Samurai Warriors 4 (PS4)
75 100 1

Review Samurai Warriors 4 (PS4)

Voor fans van de Samurai Warriors serie is het alweer een tijdje geleden dat er een nieuw deel in Europa uitkwam, zeker voor PlayStation en Xbox eigenaren. Waar Samurai Warriors 1 en 2 op deze systemen begonnen, was Samurai Warriors 3 in het westen enkel op de Wii te verkrijgen. Voor het tienjarig jubileum van deze Dynasty Warriors spin-off serie wordt er uitgepakt met een Anime Edition, vernieuwde gameplay en komt de game uit op de PS3, PS4 en PS Vita.

Graphics ter ondersteuning
Eén van de kritiekpunten die de Dynasty Warriors games en spin-offs vaak krijgen, zijn de niet altijd even indrukwekkende graphics. Als je bekend bent met de serie dan weet je ook dat het niet om de graphics draait, maar om de ultieme hack-and-slash ervaring waarbij je als enkele held hele legers neerhaalt. Toegegeven, Dead Rising 3 op de Xbox One tovert ook grote aantallen toekomstige slachtoffers op het scherm en met iets meer detail. In Dynasty/Samurai Warriors is er echter altijd gekozen om zoveel mogelijk vijanden op het scherm te krijgen, zonder de hoge framerate op te offeren. Er zijn geregeld meer dan honderd vijanden op het scherm en er is vrijwel nooit sprake van een hik in de framerate. Dit betekent wel dat je af en toe een platte boom tegenkomt of simpele textures en andere imperfecties. De graphics zijn, zoals altijd met deze gameserie, niet wereldschokkend maar wel prima ter ondersteuning van de gameplay.

Clan-oorlog
In Samurai Warriors 4 draait de verhaallijn niet om specifieke karakters, maar om clans uit een bepaald gebied van Japan in de chaotische Sengoku-periode. Zo volg je een tiental clans, met elk verschillende karakters om te kiezen, in meestal vier tot acht missies. Dit geeft een interessante manier van verhaalvertelling, waarbij je de veldslagen vanuit verschillende clanperspectieven meemaakt. Om een goed beeld te krijgen van het gehele verhaal zal je ze dan ook allemaal apart moeten uitspelen. Al is het soms wel verwarrend wanneer je een karakter tegenkomt waar je zojuist een hele campagne mee hebt gevochten, waardoor je eventjes vergeet wie ook alweer bij wie hoort.

Voor elke missie kies je twee karakters waarbij er eentje door de AI wordt overgenomen. Op het virtuele slagveld kan je wisselen tussen deze twee vechters, om vanuit een strategisch oogpunt op twee plekken tegelijk te kunnen zijn. Als het werkt is het heel handig, omdat je voor de verschillende missiedoelen sneller kunt reageren op vijandelijke bewegingen. Bovendien gaat het wisselen tussen de karakters supersnel. Tegelijkertijd zijn de missies zo opgezet dat je wordt doodgegooid met nieuwe missiedoelen en tientallen karakternamen die niet altijd bekend zijn. Het is hierdoor heel makkelijk om het overzicht kwijt te raken, zodat het op de hogere moeilijkheidsgraden zeker handig is om de uitgebreide map er af en toe bij te pakken en een goed plan te maken. De toevoegde strategie maakt de gameplay zo wat minder eentonig, maar kan ook wat frustrerend zijn op momenten dat AI karakters het loodje leggen of wanneer je door de onoverzichtelijkheid een missie verliest zonder direct door te hebben waarom.

Chronicle Mode
Een kenmerkend pluspunt van deze serie is de grote hoeveelheid content. Zo zijn er 55 karakters die je kunt vrijspelen en versterken, om ze vervolgens in de ´Free Mode´ in alle verhaalstages te gebruiken. De ´Chronicle Mode´ is een nieuwe toevoeging waarin je een enkele verhaallijn speelt met een zelfgemaakt personage. Voor jouw karakter kies je een wapen, een startpunt in een gebied van Japan en doelen voor jezelf om te bereiken. Vanaf dat punt krijg je een bordspel-achtige opzet met winkels, vijanden die zich verplaatsen, missies en een dag/nachtcyclus. In deze omgeving ontmoet je onderweg allerlei karakters die je kunt verslaan of die zich bij jou aansluiten. Het verhaal is hier vrij simpel, gedeeltelijk omdat het afhankelijk is van een zelfgemaakt personage. Uiteindelijk is de Chronicle Mode een uitgebreide en leuke afwisseling op de Story Mode, vooral omdat het een langere lengte heeft en door de vele keuzemogelijkheden goed herspeelbaar is.

Verhaalvertelling
Wat betreft de verhaalvertelling is er nog wel ruimte voor verbetering. De opzet van de cutscenes in Story/Chronicle Mode zijn namelijk een beetje simpel. Sommige cutscenes hebben nog wel actieve camerabewegingen en actie en ogen redelijk, ook al zijn ze wat kort. De rest van de cutscenes bestaat vooral uit een statisch beeld van twee karakters die een kort gesprek houden. Gezien het verhaal met clans en wisselende karakters is het misschien geen gek idee, maar het is nu een beetje flauw uitgewerkt. In plaats van een interessante gesprek wordt er vaak erg kortaf gesproken over de gebeurtenissen, om daarna meteen weer door te gaan met het volgende level. Zonde, want de stemacteurs zijn best goed en met wat meer diepgang in de dialogen had het veel interessanter kunnen zijn. Keuzemogelijkheden die zorgen voor meer alternatieve paden in de verhaallijn, om de toch al niet te lange Story Mode wat meer uit te breiden, waren wat mij betreft ook een mogelijkheid geweest.

Hyper en Rage aanvallen
Het vechtsysteem heeft wat veranderingen ondergaan aangezien je, naast normale en sterke aanvallen op korte afstand, ook ´Hyper attacks´ bezit. Deze zijn ontworpen om snel heel grote groepen vijanden in één grote veeg uit te schakelen, maar werken totaal niet op officieren en eindbazen. Voor de categorie sterke vijanden moet je namelijk de normale, sterke en hyper aanvallen afwisselen en combo´s maken die wel effectief zijn. Wanneer een belangrijke vijand bijna verslagen is, krijg je bovendien nog een kans tot een ‘afmaakaanval’. Hier is dus een klein beetje extra inzet vereist. De speciale ‘Musou’ aanvallen zijn er natuurlijk ook nog in de vorm van een coole pose, gevolgd door een extra sterke aanval en zijn alleen te gebruiken wanneer je de ‘Musou Gauge’ gevuld hebt. De toegevoegde ´Rage Mode´ gebruikt een andere meter, de ´Spirit Gauge´, en maakt deze op om je tijdelijk in elk opzicht sterker te maken. De Rage en Musou aanvallen kun je ook tegelijk activeren om extra veel schade te doen. Ook al kun je nog steeds vrij makkelijk door de levels heen ploegen met buttonbashen, vijanden zijn zelden een uitdaging, de Hyper en Rage aanvallen maken alles iets minder eentonig en visueel wat interessanter.

10 jaar Samurai Warriors
Zoals bekend van de serie zijn de graphics redelijk, de legers in grote aantallen aanwezig, is het vechten simpel doch verslavend en zet het aantal speelbare karakters de gemiddelde vechtgame voor schut. Al krijgt de serie van de gemiddelde gamer nog wel eens de kritiek dat het een nichetitel is met weinig vernieuwing, heeft dit deel toch wel wat zaken vernieuwd die van waarde zijn zoals: de verhaallijn met clans, de Chronicle Mode, het wisselen tussen twee karakters op het slagveld en de Hyper/Rage moves. En of je nu houdt van door elkaar lopende verhaallijnen of van een enkele lange campagne, voor allebei zit je met deze game goed. Minpuntjes zijn wel de beperkingen qua presentatie, voornamelijk in de dialogen. Belangrijk is echter dat de ontwikkelaar voor het jubileum veel vernieuwd heeft aan de game, zonder de verslavende gameplay te vervuilen. Daarnaast komt er een ‘Anime Edition’ uit met daarin een Blu-ray met een Samurai Warriors anime en een CD met de soundtrack. Samurai Warriors 4 is misschien niet de meest indrukwekkende PS4 titel, wel is het een mooie terugkeer van deze spin-off serie op PlayStation-systemen in het westen.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

Oordeel Samurai Warriors 4 (PS4)

Aantal keer bekeken: 10284