Dragon Ball Z: Tenkaichi Tag Team (PSP)
66 100 1

Review Dragon Ball Z: Tenkaichi Tag Team (PSP)

Het is tijd om me in een nieuwe fighting game uit het Dragonball Z-universum te storten, deze keer op de PSP. Kan Dragonball Z Tenkaichi Tag Team (DBZ TT) nog wat toevoegen aan de eerder uitgekomen Shin Budokai-serie of doet het gewoon meer van hetzelfde?

DBZ TT is een fighting game zoals Street Fighter en Tekken, waarin je de meest exotische moves uit de kast moet halen om de levensbalk van de tegenstander leeg te laten lopen. Maar het leuke van deze serie is natuurlijk dat je kan vechten met de bekende Dragonball Z-figuren. Hoe cool is het bijvoorbeeld om Frieza een kopje kleiner te maken met de Destructo Disc van Krillin?

Daarnaast is DBZ TT geen typische sidescrolling fighter, maar vecht je in een 3D-ruimte waarin je kan rennen, springen en zelfs vliegen. Om goed te kunnen navigeren in die 3D-ruimte bekijk je je character nu vanuit een third person-perspectief, wat vlekkeloos werkt. Alleen als je met een groot personage tegen een kleinere moet vechten, verlies je de tegenstander soms heel kort uit het oog, maar echt storend is het niet.

Cell-shading
Op zich is het vechten best leuk om te doen en is het ook vrij makkelijk om onder de knie te krijgen. Door de cell-shaded look en de spectaculaire manier waarop de camera soms om je personage draait, krijg je echt het gevoel dat je de anime aan het naspelen bent. Ook door de toevoeging van zeventig speelbare characters kreeg ik zin om van alle personages de speciale aanval uit te proberen. Nadat je het spel een tijdje gespeeld hebt, gaat echter opvallen dat de gameplay toch de nodige diepgang mist en dat de gevechten behoorlijk op elkaar beginnen te lijken. Mij irriteerde het voornamelijk dat de ontwikkelaar zeventig speelbare karakters in de game had gestopt maar dat ze allemaal nagenoeg dezelfde aanvallen hebben. Sommige personages lijken wat sneller te bewegen en anderen hebben misschien wat meer levensenergie, maar unieke speelstijlen heb ik niet kunnen ontdekken en dat is toch een gemiste kans.

De grootste nieuwe toevoeging van DBZ TT zit hem in de introductie van het tag team, waarin je het met zijn tweeën tegelijk kan opnemen tegen twee andere tegenstanders. Dit maakt de gevechten iets spannender en maakt de gameplay ook iets dynamischer. De gevechten worden namelijk een stukje tactischer doordat je speciale aanvallen meer schade doen als je ze precies tegelijk timet met je teammaatje. Toch kan het niet verbloemen dat de gameplay wat te wensen over laat.

Draken-wandelaar
De Dragon Waker-modus is de story mode van het spel. Tenkaichi Tag Team begint bij de Saiyan Saga en vertelt het hele Dragonball Z-verhaal, dus tot en met de Kid Buu-saga. Tussen de gevechten door beweeg je over een landkaart en moet je kleine opdrachtjes doen, met als enige doel om de gevechten op een logische manier aan elkaar te koppelen. Op zich doen ze dat best aardig, ware het niet dat het verhaal van Dragonball Z al een miljoen keer verteld is en dat het geen enkele verassing meer kent.

Naast de Dragon Walker heb je ook weer de gebruikelijke modi, zoals de survival-modus en de trainingsmodus. Ook is er nog de Battle 100-mode, waarin je punten kan verzamelen om je personage te upgraden.

Conslusie
Concluderend kan je stellen dat DBZ TT een game is waar helaas het één en ander aan mankeert. Zo zijn de nieuwe features te summier en lijkt het spel daardoor te veel op zijn voorgangers. Ook de verhaallijn hebben we helaas al veel te vaak doorlopen, waardoor verassingen niet meer aan de orde zijn en het geheel soms wat repetitief aanvoelt. Wel moet gezegd worden dat de game er heel goed uitziet en af en toe zelfs de anime overtreft. Daarnaast is de voiceacting ook behoorlijk goed uitgevoerd met veel stemacteurs uit de serie. Desondanks lijkt DBZ TT een game waar alleen de grote Dragonball Z-fan geïnteresseerd in kan blijven en bewijst het naar mijn mening dat het tijd is voor vernieuwing in de serie.

Deze game is gereviewed door Daan

Oordeel Dragon Ball Z: Tenkaichi Tag Team (PSP)

• Originality 50