Mass Effect 2 (Xbox360)
93 100 1

Review Mass Effect 2 (Xbox360)

Het is eind november 2007. Mijn Xbox360 draait overuren. Ik word volledig opgeslokt in de geweldige sciencefiction wereld van Mass Effect. Er worden keuzes gemaakt, relaties aangegaan, vrienden sterven en worden door mij doodgeschoten. Mijn doel heb ik duidelijk voor ogen: stop de afvallige Spectre genaamd Saren en zijn schip Sovereign. Na ongeveer 40 uren spelen beland ik bij het einde van mijn unieke avontuur. Nu, twee jaar later zit ik opnieuw naar de aftiteling van een geweldige game te kijken.

Take a walk on the dark side
Mass Effect 2 kan in bepaalde opzichten vergeleken worden met een ander middenstuk in een trilogie. Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back. Hoewel uhm, dat is nu niet echt meer het middenstuk te noemen, aangezien Star Wars een hexalogie geworden is (zes delen). Mass Effect 2 is duisterder qua sfeer en verhaal, de personages waar je een team uit moet opbouwen zijn allemaal behoorlijk beschadigd te noemen. Alle leden hebben een behoorlijk twijfelachtige achtergrond. Het is aan jou om, als Shepard, een daadkrachtig en trouw team te smeden. Lukt je dat niet, dan loop je het risico dat niet iedereen de eindstreep weet te bereiken. Het kan zelfs gebeuren dat jouw Commander Shepard het loodje legt!

Maar laten we bij het begin beginnen. ME2 start precies één maand nadat je The Citadel hebt gered van Sovereign en Saren. De Council neemt de dreiging van de Reapers niet serieus en de Normandy speurt de melkweg af naar een teken van de Geth. Het wel belangrijk om te melden dat mensen die Mass Effect 1 hebben gespeeld hun savegame kunnen inladen in ME2. Alle in het eerste deel gemaakte keuzes hebben namelijk invloed op ME2. Koos je ervoor om op Vermire om Wrex dood te schieten of niet? Had je een relatie met Liara of Ashley? Liet je Kaidan of Ashley achter om te sterven? Al deze belangrijke keuzes uit het eerste deel van Mass Effect zullen het verloop van dit tweede deel beïnvloeden. Het is geen vereiste om Mass Effect gespeeld te hebben om van dit tweede deel te genieten, maar mensen die dat wel hebben gedaan en hun savegame hebben ingeladen zullen duidelijk in het voordeel zijn. Had je bijvoorbeeld veel geld in deel één? Dan krijg je wat bonus credits in deel twee. Hetzelfde geldt voor het level van je personage. Was je level 60? Dan start je de game nu op level vijf in plaats van level één.

Keuzes maken
We noemden net al de grote keuzes uit het eerste deel die van invloed zijn. Maar het zijn ook de kleinere sidequests die invloed hebben op de dingen die meemaakt. Liet je de Asari leven die bezeten was door de Thorian? Dan kom je haar tegen op Illium en kun je haar helpen bij een sidequest. Heb je haar niet gered? Dan krijg je die sidequest niet. In veel opzichten krijg je pas tijdens het spelen van Mass Effect 2 de gevolgen te zien van de keuzes die je in het eerste deel hebt gemaakt. En er is ook duidelijk te merken dat veel van die keuzes ook hun uitwerking in het derde deel van de trilogie zullen hebben.

Wel valt op dat waar het in de eerste Mass Effect bij Paragon en Renegade vaak neerkwam op het kiezen tussen een kalme en drastische beslissing, het in dit tweede deel wel iets anders in elkaar steekt. Paragon-keuzes lijken in deel twee namelijk meer gericht op het beschermen van de hele melkweg en de Renegade-keuzes komen meer over als egoïstische beslissingen die gericht zijn op het succes van de mensheid. Dit zie je ook terug in het uiterlijk van Shepard. Maak je namelijk Renegade-keuzes, dan zullen de littekens duidelijk aanwezig blijven op zijn/haar gezicht en zullen je ogen rood beginnen op te lichten. Als er echter voor Paragon-oplossingen wordt gekozen, dan worden je ogen lichter en worden je littekens steeds vager.

Stroomlijnen
Bioware heeft er duidelijk voor gekozen om de hele Mass Effect ervaring enorm te stroomlijnen. Er zijn nu meer verschillende soorten wapens, maar je hoeft ze niet te kopen. Er is wel een heel ander systeem bedacht. Je kunt nu wapens, armors, biotics en zelfs de Normandy verbeteren door middel van Research. En dat zul je ook absoluut moeten doen. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden. Het praten met je teamleden levert upgrades op. Sommige teamleden geven plannen voor het verbeteren van je schilden, pantser of wapens voor de Normandy, terwijl anderen je vertellen hoe je een beter wapen kunt ontwikkelen. Geef Grunt een betere Shotgun of Legion een geweldige sniperrifle, de keuze is aan jou.

Het uitvoeren van Research stelt in de praktijk weinig voor en persoonlijk vind ik dat Mass Effect 2 veel RPG-elementen heeft ingeleverd. De dialogen zijn nog steeds ontzettend sterk, de keuzes en hun gevolgen ook, maar ik mis een beetje het gevoel van progressie. In veel RPG’s is het zaak om je team soms wat te grinden waardoor je een voordeel hebt ten opzichte van je tegenstanders. Dat gevoel ontbreekt een beetje bij Mass Effect 2. Daar staat wel tegenover dat de combat sterk verbeterd is. Het is nu mogelijk om ledematen van tegenstanders letterlijk en figuurlijk onder vuur te nemen. Zie je een android die je onder vuur neemt? Schiet gewoon zijn arm eraf! Het is een stuk moeilijker vechten als hij geen arm heeft voor die gun hè?

Qua verhaalstructuur en personages valt het op dat de hele game ontzettend goed op zich staat. Maar tegelijkertijd is ook heel goed te merken dat dit slechts een tussenstop is op weg naar de uiteindelijke climax en strijd die het derde deel van Mass Effect gaat brengen. Dit maakt dat de game toegankelijk is voor nieuwkomers, maar ook ontzettend veel voldoening geeft als je urenlang het eerste deel hebt zitten spelen en nu je avontuur voortzet.

Gezocht: Operazanger met ADHD en aanleg voor volkerenmoord
De cast van teamleden die je bij elkaar moet zien te krijgen is werkelijk uitmuntend te noemen. Mijn persoonlijke favoriet is toch wel Mordin. Deze Salarian draait zijn hand niet om voor het ontwikkelen van de Genophage. Spelers van het eerste deel zullen zich deze term nog wel herinneren. De onderzoeker is rap van tong en lijkt een ernstig geval van ADHD te hebben. Tijdens langere gesprekken komt zijn persoonlijkheid ook duidelijker naar voren en blijkt hij zelfs een operazanger in zijn vrije tijd! Elk teamlid heeft een diepgang waardoor je daadwerkelijk aan ze gehecht raakt. Daarom is het zaak om goed voorbereid de eindstrijd aan te gaan. Anders loop je het risico dat je aan het einde van de rit meerdere grafkisten de ruimte in moet schieten. En met personages als Mordin, Thane en Jack wil je dat absoluut voorkomen.

Toch is de game niet perfect. Het eerste deel van Mass Effect bevat veel scènes waarin laadtijden tijdens ritjes in de lift worden verborgen. Die lange ritten in de lift zijn niet terug te vinden in ME2. Daar staat helaas wel tegenover dat er nu gewoon laadschermen te zien zijn als je tussen gebieden wisselt, sterft en vervolgens verder wilt spelen én als je op de Normandy tussen de verschillende decks wisselt door middel van de lift. Nu zijn dit kleine details te noemen die niet erg storend zijn als je op Normal speelt. Als je echter op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt en je geregeld het onderspit delft dan gaan die laadschermen heel snel vervelen.

De AI van je teamgenoten is ook niet bepaald sterk te noemen. Ze luisteren lang niet altijd naar de commando’s die je ze geeft, en vergen zeker op het hoogste niveau een flinke dosis geduld. Want reken er maar op dat ze geregeld het onderspit delven terwijl jij van alle kanten wordt aangevallen.

Bring on part three!
Die kleine minpuntjes nemen echter niet weg dat Mass Effect 2 in bijna alle opzichten beter is dan zijn voorganger. De graphics zijn scherper, het hele universum is groter en geloofwaardiger, je teamgenoten zijn een stuk boeiender (hoewel Wrex niet overtroffen wordt) en de combat is verbeterd en ook uitdagender te noemen. Door de keuzes uit het eerste deel ook echt invloed te geven in dit tweede deel wordt de hele ervaring van de trilogie een unieke ervaring. Ik kan nu al niet wachten op het derde deel!

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel Mass Effect 2 (Xbox360)

• Graphics 95
  • Replay 92
  • Eindcijfer 93

Aantal keer bekeken: 9527

Laagste 2 prijzen voor Mass Effect 2 (Xbox360)

15.91 21.95 2
Magixbuttons 8.7

€  13.46€ 2.45   € 15.91
€  21.95€ 0.00   € 21.95

avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 23-02-2010 13:49
Leuke review.

Het verhaal begint echter pas echt 2 jaar nadat je de hele bende hebt gered van de Saren en de Reaper. Als je de 1e cutscene bedoeld is het wel 1 maand erna, maar dat is dan ook een epilogue genoemd en kan niet echte meegerekend worden vond ik. Het geeft je meer inzage in hoe je nu beland in de volgende scene.

Daarnaast zijn de sidequests in ME2 ook gewoon beschikbaar als je ME1 niet hebt gespeeld. En ook als je bijvoorbeel die irritante groene Asari hebt vermoord die Thorian controlled was is de sidequest gewoon beschikbaar, maar dan met een random human overlever van die colony.

Ik heb ME2 nu 2 keer rond gespeeld en vind de uitdaging toch een heel stuk minder dan de 1e. De 1e ME had natuurlijk het wow effect en de nieuwigheid mee, maar er is veel gesleuteld aan ME2. Zo vind ik het een enorm gemis dat je niet meer kan jagen naar wapens en armor. De 2 standaard outfits van je teammates zijn helemaal niet bijzonder te noemen en ook de wapens zijn zeer matig.

Daarnaast hebben ze ook het "cruisen" op planeten volledig verwijderd en moet je nu uren lang met kramp in je vingers planeten scannen voor recources. Erg vervelend vind ik persoonlijk. Daarnaast mis ik de grote steden. Die zijn er wel, maar je kan er niks... Alles is afgesloten en er zijn maar een paar districts toegankelijk. Waarom kan shepard niet in de Presidium rondwandelen op zoek naar de Asari Consort bijvoorbeeld? Waar is flightcontrol? Waar is de coucilchamber? Al ga je 12 keer terug, de winkels blijven leeg. Al praat je 100 keer met de mensen in de stad er veranderd niets.

Daarnaast word je veel meer gedwongen om een tijdspad te volgen. Heb je bijvoorbeeld 8 teammates dan MOET je met de illusive man praten alvorens je de galaxy map kan gebruiken. Maar die stuurt je op een missie waar je wellicht helemaal geen zin in hebt op dat punt in het spel...

Daarnaast is het enorm shootergericht geworden en dat is behoorlijk irritant als je teammates kamertemperatuur IQ hebben. Wat zijn die irritant. In de 1e mass effect kon je je team vooruit sturen en maaide ze alles neer, maar nu staan ze naar je te kijken als een groepje husks je in elkaar timmert op 1 meter afstand. Je kan op insane 1 schot nemen en dan moet je toch echt je dying wishes doorgeven, want daarna is lopen al zowat dodelijk.

Het zou een RPG moeten zijn, maar het shooterstuk overheerst en heeft de ergernis van hierboven. Daarnaast is lvln totaal geen enkel probleem en kan je met 1 keer het spel doorspelen lvl 30 zijn. Waar is de uitdaging? Ik heb ME1 toch 3 keer moeten spelen alvorens ik lvl 60 was...

Is er dan niets goeds? Jawel. Het geeft je enorm veel honger... Honger naar #3 en honger naar hoop dat ze alles uit ME1 terug brengen. Het is een spannend verhaal, maar waar je in ME1 in controle was van het verhaal is dat gevoel in ME2 compleet weg. Ja je kan kiezen tussen Paragon of rogue, maar dat ligt er zo dik bovenop en heeft ook totaal geen drastische gevolgen voor je team.

Zo koos ik er bijvoorbeel voor om in deel 1 het een keer eens te zijn met Ashley en schoot dus Wrex neer... en dag Wrex. Kies je er hier voor om iemand zo hard af te zeiken dat iedere normale persoon je een kogel kado zou doen... geven ze je gewoon gelijk... grrr... Niemand is te provoceren in dit spel!

Ik denk dat dit spel word gered door het verhaal. Ik snak naar een vervolg. Vooral na het zien van de omvang van het einde!!! Ik wil geen spoilers erin zetten, maar boy! Dat word een gevecht!

Ik denk dat je dit spel 2 cijfers kan geven;
1. Cijfer gebaseerd op een vergelijk met #1 en dan krijgt ME2 een magere 7
2. Het spel op zich staand met replay value en diversiteit een 9
Ollie1981 ( 237 ) 23-02-2010 17:13
Hoi Hunterking. Ik weet dat het spel zich grotendeels 2 jaar na ME1 afspeelt. Maar als ik dat zo in de review had verwerkt dan had ik uit moeten leggen wat er precies na die eerste scène gebeurt. En dat is/was een behoorlijke spoiler. Iedereen die de game speelt zal dat zelf willen ervaren denk ik.

Als je een uitdaging zoek in ME2 dan zou ik het spel op insanity gaan spelen. Ben nu bezig met die playthrough omdat ik die achievement nog moet. Heel frustrerend omdat er gewoon nauwelijks cover is en mijn teamgenoten eerder een last dan een zegen zijn.

Wat voor keuzes heb jij gemaakt op de flotilla? Advies gegeven om geen/wel oorlog te voeren tegen de Geth? Want zoals je zelf ook al aangeeft, dat gevecht gaat er absoluut komen in ME3 en ik heb voor zover ik in kan schatten de Rachni, Alliance, Quarians en Geth al aan mijn kant.

Ik ben het trouwens niet helemaal met je eens dat Paragon of Renegade geen verschil maakt. Als je het slim speelt kun je namelijk een bepaald teamlid vervangen door een familielid. En dat is in het totaalplaatje misschien niet zo bijzonder, maar wel een coole verandering.
avatar van XEvolutionX
XEvolutionX ( 190 ) 24-02-2010 09:09
Ollie

Oei er staan wat spoilers in je reactie. Gelukkig heb ik de games al uitgespeeld. Maar uh Ik heb me1 3 jaar geleden geprobeerd en na enkele uren weggeslingerd omdat ik dacht dat het niks was. Er leek te weinig tempo in te zitten.

Aan de hand van beelden en previews heb ik me later (lees afgelopen januari) toch gewaagd aan deeltje 1 en na nog een sessie van 3 uur kwam de game echt door bij mij. Ben nog steeds ontzettend blij dat ik het gokje nam. Meteen na ME1 heb ik me vergelijk mogen vergrijpen aan deel 2. Deze in 35 uur uitgespeeld en wat heb ik me nu zin in deel 3. Vond persoonlijk nagenoeg alles verbeterd t.o.v. 1 maar ik ben dan ook meer iemand die het actie/shooter gedeelte erg belangrijk vind. De pure rpg'er zal wellicht wat missen van deel1.

Anyway goede review!

avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 24-02-2010 09:44
Ollie,

Ik speel het spel op alle verschillende manieren uit. Ik heb er net een Renegade insane op zitten, maar ik ga nog een Paragon insane doen, want ik vind dat uitdagender. Ik wil de oorlog wel zien tussen de Quarians en de Geth, maar ik denk dat we ze beiden hard nodig gaan hebben tegen de reapers dus voor ME# uitkomt speel ik de game nog een keer door en zorg dat ze geen oorlog voeren, maar beiden aan mijn kant staan. Zelfde geld inderdaad voor de Rachni. In ME1 heb ik die laten leven en kreeg nu in ME2 een bericht van de queen dat ze me dankbaar is. Uiteraard wil ik ook de rachni aan mijn kant.

Ik ben nog niet helemaal zeker over de Krogans hoor. Ik weet niet of ik die data van de Salarian nou wel of niet wil bewaren... dalijk zijn de reapers niet het gevaar, maar de Krogans... haha. Zou wat zijn. In het ME2 topic staat een linkje van Diesel naar een review. Beetje chaotisch, maar wel precies zoals veel mensen het ervaren denk ik.

Ik haat echt het shootergedeelte in ME2 en ben verloefd op het verhaal. Ik mis ook heel erg de teammates van deel 1. Ik had aan het einde van ME2 wel willen zien dat je een aantal mensen kon opofferen om de missie te halen en dat je dan in ME3 die plekken weer vrij hebt voor Wrex, Ashley, Liara etc.

En ik weet dat je een geheime recruit kunt doen bij een bepaalde missie, maar die stelt niet zo veel voor. Alleen dat je andere opmerkingen krijgt op sommige stukken. En dat is wat ik bedoel... er zijn geen echte impacts. Wellicht lijken de keuzes hier in ME2 niets te betekenen en krijgen we ze in ME3 hard om de oren geslingerd.

BTW. Vind jij op insane de Horizon en final mission nog normaal? Wat heb ik wat afgevloekt op de Ai van mijn teammates zeg... haha.
Ollie1981 ( 237 ) 24-02-2010 13:11
Haha hoi Hunterking, ik vond Horizon op Insanity echt ontzettend frustrerend. Die stomme lading husks die van alle kanten kwamen en mijn teamgenoten die om de haverklap het loodje legden...heel frustrerend.

Wat ook niet helpt is dat je (in tegenstelling tot andere shooters) vijanden ook niet in de een val kunt krijgen door ze bijvoorbeeld een lange gang in te lokken. Op zich is het vooral zaak om gewoon zo rustig mogelijk te blijven en niets overhaasten. Wat naar mijn mening wel het tempo uit de game haalt op Insanity.

Wat de Krogans betreft, tja ik heb die data laten vernietigen. Mordin geeft tenslotte ook al aan dat hij het onderzoek altijd kan reproduceren. Op zich denk ik dat het van Wrex af zal hangen of de Krogans verenigd worden.

Was het jou trouwens ook opgevallen dat er een fotolijstje van je romance uit het eerste deel op je bureau te vinden is? In mijn geval was dat Ashley. Als je er echter voor kiest om een romance met Tali, Miranda of Jack te starten en je weer in je captain's quarters komt dan zal dat fotolijstje omlaag geklapt staan. Dus ik denk dat het ook invloed heeft op deel 3. Zou mij iig niet verbazen als je dan je romance uit deel 1 weer op kunt starten.

Wat een werkt trouwens voor Bioware om al die variabelen toe te passen!
avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 24-02-2010 13:42
Ik had dat fotolijstje ook ja. Ook Ashley in mijn geval. Ik vind het vet dat je je oude N7 helm op je bureau kan terugvinden als je de crash site van Normandy hebt bezocht. Tevens heb ik een Space Hamster en alle soorten vissen op mijn kamer.

Het lokken van vijanden gaat wel hoor, vooral die husks, maar dan zit je weer opgescheept met die vervelende Ai van je team. Die gaan niet altijd mee en leggen dan het loodje. Wrex is cowl en ik denk dat als je hem hebt laten leven in deel 1 het een hele goede beslissing was. Die Krogans komen nog terug. Zeker nu er weer Rachni in het spel terugkomen.

Romance Met Miranda was trouwens wel saai zeg . Enkel reclame voor Honkemoller lijkt wel, haha.

De data voor de genophage is denk ik een van de belangrijkste keuzes uit het spel voor deel 3. Heb jij trouwens nog iets van geheimen of leuke plekjes gevonden in deel 2?
Ollie1981 ( 237 ) 25-02-2010 00:48
Leuke dingetjes:
Stuur een probe naar Uranus om flauwe opmerkingen van EDI te horen.

Blijf naar Legion kijken. Op een gegeven moment doet hij de 'robot'. Best geinig.

Ik weet niet precies waar het door kwam, maar mijn vissen zijn ook geregeld dood in het aquarium aangetroffen. Het viel me wel op dat dit gebeurde nadat ik met Kelly had staan flirten maar een romance met Miranda begon. Of ik ben ze gewoon vergeten te voeren.

En ik weet niet of je het ook al had gemerkt dat Kelly sterft als je niet meteen de rescue-missie start. Als je eerst side-quests gaat doen tenminste. Maar als je meteen die missie start, dan kun je haar redden en zal ze na het uitspelen van de game in je captain's quarters voor je gaan dansen. Als je dat wilt tenminste.
avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 26-02-2010 13:04
Dat met Kelly is niet helemaal waar volgens mij. Kelly sterft als je team niet snel genoeg is dacht ik. Ik heb namelijk de 1e keer eerst de rest van mijn team gebouwd en toen pas naar de collectorsbase gegaan, maar Kelly leefde nog hoor.

Er zijn zoveel variabelen dat het iedere keer weer anders lijkt. Ik heb net gelezen dat we eind maart de 2e DLC ronde krijgen van Bioware. Deze is nog gratis. 5 nieuwe missies en een soort van hovercraft combat vehicle.

Heb jij trouwens al met een female char gespeeld? Ik ga er denk ik vandaag een aanmaken. Infiltrator denk ik.

Edit: Heb je trouwens in de citadel die reporter wel een renegade action gegeven? Zo grof had ik ze nog niet gezien, maar zo cowle opmerking van Shepard als je dat doet.