Revenge of the Titans (PC)
85 100 1

Review Revenge of the Titans (PC)

Revenge of the Titans
Bij het opstarten van de game krijg ik direct een grote glimlach op mijn gezicht. Retro buitenaardse wezentjes kijken me vanaf mijn beeldscherm aan. Dit gaat echt heel makkelijk worden, want zulke simpele poppetjes kunnen natuurlijk geen vlieg kwaad doen. Maar schijn bedriegt! Mijn missie is het bestrijden van al het kwaad in de ruimte, te beginnen met de monsters die de aarde al bereikt hebben. Ik heb een onderzoekslaboratorium tot mijn beschikking, waar ik na elk behaald level een nieuw bestrijdingsmiddel kan ontwikkelen. Natuurlijk moeten eerst de basisprincipes onderzocht worden, zoals de anatomie van de wezens en de kracht van biowapens. Naarmate ik meer mogelijkheden ontwikkel, worden ook de titans steeds gevaarlijker. Zal het lukken de aarde te beschermen tegen deze schattig uitziende, maar o zo gevaarlijke wezens?

Hoe versla ik ruimtewezens?
De combinatie van het bewaken van de basis (tower-defense) en het strategisch spelen in real time is de sleutel tot succes! Er zijn verschillende mogelijkheden om een level te halen, maar soms kan het ontwikkelen van een bepaald wapen of verdedigingsmechanisme enorm helpen. Mocht je voor een bepaalde vijand echt een speciaal wapen nodig hebben, dan wordt een ontwikkeling aangeraden, zodat je bepaalde levels niet gefrustreerd honderd keer hoeft te spelen. Echt makkelijk wordt het je echter niet gemaakt, zodat je altijd een eigen strategie moet uitzetten om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Naar mate je dieper doordringt in de ruimte zullen de wezens beter ontwikkeld zijn. Ze worden sneller, groter, hebben schilden en zijn met meer! Tijdens de eindronde van elke planeet wordt een reusachtige titan tevoorschijn gehaald, die onder luid gebrul maar één doel voor ogen heeft: je basis vernietigen. Terwijl je van alles doet om dit enorme monster tegen te houden, komen ook kleinere, maar niet minder vervelende, wezens uit alle hoeken. Strategie is hier heel belangrijk, want met alleen vernietigingswapens kom je er niet. Je zult blokken staal op de weg moeten gooien om tijd te winnen, mijnen leggen en fabrieken bouwen. Het doel is om zo snel mogelijk bronnen aan te boren (en dus geld binnen te krijgen voor nieuwe wapens) en gebruik maken van koelinstallaties en batterijen om al je gebouwen optimaal te benutten. Erg leuk zijn de vogelverschikkers, die er uitzien als een buitenaards wezen op een stokje.

Plus
De graphics zijn enorm goed uitgewerkt! Alles ziet er retro uit, met kleuren die prettig zijn om naar te kijken. Doordat de wezens er niet levensecht uitzien, heb je in het begin het gevoel alsof je naar een tekenfilm zit te kijken. Echter, hoe verder je komt in het spel, hoe enger de wezens, omdat je weet hoeveel schade ze kunnen aanrichten. Tel daar een spannend muziekje en luid gebrul bij op, en je zit op het puntje van je stoel te spelen! Je kunt niet alles aan het begin van een level neerzetten en vervolgens achterover gezakt met een zak chips in je handen toekijken of je strategie heeft gewerkt. Je moet tijdens het spel constant blijven bouwen en nutteloze gebouwen weer verkopen om je strategie bij te stellen, aangezien je aan het begin van een leven niet genoeg geld hebt om je basis voldoende te bewaken. Een level duurt maximaal enkele minuten, maar na een overwinning op een groot monster voel je je echt even een held. Dit spel heeft een groot verslavingsgehalte!

Min
Als enig minpuntje kan ik noemen dat het niet altijd duidelijk is welke ontwikkeling je het beste kunt doen om zo goed mogelijk verder te komen in het spel. Nu moet het natuurlijk ook niet te makkelijk gemaakt worden, maar iets meer uitleg over de ontwikkelingen was prettiger geweest. Dit spel heeft geen tutorial, maar de tips die bovenin het scherm verschijnen zijn daar een goede vervanging voor. Af en toe zitten er lastige levels tussen, maar de aanhouder wint. Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om een level op een lager niveau te spelen, zodat je niet geheel vastloopt.

Is Revenge of the Titans een geslaagd spel?

Dit spel staat zeker garant voor uren speelplezier, en is vaak zo spannend dat je op het puntje van je stoel zit zonder het zelf door te hebben. Je moet wel een doorzetter zijn, maar niets is zo leuk als na een aantal mislukte pogingen een level toch met succes af te kunnen ronden! Hoe verder je komt in het spel, hoe lastiger de levels worden. Concentratie en snel strategisch handelen zijn dus een vereiste. Als je denkt deze uitdagingen aan te kunnen, dan is dit spel zeker iets voor jou!

Deze review is geschreven door Jorieke Effting

Oordeel Revenge of the Titans (PC)

Aantal keer bekeken: 8402