Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Disgaea 5: Alliance of Vengeance (PS4)
79 100 1

Review Disgaea 5: Alliance of Vengeance (PS4)

Zo’n twaalf jaar en twee consolegeneraties geleden verscheen het allereerste deel uit het Disgaea-universum. In deze periode is Disgaea niet opzienbaarlijk veranderd. De games kenmerken zich nog altijd door het aangename anime-stijltje, de (Japanse) humor en het kleurenscala dat gebruikt wordt. Ondergetekende heeft ook dit keer zichzelf moeten opsluiten om alles uit de game te kunnen halen.

Voor iedereen die onbekend is met de serie; Disgaea-spellen zijn zogeheten turn-based strategy RPG’s (SRPG), welke zich voornamelijk richten op komedie en het eindeloos grinden van voorwerpen en personages. Ik kan je dan ook al verklappen dat Disgaea 5 daar absoluut geen uitzondering op is. Toch laat Nippon Ichi, het brein achter de serie, iedere keer opnieuw zien nog over genoeg ideeën te beschikken om het Disgaea-universum mee uit te breiden. Dit vertaalt zich in diverse nieuwe gameplayelementen die zonder twijfel meer diepgang toevoegen. Ondanks dat er voor het eerst wordt gewerkt met een PlayStation 4, zijn er in grafisch opzicht geen hele grote verschillen te zien. Uiteraard spatten ook dit keer weer de kleuren weer van je scherm, maar daar blijft het grafisch wel bij.


Klassiek verhaal, dood!
Disgaea 5: Alliance of Vengeance vertelt het klassieke verhaal tussen goed en slecht. Hoofdpersonage Killia heeft namelijk diepgewortelde wraakgevoelens tegenover de bad guy uit dit hele plot genaamd Void Dark. Gedurende je zoektocht naar Void Dark zal er een aantal personages bij je aansluiten, die stuk voor stuk hun eigen beweegredenen maar uiteindelijk één ding gemeen hebben: Void Dark vinden én verslaan. Één van deze personages is Seraphina, ook wel bekend als Princess Overlord of The Gorgeous Netherworld (ik verzin het niet!). Zij keert zich tegen haar ouders die haar met Void Dark wilden laten trouwen, en dan wegens ‘politieke redenen’ vlucht om zich vervolgens aan te sluiten bij Killia. Een plot zoals we gewend zijn en garant staat voor heel wat komische dialogen tussen onder anderen Killia en Seraphina. Overigens is het een Japanse vorm van humor waar je echt van moet houden om alle dialogen te willen volgen.

Het begin van het verhaal is ook dit keer weer vrij identiek aan de voorgaande delen. Je vormt een groep met in dit geval een aantal Overlords, de krachtigste demonen die de Netherworld rijk is, om er daarna op uit te trekken. Wederom vormen vijf levels één episode, en kent Disgaea 5 een flink aantal episodes waarmee je zeker wel 40 uur zoet mee bent. Wat het voorgaande deel zo uniek maakte was het feit dat je constant bezig was met het verbeteren van je personages, en het opnieuw aanschaffen van wapens en uitrusting om vervolgens deze viciueze cirkel opnieuw te bewandelen. Disgaea 5 laat je opnieuw deze cirkel bewandelen waardoor je uiteindelijk flink wat uren erbij op kan tellen.


Revenge & Squads
Toch laat Nippon Ichi ook dit jaar weer zien over genoeg ideeën te beschikken. Zo introduceert Disgaea 5 het Revenge-systeem; ieder Overlord-personage is voorzien van een Revenge-meter, en zodra deze gevuld is kan je de speciale eigenschap van je personage activeren. Zo zorgt Seraphina ervoor dat mannelijke tegenstanders binnen een bepaalde straal voor de charmes van Princess Overlord of The Gorgeous Netherworld vallen en zodoende elkaar de hersenen inslaan. Een toffe toevoeging die voor tal van nieuwe tactieken zorgt en een gevecht binnen een mum van tijd kan doen kantelen.

Naast het Revenge-systeem worden ook Squads geïntroduceerd. Zodra je door de eerste missies heen begint te wandelen zal je hier vanzelf mee te maken krijgen. Ieder personage uit je team kan worden ingedeeld in een bepaalde Squad; dit zorgt ervoor dat zij een extra eigenschap krijgen. Als voorbeeld: personages in een bepaalde Squad kunnen ervaringspunten krijgen zonder daarvoor te vechten, mits de Squad-leider nog op zijn of haar benen staat. Weer een andere Squad zorgt ervoor dat vijanden gevangen en ondervraagd kunnen worden. Door terug te keren naar de Pocket Netherworld, de thuisbasis met overigens verschikkelijke achtergrondmuziek, is het mogelijk om de gevangengenomen vijanden te rekruteren als teamlid. Ook deze toevoeging zorgt voor meer diepgang in de gameplay en voor nieuwe tactieken. Zo kan het enorm handig zijn om bepaalde vijanden gevangen te nemen om ze vervolgens in je eigen team te stoppen.


Item World met een twist
De welbekende Item World is ook dit keer weer van de partij; de wereld die zich vrijwel binnenin ieder afzonderlijk item afspeelt. Het succesvol doorlopen van de stages binnen ieder item zorgt ervoor dat je items sterker worden. Helaas bleken mijn items vrij nutteloos, gezien de game op een bepaald punt in de game een hele nieuwe wapen- en itemlijn introduceert. Een soort 2.0 versie die vele malen krachtiger is. Al mijn uren aan grinden gingen dus in rook op.

Zelfs na het voltooien van de verhaallijn zal Disgaea 5 je ongetwijfeld bezighouden. Zo kan je dan nog extra personages vrijspelen, eigen levels ontwerpen en delen, en bonusepisodes vrijspelen. Disgaea 5 staat dus ook dit keer weer bol van de content waar de echte fans zich urenlang mee zullen vermaken, en is op dit moment de sterkste SRPG die er te vinden is. Ben je echter nieuw in de serie of verwacht je drastische veranderingen qua gameplay, dan kan je Disgaea 5 beter links laten liggen. Disgaea 5 is een stukje beter dan zijn voorganger, maar voelde ondanks dat voor mij persoonlijk als meer van hetzelfde.


Deze review is geschreven door Daniël Verkerk
 

 

Oordeel Disgaea 5: Alliance of Vengeance (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 85
  • Originality 75
  • Sound 69
  • Replay 80
  • Eindcijfer 79

Aantal keer bekeken: 10517 

Laagste 3 prijzen voor Disgaea 5: Alliance of Vengeance (PS4)

33.72 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com 6.6
€  33.72€ 0.00   € 33.72
Game Shock Oss 10
€  33.00€ 3.00   € 36.00
Gameshop Twente 8
€  32.00€ 5.88   € 37.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 17-10-2015 16:46
En weer heeft budgetgaming de scoop om als eerste nederlandse website een recensie te plaatsen over deze game.

Ik ben het deels oneens met het cijfer, waarom worden JRPGs altijd zo kritisch beoordeeld vergeleken met andere games? Budgetgaming zit ALTIJD onder het metacritic gemiddelde als het om JRPGs gaat.
avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 17-10-2015 17:13
Omdat op metacritic heel heel reviewers zitten die of fanboy zijn van de games en dus de game hoger raten, en vaak is (was?) het zo dat als een reviewer van een redelijk onbekende site een slechte review deed, ze de volgende keer geen review exemplaar kregen van die uitgever, als 'straf' (of gewoon tactisch natuurlijk). Zo werk je hogere ratings wel in de hand.

Ik heb op basis daarvan een aantal keer een (s)JRPG gekocht en stuk voor stuk vallen ze tegen. Alleen FFXIII vond ik echt de moeite (kan je nagaan), heb er flink wat andere geprobeerd (star ocean, nier, mereru, xillia). Meeste hebben ook klikkliknext verhaal text zonder spraak en emotie erin, vind ik ook een kleine afhaker. Die ene met die guns was wel heel stoer, dat je met drie personages elkaars lijnen moest kruisen en zo combos kon maken. Heel origineel. Resonance of Fate was het. Maar die was weer zo ontoegankelijk als de pest, waardoor je na drie of vier uur nog steeds het systeem niet precies snapte. Dan begrijp ik wel dat ze niet boven de 8 uitkomen.

Ben het wel eens dat er in al die JRPG een schat aan diepe gameplay verborgen zit, maar het kost vaak zoveel tijd en energie om die boven water te krijgen. Vind het dan wel een tekortkoming aan het spel als je daarin een slechte of saaie tutorial krijgt waardoor velen vroeg afhaken...
avatar van Nis156
Nis156 ( 13 ) 17-10-2015 18:18
Later even rustig lezen
Heb hem gister besteld bij Yourgamezone. Geen idee wanneer ik hem binnen krijg maar ik kan niet wachten
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6571 ) 17-10-2015 19:22
Sorry maar wij hadden m de 28e september er al op staan Cruz :p
avatar van VulpX
VulpX ( 3111 ) 17-10-2015 19:49
Quote:
En weer heeft budgetgaming de scoop om als eerste nederlandse website een recensie te plaatsen over deze game.

Ik ben het deels oneens met het cijfer, waarom worden JRPGs altijd zo kritisch beoordeeld vergeleken met andere games? Budgetgaming zit ALTIJD onder het metacritic gemiddelde als het om JRPGs gaat.
Misschien omdat BG ook geen professionele site is qua game critics en er misschien geen JRPG'S fans zitten onder de mensen die mogen reviewen voor deze site? Reviews van dit soort sites worden niet voor niets niet op metacritic meegenomen. Voor jou maakt het trouwens toch ook niet uit? Jij bent fan van JRPG's, weet wat je ervan kunt verwachten en hebt schat ik al tientallen uren in deze game zitten

Quote:
Omdat op metacritic heel heel reviewers zitten die of fanboy zijn van de games en dus de game hoger raten, en vaak is (was?) het zo dat als een reviewer van een redelijk onbekende site een slechte review deed, ze de volgende keer geen review exemplaar kregen van die uitgever, als 'straf' (of gewoon tactisch natuurlijk). Zo werk je hogere ratings wel in de hand.

Ik heb op basis daarvan een aantal keer een (s)JRPG gekocht en stuk voor stuk vallen ze tegen. Alleen FFXIII vond ik echt de moeite (kan je nagaan), heb er flink wat andere geprobeerd (star ocean, nier, mereru, xillia). Meeste hebben ook klikkliknext verhaal text zonder spraak en emotie erin, vind ik ook een kleine afhaker. Die ene met die guns was wel heel stoer, dat je met drie personages elkaars lijnen moest kruisen en zo combos kon maken. Heel origineel. Resonance of Fate was het. Maar die was weer zo ontoegankelijk als de pest, waardoor je na drie of vier uur nog steeds het systeem niet precies snapte. Dan begrijp ik wel dat ze niet boven de 8 uitkomen.

Ben het wel eens dat er in al die JRPG een schat aan diepe gameplay verborgen zit, maar het kost vaak zoveel tijd en energie om die boven water te krijgen. Vind het dan wel een tekortkoming aan het spel als je daarin een slechte of saaie tutorial krijgt waardoor velen vroeg afhaken...
Kortom, je houdt niet van JRPG's
avatar van Mekker
Mekker ( 64 ) 17-10-2015 20:28
Dragon quest, de nieuwe tales en disgaea op 1 dag. Echt bijzonder slecht gepland en hoewel ik ze allemaal wil spelen wacht ik wel op een 3=2 actie. Game lijkt mij tof!
avatar van Niels
Niels ( 18338   1) 17-10-2015 20:31
Uhm, de eindconclusie verwart me.

Als je nieuw bent voor de serie, kun je hem beter links laten liggen... en als je niet nieuw bent is het teveel van hetzelfde?

Dus, ondanks dat het de sterkste sRPG van het moment is raad je hem niemand aan?
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 18-10-2015 00:25
Quote:
Ben het wel eens dat er in al die JRPG een schat aan diepe gameplay verborgen zit, maar het kost vaak zoveel tijd en energie om die boven water te krijgen.
Waarom vond je dan Final Fantasy XIII de moeite? In dat spel kost het 25 uur voordat al de gameplay vrijgespeeld is en het de moeite wordt. Het spel wordt niet voor niets gezien als een van de slechtste JRPG's in jaren.
avatar van Isauretjuh
Isauretjuh ( 1222   1) 18-10-2015 01:21
Ik las laatst inderdaad ook dat final fantasy 13 het vrij veel slechte reviews heeft. Ik vond het persoonlijk echt een leuke game vooral omdat ik nogal lightning en fang fan ben en ik het battle system heel erg goed vond. Vind het soms maar irritant al die keuzes bij een open world.. Ik denk niet dat linear altijd slecht is. maar goed meningen verschillen!

Even on topic weer. Interessante review, Ik moet zelf nog beginnen dus ik heb nog niet echt een accuraat cijfer in mijn hoofd. Maar als ik zie dat disgaea 5 op de meeste sites een 8 of hoger krijgt denk ik dat het wel goed zit. Maar goed zoals met alle reviews. Smaken zijn divers
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 18-10-2015 01:45
Persoonlijk heb ik geen goed woord over voor de XIII trilogie, XIII heb ik uitgespeeld in de hoop dat het op een gegeven moment beter zou worden, maar dat moment kwam maar niet. De demo van XV daarentegen vind ik dan wel weer heel erg tof.

Resonance of Fate en Star Ocean 4 zitten nog in m'n backlog maar voor mij is Nier de beste JRPG van vorige generatie en de Arland trilogie zijn ook prima games (al is Meruru niet het sterkste deel imo).

Ik heb net de mainstory van Disgaea 5 uitgespeeld en ben nu bezig met de postgame content. Het verhaal rekt zich een beetje uit maar de cast doet erg denken aan die van deeltje vier en Seraphina & Zeroken zijn nu al favorieten bij mij.

Ik stoor mij niet aan een lange learning curve en veel teksts aangezien dat een spel later alleen maar leuker maakt in de meeste gevallen.
avatar van Gintoki-sama
Gintoki-sama ( 164 ) 18-10-2015 02:47
Wat een review
avatar van Kid Icarus
Kid Icarus ( 586 ) 18-10-2015 09:36
Final Fantasy XIII de slechtste RPG in jaren? Die game staat gemiddeld op een 83 op metacritic en daar ben ik het volkomen mee eens. Ik had die game met heel veel plezier uitgespeeld.
avatar van VulpX
VulpX ( 3111 ) 18-10-2015 10:12
Quote:
Final Fantasy XIII de slechtste RPG in jaren? Die game staat gemiddeld op een 83 op metacritic en daar ben ik het volkomen mee eens. Ik had die game met heel veel plezier uitgespeeld.
Een betere verwoording zou zijn: de slechte Final Fantasy in jaren / ooit. Heb de game destijds ook uitgespeeld. Vond het ook leuk, maar het was geen FF zoals we het gewend waren en dan zeker in een negatieve zin. En Final Fantasy had nou eenmaal een hoge lat qua kwaliteit, FFXIII heeft dat volledig onderuit gehaald.
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 18-10-2015 10:59
Quote:
Wat een review
ik vind ook dat budgetgaming review beter kan stoppen zie het bij veel meer dat het niet goed gaat
avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 18-10-2015 11:34
Quote:
[..]

Waarom vond je dan Final Fantasy XIII de moeite? In dat spel kost het 25 uur voordat al de gameplay vrijgespeeld is en het de moeite wordt. Het spel wordt niet voor niets gezien als een van de slechtste JRPG's in jaren.

Ik weet het nog steeds niet precies, maar ik denk de combinatie van dat het heel mysterieus is in het begin, ik snapte er weinig van (en ik dacht dat dat aan mijn jrpg newbie status lag, maar bleek bij meer mensen te zijn ) maar het intrigeerde wel. Verder was er de enige jrpg op de ps3 die er gewoon heel goed uitzag, strakke graphics, icm met mooie tussenfilmpjes. Het spelsysteem duurde inderdaad extreemlang voor ik dat door had en voordat het spel het helemaal aan me had uitgelegd, maar er kwam elke keer weer extra diepgang. Het speelt als een sprookje, en het ziet er ook nog eens zo uit. Tel daarbin op dat het voor mij dan de eerste FF was en dan begrijp je dat ik geen lat had voor kwaliteit en de game gewoon beoordeel op de lol die ik ermee heb gehad. Snap dat als je dat wel hebt je teleurgesteld kan zijn omdat deze niet aan je verwachting voldoet.

Nou moet ik zeggen dat ik Xillia ook nog een kans wil geven, want die heeft ook zeker potentie denk ik, als je die langer speelt. En Resonance of Fate intrigeert me ook nog steeds. Hele coole setting. En over Nier hoor ik zoveel positieve verhalen dat ik dat eigenlijk ook een kans moet geven.

Maar ik denk inderdaad dat de conclusie is dat ik niet echt van JRPGs houd. Ergens vind ik het heel jammer omdat ik wel erg van het manga/anime stijltje houd. Maar je krijgt er meestal wel een flinke dosis gekke-Japanner-cultuur bij (met alle respect uiteraard).
avatar van The Goon
The Goon ( 551   2) 18-10-2015 16:49
Ik vind FF XII te gek. Volgens veel reviews in het begin geweldig, jaar later was het niks meer. FF XIII vond ik best ok eigenlijk. Alleen na jaren relatief freeroamen en Xenoblade valt de lineaire structuur tegen. Maar voor de rest prima spel met heel veel goede punten. FF is net als Zelda. De eerste die je uitspeelt is de beste.
avatar van Jerome2812
Jerome2812 ( 1395 ) 18-10-2015 20:24
Quote:
[..]

Waarom vond je dan Final Fantasy XIII de moeite? In dat spel kost het 25 uur voordat al de gameplay vrijgespeeld is en het de moeite wordt. Het spel wordt niet voor niets gezien als een van de slechtste JRPG's in jaren.

En bedankt he!
avatar van Mjw
Mjw ( 1767 ) 18-10-2015 22:04
Quote:
[..]


En bedankt he!

Smaken verschillen Voor mij was XIII beter dan alle Tales en
Ateliers etc van de vorige generatie.

OT: Ik begrijp de reviewer wel een beetje. Ooit een keer Disgaea geprobeerd, maar het was te overweldigend in het begin met al die tutorials en mogelijkheden. De drempel is redelijk hoog en je moet er maar de moeite voor over hebben. Ik zat te twijfelen om met dit deel een nieuwe poging te wagen, maar ben toch maar voor het juist simpele DQ Heroes gegaan.
avatar van Hercule
Hercule ( 6366   4) 19-10-2015 00:49
Veel mensen klagen bij FFXIII dat het te laat op gang komt en dat het verhaal niet te volgen is. Ook ontbreken typische Final Fantasy elementen zoals dorpjes. Allemaal klachten waar ik me in kan vinden. Met XIII probeerde SE teveel het westen te pleasen wat eigenlijk niet nodig is. De makers van Disgaea doen gelukkig wel altijd waar ze goed in zijn.
avatar van DragonflySoldier
DragonflySoldier ( 5912 ) 19-10-2015 01:15
Dacht dat dit een Disgaea 5 review was geen FF XIII...

Review leest lekker weg leuk stukje!
avatar van Aproxis
Aproxis ( 84 ) 19-10-2015 19:44
Quote:
En weer heeft budgetgaming de scoop om als eerste nederlandse website een recensie te plaatsen over deze game.

Ik ben het deels oneens met het cijfer, waarom worden JRPGs altijd zo kritisch beoordeeld vergeleken met andere games? Budgetgaming zit ALTIJD onder het metacritic gemiddelde als het om JRPGs gaat.

Als je goed had gekeken voordat je iets riep, had je kunnen zien dat die bij IGN benelux al 6 dagen online staat. Ik snap niet zo goed dat je op budgetgaming, budgetgaming aanprijst. Wat wil je ermee zeggen, we lezen hier toch al? Als je het al doet, doe het dan met iets dat klopt. Je prijst nu dus budgetgaming aan omdat ze er snel bij zijn, maar in werkelijkheid zijn ze elders 4 dagen eerder. Lijkt mij juist een vorm van slechte 'reclame'.

Helaas is het de eerste reactie die ik lees die dan meteen positief is, maar niet over de review zelf. Ik neem aan dat je beter over de inhoud kan praten en die is echt belabberd. Als we dan toch een 'winnaar' gaan aanwijzen, dan moet ik je ook daar weer wijzen op de review van IGN BX. Om maar even de conclusie van de budgetgamer te noemen: Eigenlijk is het spel voor niemand goed. Niet voor nieuwkomers en niet voor fans. Vervolgens noemt hij het spel beter dan zijn voorganger. Lekker tegenstrijdig. De reviewer op ign prijst het spel juist aan voor de nieuwkomer en noemt het voor de die hard fan een soort frisse wind. Dat laatste kan ik me juist zeer goed in vinden.
avatar van Mjw
Mjw ( 1767 ) 19-10-2015 19:48
Quote:
[..]


Als je goed had gekeken voordat je iets riep, had je kunnen zien dat die bij IGN benelux al 6 dagen online staat. Ik snap niet zo goed dat je op budgetgaming, budgetgaming aanprijst. Wat wil je ermee zeggen, we lezen hier toch al? Als je het al doet, doe het dan met iets dat klopt. Je prijst nu dus budgetgaming aan omdat ze er snel bij zijn, maar in werkelijkheid zijn ze elders 4 dagen eerder. Lijkt mij juist een vorm van slechte 'reclame'.

Helaas is het de eerste reactie die ik lees die dan meteen positief is, maar niet over de review zelf. Ik neem aan dat je beter over de inhoud kan praten en die is echt belabberd. Als we dan toch een 'winnaar' gaan aanwijzen, dan moet ik je ook daar weer wijzen op de review van IGN BX. Om maar even de conclusie van de budgetgamer te noemen: Eigenlijk is het spel voor niemand goed. Niet voor nieuwkomers en niet voor fans. Vervolgens noemt hij het spel beter dan zijn voorganger. Lekker tegenstrijdig. De reviewer op ign prijst het spel juist aan voor de nieuwkomer en noemt het voor de die hard fan een soort frisse wind. Dat laatste kan ik me juist zeer goed in vinden.



IGN...
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 20-10-2015 13:37
Quote:
[..]


Als je goed had gekeken voordat je iets riep, had je kunnen zien dat die bij IGN benelux al 6 dagen online staat. Ik snap niet zo goed dat je op budgetgaming, budgetgaming aanprijst. Wat wil je ermee zeggen, we lezen hier toch al? Als je het al doet, doe het dan met iets dat klopt. Je prijst nu dus budgetgaming aan omdat ze er snel bij zijn, maar in werkelijkheid zijn ze elders 4 dagen eerder. Lijkt mij juist een vorm van slechte 'reclame'.

Helaas is het de eerste reactie die ik lees die dan meteen positief is, maar niet over de review zelf. Ik neem aan dat je beter over de inhoud kan praten en die is echt belabberd. Als we dan toch een 'winnaar' gaan aanwijzen, dan moet ik je ook daar weer wijzen op de review van IGN BX. Om maar even de conclusie van de budgetgamer te noemen: Eigenlijk is het spel voor niemand goed. Niet voor nieuwkomers en niet voor fans. Vervolgens noemt hij het spel beter dan zijn voorganger. Lekker tegenstrijdig. De reviewer op ign prijst het spel juist aan voor de nieuwkomer en noemt het voor de die hard fan een soort frisse wind. Dat laatste kan ik me juist zeer goed in vinden.
Heb de review gelezen en kan me er een stuk beter in vinden dan de review hier op budgetgaming. Inhoudelijk kon ik bij mijn eerste comment nog niet reageren aangezien ik de game net een dag in huis had.

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van een nederlandse IGN gehoord...
avatar van Aproxis
Aproxis ( 84 ) 22-10-2015 13:58
Quote:
[..]

Heb de review gelezen en kan me er een stuk beter in vinden dan de review hier op budgetgaming. Inhoudelijk kon ik bij mijn eerste comment nog niet reageren aangezien ik de game net een dag in huis had.

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van een nederlandse IGN gehoord...

Het is je vergeven