en zo alleen de statistische verbeteringen van nieuwe gear toe te passen. Elk van de vier helden heeft een flink aantal skins om uit te kiezen en deze worden vaak gaandeweg het verhaal vrijgespeeld.

Technisch een beetje een rommeltje

Helaas valt Gotham Knights niet alleen op het gebied van de gameplay een beetje tegen. Op het technische vlak ben ik namelijk veel vastlopers tegengekomen tijdens het spelen. Daarnaast was de framerate erg instabiel op de Xbox Series X. De dertig frames per seconde waarop de game op de consoles zou moeten draaien worden daarbij geregeld niet gehaald. Rondrijden met de Batcycle lijkt ook nergens op omdat je zo langzaam rijdt dat je voor je gevoel van snelheid beter kunt vliegen of zweven om je door de wereld te verplaatsen. De grafische effecten die je een gevoel van snelheid moeten geven dragen niets bij wanneer je zo langzaam rijdt dat je de mensen in de omgeving kunt afluisteren. Wat natuurlijk niet zou kunnen wanneer je snel met een motor door een stad aan het scheuren zou moeten zijn.

Gotham Knights is helaas geen hoogvlieger geworden. In de kern is de game makkelijk op te pakken, maar het spel voelt gewoon een beetje karig in vergelijking met de Arkham-games. Er is weinig afwisseling en de puzzels die je op je pad vindt zijn simplistisch van aard. Dat Gotham Knights een vrij lege wereld heeft en de game er grafisch niet heel indrukwekkend uitziet in vergelijking met Arkham Knight, een game die inmiddels alweer zeven jaar oud is, én je met een instabiele framerate te maken hebt spreekt ook niet ten gunste van Gotham Knights. Ik zou de game dan ook vooral aanraden wanneer de nieuwprijs wat gedaald is en je een vriend of vriendin hebt om de missies samen mee te doorlopen. Wanneer je het solo speelt is Gotham Knights simpelweg niet heel erg lang leuk. Een gemiste kans.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4575