Divine Divinity (PC)
78 100 1

Review Divine Divinity (PC)

Larian Studios kwam in het 3e kwartaal van 2002 met een verrassende en verfrissende RPG titel uit. Alhoewel het veel doet denken aan de klassieker Diablo II zijn de spelelementen in deze game toch weer net genoeg anders om een tijdje flink te hakken in een levendige fantasy wereld.
De trollen, kabouters, orcs, elven, tovenaars, draken en noem het maar op vormen samen met het luchtig en ietwat clichématig verhaal een goede basis voor de game. Waar Diablo meer hack and slash is, is Divine Divinity meer een interactief boek met het bekende sprookje van jij ben de superheld, de uitverkorene die de wereld moet redden! Ook het isometrisch perspectief, dat we uit Diablo kennen komt hier weer terug, alleen zijn de graphics aanzienlijk beter, zeker op de hogere resoluties. Alleen ontbreekt het in Divine Divinity aan een multiplayermode, maar de grote singleplayer-mode maakt dat verlies weer goed.

Het begint allemaal met het feit dat je neergeknuppeld bent door orcs en bij positieven komt bij een groep healers midden in een bos in Rivellon. Je eerste quests beginnen in het dorp en in de “geheime” gangen eronder. Door het gehele spel heen zal je regelmatig in grotten en gangen duiken. Tenslotte moet je als uitverkorene de wereld en wellicht het hele universum zien te redden van het kwaad dat diep verborgen ligt. Buiten het dorp waar je begint ligt een wijde wereld vol met quests en geniepige tegenstanders die op je wachten. Met regelmatige uitstapjes in korte subquests bouw je de nodige experience op om het de hoofdplot te ontrafelen.

Het complete verhaal wordt uitgebreid verteld en met de diverse en vele quests maakt het deze game dan ook echt leuk om te spelen. Dat de makers van het spel ook gevoel voor humor hebben blijkt wel met de diverse sidekicks naar fantasy films en bekende verhalen die verwerkt zitten in de quests en teksten. De karakters waar je uit kunt kiezen om mee te spelen zijn nagenoeg gelijk aan die uit andere RPG games. Echter de manier waar op je ze kan uitbouwen is zeer uitgebreid. Met 3 hoofdlijnen, in deze game Ways, genoemd: The Way of The Wizard, The Way of the Warrior en The Way of the Survivor kan je je karakter uitbouwen tot een krachtige superheld, maar ook met de diverse truukjes en skills kan je er een veelzijdig persoon maken. Uiteraard is de opbouw van mana, uithoudingsvermogen, kracht en gevechtsvaardigheid ook van belang voor de opbouw van je hoofdpersoon. Er zijn 96 skills die ook nog eens kunnen variëren in een sterkte van level 1 tot level 5. Diverse spreuken en vaardigheden staan tot je beschikking. Met de wizard-trukendoos kun je zowel met de bekende elemental skills (poison, lightning, ice en fire enzo) als met summoning skills zoals de bekende skeletons en zelfs met een heuse demonic knight in je gelederen aan de slag. De Survivor maakt onder andere van sluipen, sloten kraken, zakkenrollen en vallen plaatsen (en ontwijken) zijn specialiteit. Maar ook diverse skills zoals verbeterd gezichtsvermogen als wijsheid om meer experience per verslagen monster te krijgen vallen hieronder. De Warrior kan zich specialiseren per wapensoort en zelfs nog wat truukjes met de boog aanmeten. Ook kan hij er voor kiezen om wat elemental aanvalskracht zoals fire en poison aan zijn wapen toe te voegen en er ook voor kiezen om zelf zijn wapens te repareren in plaats van deze naar een NPC te brengen.

Ja, de NPC’s (non-playable-characters) zijn er ook nog. Veel handelen met deze characters levert betere prijzen op en met de vele ingesproken teksten wordt veel informatie verstrekt, soms onzinnig en hilarisch, maar vaak ook wel handige tips voor de quests en vele subquests die je kan spelen. Ook nemen ze een bepaalde houding aan die naarmate de game vordert kan veranderen doordat je bepaalde quests voltooid. Daarnaast is niet alleen de gesproken tekst van prima kwaliteit, de achtergrond muziek is fantastisch afgewerkt en geeft een extra gevoel van spanning weer. Maar heb je geen zin in lange teksten dan kan je deze ook wegklikken en gewoon doorgaan met hakken in deze game met talrijke NPC’s, quests, heel veel wapens en drankjes (die je overigens ook zelf kan leren maken). Items zijn er ook in overvloed, een lekker mals kippeboutje of stukje everzwijn die je wat extra leven kan geven en je wellicht weer wat healing potions bespaard. De meeste potions herken je wel uit andere games, maar bijzonder grappig zijn de speciale items die je krijgt zoals de onzichtbaarheidspotion van een kok die wat lui is en een zwaard dat oplicht in het donker als er orcs in de buurt zijn, maar ik zal niet al te veel verklappen.

De graphics zijn goed te noemen. Items en karakters zijn gedetailleerd weergegeven en er is duidelijk te zien wat alles voorstelt. Ook al is de game hier en daar wat donker word er gebruik gemaakt van een mooi kleurenpalet. De duistere wereld waar je af en toe in loopt geeft alleen nog maar een beter gevoel van de sfeer weer en bovendien is er goed nagedacht over de lichtbronnen in de game. Met een dag en nacht cyclus in de game verwerkt zie je ook de wereld om je heen veranderen. Alhoewel soms wat irritaties worden opgewekt doordat er wat items wegvallen door het kromme isometrisch perspectief. Toch komt dit maar zelden voor en is de game in zijn totaliteit qua graphics netjes afwerkt. Ingame zitten nog enkele kunststukjes van artwork verborgen wat de game alleen maar naar een hoger niveau brengt. De game speelt aanzienlijk makkelijk weg. De knoppen zijn makkelijk te vinden en je kan heel makkelijk hotkeys aanwijzen voor je favoriete spreuk of aanvalstactiek. Daarnaast vind ik de humor die ook wel terugkomt in de soms bizarre hints die worden gegeven als je de game opslaat bijzonder grappig.

Het bekende maar toch wel erg uitgebreide verhaal met de mooie achtergrondmuziek maakt Divine Divinity sterk. Bovendien zijn de graphics goed afgewerkt en met de goede gameplay maakt het deze titel een game die je eventjes zoet kan houden en wellicht momenteel goedkoper en zeker leuker is dan een goed boek.

Deze game is door RedLouis gereviewed

Oordeel Divine Divinity (PC)

• Eindcijfer 78