Call of Duty 3 (Xbox360)
75 100 1

Review Call of Duty 3 (Xbox360)

Als we aan Call of Duty denken, dan denken we aan één van de beste WO2 shooters van dit moment. Het begon allemaal op de PC met Call of Duty en toen kwam er een Xbox versie en een PC uitbreiding. Een jaar later kwam Call of Duty 2 naar de PC en Xbox 360 en 11 maanden later komt Call of Duty 3 naar de Xbox, Xbox 360 en niet de PC. Wij bespreken hier de Xbox 360 versie van het spel.

Alle voorgaande spellen in de Call of Duty reeks werden gemaakt door Infinity Ward op één enkele uitzondering na. Toen Call of Duty 2 naar de PC en Xbox 360 kwam, heeft een team van Treyarch gewerkt aan een current-gen versie welke de subtitel Big Red One kreeg en welke uitkwam op de Xbox, PlayStation 2 en de GameCube. Het team van Big Red One, Treyarch dus, heeft ook de nieuwe next-gen versie op zijn naam weten te zetten. Het verassende hieraan is dat er geen versie voor de PC werd gemaakt maar alleen voor de current-gen en de next-gen consoles. Op 10 november 2006 is het derde deel ter wereld gekomen en wij hebben de Xbox 360 versie uitgebreid kunnen spelen.

Net zoals in Call of Duty 2 beleef je de oorlog van verschillende kanten. Het verschil is nu dat je niet via een menu kunt kiezen met welk team je wilt spelen maar dat je een aan elkaar geknoopt verhaal van de verschillende teams door elkaar heen krijgt. Het begint allemaal door de ogen van een American Infantryman en in de loop van het verhaal beleef je de oorlog ook door de ogen van een Britisch Commando, een Canadian Highlander en een Polish Tanker. Met al deze teams speelt je uiteraard weer tegen de Duitsers want daar staat het spel bekend om. Het verschil met de voorgaande delen is dat het verhaal deze keer draait om de Normandy Breakout. De Normandy Breakout speelt zich af na D-day dus we zullen niet weer het strand van Normandië mogen bestormen en dat is een goede zaak want dat strand kennen we ondertussen wel.

Een positief punt wat tot nu toe in elk deel onveranderd is gebleven, is de intense actie die je beleeft van het begin tot het einde. Zodra je het spel opstart en de eerste missie doet ben je meteen aan de buis gekluisterd tot het moment dat alles voorbij is. In het spel ben je 14 missies lang de Duitsers aan het afschieten waarna het spektakel zich voortzet over Xbox Live. Om de Single Player toch nog interessant te maken hebben ze dus voor een andere datum gekozen waarin het zich afspeelt maar dat is niet de enige verandering. Het team heeft ook wat nieuwe gameplay elementen weten toe te voegen waaronder de Battle Action. De Battle Action is niks meer dan een klein minispelletje in Call of Duty 3. Op sommige momenten kom je oog in oog te staan met een Duitser en met behulp van de triggers en een actieknop die op je scherm verschijnt kun je de vijand verslinden. Als je niet op het goede moment op de actieknop drukt die op het scherm verschijnt dan zal hij jou dood achter laten en dat lijkt me niet de bedoeling.

Naast de Battle Action zijn er nog wat kleine aanpassingen. Bij het plaatsen van een bom op bijvoorbeeld een tank is het geen kwestie meer van op de X-knop drukken om een bom te plaatsen. Je moet nu behulp van de X, de rechter stick en een willekeurige actieknop de bom moeten plaatsen. Tot slot is er nog een missie waarbij je de overkant van een rivier moet bereiken in een boot terwijl je een minispelletje speelt. Wat je precies moet doen ga ik niet verklappen dus dat zul je zelf moeten uitvinden door het spel te gaan spelen. Een andere verandering wat ik de grootste vernieuwing vind is de mogelijkheid om in voertuigen te stappen. In sommige levels moet je met een aantal mensen in een Jeep stappen waarbij jij de chauffeur bent en van A naar B moet rijden terwijl er overal vijanden staan om je uit je auto te schieten.

Tot nu toe spreek ik niks meer dan lof uit over het spel maar dat is schijn bedriegt. Oke, die gameplay veranderingen en het verhaal dat zich op een ander moment in de oorlog afspeelt is allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk kennen we het ondertussen wel. De grootste verandering die we bij Call of Duty games terug zien is dat er flink werk wordt gemaakt van de visuele vertoning en de multiplayer mogelijkheden van het spel maar voor de rest is het toch meer van hetzelfde alleen dan met een ander jasje om het te camoufleren. Opzich is daar niks mis mee want het verhaal blijft meeslepend, maar door het aantal bugs wordt er wel een deel van het plezier ontnomen. In het level zitten soms wat elementen die op het juiste moment stuk gaan zoals muren van een huis om er een doorgang van te maken maar dit werkt alles behalve soepel.

Op een gegeven moment ben ik op de eerste verdieping op zoek naar vijanden totdat er op een gegeven moment een slecht stuk vloer komt waar het de bedoeling is dat je door de vloer zakt. Maar als je daarop reageert door snel terug te lopen, dan kan het voorkomen dat je met een vloerplaat vast komt te zitten en na 20 keer slaan met mijn wapen ben ik uiteindelijk wel los gekomen maar soms is de enige oplossing een herstart en wat is er nou erger dan te moeten herstarten omdat je vast zit in de omgeving? Toen ik het spel op 10 november binnen kreeg heeft een maat van mij ook het spel ontvangen en zijn we tegelijk gaan spelen terwijl het aan het voice-chatten waren. Na 10 minuten spelen en de training achter de rug te hebben begon ik al meteen met klagen. Hier een bug, daar een bug en nog meer bugs. Na één uur speeltijd erop te hebben zitten begon mijn maat zo langzamerhand ook te klagen over de bugs in de omgeving. Eerst dacht hij nog van houd je kop en laat mij lekker spelen. Hij verkoos het spel namelijk boven Gears of War omdat hij toe was aan deel 3 na het grijs spelen van deel 2. Al met al heeft hij levels meerdere keren moeten herstarten omdat de omgeving niet meewerkte.

Tot nu toe doelde ik alleen nog maar op de omgeving die interactief is, dus een instortende muur bijvoorbeeld. Maar ook een simpele hooibaal kan ervoor zorgen dat je moet herstarten. Ik kwam zelfs vast te zitten in de omheining van het huis. Ik wou namelijk door de deur stappen toen er een granaat voor mijn voeten terecht kwam. Het eerste wat je doet is snel naar achteren lopen om niet geraakt te worden, maar als er op dat moment net iets in de weg staat en je komt er in vast te zitten dan is de kans op overleven zeer klein geworden en alleen maar omdat er een ton en een hekje in de weg stond…

Als ik de makers van Call of Duty 3 ergens een compliment voor moet geven is het wel omdat ze zoveel bugs hebben kunnen meegeven op de DVD van het spel. Het is toch niet acceptabel dat je in elk level wel tien keer moet klagen omdat er weer een rare bug tevoorschijn komt? Het is en blijft een consolegame welke niet voor iedereen even makkelijk te updaten is. Veel mensen zullen een console kopen omdat ze niet elke 3 maanden hun PC willen upgraden en spellen niet kunnen spelen omdat hun PC te slecht is. Een console is dan namelijk de beste oplossing en dan mag je toch op zijn minst verwachten dat het testteams deze bugs doorgeeft aan het ontwikkelteam.

Gelukkig maakt de multiplayer echt een hele hoop goed. Zonder de multiplayer had dit spel wat mij betreft met een vijf de deur uitgegaan maar zoals ik al zei zijn de graphics en de multiplayer de punten waar Call of Duty in elk deel erg vernieuwend is. De grootste verandering is denk ik wel het feit dat je nu met maximaal 24 man tegelijk op het speelveld kan zijn en als je dan Team Battle speelt dan zorgt dit ervoor dat je echt uren achter elkaar kunt doorspelen. De kaarten die standaard meegeleverd worden zijn stuk voor stuk leuk om te spelen en doordat je voertuigen kunt besturen zijn sommige levels nog intenser geworden omdat er overal jeeps, tanks en motoren voorbij kunnen schieten. Negen van de tien keer speelde ik samen met een maat waar ik het al eerder over had in één team en dat maakt wat mij betreft de multiplayer nog leuker als je wat bekenden in de groep hebt zitten.

Mocht je niet beschikken over Xbox Live en een spel puur kopen voor de Single Player en alle voorgaande delen al gespeeld hebt dan raad ik je aan om het spel uit de budgetbak te halen zodra het spel in prijs verlaagd wordt. Mocht je wel beschikken over Xbox Live Gold en echt gaan voor de multiplayer van het spel en Gears of War al besteld hebben plus geld over hebben, dan is Call of Duty 3 echt een aanrader. Want hoe je het ook wend of keert, het spel gaat voornamelijk om zijn multiplayer waarbij de singleplayer puur voor de afwerking is want een spel zonder singleplayer kun je niet verkopen natuurlijk. Alleen het blijft jammer dat de bugs overheersend aanwezig zijn.

Oordeel Call of Duty 3 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 3867

Laagste prijzen voor Call of Duty 3 (Xbox360)