Armada 2526 (PC)
62 100 1

Review Armada 2526 (PC)

Sinds ik de ruimte in ben geweest voor een missie, is er veel veranderd. Niet alleen blijken wij niet het enige intelligente ras in het heelal te zijn, ook blijken al die rassen individueel van elkaar een eigen samenleving te hebben opgebouwd. Dit moet ooit een keer misgaan natuurlijk, wanneer we elkaar tegenkomen bij een planeet die we allebei willen bewonen. Gelukkig is oorlog niet het enige middel waarover we beschikken, en kom je met diplomatie soms ook een eind. Helaas zijn niet alle rassen even diplomatiek, en lijken sommigen als missie het uitroeien van al het andere leven in het heelal te hebben. Desondanks nodig ik je graag uit om samen met mij de ruimte in te gaan, en kennis te maken met andere planeten en wezens.

Genoeg te verkennen
Om Armada 2526 te leren spelen, is een tutorial toegevoegd. Helaas stuiten we hierbij direct op een minpunt van het spel. De tutorial zelf is duidelijk, maar veel informatie die je nodig hebt om de latere tutorial-missies te overleven, wordt pas halverwege gegeven. Zodra de vijandige aliens op de stoep staan, heb je net je eerste gevechtsschepen in productie gezet. Geduld is een schone zaak, en je zal de tutorial dus meerdere keren moeten proberen om hem uiteindelijk tot een goed einde te brengen.

Armada 2526 is geen ruimtespel als alle anderen. Je hebt talloze mogelijkheden in dit spel. Niet alleen vecht je tegen vijandige troepen die je tegenkomt, ook onderhandel je met vriendelijke wezens en kun je zelf bepalen hoeveel je wil bieden voor een bepaald goed. Risico is dan natuurlijk wel dat de andere wezens jouw aanbod niet interessant genoeg vinden, en de onderhandelingen verbreken. In het begin van het spel is je kans dan verkeken. De mogelijkheid om zelf contact te maken met de wezens, is pas mogelijk als je daadwerkelijk een band met hen hebt opgebouwd. Het is dus zaak dat je vriendschap sluit met andere wezens, op die vriendschappen zul je later moeten bouwen!

De gevechten vinden plaats in real-time, maar je hebt wel de mogelijkheid om het spel stil te zetten en commando’s door te geven. Dit is handig, als je bijvoorbeeld je schepen eerst nog anders neer wilt zetten. De rest van het spel speel je steeds in speelbeurten. Tijdens een speelbeurt heb je tijd om op je planeten gebouwen neer te zetten, om wapens en verdediging te produceren en onderzoeken in te zetten. Dit onderzoek is nodig om jezelf te kunnen voorzien van de nieuwste types gevechtsschepen. Dit zijn over het algemeen de betere schepen, dus vroegtijdig onderzoek hiernaar is belangrijk. De verdediging van je verworven planeten bestaat uit een combinatie van gevechtsschepen en schilden. Daarnaast kun je gebruik maken van een verkenner, die als voordeel heeft veel sneller te kunnen vliegen en dus snel te spotten of een planeet bewoonbaar is of niet.

Heb je alles naar wens gedaan, dan is een druk op de ‘ End-turn’ knop voldoende om alles in werking te zetten. De snelheid van productie, onderzoek en vluchten wordt weergegeven in beurten, dus je kunt van tevoren zien welke zaken na deze beurt voltooid zijn. Een handig en overzichtelijk systeem, want je hebt alle tijd om alles uit te zoeken voordat alles daadwerkelijk in werking wordt gezet.

Het doel van het spel is het tot een goed einde brengen van je missies. Dit kan uiteen lopen van het uitschakelen van een vijand die zich in de buurt heeft gevestigd, tot het vernietigen van alles om je heen. Wat je doel is, ligt eraan met welk ras je op dat moment speelt.

Diplomatie
Grafisch maakt het spel een goede indruk. Door de lichte flikkering van de sterren lijkt het net of je je in de ruimte begeeft. Daarnaast is het duidelijk welke planeet je geselecteerd hebt (om daar te bouwen of bijvoorbeeld om schepen daarvandaan te sturen), en wordt ook de route tussen verschillende planeten duidelijk aangegeven. Leuk zijn de momenten dat je contact hebt met een ander ras. Dit ras verschijnt in een apart beeldscherm, waarbij de diplomatieke verhoudingen tussen jullie, het natuurlijke gedrag van het ras (aardig, vijandig) en het vertrouwen dat ze in je hebben, bovenaan in beeld staan vermeld. Daaronder verschijnt de reden waarvoor ze contact met je opnemen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een betalingsovereenkomst, maar ook over een vredesverdrag. Een mooie foto van het desbetreffende ras maakt het beeld compleet. Nu is het aan jou om te beslissen wat je met het voorstel doet. Bied je ze een eenmalige betaling aan, of sluit je een betalingsovereenkomst af op regelmatige basis? Daarnaast kun je ook informatie doorspelen, die wellicht interessant voor ze is.

Voor mensen die graag alles onder controle hebben, is dit de ideale game. Maar ook voor mensen die iets ongeduldiger zijn, bied dit spel opties die het spel wat soepeler laten verlopen. Gevechten waarvan je van tevoren al kunt inzien dat je ze gaat winnen, kunnen op automatisch worden gezet. Het gevecht komt dan niet meer in beeld, maar de uitkomst van het gevecht wordt direct vermeld. Ook het beheren van al je bouwwerkzaamheden kan overgenomen worden. De vraag is dan natuurlijk in hoeverre je zelf het spel speelt.

Het is lastig hier een goede middenweg in te vinden, dit is duidelijk de zwakke schakel in het spel. In hoeverre ben je in staat om het spelverloop uit handen te geven, zonder het idee te hebben dat het spel voor je gespeeld wordt? Aan de andere kant, hoe vaak wil je elke beurt al je planeten afgaan om te zien wat je op welke planeet wilt ontwikkelen en bouwen? Hoe meer planeten je bezit, hoe meer werk er per speelbeurt verricht moet worden. Dit gaat op een gegeven moment vervelen. Jammer!

Het is jammer dat door het vele herhalen van alle handelingen: ontwikkelen, upgraden, bouwen en vechten, het spel nooit echt spannend wordt. Zeker als je veel planeten bewoont, en je dus op al die planeten ontwikkelingen in gang moet zetten, is een spelronde een langdurende, en dus saaie, bezigheid.

Toch is deze game zeker niet slecht. De mooie beelden maken het spelen tot een verademing . Er zijn veel mogelijkheden om alles in detail te bekijken, en de muziek zorgt voor enkele spannende momenten. Ook is spel voldoende uitgebreid, waardoor het garant staat voor uren speelplezier voor de geduldige mensen onder ons.

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel Armada 2526 (PC)

• Gameplay 50