Animal Crossing: New Horizons (Switch)
90 100 1

Review Animal Crossing: New Horizons (Switch)

Het laatste deel van de hoofdserie – Animal Crossing: New Leaf – is alweer zeven jaar geleden op de Nintendo 3DS uitgekomen. Ondertussen zijn er nog een aantal spin-offs geweest, waaronder Happy Home Designer, amiibo Festival en Pocket Camp. Maar Animal Crossing: New Horizons is het deel waar alle fans op hebben gewacht. Maar niet alleen de grootste fans, want zeker in deze coronacrisis waarbij we allemaal noodgedwongen thuis zitten, is dit de game die iedereen zou moeten aanschaffen en waar iedereen gelukkig van wordt. De ontspannen sfeer van deze levenssimulatiegame met zijn vrolijke kleuren en fijne deuntjes zorgt ervoor dat we deze moeilijke tijden doorkomen. En de rest van het jaar.

Zonder je af van de wereld op een onbewoond eiland
Tom Nook kennen we uit de eerdere delen als een gierige wasbeer die je opzadelt met torenhoge leningen, en dat is in dit deel ook niet veranderd. Je maakt gebruik van zijn eilandlevenpakket, waarbij je tegen flink wat centen een nieuw leven opbouwt op een onbewoond eiland. Nou ja onbewoond, er komen twee dierbewoners tegelijk met jou aan en er kunnen er maximaal tien op je eiland wonen!

Maar wat kan je hier doen? Dat is helemaal aan jou. Ga je vissen en insecten vangen om je museum op te vullen? Of wil je juist zo snel mogelijk een groot huis om hem helemaal in te richten naar jouw smaak en ga je veel meubels maken? Of hou je van een avontuur en bezoek je een verrassingseiland? Jij bepaalt.

Customize je eiland
Hoe verder je in de game vordert, hoe meer toevoegingen en aanpassingen je kunt doen aan je eiland. Je kunt bepalen waar de overige dierbewoners hun tent of huis krijgen, waar de bruggen worden gebouwd, maar ook waar de winkels komen en waar het museum komt. Ook kun je de vorm van je rivieren veranderen en daarmee dus echte aanpassingen maken aan de lay-out van je eiland! Waar veel mensen ook gelukkig van worden is dat je nu ook paden kunt maken. Je kunt nu meubels buiten neerzetten en hekken plaatsen zodat je je eiland nog meer naar je eigen smaak kan inrichten. Ten opzichte van New Leaf zijn er dus grote veranderingen doorgevoerd.

Al deze aanpassingen die je kunt doen speel je geleidelijk aan vrij. Ik heb nu zelf een week gespeeld en de lay-outaanpassingen kan ik nog niet doen. Dat is het leuke aan Animal Crossing, dat je uitkijkt naar de dingen die je nog allemaal kunt doen. Want je speelt het in realtime. De dagen gaan even snel voorbij als in het echte leven. Het wordt om dezelfde tijd donker, de seizoenen veranderen met je mee. Met je verjaardag vieren je dierbewoners het met je en krijg je cadeautjes, en met Pasen kun je eieren zoeken. Het hele jaar door is er wel iets te beleven.

Eén grote verrassing
Nieuw in New Horizons is dat je kan craften. Je kan meubels maken, maar ook je gereedschappen of bijvoorbeeld een medicijn voor als je weer eens gestoken bent door wespen. Nieuw is ook dat je hiervoor materialen moet verzamelen. Je kunt takken, hout, steen, ijzer en nog veel meer materialen verzamelen en gebruiken om nieuwe dingen van te maken. Die nieuwe spullen kun je alleen maken als je hiervoor een bouwplan voor hebt, die je krijgt van je dierbewoners, of kunt kopen, of uit geknalde ballonnen komen.

Ook nieuw zijn Nook Miles, een speciaal soort punten die je verdient door kleine uitdagingen te voltooien. Dit varieert van praten met je dierbewoners, tot het vangen van bepaalde vissen of insecten, noem maar op. Dan zijn er nog andere mijlpalen waar je Miles voor krijgt. Bijvoorbeeld als je catalogus gevuld wordt, of wanneer je steeds meer mensen uitnodigt op je eiland. Met deze Miles kun je speciale spullen kopen, maar ook nieuwe bouwplannen. Daarnaast kun je ermee reizen naar een verrassingseiland. Dit is een willekeurig gegenereerd eiland waar je extra materialen kan halen. Ook kun je hier nieuwe dierbewoners ontmoeten en uitnodigen voor je eigen eiland. Soms zit er een heel speciaal eiland tussen, met bijvoorbeeld heel veel bijzonder gekleurde bloemen of alleen maar stenen waar heel veel geld uitkomt!

Animal Crossing gaat met zijn tijd mee
Ook nieuw is de Nook Phone, waarop je allerlei nuttige dingen kan. Zo vind je hier je uitdagingen voor de Nook Miles, maar kun je hier ook een encyclopedie vinden voor alle vissen en insecten die je hebt gevangen. Ook zit hier een camerafunctie op en kun je hier hele leuke foto’s maken, met allemaal verschillende filters en kaders.

Er is ook beter nagedacht over de item management. Er is een gereedschapsring die je snel tevoorschijn kunt halen zodat je makkelijk kunt wisselen tussen al je gereedschappen. Jammer genoeg is er niet een aparte zak voor al je gereedschappen, maar je kunt je nu wel veel meer spullen meenemen in je zakken, dus dat nemen we maar voor lief.

Lichtpuntje in de duisternis
Animal Crossing: New Horizons ziet er echt prachtig uit op de Switch. De kleurrijke 3D modellen van alle dieren, gebouwen, natuur, insecten en vissen zijn nu nog scherper en levendiger dan op de 3DS. Als je de vissen goed bekijkt zie je dat de schubben het licht reflecteren. Als je in de avond je Nook Phone erbij pakt dan zie je dat het licht van je schermpje je gezicht verlicht. Al die kleine details maken het een visueel aantrekkelijke game. Alle kleuren die New Horizons rijk is komen goed naar voren op je beeldscherm of Switch. Ik heb nu alleen nog maar in het voorjaar gespeeld, maar als je in de trailer de verschillende seizoenen ziet is dat wel echt iets om naar uit te kijken!

Dan nog de muziek. Elk uur wordt er een ander deuntje afgespeeld op je eiland, en elk heeft zo zijn eigen charme. Overdag een wat meer opgewekter deuntje, en ’s nachts een wat rustigere. Het Animalese, de toon hoe alle dieren spreken, kan voor sommigen als vervelend worden beschouwd. Alle letters worden namelijk een voor een achter elkaar versneld afgespeeld op een hoge toon. Als je er echter aan gewend bent kun je het een beetje filtreren en irriteert het niet meer. Maar ik kan me voorstellen dat het niet bij iedereen in de smaak valt.

Deze game is ook volledig speelbaar in het Nederlands. Dat is wel een primeur voor een game als Animal Crossing die heel veel tekst bevat. Ik speel zelf in het Engels, maar ik heb gezien dat de vele woordgrappen heel erg leuk zijn vertaald naar het Nederlands.

Repetitief, traag en repetitief
Zijn er dan ook nadelen aan New Horizons? Helaas, toch nog wel. De snelheid waarmee je gereedschappen kapot gaan is daar een van. Dit doet heel erg denken aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild, waarbij je wapens snel breken. Het is ontzettend leuk dat je ze nu zelf kan craften, maar het zou erg fijn zijn als mijn bijl niet na elke tien bomen weer aan vervanging toe is. En over craften gesproken: het grote nadeel ervan is dat je niet meerdere voorwerpen tegelijkertijd kan maken. Als ik 20 keer vissenvoer wil maken dan moet ik alles telkens een voor een maken. Dit kost onnodig veel tijd.

Een ander nadeel is het trage begin. Je begint enthousiast aan dit avontuur en zit hele dagen thuis vanwege alle coronaellende. En dan moet je een hele dag wachten tot je weer iets nieuws kan doen. Animal Crossing is nu eenmaal een game waar je veel geduld voor moet hebben, en dat is niet voor iedereen weggelegd. Ook kan je snel in de herhaling treden, als het nieuwe ervan af is doe je telkens weer hetzelfde riedeltje: post bekijken, takken verzamelen, stenen stompen, shoppen, kletsen met dierbewoners, etc. Het is aan jou om te bepalen of je dit erg vindt en of je er wat aan doet!

Jammer genoeg zijn ook redelijk wat personages weggehaald: zo heb ik de politiehonden Copper en Booker nog niet gezien. Omdat de game nu automatisch opslaat tussendoor is ook de beruchte Mr. Resetti niet meer in de game. En zo zijn er nog veel meer op te noemen. Hopelijk komen ze in een update weer terug, want het zou erg leuk zijn om al die personages van vroeger weer te zien. Dat is wel het spannende aan New Horizons: welke nieuwe toevoegingen ze nog allemaal gaan doen aan de game. Er kan namelijk nog zo veel extra toegevoegd worden!

Dieren 1 - Mensen 0
Er is ook gedacht aan multiplayer. Je kan met z’n tweeën op één Switch spelen. Dan neemt één iemand de leiding en volgt het scherm ook deze persoon. Maar dit is niet zo’n geslaagde modus, want de speler die volgt kan niet zo veel. Hij kan wel vissen vangen, maar kan daar vervolgens niks mee. Via lokale multiplayer kun je met z’n vieren op één eiland zijn. Maar behalve een beetje spullen uitwisselen en samen vissen zit er ook niet bij. Het is dus wel een beetje saai om samen te spelen. Vervelend was ook dat ik veel last had van connectieproblemen via de lokale multiplayer.

Via de online multiplayer kan je tot acht mensen op één eiland zijn. Wel moet iedereen dan een Nintendo Switch Online abonnement hebben. Hierbij geldt hetzelfde als lokale multiplayer: veel meer dan foto’s maken en spullen uitwisselen doe je niet.

Al met al is Animal Crossing: New Horizons een topgame. Het is pure ontspanning en een en al geluk. Deze game brengt elke keer weer een glimlach op je gezicht en dat is wat we nodig hebben in deze tijden. Maar niet alleen voor nu, want met deze game kun je makkelijk een jaar vooruit. Want zeker weten dat je ook die vissen nog wilt vangen die alleen in de winter voorkomen. New Horizons is voor jong en oud, voor de casual speler die elke dag even een uurtje wilt spelen, en voor de echte fan die uren op een dag kan spelen en veel geld wil verdienen. Dit is een game waar je blij van wordt en waar je zo honderden uren in kan stoppen zonder dat je het door hebt. Alle nadelen nemen we maar voor lief, en hopelijk fixen ze die nog in de nabije toekomst met een update. Je weet het niet, en dat maakt deze ontspannende game zo spannend.

P.S. Zo, nu ik klaar ben met deze review kan ik snel weer verder, want ik heb vandaag mijn eiland nog niet bezocht!

P.P.S. Ik heb lang niet alles benoemd wat ik wilde benoemen, maar om jullie een compleet opstel van 10 A4-tjes te besparen heb ik geprobeerd het zo kort mogelijk te houden. Maar dat was heel erg lastig. Sorry hiervoor. Dit is een game die je echt moet ervaren. Bekijk vooral eens een trailer en wordt verliefd op de sfeer!

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Aantal keer bekeken: 10103

Laagste 3 prijzen voor Animal Crossing: New Horizons (Switch)