Dragon Ball Z Kinect (Xbox360)
50 100 1

Review Dragon Ball Z Kinect (Xbox360)

Alweer jaren geleden werd de van oorsprong Japanse serie Dragonball Z uitgezonden op de Nederlandse televisie. Op de een of andere manier raakte ik verslingerd aan de serie, ondanks de vele klaagzangen van mijn ouders die letterlijk gestoord werden van het gekreun van Goku en zijn metgezellen. De serie verdween langzaam van de TV, maar toen DBZ For Kinect op de redactie plofte begon het magische DBZ gevoel weer te branden…Kamehamehaaaaaa!!!

Dragonball Z-sfeer

Het belangrijkst aan een game, die gebaseerd is op een tekenfilmserie, is natuurlijk de juiste sfeer neerzetten. Wat dat betreft is Namco Bandai hierin geslaagd, want de typische uitstraling en stemmen van de karakters, de omgevingen en de grafische stijl, ademen allemaal het DBZ gevoel. Ook leuk is de DBZ aflevering die bijgeleverd is op de gamedisc, waarbij je het verhaal, dat tot de ondergang van de planeet Vegeta leidt, zult kunnen beleven. Verder is er de mogelijkheid om QR-codes in te scannen via de Kinect-sensor, om daarmee nieuwe karakters en power-ups vrij te spelen. Het gekke is dat er nergens echt duidelijk staat hoe je aan de kaartjes komt waar deze codes op staan. Het zou kunnen dat je er een aantal bij de officiële versie krijgt (bij mijn versie zat helaas niets) en dat je de rest uiteindelijk zult moeten kopen. Maar een game uit de Dragonball Z serie moet natuurlijk vooral excelleren in het vechten zelf, want wanneer je in de lucht loopt te schoppen, slaan en zwaaien moet dat toch op zijn minst op de best mogelijke manier gebeuren.

Prepare For Battle!

Het vechtsysteem in DBZ For Kinect zit in principe heel simpel in elkaar. Je loopt door de verschillende verhaallijnen (sagas) uit de DBZ serie, waarbij je in first-person view in de huid van karakters als Goku, Piccolo, Gohan, Krillin, Vegeta en vele anderen kruipt. Het slaan en schoppen neemt de Kinect sensor 1-op-1 waar, waarbij je de krachtmeter van de tegenstander uiteindelijk naar 0 moet zien te krijgen. Zo vecht je telkens tegen één tegenstander uit het DBZ universum. Denk hier aan epische gevechten tegen Frieza, Cell of Majin Buu. Bij elke rake klap vult een meter zich, waarna je bij een volle meter een soort kaart in beeld krijgt, die laat zien welke move je kunt uitvoeren. Zo kun je snelle combo’s, KI (energie aanvallen) aanvallen, of verdedigende acties uitvoeren. Sommige aanvallen kosten energie, maar gelukkig valt je energie ook weer op te laden door in een bepaalde houding te gaan staan. Wanneer deze energiebalk helemaal gevuld is kun je de ultieme karakter moves uitvoeren, die een stuk meer schade kunnen aanbrengen dan de reguliere aanvallen. Wie wil nou niet Piccolo’s Special Beam Canon, Goku’s Kamehameha of Krillin’s Destructo Disc een keertje zelf uitvoeren?
De eerste uren is dit ook allemaal best leuk, maar daarna zal de magere uitvoering van veel van deze elementen je gaan opvallen. Want net als bij veel andere Kinect games komt ook DBZ For Kinect niet in de buurt van de Kinectloze voorgangers uit de DBZ-serie.

Jij bent de controller?

Het grootste probleem van DBZ For Kinect is dat je eigenlijk nooit echt het gevoel hebt de complete controle te hebben over de vechtende helden uit de DBZ-serie. Niet dat de Kinect-sensor slecht reageert, maar juist het gebrek aan diversiteit zorgt voor het gevoel van beperkte controle. Na mijn eerste battles tegen Radditz en Nappa vond ik dat nog niet zo erg, want de DBZ-vibe was prima en de gameplay zou vast wel uitgebreider gaan worden. Maar al snel kwam ik erachter dat elke nieuwe battle dezelfde opzet heeft. Eigenlijk voer je vooral slaande en schoppende bewegingen uit, totdat je de mogelijkheid krijgt voor een speciale move of verdedigende actie, die je binnen een paar seconden moet uitvoeren. Deze speciale moves zien er cool uit, maar duren vaak een seconde of tien waarbij je zelf dus helemaal niets meer hoeft te doen. Uiteindelijk moest ik concluderen dat ik vooral moe werd van het in de lucht slaan en schoppen, in plaats van in de game gesleurd te worden, en dat kan nooit de bedoeling van deze DBZ For Kinect game zijn. Bovendien had het een echte meerwaarde kunnen zijn als er tussen de verschillende battles een verhalende uitleg zou zijn geweest. Naar mijn mening hadden korte cut-scenes uit de tekenfilmserie zelf hier prima voor kunnen zorgen. Helaas is dit niet het geval envoelen de battles nu teveel aan als sprongen in het verhaal uit de DBZ-serie.

Dragonball Z For Kinect is helaas geen meerwaarde geworden in het DBZ universum. Het vechten is soms meer een work-out dan de ultieme DBZ ervaring. Het uitvoeren van de karakteristieke vechtmoves van de bekende karakters is best cool, maar uiteindelijk kreeg ik nooit echt het gevoel de karakters compleet te beheersen. Fans van de serie zullen net als ik nog kunnen genieten van de herkenbare battles en de bekende epische gevechten, maar uiteindelijk zal Dragonball Z For Kinect voor de meeste gamers tekort schieten. Als ik nu de legendarische Dragonballs in bezit had gehad, had ik de game net wat meer inhoud toe kunnen wensen…maar die bestaan niet…toch?

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel Dragon Ball Z Kinect (Xbox360)

• Graphics 65