Street Fighter X Tekken (Xbox360)
90 100 1

Review Street Fighter X Tekken (Xbox360)

Ongeveer anderhalf jaar geleden werden twee games aangekodigd door Namco en Capcom. Het team dat Streetfighter IV maakte ging aan de slag met Streetfighter X Tekken, terwijl het team van Namco momenteel werkt aan Tekken X Streetfighter, dat gebaseerd is op de engine van Tekken. Het nog niet duidelijk wanneer die laatstgenoemde game verschijnt, dus richten we ons nu eerst op deze crossover van het Streetfighter team.

Doos van Pandora
Het verhaal van SxT draait om de doos van Pandora die op Antartica gevonden wordt. Door middel van de Arcade modus zullen spelers steeds een tweetal personages uitkiezen en vervolgens het verhaal van dit duo volgen. Hier moet je overigens niet al teveel van verwachten, het zijn vaak compleet onzinnige filmpjes die aan de gevechten vooraf gaan. Maar beter iets dan niets zullen we maar zeggen. Je bent hierin wel vrij om je eigen tweetal samen te stellen, maar Ryu en Ken zijn bijvoorbeeld een team dat net een klein beetje meer en betere achtergrondinformatie geeft dan een team als Ryu en Kazuya.

Een perfecte samensmelting
SxT draait op een aangepaste versie van de engine van Streetfighter IV. De eerste keer dat ik het spel opstartte was ik dan ook erg benieuwd hoe de vertaalslag van de Tekken personages naar deze toch behoorlijk komisch vormgegeven wereld zou zijn. Gelukkig kan ik melden dat de integratie van Tekken personages bijzonder goed geslaagd is. Paul Phoenix lijkt in sommige opzichten zelfs beter bij de Streetfighter wereld te passen dan oude bekende Streetfighter personages als bijvoorbeeld Ibuki. Misschien is dat ook wel een beetje omdat Paul en Marshall Law altijd een beetje de bizarre verhaallijnen hadden in de Tekken reeks. Op het gebied van gameplay is er wel een en ander veranderd. Iets wat je meteen merkt zodra je de Training Mode uitprobeert.

Cross Assault

In de Training Mode zul je namelijk stapsgewijs met de vernieuwende gameplay-elementen bekend gemaakt worden. Ik ben nooit echt een fan geweest van dergelijke modi, voornamelijk omdat ik liever leer door gewoon te spelen. Maar ik moet bekennen dat ik het achteraf heel handig vond dat ik hier toch mee begon. SxT is namelijk ontzettend uitgebreid qua opties en verfijnd qua gameplay. Nieuw is bijvoorbeeld de Cross Assault. Hierbij neem je op hetzelfde moment de controle over je beide teamleden. Dus je valt een tegenstander aan met twee personages die je op hetzelfde moment bestuurt. Het voelt aanvankelijk wat onwennig, maar zodra je het een beetje in de vingers krijgt, kan deze optie het gevecht behoorlijk op zijn kop zetten. Daarnaast kun je gebruik maken van ‘juggles’, wat neerkomt op het lanceren van je tegenstander en deze vervolgens hooghouden door middel van opvolgende aanvallen.

Let op je energiebalk
Daarnaast heb je nog de optie om een Cross Attack te gebruiken, dit kun je zien als een Super Move zoals je meerdere teamleden inzet bij een game als Ultimate Marvel vs Capcom 3. Het is een spectaculaire aanval die vele klappen en kleurrijke flitsen oplevert. Een groot verschil met UMvsC3 is dat het gevecht wel afgelopen is zodra een van je twee teamleden het onderspit delft. Het is dus ook zaak om tactisch te zijn met het wisselen van karakters zodra een energiebalk gevaarlijk leeg begint te raken.

Online
Naast de eerder genoemde Training Mode biedt SxT ook een Mission Mode en Online. De Mission Mode komt neer op het uitvoeren van opdrachten zoals het doen van een aantal special moves, een Super Move of een uitgebreide toetsencombinatie. Online speelt redelijk goed, hoewel er af en toe wat sprake was van lag. Aangezien mijn internetverbinding af en toe kuren heeft, heb ik ook gekeken of daar online meer problemen mee waren en het schijnt dat de server van Capcom nog niet helemaal soepeltjes draaide op het moment van de lancering. Met een paar patches en updates zal dat probleem ongetwijfeld snel opgelost zijn.

38 of 43 personages
Zoals bekend verschijnt SxT op zowel de PS3 als de Xbox360 (met de PC en Vita versies later, maar daarover verderop meer). In grote lijnen is het spel precies hetzelfde op beide consoles. Qua balans van de personages, character modellen en grafisch doen de beide versies niet voor elkaar onder. Toch is het belangrijk om te weten dat Sony een aantal exclusieve extra’s heeft weten te scoren. Zo is het in de PS3 versie namelijk mogelijk om met Cole McGrath, bekend van de InFamous reeks, te spelen. Ook Pacman, Megaman (in een slechte boxart variant) en twee kattige mascottes van Sony genaamd Toro en Kuro zijn aan het rooster toegevoegd. Vooral Megaman is werkelijk te belachelijk voor woorden. Hoewel dat meer als een geintje dan een serieuze toevoeging gezien moet worden.

DLC op de disc
Voor de budgetgamer is het wel belangrijk om te weten dat er DLC personages gepland staan. Maar liefst twaalf characters zullen later dit jaar worden toegevoegd aan de PS Vita versie van Streetfighter X Tekken. Een nadeel is echter wel dat deze personages al op de disc van de console versie staan. Met andere woorden; je moet wel beseffen dat je met de aanschaf van deze titel slechts 80 procent van de daadwerkelijke game in huis haalt. Dat klinkt misschien een beetje als mierenneukerij maar je kunt er wel vanuit gaan dat die twaalf extra personages je ook aardig wat geld gaan kosten. Dus in plaats van zestig euro betaal je in totaal dan waarschijnlijk eerder tachtig euro voor deze game, als je tenminste het complete pakket wilt. Het is een afweging die je zeker moet maken als je deze game in huis haalt. Dit soort praktijken komt helaas steeds vaker voor en alleen de gamer zelf heeft hier invloed op. Toch valt niet te ontkennen dat Streetfighter X Tekken zeker waar voor zijn geld biedt in de huidige vorm. Maar jammer blijft het wel.

Voor de echt fanatieke gamers die zich specialiseren in vechtgames is deze game nu al absoluut een waardige aanschaf. Het vechtsysteem zit zoals gezegd goed in elkaar, de game ziet er goed uit, het is leuk om te spelen, biedt aardig wat modes, hoewel online nog wat lag had zal dat met wat updates ook wel verholpen worden en dit spel zal tijdens toernooien ongetwijfeld hoge ogen gooien.  Zoals gezegd biedt de PS3 versie vijf extra personages in de vorm van Cole McGrath van InFamous, Megaman, Pacman en twee katten van Sony. Alleen daarom zou ik zelf eerder de PS3 versie in huis halen dan de Xbox360 versie. Meer is met dit soort titels tenslotte altijd beter. En budgetgamers willen zoals altijd gewoon waar voor hun geld. Zoals het hoort.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel Street Fighter X Tekken (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8260