Miitopia (3DS)
65 100 1

Review Miitopia (3DS)

Waar Nintendo in 2013 Tomodachi Life uitbracht op de Nintendo 3DS, een levenssimulatiegame met je eigengemaakte Mii-figuren, komen deze personages anno 2017 weer van pas in een nieuw Mii-avontuur: Miitopia. Miitopia is een toegankelijke RPG die je zelf kunt invullen met Mii-figuren die uit je vriendenlijst kunnen komen, maar je kan ze ook ter plekke verzinnen. De opzet van deze game is zo simpel mogelijk gehouden zodat kinderen de basis van een RPG onder de knie kunnen krijgen, maar is Miitopia ook leuk voor de doorgewinterde volwassen Nintendo-fan?

(Gestolen) Gezichten
Het verhaal is simpel: de slechterik heeft de gezichten van de Mii's gestolen en plakt ze op vijanden, versla deze vijanden en de gezichten keren weer terug naar hun Mii. Sommige gezichten herken je; zodra je weer terugkomt bij de Mii zijn ze je dankbaar, maar dat is dus niet altijd het geval. Er is wel een teller die bijhoudt hoeveel gezichten je hebt teruggehaald, maar daar zit verder geen prestatie achter. Voor het verhaal hoef je het in ieder geval niet te doen, daar zit te weinig diepgang in.

Het leukste aspect aan Miitopia is dat je zelf kan bepalen welke karakters de hoofdrol in jouw verhaal spelen. Je kan namelijk samen met drie anderen in een groepje monsters verslaan. Het is dan aan jou de taak om je team zo goed mogelijk samen te stellen, dus naast sterke personages ook iemand die kan helen. Zo zijn mijn vriend en ik echte vechters, maar Budgetgamer Dagmar is onze priester (omdat hij het altijd over de kerk heeft) en daarmee onze heler wanneer we hem nodig hebben. TRV is de dief. Ook kun je nog voor bijvoorbeeld een kok kiezen die gerechten kan maken. Daarnaast maakt het nog uit welke persoonlijkheid je je personages geeft, want iemand met een groot hart kan je vijanden laten lopen. Zo zat ik op mijn vriend te vloeken dat hij de vijanden niet afmaakte.

Voor kinderen is Miitopia zeker een leuke opstap-RPG. Er wordt laagdrempelig uitgelegd hoe je personages maakt en wat hun sterke en zwakke punten zijn, hoe het werkt met ervaringspunten en natuurlijk aspecten als geld, wapens en gezondheid. Voor een ervaren RPG-speler is dit allemaal overbodig.

(Vriendschappelijk) Vechten

De gevechten zijn turn-based en geven kinderen een goed simpel beeld van hoe deze manier van aanvallen werkt. Het enige wat minder goed is uitgewerkt is dat je niet de acties van je teamgenoten kan besturen. Je heler heelt dus niet wanneer je het wilt, of je teamgenoot laat de vijand gaan tegen je wil in. De gevechten beginnen simpel, maar het blijft niet makkelijk en het kan zeker pittig worden.
De gevechten vinden plaats tussen knooppunten in, en het wandelen tussen de knooppunten gebeurt automatisch. Af en toe kom je dan eens monsters, een splitsing of een schatkist tegen. Aan het einde vind je altijd een herberg waar je weer op krachten kunt komen en eventueel nieuwe wapens kunt kopen. Dit proces is heel eentonig en heb je na een tijdje wel gezien. Het voelt op een gegeven moment gewoon een beetje aan als lopendebandwerk.

Wel leuk is het vriendschapsaspect van Miitopia. Door bepaalde personages in dezelfde kamer te laten slapen in de herberg ontwikkelen ze een hechtere vriendschap. Dit kan van pas komen tijdens gevechten, waardoor je zo voordelen krijgt. Pas wel op: andere personages kunnen ook jaloers worden en je zo dwarsbomen. De gesprekken die je Mii's met elkaar hebben zijn grappig en zorgen voor wat fijne afleiding.

Mii of U topia?
Wat Nintendo wel altijd goed weet te doen is de vormgeving van de game. De omgevingen zien er mooi en bijpassend uit, al merk je hier en daar wel wat herhaling. Toch krijg je geen genoeg van de papierachtige achtergronden en kun je de textuur bijna voelen. Het geluid is zoals een Nintendo-game het betaamt weer toepasselijk en gevarieerd genoeg. Omdat Miitopia zo kindvriendelijk is: de hele game is gelukkig vertaald naar het Nederlands.

Tot slot kun je je Mii personages ook nog leuker aankleden, namelijk met amiibo. Scan je amiibo in en ontvang skins waarmee je als Peach of Mario kunt spelen. Ook krijg je elke dag gametickets waarmee je minigames kunt doen zoals een roulette en steen-papier-schaar, waarmee je in-game voordelen kunt winnen. Dit geeft een leuke afwisseling tussen de gevechten door.

Miitopia is geen spannende RPG met een goed verhaal en heel diep doordachte gameplay. Het biedt een standaardverhaal met standaard RPG-elementen die voornamelijk voor kinderen op het juiste niveau liggen. Als doorgewinterde Nintendo-liefhebber met een berg opgeslagen Mii's kun je misschien nog genoeg voldoening uit Miitopia halen door te proberen om een eigen verhaal te creëren, maar zelfs die mogelijkheden zijn karig.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman

Oordeel Miitopia (3DS)

• Gameplay 50