Battlefield 2042 (XboxSeriesX)
55 100 1

Review Battlefield 2042 (XboxSeriesX)

Het is alweer drie jaar geleden dat DICE ons verblijdde met het laatste deel in de Battlefield-reeks. In tegenstelling tot de bekende Call of Duty-serie, waar ieder jaar wel een nieuwe game wordt uitgepoept, moet je als Battlefield-fan dus heel wat meer geduld hebben. Nu is daar dan eindelijk Battlefield 2042 waarin je met maar liefst 128 man tegelijk strijdt op pc en next-gen consoles. Weet DICE te overtuigen met deze langverwachte nieuwe telg? Je leest het in de review.

Battlefield 2042 speelt zich af, hoe kan het ook anders, in de nabije toekomst. Er is een tekort aan voedsel, energie en schoon water. Vele landen zijn gevallen, wat tot de grootste vluchtelingencrisis ooit heeft geleid. Hele families, boeren, ingenieurs en zelfs soldaten uit andere landen zijn bij elkaar gekomen om te overleven. Zij noemen zichzelf “No-Pats” en worden door de Amerikanen en Russen ingezet in een oorlog vanwege de schaars geworden hulpbronnen. Jij stapt in de huid van deze No-Pat soldaten.

Specialists
Dat doe je overigens niet in een singleplayer-ervaring, want zoals bekend heeft DICE ervoor gekozen om zich louter op de multiplayer te storten. Het verhaal dient dus als achtergrond voor de online gevechten en zal de komende tijd verder uitgewerkt worden. Eerlijk gezegd heeft het op dit moment nog weinig impact en zal het eerder het ene oor in en het andere weer uitgaan dan als een oorwurm blijven hangen.

In deze setting speel je dus als een van de tien specialists, die de traditionele klassen uit vorige Battlefield-delen vervangen. Iedere specialist heeft een eigen achtergrondverhaal, een specialiteit en een unieke karaktereigenschap. Zo maakt Sundance gebruik van slimme explosieven en bezit ze een wingsuit, heeft Maria Falck een speciaal pistool waarmee ze teamgenoten op afstand kan genezen en brengt ze gedownde spelers met volledige gezondheid terug en kan Casper met een Recon Drone zijn team van informatie voorzien en bezit hij een bewegingssensor waardoor hij nabije vijanden kan spotten. De overige zeven zijn op soortgelijke wijze uniek te noemen en zullen in de loop van tijd met nieuwe specialisten aangevuld worden.

Battlefield en toch weer niet
Het nadeel van deze specialisten is dat het hierdoor onduidelijk wordt welke rol iemand binnen het team heeft, aangezien je bijvoorbeeld als assault-type ook gewoon een verbanddoos kunt uitkiezen, wat je medespelers vervolgens met geen mogelijkheid kunnen weten. Het is dus even wennen voor de gelouterde Battlefield-speler, zoals wel meer elementen in Battlefield 2042 voor gefronste wenkbrauwen kunnen zorgen. Waar is bijvoorbeeld het scorebord gebleven? En waarom kun je geen servers zoeken (m.u.v. Battlefield Portal), zijn er maar 22 wapens beschikbaar bij lancering en is de mate van destructie zo ontzettend teruggeschroefd? Wat wel echt als Battlefield voelt is de mate waarin grootschalige gevechten voorkomen. Langzaam terrein veroveren om vervolgens met een groot leger een vijandelijk punt te bestormen blijft erg tof. De aanwezige voertuigen passen hier natuurlijk perfect bij, al is het iedere keer een uitdaging om er überhaupt eentje te bemachtigen. En zit je tijdens een potje in een goede samenwerkende squad, dan is het gevoel dat je als team in Battlefield echt sterker bent direct aanwezig. Wat een positieve vernieuwing is, is de mogelijkheid om op ieder moment je wapens aan te kunnen passen, het zogenaamde Plus-systeem. Andere munitie nodig, een scope om wat meer afstand te kunnen houden, een andere grip? Je wisselt het met enkele drukken op de knop.

Diverse modi
Zoals gezegd zet Battlefield 2042 in op grootschalige gevechten, op de next-gen consoles en de pc zelfs met 128 man tegelijk in All-Out Warfare, waarin je de bekende modi Conquest en Breakthrough kunt vinden. In Conquest dien je een aantal sectoren te veroveren met je team, waarbij het team dat de meeste sectoren bezit de teller van de tegenstander sneller richting 0 laat lopen. In Breakthrough speel je als aanvallend of verdedigend team en is het de bedoeling voor de aanvallers om langzaam terrein te winnen richting de eindstreep, terwijl het verdedigende team zich ingraaft om de gebieden zo lang mogelijk te behouden.

De nieuwe modi zijn Hazard Zone en Battlefield Portal. In deze eerste modus moet je in teams van vier data drives zien te bemachtigen en daarmee ontsnappen. Hierbij kom je in eerste instantie AI-tegenstanders tegen die dit willen voorkomen, maar er zijn meer kapers op de kust. Zeven andere teams van vier willen hetzelfde, waardoor een confrontatie meestal onvermijdelijk is. Sneuvelt je team, dan eindigt de pot. Om sterker voor de dag te komen kun je daarom betere loadouts kopen met Dark Market Credits, die je krijgt voor kills, succesvolle extracties, etc. Op zich leuk bedacht, maar de kans dat je direct tegen spelers met een veel betere loadout komt te staan is hierdoor aanzienlijk. Hazard Zone is een modus die ongetwijfeld leuk kan worden, maar op dit moment is het een onderdeel dat je al snel naast je neer zal leggen.

En dan hebben we nog Battlefield Portal, misschien wel het tofste onderdeel van Battlefield 2042. Als speler kun je hier jouw ultieme Battlefield-game creëren door van alles in te stellen en onderdelen uit Battlefield 2042, Battlefield 1942, Battlefield Bad Company 2 en Battlefield 3 te combineren. Mocht je dit iets te veel tijd kosten, dan kun je natuurlijk altijd in een server van iemand anders stappen of een van de door DICE gemaakte maps spelen. Gevoelsmatig gaat het nog even duren voordat hier echte pareltjes uit voort zullen komen, maar het feit dat een aantal opgepoetste maps uit vorige Battlefield-games direct lekker spelen maakt deze modus al de moeite waard.

Genoeg te verbeteren
Toch moet er op dit moment nog heel wat gebeuren, want een aantal elementen werken nu echt niet lekker. Met name op het gebied van balans. Tussen de verschillende specialisten (sommigen worden nu gewoon niet gebruikt), de wapens (de PP-29 is veel te sterk) en de voertuigen (hovercrafts zijn veel te snel en te krachtig). Ook het schieten lijkt niet lekker te werken. Hoe goed je soms ook richt, je schiet vaker mis dan raak. Traditioneel bevat Battlefield ook altijd de nodige bugs en glitches bij lancering en Battlefield 2042 is daarop geen uitzondering. Simpelweg een party joinen werkt nog niet optimaal, soms zak je in het level weg en ook al heb ik het zelf niet meegemaakt zijn er ook gevallen bekend waarbij de hele console zomaar afsloot. Een ander groot gemis is de afwezigheid van voice-chat; eigenlijk onbegrijpelijk in een game waarin teamwork centraal staat. Overigens zal dit in een later stadium nog toegevoegd gaan worden. Grafisch ziet de game er behoorlijk uit, al had ik er persoonlijk toch nog net iets meer van verwacht. De audio is op dit moment echter onder de maat, waarbij vooral het geluid van voetstappen in negatieve zin opvalt. Je kunt niet goed onderscheiden waar vijanden lopen, of hoort ze soms zelfs helemaal niet. Dat EA en DICE al hebben aangekondigd om op korte termijn met grote updates te komen, zegt dan ook wel genoeg.

Battlefield 2042 is een game met potentie, maar voelt op dit moment nog zeker niet af. Ergens bekruipt me dan ook het gevoel dat de game gewoon te snel uitgebracht is. Ook al is er absoluut genoeg plezier te beleven, zorgt de mate van onbalans, het magere Hazard Zone, de slechte audio en het ontbreken van voice-chat voor een bittere nasmaak. EA en DICE hebben dan ook nog een lange weg te gaan om van Battlefield 2042 dé game te maken die de grote schare aan Battlefield-gamers verdient. Vooral omdat deze groep toch al zeer kritisch is op sommige keuzes die gemaakt zijn, waardoor de game al minder voelt als een traditionele Battlefield-game. Mijn advies is dan ook om nog even af te wachten op de grote patches die gaan komen. Hopelijk kunnen we er dan minimaal een hele budgy bij op gaan tellen.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 10974

Laagste 3 prijzen voor Battlefield 2042 (XboxSeriesX)

15.49 3