Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Dark Souls III (PS4)
90 100 1

Review Dark Souls III (PS4)

Het is nog maar twee jaar geleden dat Dark Souls II een bittere nasmaak achterliet bij veel fans van de serie. Regisseur Hidetaka Miyazaki had het druk met Bloodborne en maakte plaats voor een ander, wat resulteerde in een halfbakken opvolger van het inmiddels klassieke Dark Souls. Met Dark Souls III neemt Miyazaki het zwaard voor een laatste keer weer in eigen handen om de Dark Souls-trilogie voorgoed af te sluiten.



De Lords of Cinder
In Dark Souls III kruip je in de huid van de Ashen One: een zelf in elkaar geknutselde uitverkorene waarmee je door de duistere gebieden van Lothric trekt op zoek naar de vier Lords of Cinder om ze te helpen hun weg terug te vinden naar hun tronen en zo de wereld te redden van de ondergang. Net als bij de vorige games in de serie wordt het verhaal niet verteld door middel van vele cutscenes, ellenlange dialogen of een verteller, maar juist door het lezen van de omschrijvingen van wapens, kledingstukken en andere voorwerpen die in de spelwereld te vinden zijn. Een blik op een van de vele prachtige omgevingen van Dark Souls III vertelt je meer dan menig NPC in de game. Dit maakt van het verhaal een soort cryptische puzzel waar fans nog jaren na de release van het spel over kunnen discussiëren, zoals dit nog altijd met de originele Dark Souls gebeurt.



Duistere strijder
Voordat je aan je avontuur begint krijg je de keuze uit een aantal classes. Denk hierbij aan een sterke Warrior, een snelle Thief of een met vuur gooiende Pyromancer. Deze keuze maakt echter vrij weinig uit, aangezien de verschillen enkel bestaan uit een handje van tevoren bestede stat-punten en de uitrusting van je duistere strijder. Met het neerslaan van de vele ridders en monsters in de wereld van Lothric verdien je Souls die je vervolgens uit kunt geven aan gear of levels waarmee je bijvoorbeeld sterker kunt worden of meer leven kunt krijgen. De gevechten in Dark Souls III voelen totaal anders aan dan in deel twee en voelen meer als een combinatie tussen de originele Dark Souls qua animaties en Bloodborne qua snelheid.

Goede bepantsering
In de game heb je de beschikking tot een breed scala aan wapens, variërend van gigantische zwaarden om de verschillende demonen eens flink in de spreekwoordelijke pan te hakken, tot flitsende kruisbogen en magische toverstokjes. Met deze wapens in je rechter- en een schild in je linkerhand doorkruis je vele fabelachtige omgevingen op zoek naar het kwaad. Een goede verdediging is van groot belang. Zo kun je ervoor kiezen om jezelf aan te kleden met een zware metalen pantser waardoor je meer klappen kunt vangen, maar minder snel bent, of juist een lichtere outfit om aanvallen van vijanden makkelijker te kunnen ontwijken. Dark Souls III kent een groot aantal speelstijlen, dus experimenteer vooral met de verschillende wapens en bepantsering om een stijl te vinden die bij je past. De Dark Souls-serie nodigt ontzettend uit om de spellen meerdere keren uit te spelen met verschillende Character Builds, wat ook Dark Souls III enorm veel replayvalue geeft.



Weapon Arts
Nieuw in Dark Souls III zijn de verschillende Skills, ook wel Weapon Arts genoemd. Een Skill geeft een wapen een unieke nieuwe aanval mee, die je kunt uitvoeren door de linker triggerknop ingedrukt te houden wanneer je je wapen met twee handen vast hebt. Deze Skills variëren van een zogenaamde Quickstep wanneer je een dolk gebruikt, tot het slijpen van je wapen om zo meer schade toe te brengen aan je tegenstander. Skills maken gebruik van Focal Points: een nieuw blauw balkje onder je levensbalk die ook gebruikt wordt voor magie, vergelijkbaar met mana in andere RPG's.

Monsterlijke bazen
Wie ooit eerder een Soulsgame gespeeld heeft, heeft ongetwijfeld te maken gehad met een van de meedogenloze bazen die de serie kent. Deze vaak reusachtige beesten kennen absoluut geen genade en delen zonder pardon rake klappen uit. Om deze reden vereisen ze vaak uiterste concentratie en een tactische aanpak, want met hersenloos hakken kom je er niet. Vechten tegen een baas in Dark Souls III is als een soort vurige dans waarin je in het juiste ritme nauwkeurig je klappen uit moet delen op de maat. Eén foutje en de grond onder je voeten wordt al gauw te heet.

Een aantal van de bazen in Dark Souls III vereist een speciale aanpak. Zo is er een baas waarbij je een speciaal wapen moet gebruiken en zijn er bazen waarbij je de omgeving naar je hand kunt zetten om zo meer schade te doen dan enkel met je zwaard, bijl of knots. Dit zorgt ervoor dat je iedere keer wanneer je door de welbekende Fogwall stapt met frisse ogen naar een baas moet kijken, op zoek naar een zwakke plek of een gat in z’n moveset.



Online oproepen
Ook het online gedeelte van Dark Souls III is op de schop gegaan. Je kunt nog altijd de hulp van een bekende of onbekende oproepen bij een moeilijk baasgevecht, maar Dark Souls III gebruikt hierin hetzelfde password-systeem als Bloodborne, waardoor je makkelijker bij vrienden terecht komt. Een grote verandering hierbij is dat je niet langer rond hetzelfde Soullevel moet zitten als je speelkameraad. De opgeroepen speler krijgt namelijk soortgelijke stats als de oproeper. Ook is het mogelijk voor New Game+ spelers om hulp te bieden aan gamers die nog maar in hun eerste playthrough zitten.

Subliem leveldesign
Waar de originele Dark Souls in schittert is het buitengewoon sublieme leveldesign. Helemaal in de eerste helft van de game. Dark Souls III kent helaas niet dezelfde interconnectiviteit in de spelwereld als het origineel, maar de unieke gebieden zijn tot de nok toe gevuld met liften, ladders en geheime gangen die veel van de gebieden tóch doen aanvoelen alsof ze regelrecht uit de eerste Dark Souls zijn gelopen. Het leveldesign van Dark Souls III is een van de dingen waaraan je goed kunt zien dat Miyazaki gelukkig weer aan het roer staat van de Souls-serie.

Het koninkrijk Lothric ziet er over het algemeen echt oogverblindend uit. Zo bezoek je een groot geheimzinnig kasteel, een prachtige met sneeuw bedekte stad en een hoge berg met een schitterende blauwe lucht zoals we die niet vaak zien in de Soulsgames. Echter is niet elke locatie even tof. Zo is een van de eerste locaties waar je doorheen trekt een somber, saai en vooral verwarrend moeras waar je eigenlijk zo snel mogelijk weer uit wilt vertrekken om op weg te gaan naar een van de mooiere en vooral beter ontworpen gebieden. Ook in Dark Souls III kent de game voor de derde keer op rij een catacombe gevuld met skeletten die niet gelijk blijven liggen nadat je hun levensbalk voor de eerste keer leegt. Sommige ideeën voor gebieden zijn niet erg origineel als je bekend bent met de serie of komen wat minder goed uit de verf, maar dit zijn slechts een paar rotte appels binnen een verder prachtige fruitmand.



Visuele verrassing
Grafisch is Dark Souls III er gigantisch op vooruit gegaan in vergelijking met Dark Souls II. Het spel lijkt wat dat betreft meer op Bloodborne, een spel dat op dezelfde engine draait. Overal waar je kijkt is de bestrating vernietigd, de omgeving bedekt met lichamelijke vloeistoffen of de vloer bezaaid met stenen, lijken, schatten en wapens. Hoewel Dark Souls III een jaar na Bloodborne uit is gekomen, ziet de game er toch minder mooi uit. Kijk bijvoorbeeld naar Crucifixion Woods, het bosgebied in Dark Souls III. Bloodborne’s Forbidden Woods ziet er vele malen beter en vooral minder flets uit. Dit komt grotendeels omdat de artstyle van Dark Souls enorm onder doet voor die van het visuele feest dat Bloodborne heet. Helaas willen de textures en rookeffecten vooral in de lichtere gebieden nog wel eens te wensen over laten. Iets waar Bloodborne ook last van heeft, maar beter kan verbloemen doordat die game zich grotendeels in het duister van de nacht afspeelt.

Magische muziek
De muziek in Dark Souls III is grotendeels gecomponeerd door Yuka Kitamura, die we kennen van een aantal van de nummers in Bloodborne en Dark Souls II: Scholar of the First Sin. Ook Motoi Sakuraba, die al vanaf de eerste Dark Souls-game aan de muziek werkt, is weer van de partij. Met z’n tweeën hebben ze het voor elkaar gekregen om de beste soundtrack te creëren die de serie tot nu toe gekend heeft. Omdat dit het laatste deel is in de trilogie zijn de composities een stuk bombastischer dan we gewend zijn, wat vaak resulteert in een flinke stoot adrenaline. Vooral wanneer je het geluid lekker hard hebt staan. De soundtrack van Dark Souls III is werkelijk waar om je oren ‘bij af te likken’.

Voor het geluid van aanvallen en wapens maakt ontwikkelaar FROM Software grotendeels gebruik van dezelfde geluidsbibliotheek als de eerdere Souls games, waardoor sommige geluidseffecten een beetje ouderwets klinken. Heel af en toe glitcht de audio en hoor je een geluidseffect van je wapen vele malen luider dan normaal. Iets waar de Dark Souls-reeks al vanaf het begin last van heeft, maar wat nog altijd niet verholpen is. Houd er dus rekening mee wanneer je met een koptelefoon op speelt, want af en toe kan het geluid echt als nagels op een schoolbord zijn.

Frustrerende camera
Na drie delen Dark Souls is er één ding wat nog altijd niet helemaal lekker werkt en dat is de camera. De game kent een groot aantal gebieden waar je je een weg door kleine gangetjes of kamers met grote pilaren moet vechten, wat vaak resulteert in een camera die ineens ontzettend dichtbij staat waardoor je geen idee hebt wat er om je heen gebeurt. Wanneer je doodgaat in Dark Souls is dit echt altijd je eigen schuld omdat je bijvoorbeeld een klap uit wil delen op een moment dat het niet verstandig is, behalve wanneer de camera loopt te ouwehoeren. Het is ontzettend frustrerend als je op deze manier een moeilijk baasgevecht net niet haalt, maar het is vooral jammer dat dit, na alle games die FROM Software de afgelopen jaren heeft gemaakt in het genre, nog steeds niet verbeterd is.



Feest van herkenning
De wereld van Dark Souls III is echt een feest van herkenning. Natuurlijk kent de game een groot aantal wapens en uitrustingen van eerdere delen van de serie, maar ook een deel van de personages keert terug uit het eerste deel. Zo kennen we smid André als de eerste blacksmith die we tegenkomen in Dark Souls 1 en ook Siegward of Catarina, beter bekend als de man in het uienpak, laat zijn gezicht weer zien. Lothric zit van begin tot eind echt boordevol verwijzingen naar de eerste Dark Souls en in mindere mate Dark Souls II en dit zorgt er voor dat, hoewel je je in een nieuw land bevindt, je je gelijk thuis voelt wanneer je het spel opstart.

Op de console draait Dark Souls III op 30 frames per seconde in een 1080p resolutie. Helaas wil het spel deze framerate niet altijd behouden. Gelukkig gebeurt dit vrijwel zelden en nooit op de meest intensieve momentenen. Zorg ervoor wanneer je op de console speelt dat je voor je begint de meest recente patch installeert om zo een groot deel van de technische mankementen op te lossen. Wie op de PC speelt kan Dark Souls III in 60 frames per seconde spelen, wat zorgt voor een soepelere spelervaring.

Eind van een trilogie
Hoewel de Dark Souls-games grotendeels echt ijzersterk zijn, is het een goed ding dat de serie hier stopt. Dark Souls III is een echte topper en ongetwijfeld een van de beste games die dit jaar uitkomen, maar na drie delen dezelfde setting, hetzelfde verhaal in een ander jasje en herkenbare vijanden en tactieken, begint de serie in herhaling te vallen. Voor nieuwkomers is dit absoluut geen probleem, maar de doorgewinterde Souls-speler zal al gauw aanvalspatronen herkennen en vanaf het begin weten in welke stats er punten geïnvesteerd moeten worden om een beer van een personage neer te zetten. De Europese ‘dark fantasy’ setting die de Dark Souls-serie neerzet is echt onaantastbaar, maar de vraag is hoe lang het nog leuk blijft. De nieuwigheid is een beetje van de reeks af en dat is jammer. Hopelijk kan ontwikkelaar FROM Software de Dark Souls filosofie voortzetten in een nieuwe IP.



Conclusie
Dark Souls III is een meesterwerk. De game is zeker niet perfect, maar het is de ultieme liefdesbrief naar fans van de serie en tegelijk een paradijs voor nieuwkomers die op zoek zijn naar een uitdaging. De game biedt genoeg vernieuwing op vrijwel alle vlakken om de echte fan nog steeds te kunnen bekoren en vooral het vechtwerk voelt gelukkig na het tweede deel weer als vanouds. Dark Souls III is een waardige afsluiter van de trilogie. Praise the sun!


Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.


 

Oordeel Dark Souls III (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 95
  • Originality 75
  • Sound 95
  • Replay 100
  • Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 6285 

Laagste 2 prijzen voor Dark Souls III (PS4)

38.00 38.99 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Blokker.nl Partner n.b.
 
€  38.00€ 0.00   € 38.00
Bol.com Partner 9.6
€  38.99€ 0.00   € 38.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van DragonflySoldier
Door DragonflySoldier (5872 reacties) op 19-04-2016 16:26
( PM )
Ben het er vrijwel compleet mee eens met de review op het allereerste stukje na dan. Ik vond II best wel oke namelijk. Voor de rest leuke review en het cijfer kan ik het alleen maar mee eens zijn. Geweldige game ik hoop dat er in de toekomst toch weer een nieuwe Dark Souls of Bloodborne game komt.
avatar van Hennie286
Door Hennie286 (453 reacties) op 19-04-2016 16:55
( PM )
Is er ook een easymode? Het lijkt me een leuk spel om eens doorheen te crossen en van de sfeer te proeven. Maar ik heb geen zin om steeds dood te gaan.
avatar van Dpsubzero
Door Dpsubzero (66 reacties) op 19-04-2016 17:12
( PM )
Quote:
Is er ook een easymode? Het lijkt me een leuk spel om eens doorheen te crossen en van de sfeer te proeven. Maar ik heb geen zin om steeds dood te gaan.


Sorry, geen easymode. Het enige dat ik me kan bedenken is urenlang grinden en levelen tot het een beetje makkelijker wordt. Kijk op internet eens naar een guide en zoek een leuke warrior ''build'' uit. Deze zijn namelijk vaak het makkelijkst. Het spel bied ook co-op als je niet door een boss kan komen.
avatar van Cynch
Door Cynch (219 reacties) op 19-04-2016 17:21
( PM )
Dark souls 2 was goed. Ik snap niet dat je daar zo negatief over doet want dark souls 3 lijkt er veel op. Dark souls 3 is ook een super game. Het enige nadeel zover is dar ng+ veels te gemakkelijk is.
avatar van -GJ-
Door -GJ- (2115 reacties) op 19-04-2016 17:33
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
Dark souls 2 was goed. Ik snap niet dat je daar zo negatief over doet want dark souls 3 lijkt er veel op. Dark souls 3 is ook een super game. Het enige nadeel zover is dar ng+ veels te gemakkelijk is.

Dark Souls II is zeker een goede game, maar het is geen meesterwerk zoals deel 1 en 3 dat (in mijn ogen) zijn. De game verbeterde op het eerste deel, maar ging op sommige vlakken ook recht tegen de filosofie van DS1 in. Denk bijvoorbeeld aan de infinite supply aan healing items of aan het oppervlakkige leveldesign van veel van de gebieden (wat overigens in de DLC grotendeels is rechtgetrokken), maar ook aan de af en toe rare hitboxes op enemies en vreemde combat-animaties en -frames. Ik zeg dan ook in de inleiding dat "veel fans" (en dus niet alle fans) een bittere nasmaak hebben gekregen van deel 2, en als je het internet een beetje naleest dan zie je dat dat ook zo is. Dat betekent niet dat het een slechte game is, zeker niet. Maar het haalde het niet bij deel 1.

Wat betreft NG+ ben ik het enigszins wel met je eens. Heb in mijn playthrough een early game sequence break gedaan waardoor je een paar late game gebieden vrij vroeg kunt ontdekken, maar de bosses daar sla ik zo dood. Gelukkig hebben we NG++, +++, ++++ etc nog .
avatar van Niels
Door Niels (18251 reacties) op 19-04-2016 17:36
Rol: Community event manager
( PM )
Ik hoop dat in de toekomst een nieuwe Demon's souls komt.
De dark souls trilogie is nu voorbij. Tijd om met Demon's souls verder te gaan!

Bring back the Mind Flayers!

En terug naar het minimalisme van Demon souls - waar met 38 ipv 93 non-boss characters een stuk meer variatie in je strategie moest zitten dan blokken & counterattacken.

Ik vond persoonlijk de focus op locatie van die game wat beter - aangezien het met zijn lineaire structuur (een hub, vijf werelden) wat meer gefocussed was.

Ook minder vriendelijke NPCs, haha. De meeste gaven geen moer om je in Demon's souls terwijl in Dark souls ze voor je bidden voor een veilige reis.

Maar goed, deze komt er binnenkort! Had als het goed is nog een deal over opgeslagen waarover ik nog zou PMen...
avatar van DragonflySoldier
Door DragonflySoldier (5872 reacties) op 19-04-2016 18:08
( PM )
Quote:
Ik hoop dat in de toekomst een nieuwe Demon's souls komt.
De dark souls trilogie is nu voorbij. Tijd om met Demon's souls verder te gaan!

Bring back the Mind Flayers!

En terug naar het minimalisme van Demon souls - waar met 38 ipv 93 non-boss characters een stuk meer variatie in je strategie moest zitten dan blokken & counterattacken.

Ik vond persoonlijk de focus op locatie van die game wat beter - aangezien het met zijn lineaire structuur (een hub, vijf werelden) wat meer gefocussed was.

Ook minder vriendelijke NPCs, haha. De meeste gaven geen moer om je in Demon's souls terwijl in Dark souls ze voor je bidden voor een veilige reis.

Maar goed, deze komt er binnenkort! Had als het goed is nog een deal over opgeslagen waarover ik nog zou PMen...


Ga jij maar eens DS3 spelen je zult op sommige momenten genieten.
avatar van Yrn
Door Yrn (3947 reacties) op 19-04-2016 18:45
Rol: Administrator
( PM )
Quote:
Is er ook een easymode? Het lijkt me een leuk spel om eens doorheen te crossen en van de sfeer te proeven. Maar ik heb geen zin om steeds dood te gaan.


Easy mode komt er een klein beetje in de vorm van welke klasse je kiest. Als je begint met een knight is het geheel net iets gemakkelijker dan als je bijvoorbeeld begint met een snelle, maar fragiele klasse. Verder kan je boss fights zo gemakkelijk als moeilijk maken aan de hand van de hoeveelheid medestanders je summoned (met uitzondering van bij de eerste baas). Dus je kan het je zelf zo lastig of enigszins gemakkelijk maken, als je zelf wilt.
avatar van RjPm1983
Door RjPm1983 (195 reacties) op 19-04-2016 21:07
( PM )
weet niet of het met ds3 ook zo is maar bij bloodborne wat ik wel een groot minpunt vind is dat er geen storytelling in zit behalve het lezen scrolls etc .. je maakt zo vette game met sublieme gameplay maar geen duidelike story met cutscenes enzo ..
avatar van -GJ-
Door -GJ- (2115 reacties) op 19-04-2016 23:30
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
weet niet of het met ds3 ook zo is maar bij bloodborne wat ik wel een groot minpunt vind is dat er geen storytelling in zit behalve het lezen scrolls etc .. je maakt zo vette game met sublieme gameplay maar geen duidelike story met cutscenes enzo ..

Als je daar naar op zoek bent is dit niet de juiste game voor jou. De storytelling hier is juist zo sterk door de community die zich om de games heen vormt en het verhaal beetje bij beetje bij elkaar puzzelt. Zelf kun je een heel eind komen door bijvoorbeeld item descriptions te lezen, maar de kijk van een ander helpt vaak heel erg :). Juist door deze manier van storytelling blijft het allemaal zo lekker mysterieus en hoef je je geen zorgen te maken dat je gameplay constant onderbroken wordt door filmpjes met schreeuwende mannetjes en quicktime events, haha.
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 20-04-2016 00:35
( PM )
Een game met een hoog appeal gehalte door zijn sfeer. Maar de moeilijkheidsgraad trekt minder een uitdaging is leuk maar een game moet niet frustreren. Er zijn naast de wereld van gamen al frustrerende dingen en uitdagingen genoeg imo. Vind het jammer dat er geen casual op zit voor degenen die gamen voor de fun paar uurtjes per week. We weten allemaal dat je redelijk fanatiek moet zijn voor deze game. Supertof als je er de tijd voor hebt maar waarom niet een casualmode erbij?
avatar van DragonflySoldier
Door DragonflySoldier (5872 reacties) op 20-04-2016 00:42
( PM )
Quote:
Een game met een hoog appeal gehalte door zijn sfeer. Maar de moeilijkheidsgraad trekt minder een uitdaging is leuk maar een game moet niet frustreren. Er zijn naast de wereld van gamen al frustrerende dingen en uitdagingen genoeg imo. Vind het jammer dat er geen casual op zit voor degenen die gamen voor de fun paar uurtjes per week. We weten allemaal dat je redelijk fanatiek moet zijn voor deze game. Supertof als je er de tijd voor hebt maar waarom niet een casualmode erbij?


Omdat 99,99% van de games al zo is... Dus dan moet je deze maar over slaan als het niks voor je is.
avatar van -GJ-
Door -GJ- (2115 reacties) op 20-04-2016 00:49
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
Een game met een hoog appeal gehalte door zijn sfeer. Maar de moeilijkheidsgraad trekt minder een uitdaging is leuk maar een game moet niet frustreren. Er zijn naast de wereld van gamen al frustrerende dingen en uitdagingen genoeg imo. Vind het jammer dat er geen casual op zit voor degenen die gamen voor de fun paar uurtjes per week. We weten allemaal dat je redelijk fanatiek moet zijn voor deze game. Supertof als je er de tijd voor hebt maar waarom niet een casualmode erbij?

Wat DragonflySoldier zegt. De kracht van de Dark Souls games zit 'm in de moeilijkheid. Of nja, niet zo zeer de moeilijkheid, want wanneer je 't trucje doorhebt is de moeilijkheid er snel vanaf, maar meer in de aanpak ervan. De game is 99% van de tijd altijd eerlijk en als je dood gaat dan gebeurt dat echt door je eigen fout (of dus omdat de camera tegenwerkt, maar dat komt niet zo vaak voor). Of je rolt niet op tijd weg, of je bent te gulzig met je aanvallen en valt een keer te veel aan. Je moet echt je tegenstander gaan aflezen, z'n aanvalspatroon bestuderen etc, en daar je aanvalstactiek op aanpassen. Als je er een buttonmash-game van maakt dan is de hele magie weg.

Waar jij om vraagt is een Pokmon-game waar je de beestjes niet eerst hoeft te verzwakken voor je ze kunt vangen, of een racegame waar je over rails rijdt omdat je anders geen eerste kunt worden. Het voelt z goed in een Souls game om een eindbaas neer te slaan, juist omdat je er zo hard voor werkt. Het is niet even een paar keer slaan op een zwakke plek en hij is neer. Nee, je moet je er goed voor concentreren. Je moet aanvallen anticiperen, en wanneer dat lukt dan heb je een hele zoete overwinning. Ik denk dat iedere Souls speler wel het scenario kent dat je een boss nog maar 1 klap uit hoeft te delen en dat je dan te gulzig wordt en hij jou net wat eerder aan kunt vallen waardoor je dood bent. Tja... Dan moet je opnieuw, maar dan is het wel je eigen fout, en daar leer je van :).
avatar van Cynch
Door Cynch (219 reacties) op 20-04-2016 03:14
( PM )
Quote:
Een game met een hoog appeal gehalte door zijn sfeer. Maar de moeilijkheidsgraad trekt minder een uitdaging is leuk maar een game moet niet frustreren. Er zijn naast de wereld van gamen al frustrerende dingen en uitdagingen genoeg imo. Vind het jammer dat er geen casual op zit voor degenen die gamen voor de fun paar uurtjes per week. We weten allemaal dat je redelijk fanatiek moet zijn voor deze game. Supertof als je er de tijd voor hebt maar waarom niet een casualmode erbij?

Ik sluit me aan bij bovenstaande 2 comments. Je kunt deze game trouwens prima voor een paar uurtjes spelen. Je hoeft niet te grinden voor souls ... je moet gewoon goed zijn.
avatar van RjPm1983
Door RjPm1983 (195 reacties) op 20-04-2016 09:49
( PM )
Quote:
[..]

Als je daar naar op zoek bent is dit niet de juiste game voor jou. De storytelling hier is juist zo sterk door de community die zich om de games heen vormt en het verhaal beetje bij beetje bij elkaar puzzelt. Zelf kun je een heel eind komen door bijvoorbeeld item descriptions te lezen, maar de kijk van een ander helpt vaak heel erg :). Juist door deze manier van storytelling blijft het allemaal zo lekker mysterieus en hoef je je geen zorgen te maken dat je gameplay constant onderbroken wordt door filmpjes met schreeuwende mannetjes en quicktime events, haha.


nah ik vind de moeilijheidsgraag juist wel tof en gameplay ook dus het is voor mij wel een game die ik gespeelt wil hebben alleen ik denk als de game meer story en duidelijkere story zou hebben het voor mij nog beter zou zijn maar ik kan het mis hebben .. ik heb de andere souls games niet gespeelt maar bloodborne wel .. maar bloodborne had ik op een gegeven moment wel zoiets van ja en wat nu waar moet ik nu heen wat is de bedoeling .. ik heb geen probleem om dingen zelf uit te zoeken en te ondervinden maar als ik na 2 uur rondlopen nog steeds geen idee waar ik heen moet dan krjig ik zoiets van ...... ja lol zinloos rondlopen daar ben ik nu wel klaar mee... gelukkig zijn er hier en daar wat guides na een verloop van tijd.
avatar van Rickk1986
Door Rickk1986 (885 reacties) op 20-04-2016 10:01
( PM )
Quote:
[..]

Ik sluit me aan bij bovenstaande 2 comments. Je kunt deze game trouwens prima voor een paar uurtjes spelen. Je hoeft niet te grinden voor souls ... je moet gewoon goed zijn.


Grinden voor Souls kan in mijn ogen soms zelfs leuk zijn. Ik had bij mij eerste 15 levels geen enkele keer mn 'vigor' geupgrade, met als gevolg dat ik elke keer met twee klappen dood ging. Op een gegeven moment was ik het zat, en heb ik even vier punten in m'n vigor gestopt, toen ging het allemaal veel lekkerder. Gaf mij best voldoening dat ik ff een half uurtje / drie kwartier had gegrind.
avatar van RjPm1983
Door RjPm1983 (195 reacties) op 20-04-2016 10:29
( PM )
ja maar grinden bij bloodborne had bijn ageen nut als je levensbalk 50% groter sloegen de bosses ook veel meer leven van je af vandaar dat mensen bloodborne uitspeelde zonder ook mmar iets te upgraden.. misch dat t bij ds anders is
avatar van Niels
Door Niels (18251 reacties) op 20-04-2016 10:35
Rol: Community event manager
( PM )
Quote:
Is er ook een easymode? Het lijkt me een leuk spel om eens doorheen te crossen en van de sfeer te proeven. Maar ik heb geen zin om steeds dood te gaan.


Ik kan je Starfox Zero aanraden, die heeft een casual mode waarbij je niet dood kunt gaan!
avatar van RjPm1983
Door RjPm1983 (195 reacties) op 20-04-2016 11:14
( PM )
Quote:
[..]


Ik kan je Starfox Zero aanraden, die heeft een casual mode waarbij je niet dood kunt gaan!


dus als ik dees game koop aanzet op me 2e console dan im gonna live forever!!!!
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 20-04-2016 12:09
( PM )
Haha jullie begrijpen me punt niet ben geen noob. Heb zat games gespeeld die behoorlijk moeilijk zijn en snap de appeal wel en de hele gedachtegang erachter. Maar gezien het aantal toffe games wat uitkomt wil ik toch liever wat meer tijd verdelen over games. Games die een uurtje of 10/20 duren vind ik prima. Die oneindige backlog altijd word echt niet beter als ik games als dark souls 3 erbovenop stapel. Als ik weinig verantwoordelijkheden had zou die er zeker bij komen liggen
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 20-04-2016 12:10
( PM )
Voor mij word het een 20 euro titel. Heb ook lords of the fallen nog liggen. Weet niet hoe het met jullie zit maar een stapel ongespeelde games zit me dwars. Heb nog geen eens tijd gehad voor fallout 4, halo 5, MGS V, witcher 3, dragon age, Batman, dying light, GTA V, black ops 3 ga maaaaar door. Echt zonde imo en je kan zeggen wat je wil maar dark souls kost gewoon wat tijd. Je vijanden leren kennen etc. Het heeft wel echt je aandacht nodig. Gamer in hart en nieren hoeft mij echt niks te vertellen
avatar van Rotjong
Door Rotjong (1105 reacties) op 20-04-2016 13:59
( PM )
Net of de "hardcore" DS spelers er last van zouden hebben als er k een easy mode in zou zitten. :,-) Je bereikt juist meer spelers die de game willen proberen. Enige nadeel wat ik kan bedenken van easy mode is dat de "hardcore" DS spelers niet meer op hun borst kunnen kloppen dat ze de game uit hebben. Verder niks.
avatar van DragonflySoldier
Door DragonflySoldier (5872 reacties) op 20-04-2016 14:05
( PM )
Quote:
Net of de "hardcore" DS spelers er last van zouden hebben als er k een easy mode in zou zitten. :,-) Je bereikt juist meer spelers die de game willen proberen. Enige nadeel wat ik kan bedenken van easy mode is dat de "hardcore" DS spelers niet meer op hun borst kunnen kloppen dat ze de game uit hebben. Verder niks.


Deze game is easy zat, je kunt summons oproepen. Je kunt overlevelen en de eerste playtrough is nooit zo heel moeilijk. Bovendien kun je langs veel gebieden oprennen als het echt niet lukt met een mini-boss.
avatar van Crispy
Door Crispy (79 reacties) op 20-04-2016 15:31
( PM )
Quote:
[..]


Deze game is easy zat, je kunt summons oproepen. Je kunt overlevelen en de eerste playtrough is nooit zo heel moeilijk. Bovendien kun je langs veel gebieden oprennen als het echt niet lukt met een mini-boss.


Idd, als je een easy mode wil, maak je gewoon veel gebruik van summons. Is ook nog eens een leukere manier van het makkelijker maken dan een moeilijkheidsgraad kiezen.

Na Bloodborne moest ik erg wennen aan DS3, maar inmiddels vind ik mijn oude speelstijl weer terug en vind ik het heerlijk wegspelen. Weer een geweldige game die From aan zijn rijtje pareltjes mag toevoegen!
avatar van Forrestfield
Door Forrestfield (1864 reacties) op 20-04-2016 16:36
( PM )
Quote:
Net of de "hardcore" DS spelers er last van zouden hebben als er k een easy mode in zou zitten. :,-) Je bereikt juist meer spelers die de game willen proberen. Enige nadeel wat ik kan bedenken van easy mode is dat de "hardcore" DS spelers niet meer op hun borst kunnen kloppen dat ze de game uit hebben. Verder niks.


Het kan natuurlijk een glijdende schaal worden, waarbij uiteindelijk de uitkomst is dat wat het een bijzonder concept maakt verloren gaat.
avatar van HaydenNL
Door HaydenNL (302 reacties) op 20-04-2016 18:46
( PM )
Even de 2 budget sites mixen: op kickstarter staat nu de boardgame van Dark Souls, supervet! Voor de gamer die ook niet-virtueel zich wilt afmaken door Souls bosses!
avatar van The Goon
Door The Goon (453 reacties) op 20-04-2016 19:25
( PM )
Dark souls is zoals het bedoeld is. Een hardcore game die onvergetelijk kan zijn. Het is de kunst om het commentaar van veel fans ook te vergeten. Die zeuren harder dan King Vendrick slaat. DS1 was onvergetelijk. Demon Souls is een prachtige introductie en hoewel DS2 wat leeg en soms ongenspireerd over komt is het vooral veel meer van hetzelfde. Als ik die ook uitgespeeld heb dan gaat 3 er ook zeker komen al merk ik dat de algehele euforie stukken minder groot is bij 3.
avatar van Freshmaker
Door Freshmaker (31 reacties) op 20-04-2016 23:13
( PM )
De souls games leken mij altijd zo geweldig, afgezien van 1 punt. Dat hele gedoe met het complete level opnieuw moeten doen als je ergens op het einde het loodje legde ging mij bij demons souls zo erg vervelen dat ik nooit aan de dark souls serie begonnen ben. Toch jammer
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 21-04-2016 16:49
( PM )
Quote:
De souls games leken mij altijd zo geweldig, afgezien van 1 punt. Dat hele gedoe met het complete level opnieuw moeten doen als je ergens op het einde het loodje legde ging mij bij demons souls zo erg vervelen dat ik nooit aan de dark souls serie begonnen ben. Toch jammer


Precies het feit dat je zoveel tijd kwijt kan zijn aan niks gaat er bij mensen die zuinig zijn op hun tijd gewoon niet zo lekker in. Ik snap de fans maar snap de kritiek ook. Ben al blij als ik een paar uur per week kan gamen. Als ik na die week nog amper vooruit ben is voor mij de lol er snel vanaf. Ik ga in de division ook maar 3 levels per week omhoog ofzo. vroeger had je zo'n game in een week uit. Wat mis ik die tijden!
avatar van Cynch
Door Cynch (219 reacties) op 21-04-2016 18:02
( PM )
Quote:
De souls games leken mij altijd zo geweldig, afgezien van 1 punt. Dat hele gedoe met het complete level opnieuw moeten doen als je ergens op het einde het loodje legde ging mij bij demons souls zo erg vervelen dat ik nooit aan de dark souls serie begonnen ben. Toch jammer

Ik zie het probleem niet. Je kunt je souls gewoon oprapen. Bij ds3 ben ik misschien 3X mijn souls ook echt verloren in 1,5 playthrough.
avatar van Freshmaker
Door Freshmaker (31 reacties) op 21-04-2016 21:49
( PM )
Quote:
[..]

Ik zie het probleem niet. Je kunt je souls gewoon oprapen. Bij ds3 ben ik misschien 3X mijn souls ook echt verloren in 1,5 playthrough.


Het probleem heeft niks met souls te maken. Ik vond het gewoon zo saai om het stuk dat ik allang gehaald had maar keer op keer opnieuw te moeten doen voor ik bij het stuk kwam waar ik moeite mee had
avatar van Cynch
Door Cynch (219 reacties) op 21-04-2016 22:54
( PM )
Quote:
[..]Het probleem heeft niks met souls te maken. Ik vond het gewoon zo saai om het stuk dat ik allang gehaald had maar keer op keer opnieuw te moeten doen voor ik bij het stuk kwam waar ik moeite mee had

Zo ver liggen die bonfires nu ook weer niet uit elkaar. Maar als je er zoveel moeite mee hebt dan is het waarschijnlijk geen spel voor jou.
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 25-04-2016 10:40
( PM )
Quote:
[..]

Zo ver liggen die bonfires nu ook weer niet uit elkaar. Maar als je er zoveel moeite mee hebt dan is het waarschijnlijk geen spel voor jou.


Dat is het hem dus. Het spel is het hem net aan niet. En daarom hebben sommigen wat kritiek over verbeterpunten